Twee accu's tegelijk laden?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door Face »

Kun je 2 huishoudaccu's die gekoppeld zijn laden met een CTek lader van 5A ( dus gekoppeld laden)
Accu's zijn 2x95ah. Wil ze in de stalling aan de druppellader zetten
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: 2 accu's tegelijk laden?



Bericht door veetee »

Ja, geen probleem.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door travelscout »

Zolang je dat maar niet doet bij één of meer willekeurige AGM's.
Paul.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door tonic »

Wat bedoel je daarmee? Ik heb 1 AGM huishoudaccu en een normale startaccu gekoppeld met een citrix. Gaat dat mis dan?
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door linfiel »

tonic schreef:
do 14 nov 2019, 9:08
Wat bedoel je daarmee? Ik heb 1 AGM huishoudaccu en een normale startaccu gekoppeld met een citrix. Gaat dat mis dan?
Je moet wel 2 accu's hebben die precies het zelfde leveren en even oud zijn, als de eene iets ouder is dan de ander, of 1 cel is er kapot gaan ze elkaar peste, dit vinden ze niet fijn en ontladen ze elkaar.
Groet. Linfiel.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door myway »

linfiel schreef:
tonic schreef:
do 14 nov 2019, 9:08
Wat bedoel je daarmee? Ik heb 1 AGM huishoudaccu en een normale startaccu gekoppeld met een citrix. Gaat dat mis dan?
Je moet wel 2 accu's hebben die precies het zelfde leveren en even oud zijn, als de eene iets ouder is dan de ander, of 1 cel is er kapot gaan ze elkaar peste, dit vinden ze niet fijn en ontladen ze elkaar.
Uhhh, dat gaat over twee paralel geschakelde accu’s tijdens gebruik.

Als je een agm accu en een natte loodzuur accu met een cyrix koppelt tijdens het laden heeft een van die accu’s een onjuiste laadspanning.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door tonic »

Maar dat kun je toch niet voorkomen? bijna alle campers hebben toch een AGM en een loodaccu?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door Atoz »

tonic schreef:
do 14 nov 2019, 22:20
Maar dat kun je toch niet voorkomen? bijna alle campers hebben toch een AGM en een loodaccu?
Tja
Waar haal je deze informatie?
Daarom net dat er geen koppeling is tussen mijn huishoudaccu (die leeft van de zon) en mijn auto loodzuuraccu.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door veetee »

Het is allemaal niet zo’n ramp, je kunt best een normale startaccu en een AGM hh accu met de Cyrix koppelen, mits je de AGM af en toe met een daartoe geschikte lader doorlaadt. Daartoe heb ik zonnepanelen met een regelaar met duo uitgang: een voor de start accu, en een voor de AGM hh accu (met instelbare laadkarakteristieken).
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door myway »

Daar zijn oplossingen voor.
Een argofet, een gewoon relais maar die heeft dan weer het probleem dat hij een D+ signaal moet krijgen wat tegenwoordig niet altijd voor handen is.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door EasyBee »

tonic schreef:
do 14 nov 2019, 22:20
Maar dat kun je toch niet voorkomen? bijna alle campers hebben toch een AGM en een loodaccu?
Ik heb een 95 Ah lood start accu en een 95 Ah Lood HH accu. En dit jaar vervangen door zelfde recept.
Start accu was 8 jaar oud en HH 11 jaar oud. Prima duo :D
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door tonic »

Ik ben aan het bouwen en ben nu toe aan de electronica. Maar het duizelt nu bij me.
had het idee dat ik alles op een rijtje had maar...…..
Ik heb liggen/staan: 220AH AGM hh accu, 250watt zonnepanelen met victron laadregelaar, Citrix, victron acculader beetje klein 15A maar had hem nog liggen.
Als ik aan walstroom sta laadt de acculader de HH accu en via de citrix ook de startaccu.
De zonnepanelen laden de HH accu en via de citrix de startaccu.
De dynamo laadt de startaccu en via de citrix de HH accu.
dacht ik tenminste maar wat zou nou de ideale situatie zijn? Kan nu nog wisselen ben nog net niet begonnen.

Dusssssssssssssssssss......…………...…….helluuuuupppppppp
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door veetee »

Het is niet citrix, maar Cyrix (citrix is heel wat anders :wink: ). Voordeel van de Cyrix is dat het “tweerichtingsverkeer” is: laadt de dynamo je startaccu, dan wordt automatisch je hh accu gekoppeld en ook geladen, en vice versa, laadt het zonnepaneel (of een externe 230V lader) de hh accu, dan wordt ook de startaccu gekoppeld en geladen. Tot dusver allemaal prima. Eén puntje, wil je de AGM accu lang laten meegaan dan zul je even moeten kijken of je zonnepaneelregelaar of 230V lader een speciale AGM stand heeft.
Je bent dus goed op weg. :wink:
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Twee accu's tegelijk laden?



Bericht door tonic »

Heeft de Victron MPPT 75/10 zo'n AGM stand? En zo ja, moet hij constant op die stand staan of maar af en toe?
Plaats reactie