Verschillende zonnepanelen op één regelaar?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
schieland
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 12:59
Locatie: Makkinga

Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door schieland »

Ik stel deze vraag omdat ik geen duidelijk antwoord in de andere draadjes kon vinden.

Mijn vraag is of 2 verschillende panelen (1 polykristallijn solarpaneel ongeveer 15 jaar oud vermogen onbekend 36 cellen - en 1 paneel merk Bluesolar 80 watt Monocrystalline) in serie of parallel geschakeld moeten/kunnen worden of eigenlijk helemaal niet met 1 regelaar geregeld kunnen worden. Beide panelen hebben ongeveer dezelfde grootte.
Reden is dat de huidige regelaars (het waren er 2) er van af gaan omdat deze de nieuwe hh accu (Lifep04) niet kunnen aansturen. Ik heb daarom de Votronic regelaar MPP250 Duo Dig. nr.1715 aangeschaft.

Graag hoor ik jullie adviezen.
Met groet Johan en Joke

Nu Globecar Campscout Elegance - Citroën Jumper Maxi 2018
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Verschillende zonnepanelen op 1 regelaar



Bericht door DJSmiley »

2 panelen kunnen alleen in serie of parallel als ze identieke specs hebben als je het vermogen wilt halen.
Parallel kan alleen bij identieke panelen, serie is wat flexibeler.

In serie kan wel, mits je onder de max spanning van je regelaar blijft. Maar je rendement zal niet optimaal zijn. Beste oplossing zou een regelaar zijn met een dubbele ingang (of 2 losse regelaars). Elk paneel heeft een ander optimaal punt (waar de MPPT voor zorgt) en als je ze in serie hebt zal dat nooit voor beide panelen gelijk zijn)

Als ik zo snel even kijk kan die Votronic maar tot 50V aan. In jouw geval met 2x 36-cells panelen in serie zou je daar *net* onder blijven. Houd ook rekening met temperaturen: Bij -5 is de Voc ruim 10% hoger dan bij de temperatuur op de datasheets (iig voor die Bluesolar). Die levert dan 24.6V... Als dat andere ding ook zoiets is zit je (naar mijn mening) te dicht op het randje. Tuurlijk zijn dat incidentele omstandigheden, maar zeker als je bv gaat wintercamperen wel iets om rekening mee te houden. Hoog in de bergen kan het ook prima kouder zijn en dan zou je met 2 van die panelen in serie wel buiten de specs gaan van die Votronic (geen idee of ie een beveiliging heeft of gewoon stuk gaat)

Maar gezien de kosten is een nieuwer (efficienter en hogere opbrengst) paneel vermoedelijk zinvoller. Zeker omdat je nieuwe hh accu vermoedelijk ook een hogere capaciteit is wat meer PV vermogen wel handig als je 'm enigszins 'snel' wilt kunnen opladen. Zeker als je geen DC lader hebt en dus ook niet via de dynamo kan laden en puur op PV wilt draaien (of aan de paal natuurlijk)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verschillende zonnepanelen op 1 regelaar



Bericht door Kroppie »

bij parallel schakelen moet de werkspanning (vmp) van de panelen redelijk gelijk zijn en bij serie de amperes (Imp).

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
schieland
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 12:59
Locatie: Makkinga

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door schieland »

Bedankt voor de antwoorden - ik kan dus voor een nieuw paneel met een eigen lader gaan.
Met groet Johan en Joke

Nu Globecar Campscout Elegance - Citroën Jumper Maxi 2018
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Mickel Moen »

?
Waarom de combinatie niet geprobeerd? Ga eens proefdraaien met zowel de panelen een poosje in serie en een poosje parallel. De opbrengst zal niet optimaal zijn, maar aangezien er aan panelen op een camper geen economisch gewin zit, is het enige nadeel dat de accu wat later vol zal zijn.

Van mijn blog:

Als je meerdere panelen hebt, kun ze je in serie of parallel zetten. Wat het effect is van serie of parallel schakelen van zonnepanelen wordt door de volgende afbeeldingen geïllustreerd.
Afbeelding

Afbeelding

Worden er drie panelen van 100 Wp en een van 95 Wp in serie geschakeld dan bepaalt de zwakste schakel de opbrengst: 4 x 95 Wp = 380 Wp, want er kan gewoon niet meer stroom door de 95 Wp. Bij een voltage van 17V per paneel wordt de totale spanning 68V. het voordeel is, dat een MPPT regelaar beter werkt op een hoger voltage. Daarnaast kunnen de kabels dunner. Ligt er een paneel in de schaduw dan beïnvloed dit de opbrengst van alle panelen.
Indien we diezelfde panelen parallel schakelen dan is het een optelsom van de stroom die de 4 panelen leveren. Het vermogen wordt 3 x 100 + 1 x 95 = 395 Wp. Het voltage blijft echter 17V.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Kroppie »

:thumbup: , duidelijk

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door myway »

Jammer dat je niet de optie serie/paralel hebt meegenomen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Mickel Moen »

Voor TS is dat hier niet zo interessant. Die heeft maar 2 panelen.
Overigens zijn die plaatjes niet van mij. Is al weer van jaren geleden. Geen idee meer waar vandaan, want tegen mijn gewoonte in heb ik er geen bron bij vermeld.

Maar wie met 4 panelen van verschillend Wp wil gaan rekenen, kan mooie combinaties maken.

In het geval van TS. Een is 80 Wp. De ander onbekend. Stel deze is 100Wp.
Dan is het in serie totaal 160Wp en parallel 180Wp.
Dan ligt het voor de hand om voor parallel te kiezen.

Echter bij een Mppt regelaar kan de combinatie in serie wel eens beter werken ivm het hogere voltage.

Vandaar mijn advies om er wat mee te experimenteren. Neem daarvoor bijvoorbeeld een dag zoals vandaag. Egaal bewolkte lucht dus weinig fluctuaties in het licht. Ga zo rond het middaguur experimenteren. Voorwaarde is natuurlijk wel, dat je de opbrengst op enigerlei wijze in Ampère of Watt kunt meten. Doe dit bij redelijke lege accu.

(Waarom de oude panelen vervangen, als ze nog gewoon functioneren?)
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
schieland
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 12:59
Locatie: Makkinga

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door schieland »

Geert, bedankt. Daar kan ik wat mee. Ik kan de proef doen met behulp van mijn victron 712 batterijmeter.
Ga ik absoluut proberen.
Wel heeft DJSmiley gewaarschuwd voor de mogelijk hoge voltage bij lage temperaturen. Ik weet niet hoe dan de Votronic MPPT regelaar daarop reageert.
Met groet Johan en Joke

Nu Globecar Campscout Elegance - Citroën Jumper Maxi 2018
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Mickel Moen »

Ik denk dat dat wel wat meevalt.

Die Votronic is 50V max toch.

Bij parallel heb je geen probleem.

In serie ook niet. De max open klemspanning van 12V panelen is zo’n 21 a 23 V. Dus geen enkel probleem.
Dat is nog afgezien de spanningsverliezen in bekabeling en de lagere spanning door vlakke plaatsing.

Het wordt pas een probleem, als een van de panelen een 24V paneel is, maar dat lijkt mij in dit geval sterk.

Het moet mij van het hart. Sommige schrijvers hebben met de beste bedoelingen de neiging in problemen te denken die er niet zijn.

Ik heb 2 12V panelen in serie. max gemeten spanning 41V. (Max open klemspanning deze panelen 22,3V)
10% erbij is nog onder de 50V.

Ik neem aan dat de fabrikant van de regelaar voor het bepalen van het max voltage uitgaat van de gemiddelde werking van een paneel of wel op de meetwaarden waarop het paneel verkocht wordt.
Ik kan mij niet voorstellen, dat daarbij geen rekening gehouden wordt met een zekere bandbreedte. Enige werkelijke overschrijding op de theoretische waarde moet gewoon kunnen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door BOKKIE »

Hoi,

Ik heb twee verschillende zonne panelen parallel op één Votronic MPPT regelaar aangesloten.
Werkt uitstekend en zie nu in ieder geval een flinke laadstroom als dat nodig is. (laden accu)

Wel heb ik in de plus draad van elk zonnepaneel een extra zekering gemonteerd. (zekerheid als het fout zou gaan)

Dit ondanks, onduidige, tegenstrijdige en adviezen in.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door kampo »

Wat nog niet verteld werd is dat zo een combinaties prutsoplossingen blijven.
Normaal verwijder je de oude en verkeerde panelen en die vervang je door passende nieuwe solarpanelen die maximaal groot zijn en schaduwvrij gemonteerd. Je wilt toch het maximum van stroom of ga je binnen 2 jaar opnieuw beginnen ?
De schakeling maak je in serie zodat je met de juist gedimensioneerde MPPT regelaar altijd de maximale opbrengst krijgt.
Al de andere oplossingen die hier worden aangehaald zijn kiezen tussen de pest of de cholera.
Zo blijf je geld uitgeven.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Kroppie »

och je hebt niet atijd last van pest of cholera, je kan ook een grieppie hebben en dan is een aspirientje genoeg om weer verder te kunnen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door kampo »

Om de 2 jaar een griepje... :-B
Groeten Kampo
Plaats reactie