Welke accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welke accu?



Bericht door Metor »

Een moderne dynamo kan vaak 150A oid leveren als dat nodig is of als er vraag naar is. De BMS beperkt de vraag.
Dat zou alleen kunnen als de BMS een actieve DC-DC converter bevat en die ben ik nog niet tegengekomen. De BMS met een afzonderlijke laad-poort en ontlaad-poort kan de laad-poort alleen afschakelen m.b.v. een relais ook wel contactor genoemd. Een relais kan nooit de laadstroom bepalen, alleen doorgeven of blokkeren.
In feite bepaalt de inwendige weerstand van de LFP, de laadtoestand van de LFP, de bekabeling en de dynamo, de uiteindelijke laadstroom. Zeer wisselend dus afhankelijk van de laadtoestand en specifieke LFP eigenschappen, zoals capaciteit en type (b.v. prismatisch of cylindrisch, specifieke doteringen aan LifePo4 cathode of anode).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke accu?



Bericht door seth_space »

Feitelijk is dat precies zoals een dynamo ook werkt bij het laden van een loodaccu. Helemaal lege accu zal de maximale stroom vragen van de dynamo die verder afneemt door het laden. Daarmee neemt inderdaad ook de interne weerstand toe bij een loodaccu wat bij een LFP niet zo is.
De startaccu in het systeem zal de load van de dynamo overnemen en beperken zodat erg geen schade op zal treden. Heb je geen startaccu dan is er inderdaad aanvullende apparatuur nodig.
De dikte van de bekabeling speelt hierin ook en rol. Een kabel met weerstand die resulteert in een voltage drop van pakweg 0,5V ( lengte of dikte) zal de stroom ook effectief beperken.
alternatieven:
Victron heeft daarvoor bijv een fuse in het schema
The Victron 12/1200 BMS has a built in feature that limits the alternator to a pre-determined output up to 100 Amps. It works by putting a fuse of the desired limit in the BMS. If you want to limit the alternator to 80 Amps you put in an 80 Amp fuse. As the fuse nears its rated capacity it begins to heat up and its resistance changes. The BMS recognizes that and reduces the current accordingly.
DC/DC is een andere oplossing: Ik heb daar in het andere topic wat voorbeelden van gegeven.

PS; Als ik ernaast zit hoor ik dat graag!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welke accu?



Bericht door Metor »

Duidelijk. Victron doet de laadstroombeperking met een "fuse" met hoog vermogen. Dit is beter dan met een relais. Die fuse is een soort PTC en is zelfherstellend. De naam zegt het al het werkt als een zekering die de dynamo stroom doorlaat of onderbreekt. De overgang van doorlaat naar blokkeren gaat enigszins geleidelijk wat een voordeel is in vergelijking met een relais wat de laadstroom plotseling onderbreekt.
camperfeels
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57

Re: Welke accu?



Bericht door camperfeels »

Maar die victron 12/200 is dan wel weer (voor zover ik kan zien) alleen voor victron lfp.
Best lastig allemaal, ben geen echte elektra man, maar probeer het te begrijpen.
Als de specificaties van mijn bms spreken over 50A max dan zal hij hem waarschijnlijk afschakelen als de dynamo 40 levert en zonnepanelen 20.

Probeer een goed systeem te bedenken en daar mijn plan op te maken

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke accu?



Bericht door myway »

Metor schreef:Duidelijk. Victron doet de laadstroombeperking met een "fuse" met hoog vermogen. Dit is beter dan met een relais. Die fuse is een soort PTC en is zelfherstellend. De naam zegt het al het werkt als een zekering die de dynamo stroom doorlaat of onderbreekt. De overgang van doorlaat naar blokkeren gaat enigszins geleidelijk wat een voordeel is in vergelijking met een relais wat de laadstroom plotseling onderbreekt.
Heb je daar een artikelnummer van of een link.
camperfeels
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57

Re: Welke accu?



Bericht door camperfeels »

Ik ben hier begonnen

https://www.bluepowershop.nl/accu/accu- ... w_pN-Zdbxw

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke accu?



Bericht door 309T16 »

Afbeelding

Toeval of worden we gemonitored? :-B
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Welke accu?



Bericht door JoopBrekken »

Dat doet HET BMS :lol3:
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welke accu?



Bericht door Metor »

Heb je daar een artikelnummer van of een link.
De beschrijving komt van seth_space. Nalezende weet ik niet of ik deze wel goed begrepen heb.
Bij Victron heb ik deze beschrijving nog niet gevonden. Uit de BMS12/200 datasheet lijkt de fuse een gewone hoogvermogen zekering die dicht op de AB poort geschroefd wordt, die de gebruiker kan kiezen. Het lijkt erop dat de hitteontwikkeling van de fuse gemeten wordt en daarop de BMS de laadstroom begrensd. Afschakelen met relais of regelen met een actief circuit, dat is niet duidelijk. Indien relais zal deze regelmatig aan en uit gaan tijdens begrenzing.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke accu?



Bericht door hathi »

Laatst gewijzigd door hathi op vr 15 nov 2019, 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke accu?



Bericht door seth_space »

[dubbel
Laatst gewijzigd door seth_space op vr 15 nov 2019, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke accu?



Bericht door seth_space »


As the fuse nears its rated capacity it begins to heat up and its resistance changes.
Zelfde effect als bij loodaccu? Weerstand neemt toe bij laden.
Waarop de dynamo de stroom beperkt?
Vraag, geen bewering!

Als de bms zijn laadvermogen zou aanpassen zit je met hetzelfde probleem als een op bijv 50A begrensd bms.
Wat doet de alternator met vermogen wat hij niet kwijt kan, omzetten in hitte waarschijnlijk?
Ik begrijp overigens dat heel veel moderne dynamo een temp correctie circuit hebben wat de dynamo zal beschermen in een dergelijk geval.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Welke accu?



Bericht door Geert Huizing »

Een alternator levert het vermogen wat gevraagd wordt tot de max wat hij kan leveren.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke accu?



Bericht door hathi »

Hans
Plaats reactie