Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Globeoclock
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 22:12

Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp



Bericht door Globeoclock »

Beste camperaars,

Ik heb een vraag.
Wij hebben sinds kort onze eerste camper. een Hymer Tramp T665 uit 2003. En snappen er nog maar de helft van.
Er zitten 2 huishoudaccus van 90 ah in en er ligt 1 zonnepaneel op het dak.

Wij merken na ongeveer 1 a 1,5 dag niet aan de stroom gestaan te hebben dat (alleen) tijdens het gebruik van water (waterpomp) dat het bedieningspaneel een rood gevaren lampje aangeeft. Dat hij dus aangeeft (tijdelijk) een te lage spanning te hebben. Namelijk onder de 11 volt. Als de kraan uit gaat springt hij weer terug naar 12,5.

Mijn vraag nu kan het kwaad als je dan de waterpomp gebruikt? Of maak je hier je accu’s mee kapot?

En is het normaal dat je na z’n 1,5 dag niet aan de stroom te staan al op 12,5 volt staat met alleen het gebruik van je waterpomp de kachel een half uurtje en 12v lampjes.

Alvast heel erg bedankt,

Lisa
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp



Bericht door Digiwalker »

Dat klinkt als dat de accu aan het eind van zijn leven is. Weet je hoe oud de accu is? De gebruikelijke leeftijd van normale accu,s is ca 7 jaar. Kan korter zijn ,soms iets langer. Rij langs een accu handelaar en laat ze daar testen.
Suc6

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp



Bericht door Janpinz »

Welke soort kachel?
Diesels trekken aardig wat weg, zeker met starten...
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp



Bericht door camilo »

Waterpompje (Hymer: dus dompelpompje) is mogelijk aan het eind van zijn leven. Als dat pompje niet meer lekker rondloopt, zal hij ook onevenredig veel stroom trekken waardoor de spanning, zeker bij een zwakke accu, snel zal dalen. Haal het pompje eens uit de tank en controleer of het schoepenradje zich met bijvoorbeeld een schroevendraaiertje of zo wel zonder enige weerstand te voelen laat rondraaien. Accu lijkt echter ook mij de eerste verdachte.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5450
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp



Bericht door Atoz »

Als een dieselkachel je accu op een half uurtje leeg zou trekken, dan is je accu stuk.
Als een dompelpompje je accu zo belast dat je nog maar 11 volt hebt, dan is dat een pomp die veel te groot is. Brandweerformaat?

Koop u een Ampere tang voor gelijkstroom, kost je 45€ en je weet voortaan hoeveel stroom je op dat ogenblik verbruikt.
Nu ben je niet de enige die niet meten kan, zou een verplichte cursus moeten zijn op dit forum. Want meten is weten!

https://www.eleshop.nl/uni-t-ut210e.html

Weet je wat? Ik ga me er zo eentje bestellen en er dan eens een filmpje over maken hoe je daar mee meten moet.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp



Bericht door leenjose »

Als het lood accu’s betreft kijk dan ook eens of het (gedistilleerd) water niveau niet te laag staat.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp



Bericht door vmax »

kan ook een massa probleem zijn

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7515
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp



Bericht door eef van baal »

Ik hoor niemand zeggen maak de accupolen goed schoon en doe er wat zuurvrije vaseline op.
Als dit niet helpt sluit ik mij bij de rest aan.

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp



Bericht door AadenAnke »

Atoz schreef:
zo 10 nov 2019, 9:37
Als een dieselkachel je accu op een half uurtje leeg zou trekken, dan is je accu stuk.
Als een dompelpompje je accu zo belast dat je nog maar 11 volt hebt, dan is dat een pomp die veel te groot is. Brandweerformaat?

Koop u een Ampere tang voor gelijkstroom, kost je 45€ en je weet voortaan hoeveel stroom je op dat ogenblik verbruikt.
Nu ben je niet de enige die niet meten kan, zou een verplichte cursus moeten zijn op dit forum. Want meten is weten!

https://www.eleshop.nl/uni-t-ut210e.html

Weet je wat? Ik ga me er zo eentje bestellen en er dan eens een filmpje over maken hoe je daar mee meten moet.
Wanneer mag ik de link naar de film ontvangen?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5450
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp



Bericht door Atoz »

AadenAnke schreef:
zo 10 nov 2019, 20:26
Atoz schreef:
zo 10 nov 2019, 9:37
Koop u een Ampere tang voor gelijkstroom, kost je 45€ en je weet voortaan hoeveel stroom je op dat ogenblik verbruikt.
Nu ben je niet de enige die niet meten kan, zou een verplichte cursus moeten zijn op dit forum. Want meten is weten!

https://www.eleshop.nl/uni-t-ut210e.html

Weet je wat? Ik ga me er zo eentje bestellen en er dan eens een filmpje over maken hoe je daar mee meten moet.
Wanneer mag ik de link naar de film ontvangen?

Gr. Aad
Net besteld, maar.... Ik ben pas half december terug thuis, nog eventjes wachten dus.
Ik zocht een goede reden om er me eentje te kopen 88I
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
pwhooftman
Berichten: 1797
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp



Bericht door pwhooftman »

Als de pomp 5 ampère trekt, dan is de spanningsval ruim 0,1 volt per meter bekabeling van 1,5 mm2. Dus als de bedrading tussen hh accu en pomp 5 meter is, dan is de spanningsval 0,5 - 0,6 volt. Stel dat de kabel een flinke omweg maakt en zelfs 10 meter is, of de draaddikte is maar de helft, dan is dat al 1,0 - 1,2 volt.
Een Shurflo waterpomp trekt ongeveer die 5A, dus het hoeft niet te betekenen dat je accu's aan het eind zijn. 12,5 volt na 1,5 dag is netjes, dat is normaal gesproken nog 90% volle accu's. De vraag is echter of dat echt zo is, slechte accu's hebben de neiging snel in te storten als ze wat zwaarder belast worden. In rust lijkt het dan heel wat, maar bij belasting houdt het snel op. Als je het nu meerdere dagen uit houdt met de huishoudaccu's zou ik het nog even aankijken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu te lage spanning bij gebruik van de waterpomp



Bericht door Kroppie »

en om snel en simpel e,e,a, te weten, van draaddoorsnede, draadlengte, amperes en spanningsverlies:

http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie