BMV700 vraagje
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: BMV700 vraagje
In de instructie van de BMV 700 staat een heel hoofdstuk dat hieraan gewijd is.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: BMV700 vraagje
Met dank aan hier heb ik dat bij installatie berekend en kwam uit op 1,25 en dat was toen ook het advies van hier, dus zo ingesteld
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
BMV700 vraagje
Maar weet je nu ook wat het voordeel is dat de bmv dat in zijn berekening meeneemt.
Laatst gewijzigd door myway op do 26 sep 2019, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: BMV700 vraagje
Dat is al gegeven in bericht 20gsm schreef:
En mijn openingsvraag blijft staan :
Hoe kan het dat s'ochtens absorptie fase aangeeft en na 6 uur rijden bulklading ?
Re: BMV700 vraagje
Dus het wisselende weer
s'morgens voor vertrek absorptie en na 6 uur rijden waardoor de dynamo via de cyrix de accu moet bijladen direct na aankomst blijkt dat het bulklading is geworden
Lijkt mij vreemd
En wat de peukert betreft ik weet daar het fijne niet van
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
s'morgens voor vertrek absorptie en na 6 uur rijden waardoor de dynamo via de cyrix de accu moet bijladen direct na aankomst blijkt dat het bulklading is geworden
Lijkt mij vreemd
En wat de peukert betreft ik weet daar het fijne niet van
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
BMV700 vraagje
Indien je hebt gereden zal de dynamo hebben geladen.
Zet je de motor uit denk de solarlader ik moet aan het werk en begint met bulkladen.
Hij komt er vrij snel achter dat de accu vol zit dus schakelt over naar absorptie laden.
Komt er achter dat ook dit niet noodzakelijk is en schakelt over naar druppelladen.
Jij schakelt verbruikers aan en de solarlader denk o ik moet aan het werk, bulkladen.
Wisselende omstandigheden dus.
Als er geen verbruikers zijn en niet elders vandaan wordt geladen gaat de regelaar in de ochtend aan de gang met bulkladen, de spanning van het paneel moet vijf volt hoger zijn dan de spanning van de accu.
De bulkfase is afhankelijk hoe vol de accu is, en wordt dan absorptiefase.
Het wordt op dat moment erg slecht weer de spanning van het paneel wordt bijna gelijk aan de accuspanning, geen lading meer.
Het wordt weer beter weer en waar denk je dat de regelaar weer mee begint, juist ja
Als je op de mppt in geschiedenis kijkt en op een balkje met drie kleuren tikt kun je zien hoeveel procent er in bulk, absorptie en druppelladen is geladen.
Zet je de motor uit denk de solarlader ik moet aan het werk en begint met bulkladen.
Hij komt er vrij snel achter dat de accu vol zit dus schakelt over naar absorptie laden.
Komt er achter dat ook dit niet noodzakelijk is en schakelt over naar druppelladen.
Jij schakelt verbruikers aan en de solarlader denk o ik moet aan het werk, bulkladen.
Wisselende omstandigheden dus.
Als er geen verbruikers zijn en niet elders vandaan wordt geladen gaat de regelaar in de ochtend aan de gang met bulkladen, de spanning van het paneel moet vijf volt hoger zijn dan de spanning van de accu.
De bulkfase is afhankelijk hoe vol de accu is, en wordt dan absorptiefase.
Het wordt op dat moment erg slecht weer de spanning van het paneel wordt bijna gelijk aan de accuspanning, geen lading meer.
Het wordt weer beter weer en waar denk je dat de regelaar weer mee begint, juist ja
Als je op de mppt in geschiedenis kijkt en op een balkje met drie kleuren tikt kun je zien hoeveel procent er in bulk, absorptie en druppelladen is geladen.
Laatst gewijzigd door myway op do 26 sep 2019, 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
BMV700 vraagje
Peukert effect:
Jij hebt een accu van 220 Ah
Dat wil zeggen dat hij ook daadwerkelijk 220 Ah is als er met 11 Amp wordt ontladen.
Ga je met meer dan 11 Amp ontladen is hij geen 220 Ah meer maar 210 of 200 Ah
Ga je met minder dan 11 Amp ontladen is hij geen 220 Ah maar 215 of 230 Ah
Dat kan de bmv dus berekenen en weet je dus veel beter hoeveel je nog aan accucapaciteit hebt.
Vandaar het verschil in het aantal Ah dat er is en het percentage welke op de bmv vermeld wordt.
Jij hebt een accu van 220 Ah
Dat wil zeggen dat hij ook daadwerkelijk 220 Ah is als er met 11 Amp wordt ontladen.
Ga je met meer dan 11 Amp ontladen is hij geen 220 Ah meer maar 210 of 200 Ah
Ga je met minder dan 11 Amp ontladen is hij geen 220 Ah maar 215 of 230 Ah
Dat kan de bmv dus berekenen en weet je dus veel beter hoeveel je nog aan accucapaciteit hebt.
Vandaar het verschil in het aantal Ah dat er is en het percentage welke op de bmv vermeld wordt.
Re: BMV700 vraagje
Bedankt weer wat geleerd en ik snap nu waarom de absorptie overging in bulk ook nadat ik gereden had
Of zie ik dat verkeerd ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik moet als ik van vakantie terug ben eens meer in verdiepen want het is mooi dat de BMV dat kan berekenen maar ik heb daar niets aan als de BMV dat niet juist weergeeftmyway schreef:Peukert effect:
Dat kan de bmv dus berekenen en weet je dus veel beter hoeveel je nog aan accucapaciteit hebt.
Vandaar het verschil in het aantal Ah dat er is en het percentage welke op de bmv vermeld wordt.
Of zie ik dat verkeerd ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: BMV700 vraagje
Misschien vergelijkbaar, in mijn situatie een laadstatus van 83 % op de BMV bij een spanning van slechts 12,11 volt. Ik heb de Peukert bijgesteld conform de duidelijke uitleg van Geert.
https://mickelmoen.blogspot.com/2013/03 ... onent.html
De Peukert waarde kon van ‘standaard 1.25’ naar 1.12 worden bijgesteld. Hierdoor veranderde de laadstatus van de BMV naar 76%, wat volgens mij beter overeenkomt met een accuspanning van 12,11 volt. (bij niet verder ontladen dan onder 50%). Ik had het zelf niet uit kunnen vinden.
Gr Arie
https://mickelmoen.blogspot.com/2013/03 ... onent.html
De Peukert waarde kon van ‘standaard 1.25’ naar 1.12 worden bijgesteld. Hierdoor veranderde de laadstatus van de BMV naar 76%, wat volgens mij beter overeenkomt met een accuspanning van 12,11 volt. (bij niet verder ontladen dan onder 50%). Ik had het zelf niet uit kunnen vinden.
Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Re: BMV700 vraagje
Het lijkt het zelfde als bij mij
De link kan ik openen maar het progje om het uit te rekenen niet maar dat probeer ik thuis wel want ik weet nu de C waarden ook niet van mijn Dynac 220Ah tractie accu
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De link kan ik openen maar het progje om het uit te rekenen niet maar dat probeer ik thuis wel want ik weet nu de C waarden ook niet van mijn Dynac 220Ah tractie accu
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: BMV700 vraagje
C waardes van Dynac kan je hier vinden:
url]https://smetsersbeheer.nl/files/pdf/Tec ... Expert.pdf[/url
url]https://smetsersbeheer.nl/files/pdf/Tec ... Expert.pdf[/url
Re: BMV700 vraagje
@GSM
Wat je vooral vaststelt is dat je accu in veel gevallen trager laadt dan wat je zou verwachten.
Dat is normaal want een accu wordt niet graag geladen. Die willen wel stroom opnemen maar traag.
Daar is in de meeste gevallen een verklaring voor te vinden.
Ook is het is in deze tijd van het jaar vaak zo dat de zon wel (laag) schijnt, verblindend in je ogen, maar te weinig krachtig op je panelen, om te laden zoals je het graag zou hebben.
Je denkt dat er veel zon is maar dat klopt niet. Oversize panelen zijn dan de enige oplossing.
De bulk fase die je ziet op de solar regelaar geeft hij weer omdat de solar regelaar van mening is dat de accu condities op dat ogenblik zo zijn dat je accu bulk mag hebben. Echter, als er onvoldoende zon is, dan zal de regelaar, zelfs in bulk, op dat ogenblik erg weinig stroom leveren. Hetzelfde als je absorptie ziet. Het is niet omdat je bulk of absorptie ziet dat er veel stroom naar je accu vloeit.
Wat je vooral vaststelt is dat je accu in veel gevallen trager laadt dan wat je zou verwachten.
Dat is normaal want een accu wordt niet graag geladen. Die willen wel stroom opnemen maar traag.
Daar is in de meeste gevallen een verklaring voor te vinden.
Ook is het is in deze tijd van het jaar vaak zo dat de zon wel (laag) schijnt, verblindend in je ogen, maar te weinig krachtig op je panelen, om te laden zoals je het graag zou hebben.
Je denkt dat er veel zon is maar dat klopt niet. Oversize panelen zijn dan de enige oplossing.
De bulk fase die je ziet op de solar regelaar geeft hij weer omdat de solar regelaar van mening is dat de accu condities op dat ogenblik zo zijn dat je accu bulk mag hebben. Echter, als er onvoldoende zon is, dan zal de regelaar, zelfs in bulk, op dat ogenblik erg weinig stroom leveren. Hetzelfde als je absorptie ziet. Het is niet omdat je bulk of absorptie ziet dat er veel stroom naar je accu vloeit.
Groeten Kampo