Een "krankzinnig" idee!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Kroppie »

Rudy misschien interessant voor jou, de warmtebatterij, google maar eens.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door bertt »

Na Essent en Nuon staat er eerdaags weer een overname te wachten van een energiegigant? :D

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat weet ik niet, maar het eerste etentje omwille van de stroom is binnen.
Dus lekker wokken vrijdagavond :-B
De totale investering had zich al, op 90 euro na, terugbetaald. Nu wordt het nog leuker. :lol3:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Kroppie schreef:
di 26 nov 2019, 20:15
Rudy misschien interessant voor jou, de warmtebatterij, google maar eens.

jos
Ik heb er hier twee in de kast liggen, Jos. Nog niet zo perfect, maar ze werken wel. Voor in de handschoenen als het koud is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door apco »

quote:

3. omdat een paar dagen geleden, bij het opdraaien van de snelweg, de halve inhoud van mijn koelkast door de camper schoof omdat ik alweer vergeten was de vergrendeling er op te zetten. Dat is mij ondertussen al meerdere malen overkomen. :bang:


Ik lees deze topic en vermaak mij uitstekend, maar wellicht moet je voor de koelkast deur een "elektrisch" slot maken je weet wel een pin die naar buiten schiet als er stroom op komt. (spanning via de D+)
verder zeg ik petje af enorm creatief!

groet Apco
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat had allang moeten gebeuren. Het is zo dat ik soms vergeet wat ik allemaal moet doen.
De borging, waar ik de beschikking heb uit een 20 tal geheel/gedeeltelijk verschillende CPV motoren, is een fluitje van een cent en het was ook de bedoeling dat deze gemonteerd zou worden toen ik nieuwe handgreepjes heb geplaatst op al mijn deurtjes. Maar gewoon niet meer aan gedacht.

Voor het "locken" kan ik de startdraad +15 gebruiken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:
zo 29 sep 2019, 20:56
…...
Afbeelding

Op de foto linksboven zie je dat twee panelen met de korte zijde aan elkaar zijn gekoppeld. Ze zitten nog even met klemtangen, omdat ik voor de zichtzijde mooie nieuwe profielen wil hebben. Tegen doorzakken komt daar een een strip aluminium van 4 x 35 of 4 x 30 tegenaan.
De foto rechtsboven was om te zien of de spindel precies op de juiste hoogte zit. Je ziet dat die in het paneel geschoven wordt. Aangezien onder het paneel maar een ruimte is van 28 mm en de spindel met de mantel en bescherming reeds 18 mm, zie je meteen waarom ik niet een tandheugel heb gebruikt.
Nog even die extra controle dus door de motor in en uit te schuiven.
Linksonder ligt de trekbalk klaar. Die moet nu worden afgetekend zodat de gaatjes (om deze balk vast te zetten) precies op de juiste hoogte geboord gaan worden.
Rechtsonder. De balk is nu voorzien van gaten om vast te zetten. Een paar vulstukjes er onder voor de juiste hoogte en een steun tussen plafond en tafel om het doorzakken te verhinderen. Dat kunnen we niet hebben.
Tegen doorzakken komt daar een een strip aluminium van 4 x 35 of 4 x 30 tegenaan.

Het was een strip van 35 x 4 geworden.
Helaas, deze strip is niet sterk genoeg. Nu had ik al rekening gehouden dat er eventueel een sterkere, en mogelijk een buisprofiel op moest. Ruimte heb ik daarvoor vrijgehouden.
Nadat de uitschuifbare panelen twee weken lang zijn gebruik en dus uitgeschoven zijn geweest, bleek vandaag bij het weer inschuiven dat ze toch een 2 mm zijn doorgezakt. (Zie foto onder) Ze gaan nog prima in en uit, maar als ze nu ingeschoven zijn zie je toch een beetje een kiertje. Jammer, maar als ik thuis ben zal ik dit even veranderen.
Ofwel monteer ik RVS 35 x 4 op de plaats van de aluminium, ofwel zet ik een complete strip van 3 x 72 op de twee panelen. Ik denk het laatste want dat lijkt mij het mooiste. Er moet dus toch nog even een kleine investering gedaan worden. De strip zal zo'n 13 euro gaan kosten
Overigens betaald mijn systeem zichzelf terug.
Tot nu to heeft hij mij drie "vreet en zuip maar raak" etentjes alsmede een volle fles propaan opgeleverd in de eerste maand. :-B

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Arie55 »

Rudy, je kan die doorzakking uitrekenen met de 'vergeet me nietjes'. Ik heb wel een idee wat je hierop zegt: ben vergeten hoe dat moet. Euh.... ik ook. Het staat me iets bij dat de doorzakking de tweede afgeleide is van M/2E.I Effe twee keer integreren en je weet het weer :lol3:

apco schreef:
do 28 nov 2019, 10:03
3. omdat een paar dagen geleden, bij het opdraaien van de snelweg, de halve inhoud van mijn koelkast door de camper schoof omdat ik alweer vergeten was de vergrendeling er op te zetten. Dat is mij ondertussen al meerdere malen overkomen. :bang:
ik moest lachen, niet vanwege leedvermaak maar omdat het mij ook overkomen is. De besteklade is ook zo'n irritatie factortje.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ach Arie,
zo onderhand hoef ik zoiets niet meer uit te rekenen. Ik had al een vermoeden dat de strip te licht van uitvoering was. Er gebeurd niets mee, maar dat kiertje vind ik minder fraai. Ik heb overigens twee prachtige dikke Polytechnische naslagwerken thuis liggen. Daar staat het allemaal wel in.
\komt goed.
Dat klemmetje voor de trap heb ik nog niet gedemonteerd. Zal nog wel even duren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door PaulBng »

Gewoon op het gevoel over-dimensioneren
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

We zijn nu een poosje verder en de panelen hebben prima hun werk gedaan. Een aantal weken geleden even twee weken aan de moezel geweest maar ja, ik had slechts 2 van de twaalf panelen aangeschakeld.

Helaas, gisteren wilde ik even iemand mijn constructie laten zien. De schuifpanelen gingen een klein stukje uit en daarna sloeg de slipkoppeling van de aandrijfmotor door. Het leek wel alsof de boel vast gelopen is. Maar wel steeds hetzelfde punt. Zodra het weer het toe laat ga ik kijken wat er aan de hand is. Misschien is het wel het uitzetten door de felle zon waardoor alles moeilijk wordt. Misschien had ik gewoon de slipkracht op maximaal moeten zetten.

Ik heb dus ergens iets over het hoofd gezien of fout geconstrueerd. Ik houd jullie op de hoogte.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad, uitzetting door de felle zon, zoals ik al vermoedde. Ik dacht vandaag maar eens te gaan kijken omdat het nu 10 graden koeler was dan afgelopen week.
De panelen schuiven echter weer als een zonnetje. Niet nodig om er iets aan te gaan doen. Het wordt alleen maar in de winter gebruikt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door pwhooftman »

Een aluminium staaf van 1 meter zal bij een temperatuurstijging van 1 graad 23·10−6 m = 23 µm = 0,023 mm langer worden.

Als ik de breedte van je panelen op 2,2 meter schat, en het temperatuurverschil op 40 graden tussen zomer en winter, dan zetten ze dus 2,02 milimeter uit. Conclusie: je werkt te nauwkeurig, teveel op de millimeter :-B :lol3:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik zou nu misschien even mijn Polytechnisch handboek moeten pakken om te kijken of ik er een speld tussen kan krijgen. :-B
Theoretisch wel, want het geheel is op een aluminium plaat gelijmd, dus ook de camper wordt breder.
Overigens schijnt dat nogal wat te zijn. Ik heb ergens eventjes een link geplaats over een compleet dak van Hymer die zich 1 cm opricht van de binnenwanden. Gezien de reacties op dat Duitse forum is dat vrij normaal en afhankelijk van de buitenkleur.

Maar goed, mijn panelen hoeven in de zomer er niet uit. Zolang er bruggen vastzitten (zeker berekend door mensen met 4 à 6 jaar langere opleiding als ik heb gehad), schaam ik mij niet dat ik een kleine onvoorzienigheid heb gehad in de constructie. :lol3:

https://forum.hme-ev.de/viewtopic.php?f ... hilit=dach
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie