Dit zijn reële gewichten! Ik heb mijn eigen Li-ion accu gebouwd van 100Ah; het gewicht is 10kg. Mijn 100Ah lood-accu weegt ruim 30kg.Leonardus66 schreef: ↑do 28 nov 2019, 23:07Als dat de reële gewichten zijn kan een vervanging van een 90Ah AGM door een 100Ah LiFePO4 dus een gewichtsbesparing van bijna 20 kg opleveren.Help lekker mee om onder de 3500 kg te blijven.
voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Laatst gewijzigd door Charm op vr 29 nov 2019, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
De echte gewichtbesparing is nog veel hoger omdat je bij een LFP accu de helft van de Ah,s kan nemen voor hetzelfd Ah vebruik dus in bovenstaand voorbeeld 50 kg gewichtbesparing!
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Charm, dat klopt maar de in jouw zelfgebouwde accu zitten geen lifepo4 cellen maar 18650 cylindrische lithium-ion-polymeer zoals in fietsaccu's gebruikt, dus niet vergelijkbaar. Deze hebben een hogere energiedichtheid (Wh/kg) en een hogere spanning.
Overigens de "pouch" lifepo4 cellen gebruikt in de cs-batteries accu hebben wel de hoogste energiedichtheid tussen de diverse bouwwijzen. De gebruikte 20Ah cel weegt nagenoeg 500g, dus voor 100Ah 20 stuks = 10kg exclusief bedrading, behuizing en BMS. Dus deze zaken (bedrading, behuizing en BMS) zouden maar 0.5kg wegen. Lijkt me weinig maar zou misschien kunnen. De prijs (890 Euro) van deze 100Ah accu is aantrekkelijk o.a. gezien het feit van een Duitse leverancier, met een 200A BMS (ontladen, 100A laden) en met beveiliging tegen hoge en te lage (laad) temperatuur en diverse andere parameters. En hij past onder de stoel.
Overigens de "pouch" lifepo4 cellen gebruikt in de cs-batteries accu hebben wel de hoogste energiedichtheid tussen de diverse bouwwijzen. De gebruikte 20Ah cel weegt nagenoeg 500g, dus voor 100Ah 20 stuks = 10kg exclusief bedrading, behuizing en BMS. Dus deze zaken (bedrading, behuizing en BMS) zouden maar 0.5kg wegen. Lijkt me weinig maar zou misschien kunnen. De prijs (890 Euro) van deze 100Ah accu is aantrekkelijk o.a. gezien het feit van een Duitse leverancier, met een 200A BMS (ontladen, 100A laden) en met beveiliging tegen hoge en te lage (laad) temperatuur en diverse andere parameters. En hij past onder de stoel.
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Precies ook mijn gedach Joop 2x =48 kg er uit en 13,8 kg er in,toch weer 34 kg gespaard,en veeeel meer stroom,welke ook nog eens veel sneller weer in de accu terug ( geladen is,dus enkel voordelen,ondanks de vooroordelen,ik ben er blij meeJoopBrekken schreef: ↑vr 29 nov 2019, 11:48De echte gewichtbesparing is nog veel hoger omdat je bij een LFP accu de helft van de Ah,s kan nemen voor hetzelfd Ah vebruik dus in bovenstaand voorbeeld 50 kg gewichtbesparing!
Hans
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Ik meen overigens dat er ergens op die Duitse site 10,9 kg stond, maar bij de specificaties 10,5.Metor schreef: ↑vr 29 nov 2019, 12:08Charm, dat klopt maar de in jouw zelfgebouwde accu zitten geen lifepo4 cellen maar 18650 cylindrische lithium-ion-polymeer zoals in fietsaccu's gebruikt, dus niet vergelijkbaar. Deze hebben een hogere energiedichtheid (Wh/kg) en een hogere spanning.
Overigens de "pouch" lifepo4 cellen gebruikt in de cs-batteries accu hebben wel de hoogste energiedichtheid tussen de diverse bouwwijzen. De gebruikte 20Ah cel weegt nagenoeg 500g, dus voor 100Ah 20 stuks = 10kg exclusief bedrading, behuizing en BMS. Dus deze zaken (bedrading, behuizing en BMS) zouden maar 0.5kg wegen. Lijkt me weinig maar zou misschien kunnen. De prijs (890 Euro) van deze 100Ah accu is aantrekkelijk o.a. gezien het feit van een Duitse leverancier, met een 200A BMS (ontladen, 100A laden) en met beveiliging tegen hoge en te lage (laad) temperatuur en diverse andere parameters. En hij past onder de stoel.
Voor de Pouches hebben ze nu een ingenieus klemsysteem bedacht. Je kunt zowel in serie als parallel alles in dezelfde rij monteren. Het contact gaat dus over de volle breedte van de lip.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Ingewikkeld batterijtje!
Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Nee hoor, juist heel mooi en erg overzichtelijk.
De volledige brug kan op aantal in elkaar gestoken worden. Let op de soldeeroogjes voor BMS draden.
Zit er een slechte pouch tussen, is het 4 schroefje losdraaien, pouch verwisselen en weer monteren.
De volledige brug kan op aantal in elkaar gestoken worden. Let op de soldeeroogjes voor BMS draden.
Zit er een slechte pouch tussen, is het 4 schroefje losdraaien, pouch verwisselen en weer monteren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Grappig dat je schrijft dat mijn Li-ion pack niet vergelijkbaar is met Lifepo4 packs terwijl je vervolgens aantoont dat 100Ah Lifepo4 ook om en nabij de 10kg weegt....Metor schreef: ↑vr 29 nov 2019, 12:08Charm, dat klopt maar de in jouw zelfgebouwde accu zitten geen lifepo4 cellen maar 18650 cylindrische lithium-ion-polymeer zoals in fietsaccu's gebruikt, dus niet vergelijkbaar. Deze hebben een hogere energiedichtheid (Wh/kg) en een hogere spanning.
Overigens de "pouch" lifepo4 cellen gebruikt in de cs-batteries accu hebben wel de hoogste energiedichtheid tussen de diverse bouwwijzen. De gebruikte 20Ah cel weegt nagenoeg 500g, dus voor 100Ah 20 stuks = 10kg exclusief bedrading, behuizing en BMS. Dus deze zaken (bedrading, behuizing en BMS) zouden maar 0.5kg wegen. Lijkt me weinig maar zou misschien kunnen. De prijs (890 Euro) van deze 100Ah accu is aantrekkelijk o.a. gezien het feit van een Duitse leverancier, met een 200A BMS (ontladen, 100A laden) en met beveiliging tegen hoge en te lage (laad) temperatuur en diverse andere parameters. En hij past onder de stoel.
Het klopt dat de electrische eigenschappen verschillen maar het ging hier om de te realiseren gewichtsbesparing.
Maar hoe dan ook: het zijn voor de camperaar zeer interessante tijden.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
- hurktoilet
- Berichten: 8260
- Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
- Contacteer:
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Vind die Duitse accu qua prijs interessant beginnen te worden. Alleen komt er natuurlijk nog wel wat bij. Heb nu tussen mijn zonnepaneel en mijn hh-accu een steca pr1010 laadregelaar zitten. Die is volgens de gebruiksaanwijzing niet geschikt voor dit soort accu's. Wat is het alternatief? En zijn er nog meer zaken die ik aan moet passen in mijn Pössl2win uit 2003 met een electroblock ebl 263-4?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Twitter: @Camper_toerist
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Ik heb ‘n Votronic MPPT Duo. Die kun je met dipswitches op verschillende LiFePO4 laadprofielen instellen.
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Een 100 Ah lifepo4 accu met cylindrische 18650 cellen, dus bouwwijze zoals jouw li-ion cellen, weegt minimaal 12.2kg zoals ik hiervoor al aangegeven heb.
Gewichtsbesparing is een groot voordeel met lifepo4, maar het zou met 3.6V Li-ion nog veel lichter kunnen.
Een 3.5Ah 3.6V Li-ion cel weegt 47 gram (LG INR18650-MJ1 3500mAh, Bron nkon.nl). Met 4 stuks in serie en 29 stuks parallel zou een 100Ah accu hiermee minimaal op 5.5 kg uitkomen !
Helaas is het spanningsverloop niet compatible dus je hebt een flink power management systeem nodig om die in de camper te kunnen gebruiken, zoals je gedaan hebt.
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Toepassing van Lifepo4 is inderdaad een stuk simpeler hoewel er nog steeds aanpassingen nodig zijn om hem onder alle omstandigheden goed te kunnen opladen. Ik ben er nog niet uit of ik mijn zelfbouw pack ook in de nieuwe camper ga plaatsen. Het hangt er mede vanaf wat voor apparatuur er af-fabriek is geplaatst en of deze in te stellen is op Lifepo4 accu's. Er zit sowieso een booster in om de standaard aanwezige AGM accu te kunnen laden. Het is allemaal NDS spul en daar weet ik nog niet zoveel van.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Charm,hier wat leesvoer,dan moet er meer duidelijk zijn,let wel het hele program staat er in,maar je moet enkel lezen,wat betrekking heeft op de LFP,(7/8/9)..de rest is alles wat ze in het program hebben,en dat is echt voor iedere accu,en stroomverbruiker aanwezig,als je het 3 link systeem neemt heb je alle risico’s die je aanhaalt eigenlijk al uitgesloten,mss komen er nog persoonlijke wensen bij , zoals omvormen,zonnepanelen,euro 6 laden maar dat is voor iedereen anders. Ik raad eenieder aan met de 3 Link te beginnen,omdat het meestal voldoende is,zoveel stroom als je daardoor krijgt,de rest kan altijd nog. https://www.bombeeck-digital.nl/merk/nds?p= ............http://www.vanmichel.be/nds-producten/powerservice/
Hans
Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu
Dank hiervoor. Nu nog even zien te achterhalen wat er in de nieuwe camper is geïnstalleerd.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.