Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Frank1954 »

Hi Evert

Bedankt voor je reactie
Heb ( momenteel) maar 1 inverter van Phoenix 350/700 : https://www.bol.com/nl/p/victron-omvorm ... country=BE
Deze werd aangeschaft in 2015 om zelfs de fietsaccu's te kunnen laden wél 1 voor 1 want de beide fietsacculaders zijn goed voor 335w)
Doch wegens te weinig batterijcapaciteit (in de vorige camper) fietsaccu' enkel nog geladen tijdens lange ritten met de camper of wanneer aan de stroompaal
In de huidige camper worden ook geen fietsaccu's opgeladen want ook daar met "maar" 210Ah zelfs met 140Wp en een vleugje zon waarbij één fietsacculader 195watt verbruikt is het ook geen goede zaak dat allemaal via de woonaccu's te doen
De compressor koelbox Dometic CF16 : https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... gKtXPD_BwE
Deze stond nog altijd aangesloten via de vermeldde inverter maar heb deze na onze vakantie in november rechtreeks op 12V aangesloten
Dat was idd via de inverter wel een stroomvreter dus dat is nu al véél beter
Dat wij onze iPhone's,Ipad en 1 Mac-book laden met meegeleverde laders via de inverter daar ga ik echter geen extra laders voor aankopen omdat dan deze te kunnen laden via 12V
Wil je degelijke 12V laders om deze dure Apple apparaten via 12V te laden dan betaal je nog eens "laders" terwijl je er al hebt :wink:
En, ja..ik ben me bewust dat alles wat we laden via een inverter extra energie uit de woonbatterijen haal maar..dat neem ik er gewoon bij
Maar als er niets geladen word gaat deze inverter ook altijd volledig uit dus geen sluipverbruik (en daar ben ik toch punctueel in)
Andere apparaten via inverter
>Oral-B electrische tandenborstel (+/- 1x week)
>Philipshave ( +/_ 1 x maand)
Andere apparaten rechtreeks op 12v
> Engenius EZV4 ook bij beschikbare wifi om het signaal te versterken dus (bijna) altijd "aan"
> Waeco stofzuiger (laden na elk gebruik = +/- 1 x week) maar ook hier als het kan via walstroom
> HP dashcam worden evenwel via een multi 12V plug geladen doch gebruik hiervan is enkel als we rijden
> En...lees hierboven de Dometic compressor koelbox

Met de aanschaf van LPF willen we ook gebruik kunnen maken van een Dolce Gusto 1600w wanneer niet aan de stroompaal
en dan hebben we hiervoor ook een gepaste lader nodig.
Misshcien had ik dat hierboven nog niet vermeld :wink:
Hiervoor moeten we toch zéker kiezen voor een zuivere sinus van 1800 of (makkelijker te vinden) een 2000w
Voor een 6-tal tassen koffie per dag en telkens in-en uitschakelen na gebruik
Een Dolce Gusto van 1600w met 210AH LZ dat, is uitgesloten
Fietsaccu' laden is niet meteen nodig en zal enkel wanneer écht noodzakelijk gebeuren via LPF
Met 150 of 200A LPF zal dit echter wél iets makkelijker zijn weliswaar constant gemonitored om te zien wat er met de batterijspanning gebeurd
En dan zal dit ook enkel gebeuren wanneer de zon op het camperdak zal staan
En stel 440Wp erbij dan zal het nog sneller gaan

Verder blijven we wél deze toestellen gebruiken enkel wanneer aan de stroom
>Waterkoker 500w
>Broodrooster 800w
>Delonghi keramische kachel met ventilator 900/1300/2000w
>Haardroger 800w
>Kookplaat 1200w

Ons "plan" ombouw naar LPF is echter niet "ongestructureerd" want, ik volg constant het advies van de Victron dealer
En, ik lees hier zowel als op onze Belgisch camperforum ook de nodige adviezen
Overkill is nooit goed doch ondermaats is ook geen optie
Met wat reserve lijkt me dan "misschien" de beste optie
Hetgeen mij het meeste bezig houd is deze die reeds LPF hebben ingebouwd en toch geen dc/dc booster hebben gemonteerd
Want...lagere (én onstabiele) laadstroom en hierdoor verkorte levensduur van de LPF
En mogelijk risico de alternator op te blazen bij leegloop-toerental van de motor

Goede vrienden van ons kochten zich recent een nieuwe camper geen zonnepaneel en ook geen 2é accu (om gewicht te sparen)
Dus vroegen ze mij advies inzake LPF
Heb hen dan meteen meegegeven dat enkel de inzet van een LPF geen oplossing brengt en dit moet gekoppeld worden aan voldoende solar op het camperdak
Ook de aanschaf van een dc/dc booster en een 230V lader geschikt voor LPF gaf ik mee als advies
Intussen toch een Powerxtreme 125Ah aangeschaft +/-1300€...geen zonnepaneel (willen het niet) en een booster dat...was hen te duur
Argument ja...als we met deze accu 5 jaar verder kunnen zijn we ook tevreden
Ooh..en de app dat was leuk...toen ik hen vroeg...heb je al eens gekeken hoeveel stroom er uit de batterij gaat als je licht,verwarming, TV ect allemaal inschakelt
Ooh neen want...we zien wel dat we dan aan de stroompaal kunnen staan :roll:
Om maar te schrijven over "ongestructureerd" over te stappen naar LPF :roll:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door veetee »

Frank, telefoons en tablets laden via usb op 12V hoeft niet veel te kosten, ik heb dit paneeltje ingebouwd met 4 usb aansluiting en tevens extra volt metertje, gewoon op de hh accu aangesloten via ebl. Kostte op Ebay € 12,80. Wij laden daar o.a. 2 iPhones en 2 iPad mini’s mee op.
.
666BC201-5D51-436A-8BBB-FB4E6A3F60E6.jpeg
666BC201-5D51-436A-8BBB-FB4E6A3F60E6.jpeg (87.87 KiB) 407 keer bekeken
.
E9D56565-7E56-4BE1-9825-C23E2586ABF7.jpeg
E9D56565-7E56-4BE1-9825-C23E2586ABF7.jpeg (73.72 KiB) 407 keer bekeken
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Frank1954 »

Hi veetee

Bedankt voor je feedback
Ik ga het eens bekijken en vond intussen al deze : https://www.belkin.com/nl/p/P-F8M935/
Heb in de camper ook een 2 USB aansluitingen 1 x 5V/1A & 1 x 5V 2,1A...nog nooit gebruikt... :roll:
Zijn dat wel stabiele 5V uitgangen...?....weet het niet maar zal het eens opzoeken in het electrische schema van Pilote
Moet even de output-spanning en stroom eens controleren op de originele Iphone & iPad 230v laders
Enkel voor de Mac book deze: https://www.macbook-oplader.nl/macbook- ... gK-WPD_BwE
Vast ingebouwde USB aansluitingen zijn echter mooi maar dat blijft ook achter als je de camper weer verkoopt :wink:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Hoofdnoorman »

Frank1954 schreef:
zo 29 dec 2019, 22:56

Een Dolce Gusto van 1600w met 210AH LZ dat, is uitgesloten
Fietsaccu' laden is niet meteen nodig en zal enkel wanneer écht noodzakelijk gebeuren via LPF
Met 150 of 200A LPF zal dit echter wél iets makkelijker zijn weliswaar constant gemonitored om te zien wat er met de batterijspanning gebeurd
En dan zal dit ook enkel gebeuren wanneer de zon op het camperdak zal staan
En stel 440Wp erbij dan zal het nog sneller gaan

De Dolce Gusto kan zelfs functioneren op een accu van 48 Ah. (Door mij getest)
Per kopje neemt hij ongeveer 2,5 Ah uit de accu. (Dat is met volle koppen van 240 ml, vrijwel geen verschil tussen een Latte of een Grande)
Het is namelijk niet zo dat hij, zelfs niet tijdens het opwarmen, het volle vermogen gebruikt. Helaas zou ik zeggen. (verklaring later)
Met een 210 Ah accu is dus de Dolce Gusto geen probleem.
Het probleem met de Dolce Gusto, en ook andere koffieapparaten met een enkel "doorstroom" verwarmingsblok, is de elektronische schakeling die voor het opwarmen wordt gebruikt. De temperatuur wordt constant gemeten en men probeert een aanwarmgedrag te bewerkstelligen door te schakelen met vermogens en tijd die het verwarmingselement te verwerken krijgt.
M.a.w. Gedurende de eerste 20 seconden is er een verbruik van 1400 Watt, waarna "schijnbaar" de temperatuur even te snel oploopt en gelijk een terugregeling komt naar half vermogen, zeg maar 700 Watt. Hierna pendelt het gedurende de opwarmfase tussen enige seconden 0 Watt en wat intervallen tot en met 1450 Watt, totdat eindelijk het groene lampje gaat branden om het kopje koffie te zetten, of bij een automaat als hij begint te tappen. Totaal is voor 1 kop koffie ongeveer 30~45 Watt nodig afhankelijk van hoeveelheid en beginwatertemperatuur.
Ik had een Chinese omvormer (sinus) van 2000 Watt. Deze kon het pendelen van de Dolce Gusto niet aan en sloeg in storing. Daarna een Nederlandse 2000 Watt omvormer gekocht. Dito, de omvormer slaat in storing omdat hij de wisselende spanningen niet aan kon. Op het laatst ben ik met een accu en mijn Dolce Gusto in de kofferbak naar een omvormerleverancier gegaan en ter plaatse getest. Ik heb nu een NDS en die klaart de klus wel. Een ander forumlid schijnt een omvormer van 1800 Watt? te hebben welke de Dolce Gusto ook aan kan.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Hoofdnoorman »

hathi schreef:
zo 29 dec 2019, 12:59
En zo heeft ieder zijn eigen waarheid,...krijg ik de ervaring,...Ook de reeds ervaren voordelen,..en intussen vraag ik me af,of mensen die een elektrische of hybride auto kopen ,zich vtv,ook zo druk maken of die accu wel,en over 5 jaar ook nog werkt,..lijkt me niet,ook die ervaren,en worden wijzer ,de tijd zal het leren?
Ik heb mij daar wel degelijk druk over gemaakt. Zeker omdat mijn auto tijdens de wintermaanden 5 maand niet gebruikt wordt.
Daarvoor heb ik zelf een lader ontworpen welke ik op afstand kan in/uitschakelen.

Zie: http://www.hondahybridclub.nl/viewtopic ... 464#p26842
en: https://www.insightcentral.net/threads/ ... st-1305618
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

@Frank,
Wij hebben een minder luxe stroomgebruik dan jullie. Ik begrijp nu wel dat wij met onze oude 92 Ah AGM accu dagen lang vrij konden staan. Wij hebben geen compressor koelkast, wij hebben Oral tandenborstels op gewone AA-batterijen, niet altijd WiFi vinden wij wel rustig en de 12 volt stofzuiger hebben we thuis gelaten, omdat die niet voldeed. Bij ons is het normale verbruik echt alleen de verlichting en de telefoons (met een 12 volt USB plug) en daar komt af en toe de verwarming/boiler bij, in het voor- en naseizoen uiteraard meer dan hartje zomer. De extra capaciteit van de LFP accu is prettig voor het opladen van de fietsaccu's, maar geeft verder geen aanleiding tot extra gebruik. Als voormalige fiets/tent kampeerders zijn wij goed in staat de tering naar de nering te zetten en talen wij niet naar de luxe van thuis. Onze oude AGM accu was na vijf jaar nog niet aan het einde van zijn latijn en was dus niet misbruikt.

Wij horen bij degenen die een LFP accu hebben zonder DC/DC booster. Een lage en wisselende laadstroom is in mijn ogen niet erg. Die heb je net zo goed als je de LFP accu met de zonnepanelen oplaadt. De zon schijnt immers niet voortdurend even fel en er schuift ook wel eens een wolk voor. Ook maak ik me niet echt zorgen over het opblazen van de dynamo. Je laat de motor immers niet lange tijd stationair draaien en zelfs bij een stationair draaiende motor draait de dynamo ten minste 2.000 toeren/min (3 : 1 t.o.v. de motor). Ik heb een keer op de accumonitor gezien dat de laadstroom bij een stationair draaiende motor 40 A was. Dat is niet extreem hoog.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door veetee »

Frank1954 schreef:
zo 29 dec 2019, 23:58
Hi veetee

Bedankt voor je feedback
Ik ga het eens bekijken en vond intussen al deze : https://www.belkin.com/nl/p/P-F8M935/
Heb in de camper ook een 2 USB aansluitingen 1 x 5V/1A & 1 x 5V 2,1A...nog nooit gebruikt... :roll:
Zijn dat wel stabiele 5V uitgangen...?....weet het niet maar zal het eens opzoeken in het electrische schema van Pilote
Moet even de output-spanning en stroom eens controleren op de originele Iphone & iPad 230v laders
Enkel voor de Mac book deze: https://www.macbook-oplader.nl/macbook- ... gK-WPD_BwE
Vast ingebouwde USB aansluitingen zijn echter mooi maar dat blijft ook achter als je de camper weer verkoopt :wink:
USB is een standaard, dus elke usb uitgang levert een stabiele 5V. Daar kun je rustig je iPhones en iPads aan hangen, dat doe ik al jaren. Het gaat meer om de stroomsterkte die zo’n usb uitgang kan leveren, dat wil wel eens verschillen en soms duurt dan het laden van een tablet wat langer, maar dat is toch ook geen probleem ‘s nachts.
Tja, die ik vast ingebouwd heb, 4 usb poorten, metertje en schakelaar, kostte € 12,80. Als je daarover valt omdat ie vast ingebouwd is en daarom een veelvoud wilt uitgeven aan een andere oplossing.... :wtf:
Die 12V lader voor de MacBook is wel een goed idee. Alles wat via USB of op 12V kan is meegenomen.
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Het-Licht »

Laden via de omvormer is heel inefficiënt. Een omvormer heeft meest een rendement van rond de 90%. De betere wat meer, de goedkopere wat minder. En dat is onder een redelijke belasting. Aangezien een telefoon lader maar weinig vermogen is, is dit waarschijnlijk nog slechter. Vervolgens heeft je ladertje ook een bepaald rendement. Het kan dus zomaar zijn dat tegen de tijd dat de stroom je telefoon bereikt heeft er 25 tot 50% verloren is gegaan. Dan is zo'n vaste 12v usb lader best wel leuk. Zet hem wel achter een schakelaar zodat je hem uit kan zetten, anders wordt het een sluip verbruiker.
En het scheelt weer losse apdapters mee nemen...

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Hoofdnoorman »

Omdat ik nog niet helemaal klaar ben met mijn stroomvoorzieningen (ik wacht op de nieuwe accu's), heb ik nu nog alle laders "standby" aan de accu liggen. Het is de stroomvoorziening van mijn hotspot/telefoon, de 12 volt StepUp voor de laptop (continu verbonden), twee laders voor mij E-sigaret, telefoons, E-reader en de StepUp voor de E-bike accu. Dat hele zooitje zit aan een 3 x 12 Volt stekkerdoos et wat USB aansluitingen. Verder staat de Dreambox op Standby en de TV ook. Ook mijn schotel staat altijd actief. Dan is er nog een "Kroppie verbinding" met mijn startaccu en het sluipverbruik van de afstandbedienbare LED verlichting. Ben ik nog wat vergeten? In ieder geval al met al een "sluipverbruik" van pakweg 1,5 Ah.

Goed, met al mijn panelen kan ik het wel aan.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door JoopBrekken »

1,5Ah per dag? Of bedoel je 1,5 A?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

@Frank,
Of zoiets. Die kun je meenemen als je camper verkoopt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Hoofdnoorman »

JoopBrekken schreef:
ma 30 dec 2019, 11:42
1,5Ah per dag? Of bedoel je 1,5 A?
1,5 Amp per uur inclusief constant laden van mijn E-sigaretten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Frank1954 »

Hi Evert

Heb deze ook al 2 jaar...https://www.bol.com/nl/p/nedis-sigarett ... oductImage
En dan nog blijven laden via inverter. :thumbdown: ...ben dus wél echt mee met alle reacties die ik hier lees.... :wink:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Frank1954 »

Hi Rudy

Nu doe je me toch weer nadenken inzake de keuze naar een LPF :roll:
Ik ben er altijd van uit gegaan dat ik de 210LZ vervang door 200A LPF en dan "past" het altijd met een DG of een compressor-koelbox
Je schrijft...
De Dolce Gusto kan zelfs functioneren op een accu van 48 Ah. (Door mij getest)
Per kopje neemt hij ongeveer 2,5 Ah uit de accu. (Dat is met volle koppen van 240 ml, vrijwel geen verschil tussen een Latte of een Grande)
Het is namelijk niet zo dat hij, zelfs niet tijdens het opwarmen, het volle vermogen gebruikt. Helaas zou ik zeggen. (verklaring later)
Met een 210 Ah accu is dus de Dolce Gusto geen probleem.

Tot nu toe nog niet kunnen testen met onze 210Ah want nog geen aangepaste inverter aangeschaft

Het probleem met de Dolce Gusto, en ook andere koffieapparaten met een enkel "doorstroom" verwarmingsblok, is de elektronische schakeling die voor het opwarmen wordt gebruikt. De temperatuur wordt constant gemeten en men probeert een aanwarmgedrag te bewerkstelligen door te schakelen met vermogens en tijd die het verwarmingselement te verwerken krijgt.
M.a.w. Gedurende de eerste 20 seconden is er een verbruik van 1400 Watt, waarna "schijnbaar" de temperatuur even te snel oploopt en gelijk een terugregeling komt naar half vermogen, zeg maar 700 Watt. Hierna pendelt het gedurende de opwarmfase tussen enige seconden 0 Watt en wat intervallen tot en met 1450 Watt, totdat eindelijk het groene lampje gaat branden om het kopje koffie te zetten, of bij een automaat als hij begint te tappen. Totaal is voor 1 kop koffie ongeveer 30~45 Watt nodig afhankelijk van hoeveelheid en beginwatertemperatuur.

Deze morgen een beker gevuld en max hoeveelheid water ingesteld op de DG.....chronometer....55 sec..

Ik had een Chinese omvormer (sinus) van 2000 Watt. Deze kon het pendelen van de Dolce Gusto niet aan en sloeg in storing. Daarna een Nederlandse 2000 Watt omvormer gekocht. Dito, de omvormer slaat in storing omdat hij de wisselende spanningen niet aan kon. Op het laatst ben ik met een accu en mijn Dolce Gusto in de kofferbak naar een omvormerleverancier gegaan en ter plaatse getest. Ik heb nu een NDS en die klaart de klus wel. Een ander forumlid schijnt een omvormer van 1800 Watt? te hebben welke de Dolce Gusto ook aan kan.

Ik dacht deze dan aan te schaffen... https://www.amazon.de/dp/B07DHKXG9Z/ref ... 594&sr=8-1
Of deze : https://www.autobatterienbilliger.de/Re ... r-Inverter
Laatst gewijzigd door Frank1954 op di 31 dec 2019, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Plaats reactie