Welke accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke accu?



Bericht door Atoz »

Uiteindelijk koos ik de volgende batterij van een Nederlandse leverancier
https://www.kampeerperfect.nl/energizer ... 6a20130e7e
Te plaatsen in deze wel erg compacte batterijhouder
https://www.beilharz.eu/en/battery-box.html
Perfect geschikt voor campergebruik
geen gedoe met speciale booster dc dc laders geschikt voor elk type voertuig

Ruime capaciteit van 11000mA bij 12 volt
Ruime capiciteit bij een stabiele spanning.
Perfect geschikt om via een kleine compacte omvormer tablet en gsm te laden
Eventueel zelfs geschikt voor het laden van de tandenborstel via omvormer

Tot op heden volledig nieuw in de camper wereld maar dat zal wel veranderen.
Gelet op de weinig slechte kritieken die er te vinden zijn
Europees, oerdegelijk Duits product
Geen extra douane kosten meer.
Best mee te nemen als nood setje
Want als we nu ook nog gaan schrijven dat 40 Ah LFP voor de gemiddelde camper voldoende is dan vraag ik me toch af waarom iedereen aan de paal staat.

Verder gaat LFP hier in de schuif waar onder andere ook de schapenwol isolatie en de compressorkoelkast in liggen.
Net naast de AGM was er nog een plekje.

En dus adviseer ik de TS om de menigte te volgen en een 40 Ah LFP te overwegen. :shock:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke accu?



Bericht door Aloys »

Zullen we het gezellig houden, of hangen we er een slotje op? :roll:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke accu?



Bericht door seth_space »

Inhoudelijke discussie blijkt lastig voor een enkeling.
Weer woorden en stellingen in de mond leggen maakt het er niet beter op.
Slotje zou jammer zijn voor diegenen die wel kennis willen delen en verzamelen.
Beslissen wat men ermee doet kan een ieder voor zich bepalen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke accu?



Bericht door Kroppie »

iemand al eens de, redox flow accu, nader bekeken??, heeft naast nadelen ook veel voordelen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke accu?



Bericht door seth_space »

Is daar al een commercieel haalbare variant van beschikbaar? Ik volgde dat een aantal jaar geleden, maar toen waren er nog heel wat hobbels te nemen voordat het een commercieel product op kon leveren.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Welke accu?



Bericht door Zadowolony »

Ik volg deze discussies ook. Onze huishoud accu is slecht, maar wacht nog met vervangen omdat we steeds door omstandigheden kort weg kunnen en nog vaak aan de paal staan.
Kwaliteit van de oplossing vind ik belangrijker dan het geld.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke accu?



Bericht door 't Busje »

Als ik me door de discussie hier op het forum had moeten laten leiden, was ik nog niet tot een besluit gekomen. Hier is het zo veel hoofden, zo veel zinnen en is de discussie vaak niet to-the-point.
Ik denk vooralsnog dat ik voor mijn situatie en behoefte een goede beslissing heb genomen, maar één seizoen ervaring zegt nog niets voor de lange duur. De oplossing van Karelkaywa spreekt mij ook zeer aan, maar daarvoor had ik heel veel overhoop moeten (laten) halen, want ik begon niet met een nieuwe bus, zoals hij.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Welke accu?



Bericht door Karelkaywa »

:cheers:
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke accu?



Bericht door travelscout »

Als je objectief wilt vergelijken moet je alle investeringen meerekenen.
Dus ook die van alle rand apparatuur om de accu's van jouw keuze te laden, te beschermen etc.

Persoonlijk heb ik daarbij grote moeite met randapparatuur die meer kosten dan de helft van de accu die je uitgekozen hebt.
Investeer liever in een beetje meer capaciteit.
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke accu?



Bericht door hathi »

Paul.welke randapparatuur,ik vind bij de LFP een 230V accu lader overbodig,en heb daarom enkel een andere zonnepaneel regelaar gekocht,...€89,—wil je de 230V echter persee,waarom ,ik zou het niet weten,dan word het een 230 V/Zonnepaneel lader in een ? Dus voor ruim €1500,— heb je alle componenten,incl,accu,en kun je de stroomkabel thuis laten : https://www.campertv.nl/nl/product/nds- ... eem-100ah/
Laatst gewijzigd door hathi op do 14 nov 2019, 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke accu?



Bericht door 't Busje »

travelscout schreef:
do 14 nov 2019, 0:14
Persoonlijk heb ik daarbij grote moeite met randapparatuur die meer kosten dan de helft van de accu die je uitgekozen hebt.
Het gaat toch om het totale plaatje van accu met benodigde randapparatuur? Hoe die kosten zich onderling verhouden lijkt mij niet zo van belang.

Welke randapparatuur heb je trouwens op het oog die meer dan de helft van de accu kost?
Een BMS zie ik als een integraal onderdeel van een LFP accu en niet als een los randapparaat. Een zonnepaneelregelaar die geschikt is voor een LFP accu kost niet of nauwelijks meer dan een regelaar die dat niet is. Hetzelfde geldt voor een 230 volt acculader. Alleen bij een Euro 6 intelligente dynamoregeling heb je echt een extra loadbooster nodig, maar die heb je dan ook nodig voor een loodzuur huishoudaccu.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke accu?



Bericht door hathi »

Ja we zijn weer aan het promoten,maar niet om iets te verkopen, winst te maken of er beter van te worden..maar ik zie echt geen andere manier om de twijfelende Camperaar op een andere manier te overtuigen,...En dat een LFP werkelijk je stroom probleem op kan lossen,en je geen Stroomkabel meer nodig hebt( al begrijp ik echt wel dat er Camperaars zijn die nooit stroom genoeg hebben :hug: P.s het hoeft echt niet hetzelfde systeem te zijn dan Evert en ik,dat is ieders keuze ,als het maar LFP is
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke accu?



Bericht door Atoz »

Als je de kostprijs van een camper bekijkt dan is die 1500 euro ook maar 1500 euro.
Maar je gaat er voor of niet en dan kost je dat inderdaad wat centen.
Wie dan besparen wil is er aan voor zijn moeite.

Ooit schreef hier iemand op dit forum dat als hij de prijs voor Elektra op een camping bekeek, hij beter af was met een goede installatie om off grid te zijn met zijn camper. (Wie o wie voelt zich aangesproken? :wave:
Toen koos hij voor AGM, maar misschien kiest hij in zijn volgende camper voor LFP.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke accu?



Bericht door seth_space »

Het eerste jaar dat ik de camper had heb ik met mijn 80Ah vrijwel bij elke stop aan de paal gemoeten. De kosten waren aanzienlijk, men weet aardige prijzen te vragen voor een beetje stroom.
Ik zal de investering van 1000 euro voor een 200Ah LFP inclusief "alle randapparatuur" zeker niet vlot terugverdienen. Maar naast de geringere uitgaven voor stroom is er een stuk vrijheid bijgekomen dat onbetaalbaar is. Een 380Ah lood accu zou veel te zwaar geworden zijn dus dat speelt ook beslist mee.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie