Startaccu
Startaccu
Hallo techneuten,
het volgende probleem
fiat ducato, bj 2011, 130 multijet start slecht.
gaat normaal rond en na 30 seconden is het over, accu haast leeg
accu opgeladen 24 uur langzaam lader en controle indicator [ lampje ]
in de accu geeft weer groen aan, starten en na 30 sec weer het zelfde.
Nu een nieuwe accu gekocht maar ook dit helpt niet, na 30 sec oftewel
twee keer starten is de accu leeg, of haast leeg.
Dynamo geeft genoeg stroom, als motor loopt, en ik haal de 2 accu polen los
blijft de motor gewoon lopen.
zou dit op een sluiting in de startmotor wijzen, die optreed zo gauw er wordt gestart.
vg; Radarpost
het volgende probleem
fiat ducato, bj 2011, 130 multijet start slecht.
gaat normaal rond en na 30 seconden is het over, accu haast leeg
accu opgeladen 24 uur langzaam lader en controle indicator [ lampje ]
in de accu geeft weer groen aan, starten en na 30 sec weer het zelfde.
Nu een nieuwe accu gekocht maar ook dit helpt niet, na 30 sec oftewel
twee keer starten is de accu leeg, of haast leeg.
Dynamo geeft genoeg stroom, als motor loopt, en ik haal de 2 accu polen los
blijft de motor gewoon lopen.
zou dit op een sluiting in de startmotor wijzen, die optreed zo gauw er wordt gestart.
vg; Radarpost
Re: start accu
En een universeelmeter er op om te kijken wanneer ie leegloopt ? Accu er in als ie vol is ongeveer 12,8V niets doen en kijken of ie zo langzaam (snel) leeg loopt. Als V snel zakt is er een grote verbruiker of verknoeier die veel stroom verbruikt.
Bert
Bert
-
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: start accu
2 x 30 seconden starten is inderdaad niet zoveel voor een goede accu. Maar het echte probleem is toch dat het veel te lang duurt voordat de motor aanslaat? Een paar seconden starten moet genoeg zijn.
Zijn de massa aansluitingen van de motor naar de carrosserie goed? Eventueel een paar startkabels van een metalen motoronderdeel naar de carrosserie (bijv. het daarvoor bedoelde massapunt boven de linker koplamp) aanbrengen en kijken of het starten dan beter gaat.
Zijn de massa aansluitingen van de motor naar de carrosserie goed? Eventueel een paar startkabels van een metalen motoronderdeel naar de carrosserie (bijv. het daarvoor bedoelde massapunt boven de linker koplamp) aanbrengen en kijken of het starten dan beter gaat.
- Don Esteban
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
- Locatie: Limburg / Costa Brava
Re: start accu
bij draaiende motor en bijna lege accu de polen loskoppelen kan funest zijn voor de dynamo, rijd eens langs een autoelektra zaak en laat de startstroom eens meten, en 60 seconden starten is erg lang hoor in 1 seconde moet ie lopen als alles goed is, kijk maar eens op je klokkie hoelang 2x 30seconden is
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: start accu
30 seconden starten is ook funest voor je startmotor, die is daar echt niet op gebouwd. Die is gebouwd voor een paar seconden gebruik. Daarom is ie dicht en heeft ie geen koeling. Ik denk dat je na die 30 seconden er een ei op kunt bakken!
Re: start accu
Techneuten,
bedankt voor alle tips, ga ik eerst de massa punten maar eens losmaken en kijken wat dit oplevert.
en de voor gloei-bougies even inspuiten met kruipolie om ze er uit te halen.
als de oorzaak gevonden is reageer ik wel even terug .
gr;radarpost.
bedankt voor alle tips, ga ik eerst de massa punten maar eens losmaken en kijken wat dit oplevert.
en de voor gloei-bougies even inspuiten met kruipolie om ze er uit te halen.
als de oorzaak gevonden is reageer ik wel even terug .
gr;radarpost.
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: start accu
Kapotte gloeibougies geven toch wel een foutmelding via een lampje in het dashboard bij een Fiat van 2011. Bij mijn 2008 model al wel.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
- Peter LMC
- Berichten: 10158
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Startaccu
Hallo Peter LMC
Als ik het deksel er afhaal zie ik 4 x diesel leiding en 4 x plat stekkertje
Als ik het deksel er afhaal zie ik 4 x diesel leiding en 4 x plat stekkertje
- Peter LMC
- Berichten: 10158
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Startaccu
"Als ik het deksel er afhaal zie ik 4 x diesel leiding en 4 x plat stekkertje"
Is gebruikelijk bij commonrail motoren.
Is immers een diesel motor met 1 gemeenschappelijk diesel leiding van injectie pomp, via een verdeelstuk (de commonrail), naar alle injectoren.
Iedere injector wordt elektrisch bediend (plat stekkertje), door de computer (ECU)
Goed starten is binnen 1 a 2 seconden aan slaan (voorgloeien bij moderne motoren is al 20 jaar alleen nodig, vanaf het vriespunt)
1) Start de motor slecht bij een warme en koude motor?
2) Lever die wel alle paardjes aan vermogen?
3) Is alle onderhoud uitgevoerd zoals het hoort?
4) wat is de kleur van de uitlaatgassen bij het starten en tijdens een lange rit?
5) laat de ECU volledig uitlezen bij iemand die er verstand van -en de spullen voor heeft (presenteer die hier in dit topic).
Maar nooit kabels losmaken als de motor draait of het contact aan staat (tenzij je de consequenties kan overzien)!
Is gebruikelijk bij commonrail motoren.
Is immers een diesel motor met 1 gemeenschappelijk diesel leiding van injectie pomp, via een verdeelstuk (de commonrail), naar alle injectoren.
Iedere injector wordt elektrisch bediend (plat stekkertje), door de computer (ECU)
Goed starten is binnen 1 a 2 seconden aan slaan (voorgloeien bij moderne motoren is al 20 jaar alleen nodig, vanaf het vriespunt)
1) Start de motor slecht bij een warme en koude motor?
2) Lever die wel alle paardjes aan vermogen?
3) Is alle onderhoud uitgevoerd zoals het hoort?
4) wat is de kleur van de uitlaatgassen bij het starten en tijdens een lange rit?
5) laat de ECU volledig uitlezen bij iemand die er verstand van -en de spullen voor heeft (presenteer die hier in dit topic).
Maar nooit kabels losmaken als de motor draait of het contact aan staat (tenzij je de consequenties kan overzien)!
Paul.
Re: Startaccu
dit is een foto van mijn motor bovenkant,
- Bijlagen
-
- motorblok kop 011.JPG (137.66 KiB) 284 keer bekeken