Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door JanJD »

Het is lastig om harde conclusies te trekken, enkele waarnemingen:
1: Tijdens mijn 28 dagen vakantie zijn 23 dagen door de Victron SmartSolar in de log geregistreerd. De eerste 5 dagen heb ik het zonnepaneel niet gebruikt, deze dagen zijn ook niet in de log zichtbaar
2: Er is een patroon in verbruik vorige dag en meer opbrengst volgende dag (het verbruik is met name in de avond en telt bij de voorgaande dag, de opbrengst is de volgende dag om de accu weer vol te krijgen)
3: De dag na thuiskomst heb ik de log-geschiedenis uitgelezen (screendumps van de laatste 30 dagen), op deze dag was geen zonnepaneel aangesloten en is ook geen nieuwe dag gestart. Zie plaatje:
IMG_4774.png
IMG_4774.png (108.28 KiB) 335 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door myway »

Gisteren was het om 21.49u vandaag

Afbeelding

En vandaag was het om 07.32u vandaag zonder dat het paneel leverden

Afbeelding

Hoe laat hij van gisteren vandaag heeft gemaakt???Afbeelding
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door JanJD »

Vmax paneel van vandaag is 12.57V volt, onvoldoende om te leveren maar mogelijk wel voldoende om een nieuwe dag te starten?
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door myway »

En ja hoor het paneel is om 9.13u wakker, toen de zon om het huis van de buren kwam.
Er zijn er hier op het forum waar het paneel al levert als ze onder een lantarenpaal staan, pffff.

Afbeelding

De regelaar maakt dan van de 0.4 Amp van het paneel dan wel weer 0.8 Amp Afbeelding
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door JanJD »

Regelaar start trouwens bij zonopkomst al bij een minimale stroom (0.1A is laagst weergegeven stroom), met de trend functie is te zien hoe snel dit toeneemt. Je moet er wel bijzijn om het moment van de eerste binnengekomen energie te pakken :-B
Naar mijn ervaring levert een paneel meer energie onder bewolkte condities met diffuus licht (zachte tot geen schaduw zichtbaar) dan onbewolkt en in de schaduw...
Energie leveren onder een lamp?; het piekvermogen van een paneel is genormeerd met een licht intensiteit van 1000Watt/m2 (met een bepaald spektrum enz, zie b.v. http://www.solar-facts-and-advice.com/kWp.html), voor een opbrengst van enige betekenis heb je wel heeeel stevige lampen nodig ;-)
Bijlagen
IMG_3509_4W.PNG
IMG_3509_4W.PNG (73.69 KiB) 301 keer bekeken
IMG_3511_4W.png
IMG_3511_4W.png (137.53 KiB) 301 keer bekeken
IMG_3514_ramp_up.PNG
IMG_3514_ramp_up.PNG (114.87 KiB) 301 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door myway »

Paneel kan pas stroom gaan leveren als de paneelspanning 5 volt hoger is dan de accuspanning.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5696
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door Camperic »

myway schreef:
di 29 okt 2019, 9:07
Gisteren was het om 21.49u vandaag

Afbeelding

En vandaag was het om 07.32u vandaag zonder dat het paneel leverden

Afbeelding

Hoe laat hij van gisteren vandaag heeft gemaakt???
Dat is dus ook wat ik normaal gesproken zie :thumbup: , maar niet zondagavond vandaar dat het me opviel.
Ik zal de vraag eens bij Victron stellen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5696
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door Camperic »

Victron schreef: Er is geen real time klok in een charge controller, dus elke keer dat de unit opstart (na minimaal 6 uur uit te zijn geweest) wordt als nieuwe dag geregistreerd.

Qua opstart, de PV spanning moet tenminste 5Vdc hoger zijn dan de accu spanning op dat moment.
Mijn reactie:
Hoe is het dan te verklaren dat de bewuste dag ’s avonds geen opbrengst die dag zichtbaar was, dit in tegenstelling tot andere dagen en waarbij gezien de weersomstandigheden die dag bovendien zeker rendement was?
Victron schreef: Als de spanning boven de Vbat + 5Vdc uitkomt start de MPPT en is er een registratie voor een nieuwe dag.
Zou kunnen dat de accu voller is of instraling van de zon minder.
Vervolgens nogmaals de situatie uitgelegd en aangegeven wat er anders was dan andere dagen, maar (nog?) geen reactie meer ontvangen :eh:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51309
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door Kroppie »

ik denk dat victron ook wel wat beters te doen heeft.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5696
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door Camperic »

Dat hoop ik ook :wink:
Ze geven echter wel een antwoord, maar geen verklaring van wat ik heb geconstateerd en wanneer ik daar dan nogmaals naar vraag blijft het stil .....

De camper stond vanaf donderdagochtend t/m maandag op de oprit zonder kabel aan 230V, onder vergelijkbare weersomstandigheden iedere dag en zonder te zijn verplaatst. Iedere avond keek ik wat de panelen die dag hadden gedaan. Niet omdat het moet, maar omdat het kan :wink: en ik dat interessant vond. Toevallig ook op de avond nadat de klok was verzet en constateerde ik toen iets anders dan andere avonden. Is het belangrijk? Nee, absoluut niet! Ik verwacht echter wel dat Victron het zou kunnen verklaren, maar dat is blijkbaar niet het geval :wtf:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door timmermc »

Wil je een goed antwoord hierop, post dan je vraag in het Engels met de plaatjes op het Victron community forum (mij lijkt wel dat dit probleem daar al eens gepasseerd is). Misschien eerst de zoekfunctie gebruiken.
https://community.victronenergy.com/spa ... fault.html
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door myway »

Laatst had ik ook dat er een dag wegviel.
Deze week zijn er voor verschillende apparaten update’s geweest misschien dat het verholpen is.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5696
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Victron Smartsolar MPPT & zomer-/wintertijd



Bericht door Camperic »

De updates had ik daarvoor gedaan en verhelpen het dus niet :wink:

Op het Victron Community Forum (@timmermc :thumbup: ) staan vergelijkbare meldingen. Overigens ook zonder verklaring en schijnbaar is er geen relatie met het verzetten van de klok.

Van Victron ontving ik nog de reactie :thumbup: dat als de lader de accu op een spanning gebracht heeft waardoor de MMPT niet meer start deze dag wordt “overgeslagen”en yesterday gewoon de dag ervoor wanneer de mppt wel werkte is. Op zich een logische verklaring, maar aangezien de camper op de oprit stond om o.a. aan de badkamer te klussen was er die dag, net als de voorgaande dagen, wel sprake van stroomverbruikers. Zowel direct 12V (verlichting) als via omvormer (Phoenix 12V/375VA).

Het is gebeurd en blijkbaar onverklaarbaar vanuit technisch oogpunt, maar ook geen probleem dus weer over tot de orde van de dag 8)
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie