Een "krankzinnig" idee!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Atoz »

@Fendt-je

Waar ik met dezelfde installatie in mei rustig 22A mee produceer, haal ik nu maximaal 13,5A.
(Er ligt momenteel 400Wp op het dak)
En dat in het zonnige zuiden.
En we zijn NOG maar half oktober. December / januari is het nog veel minder.

Vandaar dat er veel, heel veel en soms nog meer panelen geplaatst worden.
Afschakelen kan je ze altijd, bv in de zomer, daarvoor plaats je schakelaars per kring.

Edit de figuur hieronder is van onze huisinstallatie in België. Merk op dat er een duidelijk verschil is tussen de prognose (verwachting) per maand.
Screenshot_2019-10-17-23-29-55.png
Screenshot_2019-10-17-23-29-55.png (119.9 KiB) 830 keer bekeken
Heeft allemaal te maken met de zonnestand.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:
do 17 okt 2019, 10:17
Waarschijnlijk dus vanmiddag het buitenwerk klaar op nog een bijzonder dingetje na (later meer hierover).

Ja, het buitenwerk is bijna klaar. Het dakluik zit op de plaats. Het Binnenframe moet nog, maar eerst moet het plafond eens grondig schoon, want nu is pas te zien hoe vergeeld alles is.


Vorige week een ruil gedaan met een schokbrekertester voor een SamySolar+ Versie 2 van 2013. Het ding was een wrak en krom. Maar hij deed het.
Aangezien de LNB met arm een vrije draaicirkel moet hebben van ongeveer 1 meter, kan het dus niet op mijn dak omdat er panelen liggen en de schuine oploop naar de (verhoogde) alkoof. Dus even een testopstelling gedaan en de helling nagebouwd. De LNB arm een beetje rechtgezet. Helaas was er iemand die met de elleboog op het display leunde en die zei: "Krak!". Vooralsnog kon ik niet verder en heb ik dus deze nieuwe aanwinst nog niet gemeld.
Bij deze dus. :-B

Om te zorgen dat hij toch kan gaan draaien tijdens het volgen van de zon, heb ik de LNB arm verlengd en voorzien van een loopwieltje. Op de plaatsen van de panelen maar ik een schuin plaatje zodat de LNB netjes omhoog en omlaag gaat bij een obstakel. Dit is nu klaar. Maar nog steeds geen display.
Uiteindelijk kon ik vanmiddag een gebruikt display ophalen en nu kan ik weer zien wat er gaande is en kan al vertellen dat dit hele spulletje, waarschijnlijk ook nog het dak op gaat voor ik vertrek.
Morgen eerst eens even kijken hoe het met het vinden van Astra 3 is. In de besturing van deze Samy zit een SD tuner, dus als de SD frequenties op Astra 3 uitgeschakeld worden, zal het zoeken via de Astra 1 worden. Dat kan op verschillende manieren. Mogelijk eerst op de oude bekende wijze, scherpstellen op Astra1 en kijken met Astra 3. Maar, deze schotel heeft ook een diseqc mogelijkheid. Hij kan dus automatisch draaien naar 4 satellieten. De planning is om een extra coax naast de originele Samy coax te leggen en niet via de Samy tuner in de draaiunit. Dan kan er een dubbele lnb op en gebruik ik LNB 1 voor de Samy tuner en LNB 2 buitenom. Nog even een probleempje van voeding uitzoeken. vooralsnog maar even op de oude wijze. Volgend jaar is er genoeg tijd om het even uit te zoeken hoe ik het aanpak. Hoe dan ook, ten alle tijde kan ik handmatig de schotel altijd naar Astra 3 dirigeren en de display van de Samy geeft keurig de verplaatsing in graden van elevatie en deviatie aan.

Maar, aan de andere kant van de schotel zit natuurlijk dat 50 Wp paneel. Als deze de zon kan volgen, is de opbrengst wellicht wel vier keer dat van een platliggend paneel en sommigen zeggen zelfs vijf keer. Laten we het strak houden, dan zal de opbrengst ongeveer gelijk zijn als een 200 WP liggend. Totaal zal er dan, virtueel, 1260 Wp op het dak liggen. Lijkt mij genoeg voor de Spaanse winter. :-B

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Atoz schreef:
do 17 okt 2019, 22:23
Nu heb ik thuis zo een (gekregen) snoerloze boormachine van Dewalt liggen waarvan alle batterijen defect waren, nu heb ik deze eens op 12 volt gebruikt (was ook origineel 12 V).
Maar eigenlijk viel dat heel erg tegen om die op de camperaccu te gebruiken om bv te schroeven of te boren.

Verbruik was groter dan 10A. Had ik me niet aan verwacht.
Valt dat Verbruik daar bij jou wat mee?
Vraag enkel omwille van draaddikte of heb ik een machine met nog een ander probleem?
Ik heb het gemeten en, volgens mij hier ergens neergezet. Ik meen dat hij 3 amp trok als ik de boorkop met de hand probeerde tegen te houden. Ik weet het niet meer, zal straks even zoeken. Bij mij hangt hij aan 1mm² lengte ongeveer 4 meter en de accu heeft nu een spanning van ongeveer 12,2 Volt, dus die moet weer eens aan de lading.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Fendt-je
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 21:27
Locatie: Emmeloord

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Fendt-je »

Ok Bedankt voor de info gr Geert
en dan nu een Bavaria 741
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:
do 17 okt 2019, 23:45
Atoz schreef:
do 17 okt 2019, 22:23
Nu heb ik thuis zo een (gekregen) snoerloze boormachine van Dewalt liggen waarvan alle batterijen defect waren, nu heb ik deze eens op 12 volt gebruikt (was ook origineel 12 V).
Maar eigenlijk viel dat heel erg tegen om die op de camperaccu te gebruiken om bv te schroeven of te boren.

Verbruik was groter dan 10A. Had ik me niet aan verwacht.
Valt dat Verbruik daar bij jou wat mee?
Vraag enkel omwille van draaddikte of heb ik een machine met nog een ander probleem?
Ik heb het gemeten en, volgens mij hier ergens neergezet. Ik meen dat hij 3 amp trok als ik de boorkop met de hand probeerde tegen te houden. Ik weet het niet meer, zal straks even zoeken. Bij mij hangt hij aan 1mm² lengte ongeveer 4 meter en de accu heeft nu een spanning van ongeveer 12,2 Volt, dus die moet weer eens aan de lading.
Nog even teruggezocht:
Hoofdnoorman schreef:
za 28 sep 2019, 16:23
Motortje belast de accu met ongeveer 2,5 Amp onbelast en 3,5 Amp als ik probeer hem tegen te houden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door JanJD »

Hoe heb je de nieuwe panelen en motor op het dak vastgezet? Met alleen kit? Welke kit gebruik je en wat doe je voor goede hechting?
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja hoor, alleen kit. Gewoon MS-Polymeer. Van de Action, maar niet die All-in One van hun maar de Pattex. De "eigen merk" kit van Action droogt héél langzaam in en als de boel is afgesloten helemaal niet.
Schoongemaakt met remmenreiniger.
Als alles nog op het dak ligt als ik in Spanje ben aangekomen, dan blijft het verder ook wel zitten. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door JanJD »

Bedankt voor je antwoord.
Hoofdnoorman schreef:
za 19 okt 2019, 1:02
Als alles nog op het dak ligt als ik in Spanje ben aangekomen, dan blijft het verder ook wel zitten. :-B
Goede test :-B al vermoed ik dat je er wel al goed vertrouwen in heb :-B

Zaten je oude panelen ook op dezelfde wijze vast? Op de foto lijken de kitresten nog aanwezig, (hoe) ga je die nog verwijderen?
Remmenreiniger ook bij de action vandaan? (Heb zelf ervaring met Motip remmenreiniger die best wel 'aggresief' is en soms zelfs de ondergrond aantast.)

Gestimuleerd door dit project ben ik nu aan het bedenken wat ik met de twee oude boormachines die ik hier heb liggen kan gaan maken :-B Weggooien is niet mijn sterkste kant en zeker niet als iets -voor wat dan ook- nog bruikbaar kan zijn...
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Een paar bladzijden terug had ik de onderstaande foto reeds geplaatst.

Je kunt zien dat de kit weg is op het eerste stuk waar de 6 panelen zijn gekomen. Gewoon de profielen er af halen met een trekmes en daarna nog even alles iets netter weg krabben. Maar ik maak mij hier niet zo heel druk om. Achter zit nog bruine kit. Aangezien daar ook panelen kwamen wilde ik niet "on-noodzakelijke" werkzaamheden uitvoeren en haal pas weg als alles klaar is en wat dan nog in het zicht zit. Op het schuine vlak naar boven en tegen het dakluik aan komt nog traanplaat, omdat er nu wel veel verband weg is door het immense dakluik. (zie in tekening het donkergrijze stukje) Zodoende kan het er beter tegen als ik er een keer op moet lopen.

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door marchugo »

Hoofdnoorman schreef:
wo 16 okt 2019, 23:46
Maar de video van het resultaat is nu wel te zien.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden. :D
Hoofdnoorman schreef:
wo 16 okt 2019, 23:46
Maar de video van het resultaat is nu wel te zien.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden. :D
Ha Rudy,

Geweldig solarprojekt, en in zo korte tijd werkend. De Duitsers zouden zeggen: saubere Arbeit!

Zie ik op de video goed dat het uitschuiven van de panelen 23 seconden vergt, en het inschuiven 20 seconden?

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat klopt, hij schuift iets sneller in als uit. Het zal komen door de weerstand om op gang te komen, denk ik. Als hij uit is en weer naar binnen moet, zit de spindel niet in de geleider en raken de panelen het dak nog niet. En dan is eenmaal de boel aan het rollen. Het loopt als een tierelier. dus verder geen probleem.

Als ik een project begin, moet dat ook met stomend water klaar. :-B Het heeft geen zin om een idee te hebben en dat te houden. Ik loop liever met de kop tegen een muur met een mislukt project dan dat ik het niet geprobeerd heb. Het kost je hooguit iets leergeld, maar je leert er wel van. Dat heb jij nu meegemaakt. (Nog steeds tevreden met de lader?)

Wat wel jammer is, de afstandsbediening werkt maar op hooguit 15 meter. Het was eerst een heel eind, maar sinds de laatste panelen er op liggen, is de afstand bekort. Ik heb ook nog een GPS ontvanger onder de panelen zitten. Die was al eens kapot gevroren en die is gekit. Zal mij benieuwen of die het nog doet. Heb ik nog niet naar gekeken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

De oplettende lezer heeft al gezien dat het dakluik nu ook op de plaats zit.
Een hoop kitresten heb ik dus al weggezaagd en dat ging best snel. :-B Maar wat was ik blij met de decoupeerzaag die ik ooit cadeau heb gehad van mijn zusje. Die heeft een draaibaar zaagblad in tegenstelling tot mijn DeWalt. Daarmee kon de klus niet geklaard worden en nu lag het nieuwe luik in 20 minuten op de plaats. En, inderdaad, het is een hoop gezwengel dus moet daar maar eens even wat aan gedaan gaan worden. Ik ga beslist niet een nieuwe motor kopen! (Wordt vervolgt dus!)

De oude Hartal Multi 70, heb ik daarnet verkocht voor de volle mep. Ze kwamen speciaal uit Aachen om hem op te halen en waren er erg blij mee.

Afbeelding

De SamySolar+ is nu ook klaar en kan de aankomende week het dak op. Nog even de bedrading op maat maken. Het modificeren voor een aparte 2-de LNB, wacht ik even mee. Ik denk dat de kap op de draaiunit is gekit, want ik kreeg hem niet los nadat ik de schroefjes had verwijderd en heb het dus maar laten zitten. Is ook geen ramp, want ik werk al jaren met een duo LNB.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Helaas, de SamySolar+ is niet goed.
Er zit nogal oude software in en het updaten lukt maar niet. Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe, maar morgen gaan mijn vrienden bij BM-Sat daar eens even naar kijken of het misschien via de computer kan.
Voor de zekerheid nog even de kabels doorgemeten, maar daar ligt het niet aan.
De software die er nu in zit is versie 2.10 en die is al oud. Huidige versie is 2.29 en is tevens om de GPS weer op het goede niveau te krijgen. want gelijk de TomTom's heeft de rollover van de GPS ook invloed op de Samy Solar.
In het uiterste geval moet de ontvanger van de Samy naar Duitsland. Dat zal wat gaan kosten maar dat kan bruin wel trekken. Helaas kan ik er dan deze winter geen gebruik van maken. :(

Vandaag de profielen voor het achterdak op maat gemaakt. Ik heb besloten het 160 Wp paneel er ook af te halen en te vervangen voor twee van 100 Wp.
Nu had ik maar 10 panelen van 100 Wp, dus heb ik vanmiddag het 11-de paneel van mijn zonnevolger gehaald. Daar gaat dan straks het 160 Wp paneel op wat ik overhoud.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Een pak van mijn hart. :D
De Samy was in een minuutje voorzien van nieuwe firmware. Dus de GPS doet het weer en Astra 3 is snel gevonden.
Het schijnt vaker voor te komen dat de Samy een update via de SD kaart niet wil accepteren. Althans dat is wat men mij bij BM-Sat vertelde.
En, mocht ik eventueel de kap willen verwijderen, kon ik dat rustig vergeten. Ze zitten inderdaad gekit en breken erg snel in stukken.

Dus de oude Oyster van het dak af gehaald en alle oude paneelsteunen. Dak schoongemaakt en alles klaar om morgen weer op te gaan bouwen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie