voor de liefhebbers: LifePo4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door seth_space »

Peter, ook die hebben als aanbevolen max ( de zwaarste uitvoering) 120A staan en als absoluut maximum een zekering van 500A.
Zij werken in zoverre wat anders dat ze een monitoring systeem hebben dat via een ingebouwd relais de zaak los zal koppelen als de spanning onder de ingestelde waarde komt. Dat is om schade aan de accu te voorkomen. De hoge stromen worden ook daar direct aan de polen onttrokken ( de BMS zou een fiks koellichaam moeten hebben en dat is ook gezien het formaat van de batterij niet aanwezig)
Dat stopt bij 60A voor de 12/2500 en 120A bij de 12/5000
Aanbevolen laad-/ontlaadstroom: 60 A 120 A
Maximale laad-/ontlaadstroom: 500 A 500 A
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door Peter A7 »

Sorry, ik ben niet volledig geweest, ik doelde eigenlijk op de MLi Ultra.
Ik heb deze in m'n beide campers in gebruik en ze zijn gespecifieerd voor 500A continue (per stuk).
In de fabriekscamper heb ik er eentje staan (180 Ah) en in de zelfbouw camper twee in parallel omdat we in deze camper gewoon elektrisch koken. Dat doen we inmiddels al 3 jaar.

Hier zie je de setup terwijl ik nog aan de inbouw bezig was. De bedrading is hier nog niet definitief.
Afbeelding

Elke accu heeft z'n eigen veiligheidsrelais (bij de meeste BMS'en wordt dit solid state uitgevoerd, maar dat heeft inderdaad z'n beperkingen qua stroomvoering).
Deze setup kan in principe 1000A leveren... Mits de juiste kabels en zekeringen. Ik heb niet zulke stromen nodig natuurlijk, hooguit ca 150A. En daar is alles dan ook op afgestemd.

De accu in de fabriekscamper wordt eerstdaags nog verder uitgebreid met een 300Ah zelfbouw accu'tje op basis van prismatic cells. Zo heb ik er al meerdere gebouwd en geplaatst en dat werkt uit de kunst.

Persoonlijk heb ik het niet zo begrepen op die Chinese goedkope "zwarte dozen" met een hoop ronde cellen.
Je hebt er totaal geen idee van wat je koopt.
Het kan goed gaan, des te beter, maar ook heel erg fout (en dan kan je maar hopen dat het BMS afdoende ingrijpt, in zoverre dat mogelijk is).
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door seth_space »

Ah, kijk maar dat zijn dan ook vrij speciale LFP uitvoeringen.
Die voldoen dan ook aan mijn eerdere opmerking
BMS systemen die 300A aankunnen zijn overigens vrij uitzonderlijk.
Ikzelf heb ook een voorkeur voor prismatische cellen. Maar als je kijkt naar een Tesla dan zie je professionele oplossingen met heel veel cylindrische batterijen. Het kan dus wel. Maar inderdaad niet "goedkoop".
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door tijdverdrijver »

weet iemand hoe je gegevens moet "lezen" ? De accu die Jos gevonden had ( https://de.aliexpress.com/item/32828532 ... 2e0eoMionB) zou een startbatterij functie hebben maar de max stroom is 250 Amp gedurende 1,5 sec. En er wordt een CCA opgegeven van 1200 Amp ???

Henk
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door joske501 »

Beste,

Deze is ontworpen als startbatterij en heeft een CCA van 2300 ampère;

https://de.aliexpress.com/item/40000950 ... 0e7dd71630

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door Metor »

Geloof jij het?; een 12.8V LFP accu van 100Ah met een gewicht van slechts 8 kg.
Moet minstens 14kg zijn. Daarmee geloof ik ook niets van de CCA van 2300A.
En ook niets van de overige beschrijving dat er een BMS in zit. Hoe en wat dan?
Wat heb je trouwens aan een startaccu die niet onder de 0 graden geladen (gestart/dynamo) mag worden?
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door Peter A7 »

Terecht dat jullie hier vraagtekens bij zetten.
Het is natuurlijk een gezonde reflex om te proberen aan te kopen voor zo weinig mogelijk budget, maar het is een artikel waar je heel gemakkelijk mee gekl**t wordt.
Twee keer nadenken kan hier zeker geen kwaad ... :wink:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door hathi »

Peter :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door kampo »

Wie kent het verschil tussen prismatische cellen (LiFePO4) met plastic behuizing en die met aluminium behuizing ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door JoopBrekken »

De ene heeft een buitenkant van plastik en de andere van aluminium. :-B
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door joske501 »

Beste,

Het verschil in behuizing zal meer te maken hebben met brandveiligheid. Er zijn tegenwoordig kunststoffen op de markt die brandvertragend werken, een maal als aluminium brandt is dat bijna niet meer te blussen, tenzij met zand.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door Peter A7 »

Kampo, het gewicht bij een alu behuizing is lager, alsook het volume (wanddikte is veel geringer).
Hou er echter rekening mee dat deze cellen minder robust zijn én de metalen behuizing verbonden is met de minus-pool van de cell.
Dit is de reden natuurlijk dat er een soort krimpfolie rond zit, anders heb je mooi vuurwerk als je die cellen in serie begint te zetten.

Je kan dus lichter en compacter bouwen met zulke alu cellen, doch er zijn enkele specifieke zaken waarbij je moet opletten.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door kampo »

kampo schreef:
do 21 nov 2019, 9:02
Wie kent het verschil tussen prismatische cellen (LiFePO4) met plastic behuizing en die met aluminium behuizing ?
Zo kan je oude en nieuwe herkennen.
Het verschil is evolutie en productverbeteringen.
Kunststof cel behuizingen zijn dikwandig en nemen relatief veel plaats. Dus een beetje voorbijgestreefd.
Nieuwere LiFePO4 accu's met de klassieke 4 cellen van 3,6 volt zijn zowel aan de binnen als aan de buitenkant compacter en lichter als de vroegere types.
Bij de nieuwste zijn ook de actieve stoffen verder gecomprimeerd zodat je meer stroom uit minder volume kan trekken.
Energy densiteit (Wh/liter) kan met een factor 3 toenemen.
De interne holle ruimtes werden weggelaten en inwendige bekabeling is zo compact mogelijk.
Allemaal voordelen behalve één. Hoe denser uitgevoerd, hoe hoger de temperatuur zal oplopen bij gebruik.

Het maakt nogal een verschil uit.
Zo weegt een oudere 200Ah met inwendig kunststof celmantels 42 kg en een verbeterde recente versie
met aluminium cel ommanteling en gecomprimeerde inhoud slechts 22kg.
In volumeverhouding op basis van de opgegeven buitenafmetingen geeft dat 34,5 liter tegen 11,5 liter voor dezelfde 200Ah
De prijs is jammer genoeg niet gedaald.

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... art-NL.pdf
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
lifeonwheels
Berichten: 61
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 19:09

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door lifeonwheels »

Edit: lama
Plaats reactie