Een "krankzinnig" idee!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door WimZ »

Als de tekening op schaal is dan past het dus niet rechts achter. ;-)
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Evelynne »

Schitterend!
Fantastisch!
Proficiat!

Beste Hoofdnoorman-uitvinder,

Ik had al zo'n vermoeden in het onderwerp "De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman", zie de reacties van Kampo en mij.
Maar wat ik me nu afvraag: als je dit kan, namelijk zonnepanelen dubbel leggen en uitschuifbaar maken, waarom leg je de panelen niet aan de zijkant en maak je ze ook niet "klapbaar" zoals Kampo schreef.
Begrijp me niet verkeerd: mijn respect is groot en ik kijk vol bewondering naar je inventiviteit, ik speel je filmpjes herhaaldelijk af om alles goed te bestuderen.
Verbeter me als ik fout ben, maar ik denk ergens gelezen te hebben dat je je luifel altijd laat uitstaan door weer en wind (ergens een onderwerp over je idee van Deventer-bedrukking van de luifel of zo), ik ga er van uit dat je je camper zoveel mogelijk met de luifelkant naar de zon probeert te parkeren. Als je de panelen dan nog wat kan kantelen gaat de opbrengst nog hoger zijn denk ik en daar was je naar op zoek met die schotelvoet. Misschien kunnen de panelen extra ondersteuning krijgen van iets van de luifel? Ik heb al ergens een soort extra verstevigingsbalk voor een luifel gezien die je dan in het midden plaatst. En voor de kantelhoek kan dan ook nog rekening gehouden worden met de stand van de zon.
Het nadeel is dan natuurlijk dat je je panelen niet kan uitschuiven als er geen kampeergedrag getolereerd wordt, terwijl je panelen naar voor schuiven dan wel kan, denk ik. Maar ik vermoed dat je in de periode dat je de extra opbrengst nodig hebt wel op een vaste plaats staat.
Als illustratie heb ik jouw tekening even bewerkt, hopelijk vind je dat niet erg.
Gr, Evelynne
Bijlagen
Hoofdnoorman idee panelen zijkant.jpg
Hoofdnoorman idee panelen zijkant.jpg
Hoofdnoorman idee panelen zijkant.jpg (59.06 KiB) 472 keer bekeken
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

veetee schreef:
ma 30 sep 2019, 6:14
Als de tekening op schaal is, dan passen die twee uit te schuiven panelen toch ook gewoon vast in in de hoek rechtsachter?
In een eerder bericht ergens op dit forum heb ik al vermeld dat ik achter dat paneel niet meer kwijt kan. Dit is omdat de dakronding (overgang naar het achterpaneel met een bocht loopt en in de zijaanzicht daaronder ietwat knullig getekend), al na ongeveer 50 m na het paneel ervoor begint. Ook heb ik het laatste deel van de tekening niet helemaal precies op lengte getekend. Er is echter maar plaats voor 1 paneel. Wat mij ergerde is dat je dan vanaf de achterzijde onder tegen het paneel aan kijkt. Dat wil ik liever niet. Ik heb toch wel een paneel voor die plek besteld om te kijken hoe het er uit ziet vanaf een paar meter achter de camper.

Afbeelding

Eigenlijk ben ik een beetje een pietlut in sommige gevallen. Ik heb 10 jaar geleden er een nieuwe achterwand in gezet en gelijk een groot raam laten vervallen en vervangen door een klein raam. Dit zit 1 cm uit het midden en daar stoor ik mij nu nog steeds aan.

@Evelynne.
Leuk te lezen dat je wel aandachtig het topic hebt doorgelezen. Toch heb je wel een heel bijzondere overweging gemist.

Ik heb het vermogen van die twee panelen eigenlijk niet nodig. Het wordt krap met de stroom als ik overwinter in Spanje. Dat is zo ongeveer vanaf medio December tot aan Driekoningen. Zelfs nu weet ik niet wat het resultaat gaat worden. Ik gebruik mijn laptop namelijk wel drie uur per dag en in de winter kijk ik overdag ook veel TV (schaatsen en F1). Ik heb nu een nieuwe en zuinige laptop en die verbruikt 3 keer minder als de oude. Ik weet dus nog niet helemaal zeker wat mijn stroombalans zal zijn. In de zomer stond ik inderdaad veel en lang op een vaste plaats. Inderdaad gaat daar de luifel uit in april en weer in na augustus. Echter heb ik dan beslist geen stroom nodig en moet ik zelfs panelen uit kunnen schakelen om de regelaar niet teveel te belasten. Daarom heb ik dus ook onderstaande regelkast gebouwd.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op ma 30 sep 2019, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2439
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door bently »

Mooi project Rudy. Ik hoop dat het in de praktijk ook zo werkt.
Nu nog het kabel gebeuren om aan te sluiten. Zal toch minimaal 0,5 cm speling onder de onderste panelen moeten zijn.
Panelen naar elkaar toe gemonteerd denk ik, zodat de aansluitingen in het midden liggen ?
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Aardy »

Schuivende panelen!
Komt bekend voor, maar dan in de politiek van de jaren eind '80 van de vorige eeuw.
De Cie. Programmatische Vernieuwingen van de PvdA had de titel Schuivende Panelen voor haar vernieuwingsprogramma gekozen :P

Met veel interesse meegeleefd tot de oplossing daar was.
Heel interessant item :clap:
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Zwerfsteen »

En nu maar wachten op een filmpje waar de complete installatie werkend wordt getoond.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Evelynne »

Hoofdnoorman schreef:
ma 30 sep 2019, 10:20
@ Hoofdnoorman: Jawel, dat heb ik allemaal gelezen, maar het werk dat je nu spendeert aan panelen die naar voren schuiven, zou je evengoed kunnen spenderen aan panelen die zijwaarts schuiven.
Ik stel het nogal simpel voor, ik heb geen idee of het gelijk opgaat. Maar jouw hoofd staat toch nooit stil en je wil altijd kunnen verbeteren dus zou je later, indien nodig en zelfs indien niet nodig, verder kunnen bouwen aan een kantelmechanisme voor de zijwaartse panelen. Mijn verbeelding denkt aan een gelijkwaardige draaias die een soort krik bediend waardoor de panelen kantelen om een as in het midden.
Misschien zie ik het nogal simpel, zoals reeds eerder geschreven ben ik maar een "amateurke"
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Nee!

Ik kan toch niet aan/op de straat een stel panelen buiten de wagen geschoven hebben?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

bently schreef:
ma 30 sep 2019, 10:29
Mooi project Rudy. Ik hoop dat het in de praktijk ook zo werkt.
Nu nog het kabel gebeuren om aan te sluiten. Zal toch minimaal 0,5 cm speling onder de onderste panelen moeten zijn.
Panelen naar elkaar toe gemonteerd denk ik, zodat de aansluitingen in het midden liggen ?
Neen, die speling is niet nodig. De kabels komen er straks aan de zijkant uit. Ik ben net de gaten aan het boren en zal vanmiddag even de foto plaatsen van de achterzijde. Daar is ook te zien hoe de spindel weggewerkt is.
Zwerfsteen schreef:
ma 30 sep 2019, 11:08
En nu maar wachten op een filmpje waar de complete installatie werkend wordt getoond.
Vanzelfsprekend komt er wel een filmpje t.z.t. Het zal niet aan mij liggen, maar aan de weersvoorspellingen. Althans de daadwerkelijke toestand van het weer. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Guus&Marjatta
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:50
Locatie: Nijmegen

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Guus&Marjatta »

Dus helemaal niet zo'n krankzinnig dat idee. Ik heb genoten van de spannende opbouw van je verhaal en de geniale ontknoping.
VW California Freestyle..........en de dagen na nu worden héél anders
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Dankjewel :thumbup:

Ondertussen is de eerste donatie voor toekomstige projecten binnen. De vorige eigenaar stelt er geen prijs op met name genoemd te worden, maar alsnog bedankt. :hug:

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door joske501 »

Rudy,

Je bracht mij ook op een idee, ik heb ook nog een oude boormachine liggen waar de cellen defect van zijn. Ik zal eens kijken of ik daar geen heftoestel mee kan maken om de fietsen op hoogte te brengen in de camper, ik zou dan op de achterdeur een draaibare lichte zwenkarm kunnen maken met aan de top het hijsmechanisme.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Fietsen? Meervoud dus. Dat zijn heel wat kilo's en als het gaat lukken, dan met grote vertraging.

Persoonlijk zou ik zelf eerst even naar een sloperij gaan. Kijk of er een invalidebusje staat. Meestal zitten daar elektrische gordelspanners in om de rolstoel vast te zetten. Kost vast niet meer dan 25 euro.
Dan zijn er ook nog elektrische lieren te koop. ongeveer 70 euro
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Zoals beloofd.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie