Een "krankzinnig" idee!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:
di 01 okt 2019, 0:39
Kijk, zo hoort het! Technisch me..................…...........Verder moet ik ook nog een staalkabel aan de panelen maken en verankeren op het dak. Bij een aanrijding zou zo maar een breekpen kunnen knappen en dan schieten de panelen naar voren en gegarandeerd uit de geleiders. Dat mag niet gebeuren.
Guido toch :o
Geen bril op? :lol3:

Met jouw camper wel alles goed afgelopen?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoera :mrgreen:

Vanmiddag de aluminium profielen opgehaald. Speciaal gezet op 72 mm hoog en natuurlijk de rest van het montagemateriaal, wat ik misschien nodig zal hebben. Vanaf de zijkant wil ik dat de daklijn zo mooi mogelijk het origineel gaat volgen. De panelen zal je dus vanaf de zijkanten niet gaan zien.
Om het eventuele doorzakken van de panelen te verhinderen en daarmee het vastlopen van mijn uitschuifpanelen, worden deze aan de voorzijde allemaal verbonden door een aluminium strip van 4 x 35. Als alles klopt, zie je straks vanaf de voorzijde de panelen nauwelijks (in ieder geval al veel minder als de huidige). Mocht je werkelijk op de tenen gaan staan, zie je twee aluminium strippen van 35 mm breed boven elkaar.

De onderste (uitschuifbare) panelen worden dus de "Winterpanelen". Je kijkt wel tegen de achter/onderzijde aan als ze uitgeschoven zijn. Ik heb het idee om daar een lichte acryl melkglas in te zetten en er tussen dan LED verlichting.
Is gelijk mijn sticker Afbeeldingperfect leesbaar in het donker. :-B

Hieronder even hoe ik de daklijn wil volgen. Het lichtblauw is dus het nieuwe aluminium profiel.
Afbeelding


Vanavond dus eens proberen op tijd in bed te gaan komen zodat ik morgen van het droge weer kan profiteren, hoewel ik het toch nit zal kunnen redden in 1 dag omdat alles nog geboord en gemonteerd moet worden. Maar, maandag schijnt het ook droog te blijven.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door jansloos »

Rudy, goede morgen.
Hier in de kringloop hebben ze 5 accu machines die ze niet verkopen wegens gebrek aan batterij.

Ik stelde voor 1 euro per stuk.

Mocht je interesse hebben, laat 't weten.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

De eerste voorbereidingen zijn gedaan. Het deel waar straks de 6 panelen op gaan is schoon en klaar om op gemonteerd te worden. Het was een hele klus om de oude panelen er af te krijgen en nog meer om ze alleen van het dak af te halen. Wat zijn die krengen zwaar zeg. 18,9 kg per stuk.
Ik heb net het extra materiaal even gewogen. Het blijkt dat ik straks met 6 panelen van 5,8 kg en de benodigde profielen, ladegeleiders en motor, ongeveer twee kilo zwaarder wordt. Maar, dan ligt er wel 600 Wp i.p.v. 270 Wp.
De twee overige panelen die aan de zijkanten van het dakluik komen, zijn natuurlijk wel wat zwaarder dan de flexpanelen die er lagen. Dat zal nog een 6 kilo zwaarder gaan worden en ook de HEKI 3 zal wel wat zwaarder zijn dan het huidige dakluik.

Afbeelding

Oh ja, de hoogte van de oude panelen was 6,7 cm incl. de kitlaag. De nieuwe worden 7,3 incl. kitlaag maar liggen bijna 18 cm verder naar achteren dus zal het aanblik aan de voorzijde vast wel wat beter worden als het geweest is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door ducati 900 »

Rudy ben je bang dat deze panelen doorzakken?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik ben niet bang dat de panelen doorzakken, de ondersteuning is in orde zoals ik het construeer. Ik heb daar wel lang over nagedacht omdat ik ook wil dat ik snel kan repareren als dat ooit nodig mocht zijn.
Tevens, een steuntje meer hier en daar kan geen kwaad. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Zo, nu even eten en met Hockey wandelen.
De linkerzijde de geleider monteren en afwerken was 3 uur werk. De rechterzijde 30 minuten, maar toen lagen alle pasbusje klaar en het gereedschap op de grond rondom mij heen. :-B
De schuifpanelen zitten er in en de breedte is precies 2.10 mtr. Dit was dus de bedoeling.

De beide buitenste bovenste panelen zijn ook geboord en voorzien van blindklinkmoeren. Ik hoop vanavond alles af te hebben ondanks het erg slechte licht bij mij in de woonkamer. Morgen zou het een droge dag zijn en dan kan het dus op het dak.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

De boel zover gekregen dat ik morgen (straks) kan gaan monteren als het weer het toelaat.
Het was flink zweten, werken op de grond en steeds op moeten staan. Als kers op de taart had ik ook nog een dolle blindklinkmoer. Dus veel martelen en mieren om die er uit te krijgen en te vervangen.
Ik heb helaas het vermoeden dat de voorstrippen te zwak zijn. Ik heb 35 x 5 besteld en 35 x 4 gekregen. Gelukkig kunnen die vervangen worden als alles er op zit, wanneer nodig. Desnoods zet ik er rechthoek profiel op. Ik heb er rekening mee gehouden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Vandaag was het geen lolletje om iets te doen met de regen en onvoorspelbaar weer.
Ik moet de andere panelen nog op de plaats leggen, maar heb de ruimte nodig om het dakluik te monteren. Verder heb ik geen blindklinkmoeren meer en die zijn in bestelling.
Wellicht gebeurd er de aankomende paar dagen weinig daarboven, behalve dat dakluik en alvast de kabels leggen.
Ik heb een meetfoutje gemaakt.
Als je goed kijkt op de video rechts op de hoek van het paneel en het aluminium profiel, zie je dat de panelen iets verder naar achteren liggen. Dat heb ik bewust gedaan omdat ik eigenlijk vermoedde dat de strip, die ik gebruik voor de panelen te verbinden, mogelijk te slap zal zijn en vervangen zal moeten worden door een rechthoekig buisprofiel. Dat zou dan een 20 x 35 x 3 zijn geworden. Maar ik heb de ruimte over gehouden vanaf de reeds gemonteerde strip van 4 mm dik. Nu komt de achterste punt van het paneel hierachter 1 mm voorbij de schuine kant van de aluminium lijst.
Ik zit nog te dubben of ik de gaten van de bevestigingsbouten ietwat naar voren uit ga ruimen, maar een vriend vertelde gisterenavond dat je het helemaal niet ziet.
Nou ja, even afwachten dan maar.

Ik heb wel even een korte video gemaakt zodat je kunt zien (en horen :-B ) dat het paneel schuift. Er zit 2 mm speling tussen de panelen en de boormachinekoppeling staat op de 4 de stand van de 12, meen ik.

Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Saviemeke »

Dat ziet er geweldig uit Rudy. En wat betreft die ene mm, in het filmpje valt het mij niet op. Ga je ook nog iets doen om de motor en kruiskoppelingen tegen vocht en vuil te beschermen, dan zou je ook het geluid iets kunnen reduceren, of valt dat mee in de praktijk?
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Peter LMC »

Ziet er netjes uit Rudy. :thumbup:
Een kunststof plaatje over de kruiskoppelingen voorkomt vuil en vocht.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door pwhooftman »

Hallo Rudy,

Een mooi gezicht!

Toch denk ik aan twee dingen:

- ik zou onder en boven de schuivende panelen stroken pvc van 1 mm aanbrengen als 'glijlagers'. Als de bewegende panelen nu enkele mm gaan doorhangen, of het dwarse hoekprofiel er boven, dan schuurt e.e.a. over elkaar heen. Concreet dacht ik aan een strook pvc ter plaatse van de naad waar de twee panelen aan elkaar zitten, evenwijdig aan de spindel. De onderste pvc strook vastgelijmd aan het dak, de bovenste vastgelijmd op de naad van de 2 panelen.
- éen steentje van een paar mm er tussen, en je trekt een kgggggg kras over de onderste panelen. Zou je rondom een borstelrand voor de kieren tussen bovenste en onderste panelen moeten monteren om vuil weg te houden tussen de panelen?
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Navigator »

Geweldig! :clap:
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door PaulBng »

Mooi hoor!
Plaats reactie