Stroomverbruik audio installatie

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Stroomverbruik audio installatie



Bericht door jan- »

Dit is een beetje het vervolg op https://www.camperforum.nl/viewtopic.ph ... 8&start=56 waarin geklaagd werd dat de audioinstallatie soms 10 - 15 A trekt. Ik kan dit nog steeds moeilijk voorstellen. Ik dacht dat een "normale"audio installatie iets van 0,5 - 1 A trekt. Ik wou het juist zuinig maken voor als je niet rijdt. Ik zit aan het volgende te denken:
MP3 speler: https://www.aliexpress.com/item/32855220084.html
Digitale versterker: https://www.aliexpress.com/item/32828622560.html

De versterker trekt maar 32 mA. Ook bij een redelijk volume.
De MP3 speler zou maar eens in de 100 uur even aan de lader hoeven.

Ik heb wel gemerkt dat bij het uitschakelen van de versterker je een plop hoort. Dit zou met een modificatie misschien nog wel te verhelpen zijn. Als de MP3 speler uitstaat of niet aangesloten is pikt de ingangskabel brom op. Ik weet niet hoe je dit het beste kan oplossen. Misschien een ingangsweerstand toevoegen? Tijdens pauze heb je er geen last van. Dus op die manier valt het ook wel te omzeilen.

Ik heb ook nog zitten spelen met https://www.aliexpress.com/item/32965585216.html. Een versterker met MP3, bluetooth, FM en afstandbediening. Maar deze onthoud het volume niet na een powerdown en muziek is wat lastiger te selecteren en heeft geen standaard audio in. Werkt wel goed via bluetooth. Geen last van geplop en trekt ook niet veel stroom: 30 mA in standby an 80 mA bij gebruik.
Laatst gewijzigd door jan- op wo 17 feb 2021, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door seth_space »

Ik weet niet hoe je aan die mA berekening komt.
Het is een typische class D versterker die een hoog rendement heeft maar die in 12V tenminste 8A zal trekken om in de buurt te komen van de wattages die met beloofd.
Output power : DC12V, 2*50W
DC24V, 2*120W
Die beloofde max benaderen haal je vaak alleen met 24V en zeker 10A!

Nu is 5Watt RMS vaak al ruim voldoende voor een prima geluidsniveau maar dan zit je toch op minstens ca 2A om te kunnen werken.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door jan- »

Ik heb die mA's niet berekend, maar gemeten. Ik zou er hooguit enkele mA naast kunnen zitten. Een beetje efficiente speaker geeft 90dB bij 1 Watt op 1 meter. 90dB is best veel, want als je daar langer dan een uur mee te maken hebt zou je gehoorbeschemers moeten gebruiken. Dus meestal zit je nog ver onder 1 Watt. Ik heb het gemeten door in een huiskamer naar een redelijk volume te luisteren. En als je hem dan nog harder zet, zie je de stroom nog nauwelijks oplopen. Pas bij standje bruenruzie loopt het op naar ik meen af en toe 200 mA.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door seth_space »

Het lijkt me toch echt dat je die meting over moet doen. Mogelijk verkeerde schaal gekozen?
30mA zijn standby waardes in Class D versterkers. vaak worden die geschakeld op de chip zodat er feitelijk altijd een stroom op staat.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door 309T16 »

Ik word oud :-B

Ik ken alleen Klasse A, B, AB en C.
Camper_01

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door Camper_01 »

Is je amperemeter wel in orde?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door jan- »

Tja... Ik kan die 10 a 15 A nauwelijks geloven. Want het meeste zal in de audio installatie zelf verstookt moeten worden als je er geen piepende oren aan wilt over houden. Die 150 W zou dan een hoop warmte opleveren. Waar blijft dat?

En nu geloven jullie mijn 32 mA niet :-(

Het standby verbruik van de chip is 20 mA. Op deze print zit nog een voorversterker, dus die 32 mA zonder geluid zou heel goed kunnen kloppen. De amperemeter zit op de voeding en daar heb ik tot nu toe goede ervaringen mee. En ik zie de stroom pas significant oplopen als je het volume flink hoger zet.

Van 1 versterker heb ik het koellichaam er af gehaald. Na een paar uur op een normaal volume wordt dat kleine chipje iets van ruim 40 graden. Dus veel energie gaat er niet verloren.

Ik was dit soort verstekers weer even vergeten. Op school ruim 35 jaar geleden ooit eens met zo'n versterker gespeeld. Toen waren ze nog niet in een IC. We hadden met een opamp en functiegenerator in de stand driehoek al snel een pulsbreedte modulatie gemaakt van het signaal van een casetterecorder. Dit via een paar universele transistoren op een luidspreker aangesloten en we waren verbaasd dat er meteen al een aardig geluid uit kwam. Het was een mooie demo voor de opendag door met wat scoops de vershillende signalen te laten zien.

Alleen de demo ging uiteindelijk bijna letterlijk een beetje de mist in. We hadden eigenwijs geen koellichamen gebruikt omdat het rendement juist het voordeel van dit soort verterkers zou moeten zijn. Er waren toen nog niet echt goede schakelende transistoren beschikbaar. Maar zolang je de muziek niet al te hard had gezet ging het prima. In een onbewaakt ogenblik had iemand de muziek heel hard gezet en ging de schakeling in rook op. De volgende dag de schade bekeken en toen bleek hij het na afkoelen gewoon weer te doen!
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door jan- »

Ik had bijna nooit muziek aan in de camper. Ik kon de autoradio gebruiken, maar die draaide op de startaccu, dus die kan beter niet te lang aan staan.
Ik heb nu eindelijk speakers in het woongedeelte geplaatst: 2 JVC CS-J620 bij Amazon.nl voor EUR 21,26 inclusief verzending.
Voorlopig met dubbelzijdig tape dit versterkertje tegen een 12V plug aangeplakt: https://nl.aliexpress.com/item/4000198695135.html TPA1310 voor 2,29 inclusief verzending.
Hierop mijn MP3 speler aangesloten en het geluid klingt best goed. De versterker trekt slechts 22mA En de de MP3 speler draait ongeveer 50 uur op een lading. Ook als je de muziek wat harder zet trekt de versterker 22 a 23 mA. Pas als je hem in standje burenruzie zet, zie je hem soms 100 a 200 mA trekken. De versterker is zo klein dat deze in een luciferdooje past. Ik heb de chip temperatuur gemeten nadat deze een tijdje op een redelijk volume had gedraaid: 27 ℃ bij een omgevingstemperatuur van ongeveer 20℃
Bijlagen
tpa3110s.jpg
tpa3110s.jpg (39.38 KiB) 888 keer bekeken
DSC01949s.JPG
DSC01949s.JPG (27.42 KiB) 894 keer bekeken
DSC01947s.JPG
DSC01947s.JPG (36.4 KiB) 894 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door Arie55 »

Mij lijkt de oplossing om de autoradio te voeden met de boordaccu, veel handiger. Maar gebruik dan wel beduidend dikkere draden, want wat ik op de foto zie, durf ik mijn treinsetje van vroegah niet aan te sluiten. Ook voor de speaker draden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door jan- »

Het is beter om speakers te hebben in de ruimte waar je er ook naar luistert. En de autoradio trekt meer dan 10x zo veel stroom.

Die dunne draden lopen maar over een korte afstand en deze zaten nu eenmaal aan de connectoren. De draden naar de speaker aan de andere kant (die veel langer zijn) zijn wel dik. De draaddikte is toch afhankelijk van de stroomsterkte? En die is in dit geval niet zo hoog. Je trein trok veel meer stroom, dus daar heb je inderdaad dikkere draden voor nodig.

Edit:
Ik heb wat gemeten aan zo'n draadje. Als ik er 1A door stuur, meet ik 80mV. Dus dat is 0,08 Ohm. Maar omdat de stroom meestal veel lager is, is de spanningsval nog lager. En het wordt ook nog eens in een condensator gebufferd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door jan- »

Versterker was tijdens de laatste reis goed bevallen, dus nu maar definitief ingebouwd. Aan/uit via een stekker is niet handig, dus daarvoor een schakelaar gebruikt. Om te zien of de versterker aan of uit staat had ik een schakelaar genomen met een LEDje. Maar die trekt bijna 10 mA. Best veel t.o.v. de versterker die met LED maar 22mA gebruikt. Dus de versterker maar in een transparant kastje ingebouwd. In het deksel een audio ingang plug en een aan/uitschakelaar zonder LEDje.
Bijlagen
d-versterker.JPG
d-versterker.JPG (93.48 KiB) 647 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door kampo »

jan- schreef:
wo 13 nov 2019, 20:43
Dit is een beetje het vervolg op https://www.camperforum.nl/viewtopic.ph ... 8&start=56 waarin geklaagd werd dat de audioinstallatie soms 10 - 15 A trekt. Ik kan dit nog steeds moeilijk voorstellen. Ik dacht dat een "normale"audio installatie iets van 0,5 - 1 A trekt. Ik wou het juist zuinig maken voor als je niet rijdt...
Ja ik was diegene die schreef dat een audio soms 10 -15A verbruikt als die speelt.
De ene audio is de andere multimedia niet maar internet multimedia is bij meerdere campers uitgegroeid tot verbruiker nummer 1. Dat wist ik niet totdat ik per toeval een paar metingen deed op een Ducato camper.

Ik heb daarmee wel niet gezegd dat alle audio's zoveel verbruiken.

Vroeger was ik al tegen hoog stroomverbruik aangelopen bij discotheekbussen in Parijs. Daar hadden we te maken met minstens 70A bij laag volume en >120 A bij luide muziek. In een 24V systeem. En ze rijden altijd met voor mij veel te luide muziek.

Het geluidsvolume maakt veel verschil maar ook het systeem en de versterkers; bij iedereen wat anders. Niet te vergeten het aantal uren want sommige mensen laten de muziek aanstaan van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.

Het standby verbruik zal er ook wel zijn maar dat is voor mij een ondergeschikt probleem.
Ik ga niet zitten zoeken naar 1Ah als er een probleem is van bijna 100Ah...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door Going »

Mijn standby gebruik is 10Ah per nacht. Daar schrok ik van en heb de standby uitgezet door een switch te plaatsen.
Nu elke keer bij aanzetten is tijd en bewaar FM group weer weg. Jammer, maar in de winter zijn we toch zuinig op het stroomverbruik.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Stroomverbruik audio installatie



Bericht door jan- »

Met standby bedoel je de audio installatie uit?
Wat voor audio installatie is dit?
10Ah per nacht is ongeveer 1A. Dat zou beteken dat als je een auto een paar dagen niet gebruikt, de audio installatie in een dag of 3 de accu leeg trekt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie