Zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel?



Bericht door veetee »

@Peter LMC, wat is volgens jou dan het verschil tussen een MPPT regelaar en een MPPT controller? Hier wordt denk ik exact hetzelfde bedoeld. Een is engelse terminologie, ander nederlands...
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel?



Bericht door Peter LMC »

JanJD schreef:
vr 18 okt 2019, 12:06
Het is een misverstand dat alleen bij parallel schakeling gedeeltelijke schaduw minder effect heeft. Bij serieschakeling op een MPPT controller wordt bij een gedeeltelijk afdekking van een gedeelte van de panelen dit gedeelte 'overbrugt' door dioden in (de aansluitdoos van) het paneel. De MPPT controller zoekt continu het maximale peak-power punt op waardoor ten alle tijde het maximale uit de set panelen gehaald wordt.
JanJD beschrijft het al.

Bij grote huisinstallaties kan iedere paneel uitgerust worden met een MPPT controller om te voorkomen dat als er een (of meerdere) panelen in de schaduw vallen dat dan de gehele string uitvalt.
Deze controller monteer je aan de achterzijde van je paneel.
Worden ook Power Optimizers genoemd.
https://www.solaredge.com/nl/products/power-optimizer#/
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Zonnepaneel?



Bericht door JanJD »

Peter LMC schreef:
vr 18 okt 2019, 12:37
MPPT controllers ( niet verwisselen met MPPT regelaars) worden bij camper installaties nooit gebruikt, bij mijn weten.
Alleen bij huis installaties dacht ik.
Wat mij betreft is 'regelaar' een nederlandse vertaling van 'controller'. Ik werk in een bedrijf waar Engels de voertaal is (nee ik handel niet in zonnepanelen ;-)), dit komt mijn Nederlands niet te goede ;-) dus er slipt weleens een engelse kreet tussendoor, sorry hiervoor.

De verwaring bestaat mogelijk omdat een acculader, zeker de wat geavanceerdere uitvoeringen met meerdere laad-fasen ook vaak een laadregelaar genoemd wordt. Een laadregelaar kan door 230V gevoed worden maar in de context van de vraag wordt de energiebron door zonnepanelen gevormd. En dan wordt het weer vaak PWM- of MPPT-laadregelaar genoemd. Wat mij betreft is dit prima, als je het apparaat opent zie je dat deze functies in de hardware perfect samen geintegreerd zijn, in de software zijn de beide functies wel herkenbaar ;-).
In het engels zou ik laadregelaar trouwens vertalen als charge controller. In mijn reactie was alleen de 'MPPT controller' functie relevant en heb het accu gerelateerde 'charge' deel niet benoemd.

Bij camper installaties worden naast PWM laadregelaars ook volop MPPT laadregelaars gebruikt. Onder andere Victron heeft vele MPPT modellen en enkele PWM modellen in hun portfolio: https://www.victronenergy.nl/solar-charge-controllers

Wat mij betreft moet de topicstarter dus nog een keuze voor een MPPT of PWM laadregelaar maken.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Autostar 484
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 18 mar 2012, 22:41

Re: Zonnepaneel?



Bericht door Autostar 484 »

Wat de regelaar betreft zou ik kiezen voor het Mppt type. Is wel duurder maar geeft wel meer opbrengst, ook bij een parallelle schakeling, zo heb ik het toch begrepen. Zoals al eerder aangegeven moet hij ook geschikt zijn voor een eventuele latere lithium accu.

Wanneer ik de som maak 120 + 180 +180w = 480w(piek), de maximale opbrengst : 6,06 + 9,43 + 9,43 = 24,92A , in de praktijk zal de maximale opbrengst korter bij 20A liggen (80%). Moet ik nu een regelaar nemen die zowel 480w aan panelen als 20A aankan ? Of is het voldoende om enkel naar die 20A te kijken ?

Er van uitgaande dat aan beide criteria moet worden voldaan, hier een paar keuzemogelijkheden.

https://kleinezonnepanelen.nl/nl/laadre ... 2-10000008

of

https://www.votronic.de/index.php/de/pr ... sche-daten

of

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -50-NL.pdf

Ik neem aan dat ze allemaal betrouwbaar zijn. EPSolar en Victron koelen met koelribben achteraan, Votronic heeft een ventilator, daar ben ik zo geen fan :DD :lol: van, wegens het mogelijke lawaai (of is het bijna onhoorbaar ?) Is ook maar voor max 430wp aan panelen.

Indien het een maatje kleiner en goedkoper kan hoor ik het graag. Ik heb een lichte voorkeur voor de EPSolar, maar hoor graag jullie argumenten voor of tegen.
Autostar 484
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 18 mar 2012, 22:41

Re: Zonnepaneel?



Bericht door Autostar 484 »

Het spanningsverschil tussen mijn bestaande paneel en de geplande bijkomende panelen is 3 volt. Ik heb begrepen dat een identieke spanning ideaal zou zijn.

In welke mate beïnvloedt dit verschil de opbrengst ?

Indien er nog kandidaten zijn die tips willen geven voor geschikte panelen of regelaar, ik kijk er met belangstelling naar uit. :D
Laatst gewijzigd door Autostar 484 op di 22 okt 2019, 0:06, 1 keer totaal gewijzigd.
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Zonnepaneel?



Bericht door JanJD »

Op dit moment ben ik met de camper op pad (herfstvakantie met de kids) waardoor ik minder op dit forum aanwezig ben voor eventuele reacties.
Autostar 484 schreef:
vr 18 okt 2019, 21:31
Wat de regelaar betreft zou ik kiezen voor het Mppt type. Is wel duurder maar geeft wel meer opbrengst, ook bij een parallelle schakeling, zo heb ik het toch begrepen. Zoals al eerder aangegeven moet hij ook geschikt zijn voor een eventuele latere lithium accu.

Wanneer ik de som maak 120 + 180 +180w = 480w(piek), de maximale opbrengst : 6,06 + 9,43 + 9,43 = 24,92A , in de praktijk zal de maximale opbrengst korter bij 20A liggen (80%). Moet ik nu een regelaar nemen die zowel 480w aan panelen als 20A aankan ? Of is het voldoende om enkel naar die 20A te kijken ?

Er van uitgaande dat aan beide criteria moet worden voldaan, hier een paar keuzemogelijkheden.

https://kleinezonnepanelen.nl/nl/laadre ... 2-10000008

of

https://www.votronic.de/index.php/de/pr ... sche-daten

of

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -50-NL.pdf

Ik neem aan dat ze allemaal betrouwbaar zijn. EPSolar en Victron koelen met koelribben achteraan, Votronic heeft een ventilator, daar ben ik zo geen fan :DD :lol: van, wegens het mogelijke lawaai (of is het bijna onhoorbaar ?) Is ook maar voor max 430wp aan panelen.

Indien het een maatje kleiner en goedkoper kan hoor ik het graag. Ik heb een lichte voorkeur voor de EPSolar, maar hoor graag jullie argumenten voor of tegen.
Bij de keuze van een laadregelaar spelen persoonlijke voorkeuren en gevoel bij een bepaald merk of type een grote rol. Hierom beperk ik mij tot het delen van enkele van mijn afwegingen en ervaringen met meerdere zonnestroom installaties met PWM en MPPT solar controllers. Focus is op de genoemde EPSolar en Victron, je kan zelf eruit filteren wat je belangrijk vind.

Met een goede MPPT regelaar haal je meer energie uit een zonnepaneel. In vergelijkende testen die ik gedaan heb met een 36 cel 50wp zonnepaneel is (bij lage temperaturen) blijkt dat 30% extra opbrengst prima haalbaar is. Bij hoge temperaturen gaat dit niet lukken, zie de link naar een Victron whitepaper over het waarom in mijn eerste post in dit draadje.

Laadregelaars kan je kopen in alle prijsklassen en kwaliteiten. Helaas heb ik ondervonden dat een goedkope als MPPT gespecificeerde regelaar in werkelijkheid een PWM regelaar bleek te zijn (dit ging om een Chinese Sunyoba regelaar). Naar aanleiding hiervan ben ik op internet dieper naar reviews gaan zoeken en heb meerdere meldingen van fake MPPT regelaars gevonden. Mijns advies is dan ook om voorafgaand aan aanschaf van een (goedkope) chineese regelaar enige tijd te besteden om online reviews te vinden en te lezen. De Sunyoba regelaar had een display waarin de actuele laad en ontlaadstromen en accuspanning worden weergegeven. Omdat het display geen inzicht in de accutoestand gaf heb ik hiervoor een (voordelig bij aliexpress vandaan) draadloze energiemeter toegevoegd.

Na deze ervaring ben ik naar alternatieve prijsgunstige MPPT controllers gaan zoeken waar testen de 'echte' MPPT functie bevestigde. Hierbij kwam de op Ebay en Aliexpress veel aangeboden Epsolar/Epever Tracer MPPT regelaar in beeld. Met name de aanbiedingen vanuit China samen met een aan een draad verbonden remote display vond ik interessant, de Europese prijzen begonnen wel dicht in de buurt van de bij de mij bekende Steca (mijn eerste off-the-grid zonne-energie installatie werkt al ruim 7 jaar probleemloos met enkele Steca regelaars) en Victron MPPT laadregelaars te komen. Ondanks dat vele laadregelaars alles meten om ook de acculaadstatus te kunnen bepalen blijkt deze functie meestal niet aanwezig, een apparaat met draadloze (historische) statusweergave was voor mij wel een pré.
Naast de vele positieve ervaringen met Epsolar vond ik ook meerdere berichten waarin een niet stabiele en effectieve MPPT functie werd gerapporteerd. Voor mij was de bovengemiddeld grote en zware behuizing ook geen pre, Epever heeft kennelijk veel meer ruimte voor hun techniek nodig dan anderen.

Hierom ben ik wat uitvoeriger naar andere, net wat duurdere, MPPT laadregelaars gaan kijken waarbij Victron er bij mij positief uitsprong; goede documentatie waaronder vele whitepapers die het functioneren van hun producten beschrijven, open interfaces waarmee indien gewenst informatie uitgelezen kan worden en ook al dan niet geïntegreerd een draadloze Bluetooth interface voor configuratie en tot 30 dagen terug de status terugkijken. Victron product ontwikkeling zit trouwens in Nederland, ik kreeg ook snel antwoord op een technische vraag wat mij weer met het ontwerp van de installatie verder hielp.
De meerprijs ten opzichte van de 'betere' Chinese alternatieven vond ik opwegen tegen de mijns inziens lagere risico's en de extra geboden functies van Victron.

Ondertussen heb ik zelf ervaring opgedaan met de Victron SmartSolar MPPT 75 | 15, tot nu toe geen gekke dingen waargenomen en functioneert gewoon goed naar behoren. De Bluetooth APP vind ik toppie, handig met configureren en prima om op elk moment vanuit de luie stoel de status te kunnen zien.
Ik had voor mijn laatste aanschaf een voorkeur voor Victron, dit wil natuurlijk niet zeggen dat jij met de iets voordeligere EPSolar geen prima koop kan hebben... Wat je ook kiest, graag hoor ik de ervaringen ;-)
Autostar 484 schreef:
ma 21 okt 2019, 16:52
Het spanningsverschil tussen mijn bestaande paneel en de geplande bijkomende panelen is 3 volt. Ik heb begrepen dat een identieke spanning ideaal zou zijn.
In welke mate beïnvloed dit verschil de opbrengst ?
Zoals aangegeven heb je hier nu nauwelijks of geen profijt van, dit wordt niet beter indien je de genoemde panelen hier parallel aan zet. De theoretische opbrengst van deze 3 cellen is klein ten opzichte van het gewenst totaal (9Wp uit totaal 480Wp is 2%), hoeveel wil je hier voor doen om dit eruit te halen? Indien je deze 3 cellen wel wilt gaan benutten dan moet je voor een MPPT regelaar kiezen EN panelen met hetzelfde aantal cellen in parallel zetten OF extra panelen met dezelfde stroom in serie zetten. De laatste optie gaat bij 480Wp een hoge spanning opleveren, hier moet je met de keuze van de regelaar rekening mee houden (100V paneel spanning type). Een combinatie van serie en parallel is ook een optie die je wat mij betreft alleen moet overwegen als de eenvoudigere alternatieven problematisch blijken.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Autostar 484
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 18 mar 2012, 22:41

Re: Zonnepaneel?



Bericht door Autostar 484 »

JanJD, bedankt voor je uitgebreide en gefundeerde reactie ! Ik heb wel te doen met je kinderen. Ze hebben hun papa wel even moeten missen toen je dit hebt zitten typen :wink: Ik wens jullie nog een zonnige en deugddoende vakantie !

Gezien je positieve ervaringen (en die van anderen hier op het forum) met Victron, inclusief de andere pluspunten, wil ik wel wat meer uitgeven om de Nederlandse economie te ondersteunen en mezelf te verzekeren van een goed werkende installatie.

Blijft voor mij nog de vraag of ik moet kiezen voor de 100/50 of dat de 100/30 ook volstaat. Het totaal PV-vermogen wordt 480W terwijl de 100/30 als maximum 440 aangeeft, anderzijds zal de maximale opbrengst (helaas) eerder de 20 dan de 30A benaderen.
Plaats reactie