Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat laatste klopt. Niet moeilijk om uit te rekenen. Maar er is dus wel even een opgeschreven notatie nodig om te onthouden wanneer de boel op 0 gezet is. En dat in 2019!

En ik heb inderdaad de manual er niet op nageslagen omdat deze thuis ligt en ik niet verwachtte dat de oorzaak in de BMV712 zat, maar in de app.

Ten tweede, en hier komen we weer terug op alle beweringen van dat Victron het wel goed voor elkaar heeft, vind ik het een aanfluiting dat men een laadcyclus definieert zoals geschreven staat. Als ze dan zo goed zijn als iedereen beweert, moet het toch een koud kunstje zijn om de cyclus om te rekenen naar een soort "verouderings waarde". Ik kom zelf namelijk bijna nooit onder de 90% SOC laat staan onder de 65%.
Zelfs mijn nieuwe smartphone heeft een teller welke de "frisheid" van de batterij weergeeft op basis van laadcyclussen, ontlaadcyclussen en belasting.
Wat heb je in hemelsnaam aan een accumonitor als deze veelal net niet registreert wat jij wel wilt weten?

Ik begin er zo ongeveer achter te komen dat Victron zijn kwaliteit verkondigt met het gebrul van een zieke Leeuw die de concurrentie met frisse techniek, met rasse schreden naderbij ziet komen. Maar goed, ik zal verder niet klagen, het geld is reeds uitgegeven en verder werkt alles.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door Kroppie »

misschien kan victron zelf eens op dit soort dingen reageren, kunnen ze met dat soort dingen rekening houden als ze dat willen/zien zitten, of duidelijker maken hoe er mee om te gaan..

camperforum.nl, zullen ze toch wel kennen, hoop ik

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door veetee »

Hoofdnoorman schreef:
zo 17 nov 2019, 17:53
En ik heb inderdaad de manual er niet op nageslagen omdat deze thuis ligt en ik niet verwachtte dat de oorzaak in de BMV712 zat, maar in de app.
Tip: ik heb alle manuals en schema’s van alle techniek in de camper als PDF op mijn tablet (en telefoon). Scheelt ‘n hoop gewicht en altijd alles paraat.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik ook, maar nu net toevallig niet van die BMV 712 en daar ook niet naar gekeken op internet omdat ik dacht dat het aan de app lag en daar heb ik dus wel naar lopen zoeken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door tijdverdrijver »

Voor Gobert..

Het lijkt er op dat je van de accumonitor de nul instelling opnieuw moet doen.

Henk
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door blizard »

Rudy, dat de BMV het niet laat zien, wil niet zeggen dat het niet wordt gelogd.
Victron heeft daar een online cloud voor die alle info verzamelt en laat zien.
https://vrm.victronenergy.com/
Weet het niet zeker, denk dat je daar een CGCX of venus GC voor nodig hebt
Als je alleen een BMV hebt, dan kan ik me voorstellen dat jou data ook in de cloud wordt gezet via de mobiel
Probleem melden, zie bv:
https://community.victronenergy.com/top ... nitor.html
of het ontwkklelplatform van de venus software:
https://github.com/victronenergy/venus

Je kan op mijn VRM kijken, maar die is al een tijdje offline: https://vrm.victronenergy.com/installat ... e/dcedb062
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door Hoofdnoorman »

Lijkt mij niet, want ik sta er niet bij.
We hebben het er wel eens over. Alles werkt in ieder geval prima. :thumbup:
Nu nog een paar nieuwe accu's en het oude spul aan het huisnet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door Peter A7 »

Hoofdnoorman schreef:
zo 17 nov 2019, 17:53
.... Ten tweede, en hier komen we weer terug op alle beweringen van dat Victron het wel goed voor elkaar heeft, vind ik het een aanfluiting dat men een laadcyclus definieert zoals geschreven staat. Als ze dan zo goed zijn als iedereen beweert, moet het toch een koud kunstje zijn om de cyclus om te rekenen naar een soort "verouderings waarde". Ik kom zelf namelijk bijna nooit onder de 90% SOC laat staan onder de 65%.
Zelfs mijn nieuwe smartphone heeft een teller welke de "frisheid" van de batterij weergeeft op basis van laadcyclussen, ontlaadcyclussen en belasting.
Wat heb je in hemelsnaam aan een accumonitor als deze veelal net niet registreert wat jij wel wilt weten?
....
De denkfout die hier gemaakt wordt is dat je telefoon perfect "weet" welke kwaliteit van accu er in zit. Dat heeft de fabrikant namelijk zelf bepaald.
Victron kan dan wel leuke dingen doen met hun app en logging, statistiekjes en zo, maar ze hebben er het raden naar welke kwaliteit van accu je gekocht hebt.
Zonder die info is het dikke mist om ook maar iets van leeftijdspredictie te gaan doen.
Dus "plakken" ze er een gemiddelde op, in de wetenschap dat veel camperaccu's toch een behoorlijk cyclisch leven hebben.
Je kan dat een zieke brullende leeuw noemen ...
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door Atoz »

Omdat ik duidelijk onduidelijk was in het rood er wat bijgeschreven
eerst beschrijf ik mijn eigen installatie
Steca pr3030
verbruikers allemaal op de load uitgang
Maximum 30 A dus
Staat in SOC
400Wp op het dak, tijdelijk als test 100Wp op dashboard (je verliest 50%).
dan vertel ik mijn ervaring met de SOC functie van Steca
Geeft die soc geen beter beeld van de status van mijn batterij?
Ook de steca weet niet welke batterij ik gebruik, dat klopt.
Gedurende pakweg 600 camperdagen betrouw ik die cijfers.
vervolgens vertel ik'waarom ik deze in 2012 kocht
Het idee dat alles in het zelfde bakje toekomt of vertrekt (zonne-energie - accu - verbruikers) , sprak mij destijds (2012 - middeleeuwen) heel erg aan.
nu verbaas ik me over de werking van die blauwe dozen
Eigenlijk heb ik nooit begrepen waarom Victron bv geen gelijkaardige regelaars maakt, heeft. Of zijn die zo duur dat ik er niet naar gekeken heb?

En de stroombeperking moet met de huidige componenten toch ook op te lossen zijn.
hieronder een vaststelling en een oplossing
In dit topic krijg ik dan het idee dat mensen gewoon de verkeerde componenten hebben gekocht.

@Hoofdnoorman
Als je weet dat je je batterijen goed behandeld (ontlading) en je weet dat je ze goed laad, je kent de specificaties van je batterijen, je hebt eigenhandig gemeten dus weet je wat er gebeurd en je bent vooral eerlijk tegen je zelf (vele mensen minimaliseren hun accu misbruik)
Dan betrouw je toch geen stukje elektronica waar op het display 'iets' verschijnt?
Neem een Arduino, meet de spanning, laat de software een mededeling op het display zetten, afhankelijk van de spanning. Doe hetzelfde voor de stroom.
en elke keer als je meer dat je onder de 65% zit, dan zet je in het Arduino flash geheugen a=a+1
Zet op het display het aantal cycli, cycli = a


Wil je echt de status van je batterij weten?
Koop dan het juiste batterij test apparaat.
Dan ben je zeker van je meting.
pijnlijke vaststelling om af te sluiten
(Waarmee ik nu eigenlijk wil zeggen dat dit soort meetapparatuur gemaakt is om aan gewone mensen aan te tonen dat ze moeten stoppen met het mishandelen van hun batterijen. Want die hebben dus wel voldoende cycli .... ..)
Laatst gewijzigd door Atoz op wo 20 nov 2019, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door Vertrokken2 »

Ik vind het maar een bijzondere benadering
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door myway »

Ik heb het verhaal tweekeer gelezen.
??????
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door veetee »

Atoz schreef:
wo 20 nov 2019, 11:14
Neem een Arduino, meet de spanning, laat de software een mededeling op het display zetten, afhankelijk van de spanning. Doe hetzelfde voor de stroom.
Ik snap ook niet veel van dat verhaal... Bovendien, dat (wat jij met de Arduino wil) is een momentopname, net als het aflezen van een voltmetertje, dat zegt niks.
De BMV meet en registreert continu in- en uitgaande stromen, maakt daar een integraal (optelling in de tijd) van, en registreer diepste ontladingen, etc. etc.
Vooral het continu registreren van in- en uitgaande stromen is wat van belang is: dit reflecteert wat er aan chemische processen aan de electrodeplaten gebeurd, en dát is (o.a.) een betere maat voor de veroudering.
Hoe precies een cyclus gedefinieert wordt is arbitrair en van minder belang, maar zou beter ook instelbaar moeten zijn want voor verschillende accutypen zou je de ondergrens bijvoorbeeld anders willen instellen.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door Peter A7 »

Het verhaal van Guido is inderdaad nogal verward :-?, maar ik denk dat hij wel een punt heeft als hij zegt dat je dit ook met een Arduino kan doen.
Dat gaat minstens even goed hoor (maar Guido heeft dat niet zo helder uitgelegd).
Echter, dit is hobby werk voor een elektronicus, niet voor de gemiddelde camper gebruiker.

Meer settings op een BMV zou vast wel kunnen, maar wie gaat weten wat hij/zij dient in te stellen ?
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Gemiddelde ontlading Victron BMV 712?



Bericht door Atoz »

myway schreef:
wo 20 nov 2019, 15:08
Ik heb het verhaal tweekeer gelezen.
??????
viewtopic.php?f=10&t=8470271&p=1871896#p1871729

Herlees het dan nog eens, heb er in het rood wat aan aangepast.
Ik denk in kronkels, zeggen ze me soms :crazy:
Maar ik durf te zeggen dat Rudy die BMV712 beter niet gekocht had.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie