LiFePO4: een nuttig weetje

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door JoopBrekken »

Marc:
Dat is niet nodig. Sommige zonne laders hebben een Li stand.
Zelfs als dat niet is en je kunt de druppel laadspanning op 13,4 V zetten dan gaat het ook goed. Wel kun je bij niet gebruik van de camper het paneel beter geheel uitschakelen.
hvwalwyk
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 15:53
Locatie: Beverwijk

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door hvwalwyk »

Voor de juiste info m.w.b. lifepo4 kijk eens op de site van https://shop.gwl.eu/Battery-Management/ ... art/?cur=1

Een zeer goed BMS systeem welke relais aan stuurt als de de accu vol of leeg is zodat deze heel blijft

Ik heb 4 Winston cellen 130Ah opgebouwd met BMS123 smart systeem en werkt perfect
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door stobbie »

Ik vind de 123bms niet de beste keuze. Ik heb hem zelf ook.
Maar er had wel een koellichaampje op de bordjes gemogen, ik vind ze te heet worden bij balanceren.
In het begin heb ik twee middebordjes defect gehad, garantie vanuit Praag is nauwelijks rendabel door de hoge verzendkosten.
De hall sensor mist hele kleine lekstroompjes.
Verder functioneert het wel. Inmiddels heb ik er geen omkijken meer naar.
Ik hoop op een lange levensduur, heb de balanceerspanning daarom op 3,4v ingesteld.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door kampo »

Ook het continu vermogen van het relais is eigenlijk te laag. Koffiezetten op 12V is 100 tot 120A stroom.
Inductiekookplaat 150 tot 300A.

Verder heb ik de indruk dat de BMS setprijs nu hoger is als vroeger.
Groeten Kampo
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door Peter A7 »

Ik heb wel wat ervaring met dat BMS.
Opmerkingen hierboven zijn zeker van toepassing. Vooral het gegeven dat de coulomb meter de kleine stroompjes niet meeneemt vind ik jammer. Dat geeft na verloop van tijd een fout beeld van de resterende capaciteit.

Het bi-stabiele relais dat GWL er bij verkoopt is prima voor gewoon gebruik. Alles beneden de 80 Ampère of pakweg 1 kilowatt is daarmee wel afgedekt.
Wil je toch elektrisch koffiezetten (o.i.d.) dan moet je een ander type relais gebruiken.

De BMS bordjes worden inderdaad flink heet. Gewoon veel te heet om goed te zijn (mijn mening). Maar het werkt wel, als je met een kleine laadstroom balanceert. Doe je dat niet (bvb omdat je uit een alternator gaat laden), dan riskeer je overlading van de cellen. Een spanning van 14,4 volt is eigenlijk te hoog voor deze accu's.

Wanneer je zo'n GWL accu met 123BMS voor langere tijd wegzet, dan wordt cell 4 (waar het processor bordje met Bluetooth opzit) dieper ontladen dan de andere drie cellen. Je krijgt dan ongewild een onbalans tussen de cellen.

Echter, als je deze setup regelmatig gebruikt dan werkt het prima.
Beste groeten,

Peter :)
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door Arie55 »

Peter A7 schreef:
zo 21 jun 2020, 15:16
...
Wanneer je zo'n GWL accu met 123BMS voor langere tijd wegzet, dan wordt cell 4 (waar het processor bordje met Bluetooth opzit) dieper ontladen dan de andere drie cellen. Je krijgt dan ongewild een onbalans tussen de cellen.
...
Hoe kan dat dan? Komt dat door die BT elementen erop geschroefd worden?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door Peter A7 »

Onder andere door de BT module, maar ook gewoon door de processor die de gegevens van alle cellen en de stroommetingen (2x) verwerkt. Dit bordje verbruikt gewoon meer dan de andere types ... het is heel weinig, doch na maanden is er uit deze cel duidelijk meer stroom verbruikt dan uit de andere drie.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door Kroppie »

ik denk niet dat er veel electronica bestaat die voor niets werkt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door DJSmiley »

Ik vind die BMS123 wel aan de prijs.

Zelf ben ik van plan om volgend jaar te gaan upgraden naar LiFePO4. Maar een duur BMS of een dik relais ga ik niet doen. Een BMS van 60A is meer dan voldoende.

De omvormer (de grootste verbruiker) hang ik buiten het BMS om, direct aan de cellen. Een beetje LiFePo4 cel kan prima 3C aan, dus vermogen is niet het probleem (alleen de capaciteit)
Het BMS gebruik ik alleen voor de overige normale verbruikers en het batterijbeheer. Mijn omvormer is gewoon uit te schakelen met een simpele schakelaar. Mijn plan is om een kleine optocoupler te nemen welke vanaf het BMS gevoed wordt en die in serie te zetten met de aan-uit schakelaar van de omvormer. (als dat niet werkt dan met een klein relais). Als de accu's dan te leeg zijn zal t BMS indirect alsnog zorgen dat de omvormer uitschakelt, zonder dat ik dikke dure BMSen of relais nodig heb.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door Frank1954 »

Hetgeen ik nog niet "weet"...
Hebben ook een Efoy brandstofcel en eens de LPF accu er in komt moeten ook de instellingen aangepast worden

In de handleiding van de Efoy (pagina 326) staat voor LPF
> Inschakelspanning 13,3V (fabrieksinstelling) met een max van 13,4V
De "nominale spanning" die de fabrikant van de LPF vermeld is 12,8V
Verder vermeld de fabrikant : Betriebsspannung: 10,0 - 14,4V :?:
Efoy laat me weten stel de inschakelspanning af op 12,9V... :?:
Dus hier heb ik nog vragen...?

> Uitschakelspanning 14,5V (fabrieksinstelling) met een max. van 14,6V
Hier is het me duidelijk en stel ik de Efoy in tot max. 14,5V

>Absorptietijd 180min. (fabrieksinstelling) met een max van 300min.
> Minimum word aan gegeven als "O"
> Ik dacht ooit gelezen te hebben dat een LPF geen absorptietijd nodig heeft

Dus graag jullie advies aub... :thumbup:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door kampo »

Vragen over de beste instellingen voor jou geval moet je volgens mij aan de accu fabrikant of leverancier stellen en niet aan de leverancier van de acculader.
Laatst gewijzigd door kampo op do 25 jun 2020, 7:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door 309T16 »

kampo schreef:
zo 21 jun 2020, 8:47
Verder heb ik de indruk dat de BMS setprijs nu hoger is als vroeger.
Zijn ze op hun website niet overgegaan van Euro's naar USD?
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door Metor »

Frank1954 schreef:
wo 24 jun 2020, 23:04
In de handleiding van de Efoy (pagina 326) staat voor LPF
> Inschakelspanning 13,3V (fabrieksinstelling) met een max van 13,4V
De "nominale spanning" die de fabrikant van de LPF vermeld is 12,8V
Verder vermeld de fabrikant : Betriebsspannung: 10,0 - 14,4V :?:
Efoy laat me weten stel de inschakelspanning af op 12,9V... :?:
Dus hier heb ik nog vragen...?

> Uitschakelspanning 14,5V (fabrieksinstelling) met een max. van 14,6V
Hier is het me duidelijk en stel ik de Efoy in tot max. 14,5V

>Absorptietijd 180min. (fabrieksinstelling) met een max van 300min.
> Minimum word aan gegeven als "O"
> Ik dacht ooit gelezen te hebben dat een LPF geen absorptietijd nodig heeft

Dus graag jullie advies aub... :thumbup:
Inschakelspanning is afhankelijk tot hoever je de LFP wilt ontladen totdat de Efoy bijspringt. Bij 12.9V inschakelspanning is de LFP al bijna 90% ontladen. Zou hem wat hoger instellen b.v. 13.2V.
Uitschakelspanning zou ik voor lfp op 14.4V instellen.
Absorptietijd op 0 instellen.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door Frank1954 »

Bedankt Metor :thumbup:

Een mail inzake de absorptietijd is intussen al weg naar de leverancier
Kun je me méér vertellen waarom een LPF dan geen absorptietijd nodig heeft :wink:
De inschakelspanning die ik kreeg van Efoy zijnde 12,9V lijkt me er dan (weer) een tot de accu bijna leeg is.. :roll:

:wave:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Plaats reactie