Welke accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
camperfeels
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57

Re: Welke accu?



Bericht door camperfeels »

Het is een optelling die iedereen zelf moet maken denk ik, er wordt veel informatie gegeven hier. Enige wat ik nog probeer te tackelen is hoeveel A mijn dynamo gaat leveren als ik er een Cyrix tussen zet (ducato 2.5TDI uit 1997) en of ik het aantal A kan beperken op een langere rit. Kan iemand me daarin nog een goede weg wijzen?

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Welke accu?



Bericht door JoopBrekken »

Misschien nog eens duidelijk uitleggen WAAROM je met een LFP accu minder walstroom nodig hebt:
Het laad rendement van een LFP is ongeveer 20% hoger als bij een lood accu.
Daarnaast gebruik je met elekroniese verbruikers ( kompressorkoelkast, omvormer, tv. enz ) wat minder stroom omdat de spanning van een LFP bij verbruiken wat hoger blijft.
Als je laad met een MPPT regelaar dan gaat dit wat sneller omdat met laden de spanning van een LFP minder stijgt als bij lood.
In totaal heb je een LFP accu met een zonnepaneel dus veel sneller weer vol.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke accu?



Bericht door 't Busje »

JoopBrekken schreef:
do 14 nov 2019, 16:24
Daarnaast gebruik je met elekroniese verbruikers ( kompressorkoelkast, omvormer, tv. enz ) wat minder stroom omdat de spanning van een LFP bij verbruiken wat hoger blijft.
Dat vind ik een lastig te begrijpen verhaal. Verbruik van elektrische apparaten gaat om vermogen en energie (= vermogen x tijd) en niet direct om stroom.Op zichzelf is het juist dat bijvoorbeeld 100 watt bij 12,5 volt (loodzuuraccu) een stroom van 8 ampère vraagt en bij 12,8 volt (LFP accu) 7,8 ampère. Voor de hoeveelheid energie die je aan de accu onttrekt, maakt dit echter niet uit: 1 uur 100 watt is 100 Wh ongeacht of je dat uit een loodzuur of uit een LFP accu haalt.
Je zou misschien kunnen zeggen dat een 100 Ah loodzuur accu een andere (lagere) energie-inhoud heeft dan een 100 Ah LFP accu, maar dat hangt af hoe die Ah gemeten worden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke accu?



Bericht door PaulBng »

Naar mijn idee zijn er nogal wat verbruikers, die bij een hoger voltage meer stroom trekken.
Wet van Ohm. V=I*R.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke accu?



Bericht door seth_space »

camperfeels schreef:
do 14 nov 2019, 15:00
en of ik het aantal A kan beperken op een langere rit. Kan iemand me daarin nog een goede weg wijzen?

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
Ik weet niet goed of ik je vraag goed begrijp. Als je een lfp koopt zal de bms bepaalde waardes hebben voor laden en ontladen. Dat kan via een en dezelfde aansluiting of desgewenst via gescheiden laden en ontladen aansluitingen.
Als jij daarvoor kiest zou je het laden op bijv 30A zetten en ontladen op bijv 100A (beetje afhankelijk van het gekozen lfp vermogen van de accu)
Daarmee beperk je de max laadstroom tot die waarde.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Welke accu?



Bericht door JoopBrekken »

PaulBng schreef:
do 14 nov 2019, 17:01
Naar mijn idee zijn er nogal wat verbruikers, die bij een hoger voltage meer stroom trekken.
Wet van Ohm. V=I*R.
Dat geld alleen voor niet elektroniese geregelde verbruikers zoals een gloeilamp of pompje.
De meeste verbruikers in de camper ( zie mijn voorbeelden) gaan minder stroom opnemen bij een hogere spanning.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke accu?



Bericht door Atoz »

JoopBrekken schreef:
do 14 nov 2019, 16:24
Misschien nog eens duidelijk uitleggen WAAROM je met een LFP accu minder walstroom nodig hebt:
....

In totaal heb je een LFP accu met een zonnepaneel dus veel sneller weer vol.
Ik weet wat je bedoelt, maar klinkt het niet zo:
Doordat een LFP langer met een hoge stroom kan geladen worden heb je sneller een volle accu.

En dan heb je niet minder walstroom nodig maar vooral minder lang walstroom nodig.
En soms is dat minder lang nuttig als je er van uitgaat dat de zon slechts een aantal uren per dag schijnt (spanje - november)
of dat je maar een beperkt aantal uur stroom aan de paal koopt.

Even goed laad je LFP sneller vol tijdens het rijden. Hoge laadstroom en die duurt langer dan bij loodzuur accu.

Die laatste druppeltjes stroom in een loodaccu krijgen kosten vooral tijd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke accu?



Bericht door Atoz »

JoopBrekken schreef:
do 14 nov 2019, 18:03
PaulBng schreef:
do 14 nov 2019, 17:01
Naar mijn idee zijn er nogal wat verbruikers, die bij een hoger voltage meer stroom trekken.
Wet van Ohm. V=I*R.
Dat geld alleen voor niet elektroniese geregelde verbruikers zoals een gloeilamp of pompje.
De meeste verbruikers in de camper ( zie mijn voorbeelden) gaan minder stroom opnemen bij een hogere spanning.
Door een weerstand van 10 Ohm vloeit bij 12 volt een stroom van 1,2 A
Door een weerstand van 10 Ohm vloeit bij 12,5 volt een stroom van 1,25 A

Dus zegt de wet van Ohm dat de stroom stijgt als de spanning stijgt. (Dus Paul wint)

Bij sommige wisselstroomtoestellen met een geschakelde voeding zie je soms wel de vermelding staan:
100-240 V & 2,4-1 A
Het vermogen dat deze toestellen bij wisselende spanning opnemen is steeds hetzelfde.
P = U x I
In dit voorbeeld dus 240 Watt
(En ik vermoed dat Joop dit bedoelt)

Misschien moeten we eens nameten of een tv rechtstreeks op 12 Volt meer of minder verbruikt dan op 12,5 Volt.
Uiteindelijk is een tv geen eenvoudige Ohmse weerstand.
(En dan wint Joop)

Edit:
een 65 W tv op 12 V verbruikt 5,44A, diezelfde tv verbruikt op 12,5 V slechts 5,2 A (joop wint)
Meten is weten.

Maar uiteindelijk hebben Paul en Joop gelijk. Het is alleen afhankelijk hoe de vraag gesteld werd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Welke accu?



Bericht door JoopBrekken »

Atoz schreef:
do 14 nov 2019, 18:25
Meten is weten.
Dat is wat ik gedaan heb :-B
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke accu?



Bericht door Atoz »

Wat ik ooit las van iemand waarvan ik weet dat hij nooit zo maar wat schrijft is
Dat hij in Watt rekend in plaats van in Ah.

En het kan geen toeval zijn dat het betreffende topic over LFP accu's ging.
't Busje schreef:
do 14 nov 2019, 16:51
Je zou misschien kunnen zeggen dat een 100 Ah loodzuur accu een andere (lagere) energie-inhoud heeft dan een 100 Ah LFP accu, maar dat hangt af hoe die Ah gemeten worden.
Want het is die constante spanning die er bij een LFP voor zal zorgen dat er een groter vermogen beschikbaar is.
Geen Ah maar Watt is belangrijk.

We gaan het nog met zijn allen leren :-B
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke accu?



Bericht door 't Busje »

Atoz schreef:
do 14 nov 2019, 18:40
Geen Ah maar Watt is belangrijk.
Om de puntjes op de i te zetten: Wattuur (Wh).

Met denken in energie en vermogen breng je alles op een noemer. Je ziet dan dat het opladen van die 11 Ah 36 volt fietsaccu een aanslag op je huishoudaccu betekent.

En over de discussie hierboven over de wet van Ohm: natuurlijk geldt die en loopt er bij een gelijke (Ohmse) weerstand bij een hoger voltage een hogere stroom, maar dat betekent meteen ook een groter vermogen. Bij een hoger voltage geeft een gloeilamp meer licht en dus vermogen en gebruikt die dan ook meer energie.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
camperfeels
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57

Re: Welke accu?



Bericht door camperfeels »

seth_space schreef:
camperfeels schreef:
do 14 nov 2019, 15:00
en of ik het aantal A kan beperken op een langere rit. Kan iemand me daarin nog een goede weg wijzen?

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
Ik weet niet goed of ik je vraag goed begrijp. Als je een lfp koopt zal de bms bepaalde waardes hebben voor laden en ontladen. Dat kan via een en dezelfde aansluiting of desgewenst via gescheiden laden en ontladen aansluitingen.
Als jij daarvoor kiest zou je het laden op bijv 30A zetten en ontladen op bijv 100A (beetje afhankelijk van het gekozen lfp vermogen van de accu)
Daarmee beperk je de max laadstroom tot die waarde.
Maar als ik een bms een laadstroom van 70A aanbied en hij kan maar tot 50A hebben, past hij dat aan of schakelt hij de stroom af omdat er te veel binnenkomt.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke accu?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik geloof dat alle raadgevers uit het oog verliezen dat TS veel te weinig gegevens geeft over zijn gebruik en wat voor een campergedrag hij heeft.
Daar zit nogal verschil in, dunkt mij.

Ik was vanmiddag even op de "bekende en nu beruchte" parking in Albir. Daar kunnen nu nog zo'n 6 à 7 campers staan en dat wordt gedoogd. Daar komt nu sinds 3 jaar een zuiderbuur met een kast van een camper. Hij heeft ruim 8 m² aan vrije dakruimte over en daar ligt een 150 Wp paneeltje. Meneer schalt rond dat hij vorig seizoen 82 dagen heeft gestaan daar. Maar ook 82 dagen elke avond de generator aan. Dit tot ongenoegen van zijn buren, maar de man heeft een plaat voor zijn hersens waar een pantserauto jaloers op wordt. Als de ene op het fietsje een jerrycan met water aan de strandkraan haalt, doet hij hetzelfde maar dan benzine.
Zelf heb ik van verschillende kanten opmerkingen gekregen over het potentieel aan panelen op mijn dak. Maar toch is dit totaal nog altijd een stuk voordeliger dan een extra generator en de overlast voor anderen nihil. Ik sta graag gratis. Zolang dit nog kan in Spanje zal ik dit blijven doen. Hierdoor moet ik gewoon zelfvoorzienend zijn.
Ik ben iemand die niet meer elke dag verder rijd. Dus moet ik genoeg stroom hebben en eventueel ook genoeg reserve voor langere tijd slecht weer.

Maar,
iemand die steeds doortrekt (ik deed dit 10 jaar geleden zelf ook nog) kan met een kleinere accu en minder panelen zich vast goed redden.

iemand die altijd op een reguliere CP/camping met stroom gaat staan, kan ook volstaan met een kleinere accu.

Het is dus altijd van belang wat je gebruikspatroon ongeveer is en wat de overbrugging tijd is. Pas dan kan er m.i. een beetje een reëel voorstel/advies worden gegeven.
Persoonlijk vind ik dat je dusdanige accu's moet hebben als de panelen in één dag kunnen volladen. De portemonnaie van de TS zal moeten bepalen wat het zal worden. Wij zijn gezegend dat er de afgelopen jaren de LFP als accusoort erbij is gekomen. Dus is er nu de mogelijkheid om ook het gewicht mee te laten beoordelen in de eindconclusie. Prachtig.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke accu?



Bericht door seth_space »

camperfeels schreef:
do 14 nov 2019, 19:37
Maar als ik een bms een laadstroom van 70A aanbied en hij kan maar tot 50A hebben, past hij dat aan of schakelt hij de stroom af omdat er te veel binnenkomt.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
Je doelt op een dynamo die bijv 70A kan aanbieden. Dat zal alleen gebeuren bij de vraag naar een dergelijk vermogen. De BMS zal niet meer dan 50A accepteren en de dynamo zal niet meer dan gevraagd leveren.
Een moderne dynamo kan vaak 150A oid leveren als dat nodig is of als er vraag naar is. De BMS beperkt de vraag.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie