Een "krankzinnig" idee!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Goh, lees ik dit goed?

Ik ben nu in een stadium dat ik eigenlijk geen foto's meer kan maken, zonder dat de waarheid aan het licht komt.
Dus, hoe spannend of het misschien ook is, ik zal toch nu gaan werken aan de resultaten van de vijfde dag.

Zo meteen de oplossing. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
tomdejong
Berichten: 984
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door tomdejong »

tromgeroffel, spannend muziekje aan... kan niet wachten!
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Eric »

Gezien de opbouw van de motor en lengte van de spindel denk ook ik aan een automatische stelpoot uit/indraaier.

groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Helaas kan ik niet meer verder zonder te verraden wat ik aan het doen was.
Het is al geraden door forumlid FJM, die ondertussen zijn prijs al in ontvangst heeft genomen. Ik wilde toch ook zelf nog even afwachten om te kijken hoe creatief men wel niet is.
FJM schreef:
wo 25 sep 2019, 21:20
Ik denk dat het dit gaat worden:
Arie55 schreef:
wo 11 sep 2019, 15:20
Ik zag een paar weken geleden op youtube een idee om een paneel uitschuifbaar te maken...........
Had ik nu meteen gezegd wat ik ging maken, zouden er allemaal flauwekul reacties kunnen komen, zoals o.a.:

Zoveel werk voor een klein beetje meer opbrengst
Dat gaat niet werken, de motor is te slap
Wij hebben nooit gebrek aan stroom
Wij gebruiken het stopcontact van de camperplaats
Wij hebben een aggregaat, dus nooit problemen en het lawaai interesseert ons niet



Nu, hier dus de oplossing. Ik ben nog niet klaar er mee dus ik ga dit verder afmaken en zal blijven posten. Eigenlijk had de oplettende lezer al wel kunnen weten wat het ongeveer was. Ik het topic zonnevolgen had ik al de woorden "Krankzinnig idéé" gebruikt en daarbij verteld dat het eigenlijk in hetzelfde topic zou kunnen komen.
(Ik laat het aan de moderatoren over waar ze dit topic gaan onderbrengen)

Afbeelding

Op de foto linksboven zie je dat twee panelen met de korte zijde aan elkaar zijn gekoppeld. Ze zitten nog even met klemtangen, omdat ik voor de zichtzijde mooie nieuwe profielen wil hebben. Tegen doorzakken komt daar een een strip aluminium van 4 x 35 of 4 x 30 tegenaan.
De foto rechtsboven was om te zien of de spindel precies op de juiste hoogte zit. Je ziet dat die in het paneel geschoven wordt. Aangezien onder het paneel maar een ruimte is van 28 mm en de spindel met de mantel en bescherming reeds 18 mm, zie je meteen waarom ik niet een tandheugel heb gebruikt.
Nog even die extra controle dus door de motor in en uit te schuiven.
Linksonder ligt de trekbalk klaar. Die moet nu worden afgetekend zodat de gaatjes (om deze balk vast te zetten) precies op de juiste hoogte geboord gaan worden.
Rechtsonder. De balk is nu voorzien van gaten om vast te zetten. Een paar vulstukjes er onder voor de juiste hoogte en een steun tussen plafond en tafel om het doorzakken te verhinderen. Dat kunnen we niet hebben.

Nadat alles vast zit, kunnen we gaan proefdraaien. De motor staat op ongeveer de helft van de krachtinstelling. De panelen liggen gewoon op het tafelblad. Ze komen straks in ladegeleiders en dan zal het nog eens een stuk lichter gaan lopen. Na een keer of vier de panelen helemaal in en uit te schuiven, voel je dat de motor warm wordt. Maar het is ook wel een zware belasting zo hoor.

Ik heb even geprobeerd een filmpje te maken.

Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 437
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door FJM »

Trots, ikke

Ik heb dit topic met zéér veel plezier gevolgd!!!
Dank je wel Rudy!!!

Gr. Frank
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11130
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Zwerfsteen »

Gefeliciteerd Frank! :thumbup: :D
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 437
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door FJM »

Dank je wel :thumbup:
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Het feit dat ik dit idéé heb gekregen zou misschien kunnen komen omdat ik terloops de bijdrage van Arie55 heb gezien.
Arie55 schreef:
wo 11 sep 2019, 15:20
Ik zag een paar weken geleden op youtube een idee om een paneel uitschuifbaar te maken...........
Ik houd er niet van om gewoon wat te opperen, ik wil dan ook proberen het te maken. Of dat wat geld kost, maakt mij ook niet uit. Gaat het straks helemaal mis met het uitschuifsysteem, heb ik pech gehad, maar wel weer wat geleerd.

Ik had al ergens de tekening van het dak gemaakt en gepost. Ik zou niet meer weten waar precies. Wel meen ik er bij te hebben geschreven dat ik 10 panelen heb besteld. De twee "reserve" zijn dan ook reserve en glijden onder de reguliere panelen.
De totale breedte van de reguliere panelen wordt 2,10 meter. Dit om een mooie aansluiting te krijgen en genoeg ruimte voor het HEKI dakluik. Dat is 106 cm breed en het paneel 51 cm. Hierdoor ontstaat tussen de vier voorste panelen een kleine luchtspleet.

Nu kan iedereen gaan zeggen: "het wordt wel hoog zo!"
Dan moet ik vertellen dat er nu Kyocera panelen liggen met een frame van 4,5 cm. Deze liggen ook nog 2 cm in het profiel wat ook 2 mm dik is. De totale hoogte is dus nu 6,7 cm.
De nieuwe panelen hebben een frame van 3,5 cm. De onderste panelen komen bijna stijf op het dak, alleen wat teflon tape er onder voor als het toch iets doorzakt, en de bovenste laag er meteen bovenop. Met 1 mm speling. Dan kom ik op een totale hoogte van 7,2 tot 7,3 cm.
Ze komen ook iets verder naar achteren te liggen. Dus die rare kap, welke nu op mijn camper te zien is, gaat verdwijnen. (zie foto)

Afbeelding

Nu even een uurtje kalm aan doen en dan de panelen op de vloer leggen om de ladegeleiders er aan te zetten, of eigenlijk, mij alvast voor te bereiden dit te gaan doen morgen.

Morgen ook even een foto van de achterkant van het paneel waar de spindel in schuift.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

FJM schreef:
zo 29 sep 2019, 21:21
Trots, ikke

Ik heb dit topic met zéér veel plezier gevolgd!!!
Dank je wel Rudy!!!

Gr. Frank
Het topic is dus nog niet afgelopen!!! Wordt vervolgt!
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11130
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Zwerfsteen »

Gelukkig!
Groet,
Leny en Pieter
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door jansloos »

"Dommevragen bestaan niet"

maar ik vind het ook niet slim van mijzelf, dat ik niet doorheb wat het doel uiteindelijk wordt??
Op de zon richten? Maar hoe richt je ze dan op?
In, over, onder elkaar?

Opschuiven als je gedeeltelijk onder een boom staat?
Of in de schaduw van buurmans schotel?

Ik hoor het graag.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door frank_h »

Ik denk dat het de bedoeling is dat het paneel vanaf de voorkant van de alkoof naar voren schuift onder een ander paneel uit en er zo dus effectief een groter dakoppervlak gecreëerd wordt.

Rijdend zou dit niet kunnen omdat het paneel dan van onderaf te veel wind vangt en omhoog klapt.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Oh, sorry :oops:
Ik heb helemaal vergeten een tekening te plaatsen. Ik ben net de HD van de oude laptop aan het kopiëren dus zal het niet meteen gaan lukken.
Ik doe dit morgenvroeg dan wel.
En ja, ze schuiven onder de 4 voorste panelen. Ik heb ze ook maar ongeveer 20 dagen per jaar nodig, en dat weet ik al niet zeker omdat ik nu een laptop heb die maar een derde van de energie gebruikt als de oude. En ik zit toch een aantal uren per dag er achter.

Edit: Even uit het topic "Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?", gehaald.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door veetee »

Als de tekening op schaal is, dan passen die twee uit te schuiven panelen toch ook gewoon vast in in de hoek rechtsachter?
Plaats reactie