E-bike accu als huishoudaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

E-bike accu als huishoudaccu



Bericht door frank_h »

Ik heb een vraag die mogelijk heel stom is, maar wie weet. Ik heb vorig jaar een e-bike gekocht en kreeg daar twee akku's bij. Ik gebruik er echter maar een tegelijk, dat voldoet prima voor mijn woon-werkverkeer en andere ritten die ik maak.

Nu heb ik het idee opgevat dat de 2e misschien op een of andere manier dienst kan doen als huishoudaccu voor mijn camper. Het is een 36 volt 10.4 ah/374 wh accu. Kan ik dat dan omrekenen naar 31.2 ah 12v? En is er een manier om deze accu, zonder hem te verbouwen als 12v systeem te laten werken?

Ik zou hem voornamelijk willen gebruiken voor mijn compressorkoelkast. Mijn 105ah loodzuur accu zakt onder belasting daarvan redelijk snel naar een laag voltage en schakelt dan uit.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: E-bike accu als huishoudaccu



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik gebruik er echter maar een tegelijk
Dat kan natuurlijk niet hè. Je kunt er wel twee tegelijk gebruiken maar één per keer.

Allereerst zal de spanning van deze accu weer teruggebracht moeten worden naar ongeveer 12 Volt. Dat is te doen met een StepDown converter. Zullen zo ongeveer 10 euro kosten. Maar, daar mee heb je hem niet opgeladen.

Als je een fatsoenlijke fietsaccu op MP verkoopt brengt dat toch meestal wel wat geld op. Hiervan zou je dan gewoon een extra HH accu kunnen kopen. Je schrijft niet wat het merk van accu en fiets is, maar er zijn "Nederlandse" merken die de prijs van goud vragen voor een accu.
Overweeg het eens.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: E-bike accu als huishoudaccu



Bericht door veetee »

Al zou het kunnen, dan zal de capaciteit toch te laag zijn om je koelkast een tijdje aan de gang te houden: 31 Ah bij. 12V, stel je ontlaad max. 80% (want Lithium) dan heb je 25 Ah ter beschikking. Nog afgezien van verliezen in de stepdownconverter en je moet iets voor het laden verzinnen. Gaat te veel kosten voor te weinig resultaat.
Beter zoals Hoofdnoorman al zegt te gelde maken en daar een nieuwe accu van kopen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: E-bike accu als huishoudaccu



Bericht door henk en lila »

Mm.. hoe oud is je bestaande loodzuuraccu en wat voor koelkast type enzo?
Bij niet extreme buiten temperaturen zou het toch wel twee x 24 uur moeten lukken zonder al te veel andere verbruikers?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: E-bike accu als huishoudaccu



Bericht door Kroppie »

accu open maken cellen los maken , anders geschakeld (er zitten nu 10 pakketjes in serie van 4 cellen parallel, dat moeten 4 pakketjes van 10 parallel worden, cellen zijn 3,6 volt en 2600Mah ), weer aan elkaar puntlassen andere bms monteren en dan zou het moeten gaan.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: E-bike accu als huishoudaccu



Bericht door Metor »

De meeste 36V fiets accu's hebben intern cellen die tot 4.2V geladen moeten worden.
Daarvan staan er dan 10 groepen in serie.
De ontlading gaat van 4.2V tot 2.8V.
Dus 4 cellen in serie gaat het niet worden. Veel te veel spanningsverloop.
Die cellen zijn niet vergelijkbaar met lifepo4 cellen, hoewel sommige fietsaccu's deze aan boord hebben.
Charm, hier op het forum, heeft een power management systeem gebouwd om 36V fietsaccu's ongewijzigd als hh accu versterking te laten fungeren. Je kan dan zo'n 30Ah extra benutten. Gebruik even de zoekfunctie.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: E-bike accu als huishoudaccu



Bericht door Arie55 »

In theorie kan het. De fiets accu kan 374 x 80% = 300 Wh uit betrokken worden. Mijn vries kist (dometic) neemt 61kWh/jaar op, ong 167Wh/dag. Dus een anderhalve dag zou wel kunnen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie