Oplossing voor "te zware" camperaars

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door PaulBng »

Hymscanhuub schreef:Nou dit is wel heel extreem. Je heb wel een prima overgewicht . Maar dat verhaal van die banden is toch wel bizar. Je weet toch wel dat te zachten banden te veel ingedrukt worden waardoor er warmte ontwikkeling optreed. Dit doet de band eerder slijten en in het ergste geval klapt hij tijdens het rijden uit elkaar(klapband).En bovendien gebruikt de auto ook meer brandstof. Dit is de slechste oplossing die ik ooit heb gelezen.
Het gaat niet over te zachte banden.

Het gaat over banden die de juiste druk hebben om de last te dragen met behoud van de optimale vorm.

Je kunt wel de aanbevolen bandendruk van de camper fabrikant aanhouden, maar die houdt geen rekening met een paar honderd kilo meer of minder....
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door Cee Pee »

EasyBee schreef:
wo 09 okt 2019, 23:25
Koop een wielweger. Bijvoorbeeld van Reich
Tot 1000 kg per wiel Afbeelding
Als je dan toch een wielweger wil aanschaffen doe dan de zwaardere (1.500 kg) uitvoering.
Vaak gaat de achteras over de twee ton heen en dan kom je met de lichte niet uit.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8448
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door EasyBee »

Als we nou iets niet hebben is het overgewicht. De camper kan 4500 kg hebben en we wegen vol beladen 3450 kg. Dat is 1000 kg minder.
Hymer schrijft uiteraard voor dat de banden bij die max 4500 kg alle op 4.5 bar moeten staan (koud gemeten).
Omdat we maar 3450 vol beladen wegen, kan de bandenspanning omlaag, want te hard en ze staan bol en slijten in het midden harder.
In overleg met Jadatis van alle wielen de belasting in kg gemeten. Het zou achter 2.8 mogen zijn ipv 4.5.
We hebben er inmiddels 20.000 km mee gereden. De banden worden lauwwarm (net als de voorbanden) en het rijdt veel comfortabeler omdat je niet op spijkerharde banden rijdt.

@ceepee ik wist dat we vol beladen 3450 in totaal wegen, dus die zwaardere had ik niet nodig, gezien het aantal wielen onder onze camper. En deze kon ik overnemen voor maar € 50 :-B
Bij de 4 wielers, moet je de oranje 1500 kg versie hebben, inderdaad.
Laatst gewijzigd door EasyBee op di 29 okt 2019, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door Cee Pee »

:thumbup: :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door Jadatis »

@ EasyBee
Zelfs als de volle MTA's van de achterassen gebruikt worden, heb je nog geen 4,5 bar nodig, zelfs niet als je er 10% voor veiligheidsmarge bijtelt.
Waren ze niet 1500 kg MTA ?

Maar ook aan de invering van de banden , kun je het gewicht op de band grofweg bepalen.
Alleen weer even een perfect vlak en waterpas stukje vinden.
Dan met meetlat afstand bovenkant velg tot de grond meten, en daaruit ,aan de hand van de maten, de invering uitrekenen, en voor gemakkelijk uitleggen, 2x zoveel invering geeft wortel 2 x zoveel oppervlak op weg, dus wortel 2 x zoveel gewicht.

Wel even alle banden op de zelfde druk brengen.

Enkele jaren geleden gelezen over een sensor in de band ergens in loopvlk binnenzijde, die door bandbeweging zijn energie krijgt, en niet alleen druk en temperatuur doorgeeft, maar ook gewicht op de band.

Denk dat daarvoor de afstand sensor tot velgbinnenzijde gemeten wordt, en aan de hand van de bandgegevens, daar gewicht op uitrekent.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8448
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door EasyBee »

De Hymer gebruikershandleiding schrijft voor alle 6 banden op 4.5 bar.
Weging op de geijkte weegbrug was 3461 kg op dag van vertrek met voorste as 1527 kg, tweede as 1052 kg en derde as 882 kg, met alles er op en er aan en er in aan levende en andere have. Met wielweger bleek verdeling per as links rechts niet meer dan 50 kg verschil op te leveren.
Ik rijd voor met 4.4 en tweede en derde as op 2.8. We komen niet boven de 110 km per uur uit (bult af) en gemiddeld op de snelweg tussen de 95 en de 100 km per uur. Voor zou iets zachter kunnen maar levert in in bergachtig terrein en scherpere bochten, maar ook rotondes gevoelsmatig een wat doorhangen op de voorbanden op. Dat grote ding wil dan rechtuit. Dus van 4.2 naar 4.4 verhoogd. Banden op de eerste en derde as slijten harder dan de twee as. Geen ongelijkmatige slijtage en geen cuppen van banden.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie