Ledlamp 230 volt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Ledlamp 230 volt



Bericht door jielus »

Cor, ik heb al meer dan twee dozijn van die lampen geplaatst. Mooi spul!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Ledlamp 230 volt



Bericht door camilo »

Gewoon maar een nog niet gepatenteerd ideetje van mij voor dit soort batterij ledlampjes: twee keer kort aan/uit schakelen zodat de elektronica in de lamp weet dat het je menens is het licht uit te willen doen en dat er geen sprake is van een stroomstoring. Of een afstandsbediende lichtschakelaar die herkend wordt door de lamp. (Philips: leest u mee?)
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1733
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Ledlamp 230 volt



Bericht door komtwelgoed »

Als je de schakelaar van de batterijlamp uit doet, gaat hij ook echt uit.
Als je de schakelaar van de batterijlamp aan hebt staan en de stroom valt uit, dan blijft hij branden mits er in huis nog andere verbruikers ingeschakeld zijn zoals andere lampen of apparaten, zie dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=EDwc4pL0TdI
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1733
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Ledlamp 230 volt



Bericht door komtwelgoed »

En beste camilo, en jij dacht dat Philips geen batterijlampen heeft?
Bekijk dit filmpje maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=96HJe8Bz01U
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Ledlamp 230 volt



Bericht door camilo »

Niet zo bij de hand doen, hoor: natuurlijk weet ik dat. Het idee is dat de lamp weet dat "uit/aan/uit" betekent: geen stroomstoring, maar ik moet echt uit, ook al zou ik nog uren op mijn batterijtje kunnen doorgaan. Of is dat al bekend?
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1733
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Ledlamp 230 volt



Bericht door komtwelgoed »

Blijkbaar heb je mijn bericht van za 26 okt 2019, 9:22 uur niet gelezen.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Ledlamp 230 volt



Bericht door camilo »

Hebben we het over een (intelligente) schakelaar op de lamp zelf of wordt die geschakeld door bijvoorbeeld een gewone wandschakelaar? In dat laatste geval is mij namelijk niet gelijk duidelijk hoe de lamp onderscheid kan maken tussen "gewoon uitgeschakeld" en een stroomstoring. Overigens is een reactie van nog eens "uit/aan/uit" bijna aangeboren als iets niet gelijk doet wat je wilt, in casu uit doen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ledlamp 230 volt



Bericht door Kroppie »

en wie heeft nu het licht gezien??

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Ledlamp 230 volt



Bericht door Cee Pee »

Nog steeds het filmpje niet bekeken?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1733
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Ledlamp 230 volt



Bericht door komtwelgoed »

@camilo, ik zal het je uitleggen:
- ligt de lamp op tafel, dan zal hij niet branden
- hou je de lamp in je handen waarbij je met je vingers verbinding maakt tussen het middenkontakt en de schroefdraad, dan gaat hij branden, met andere woorden als het circuit in de lamp gemaakt is door het midden kontakt en de fitting te verbinden dan gaat hij aan.
- schroef je de lamp in een fitting en staat de schakelaar uit, dan is er geen circuit en zal hij niet branden.
Zet je de lampschakelaar aan, dan zal de lamp branden en zal ook de accu opgeladen worden.
- nu heb je de lampschakelaar aan maar de stroom valt uit, bijvoorbeeld je draait de hoofdschakelaar uit, dan zal de lamp aan gaan.
Waarom?
De kans is erg klein dat je in heel je huis geen enkel andere verbruiker aan hebt. De kans is zeer groot dat er bijv. nog andere lampen, een tv, een koelkast, een oplader enz. enz. aan stonden. Deze verbruikers maken een verbinding tussen de nul en fase en hiermee is het circuit gemaakt om de lamp te laten branden. Zou je de lampschakelaar in dit geval uit zetten, dan gaat ook de lamp uit want dan is het circuit verbroken.

Er zijn gemeentes in Nederland die een huis standaard op 1 fase aansluiten en andere gemeentes die een huis op 3 fasen aan sluiten. Maar de kans dat je bij 3 fasen slechts 1 lamp aan hebt is bijzonder klein. In een woonkamer heb je meestal meerdere lampen aan dus gaat deze slimme ledlamp branden. Dat de weerstand in het circuit best hoog mag zijn blijkt wel uit het feit dat je met je vingers al voldoende weerstand maakt om de lamp te laten branden.

Ook is deze lamp natuurlijk in eerste instantie gemaakt voor landen waar de electriciteitsvoorziening slecht is en een huis nooit op 3 fasen is aangesloten.

Maar ook bij 3 fase is er geen probleem als de stroomvoorziening in de wijk is uitgevallen. In de straat zijn immers nog veel meer huizen die op dezelfde fase zitten en ook verbruikers in die huizen zorgen er voor dat het circuit gemaakt is.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Ledlamp 230 volt



Bericht door camilo »

Alles weten is alles begrijpen; dank voor je uitleg. Ik had -foei- alleen dat "uitpakfilmpje" bekeken en het "uitlegfilmpje" over het hoofd gezien. Ik ging dus uit van de abstractie van één lamp in één schakeling, wat in de praktijk natuurlijk zelden voorkomt.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1733
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Ledlamp 230 volt



Bericht door komtwelgoed »

Die batterijlampen zijn verkrijgbaar in 3-5-7-9-11-15 en 18Watt en ook in kleur 2700°K en 6000°K. Ze worden groter naar mate ze meer vermogen hebben, logisch want je hebt meer leds nodig een een zwaarder accupakket.
Bijlagen
ledlampen met noodverlichting.png
ledlampen met noodverlichting.png (335.47 KiB) 92 keer bekeken
Plaats reactie