Tweede accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
2heavy
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 16:40
Locatie: Eeklo/België
Contacteer:

Tweede accu



Bericht door 2heavy »

Hallo, ik zet volgende week de zonnepanelen op het dak van de camper, die laden twee extra accu’s van 90Ah, helemaal apart van de nu bestaande leefbatterij. Om de accu’s parallel aan elkaar te leggen, welke dikte van kabel neem ik best, en laat ik de kabelschoenen lassen of kan ik die gewoon zelf op de kabels knijpen? Om die te laten lassen zal ik hier wel ff op zoek moeten gaan om dat in de buurt te vinden denk ik.
Met welke dikte van kabel vertrek ik dan naar de verdeelkast?
Hoe zit het nu met de massakabel, gewoon als stroomdraad gebruiken? Want die zet ik toch niet op het chassis toch?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22933
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Tweede accu



Bericht door PaulBng »

Op deze vraag kan geen antwoord gegeven worden, zonder dat je eerst vertelt waarmee je de accu's gaat belasten.
Een paar led lampjes, of een stevige omvormer?
Belangrijk is wel dat je se op de goede manier aansluit, en het forum staat boordevol met informatie daarover.

Kabelschoenen worden niet gelast. Misschien bedoel je solderen?
Gebruikelijk is om ze op de kabels te knijpen. Maar doorgaans zijn de kabels zo dik, dat men de daarvoor benodigde tang niet heeft.
Vaak kun je ze erop laten knijpen, waar je de kabels koopt. Dan weet je dat het goed zit....
2heavy
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 16:40
Locatie: Eeklo/België
Contacteer:

Re: Tweede accu



Bericht door 2heavy »

Ondertussen is het opgelost, ik ga die echt niet zwaar belasten, is ook niet nodig een omvormer aan te sluiten. Ik nam kabels van 20, veel te zwaar voor wat het maar moet dienen, maar niet onoverkomelijk duur als je er slechts een meter van moet kopen.
Bedankt alvast, voor de schoenen heb ik ook al een oplossing.
Plaats reactie