Een "krankzinnig" idee!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Peter LMC »

Als ik nu zo bekijk wat er gemaakt wordt denk ik, dat je een rek aan het maken
bent, waar een paar zonnepanelen op komen en dat je dit aan een zijde omhoog kunt zetten
doormiddel van deze ex boormachine motor en een draadspindel.
En dan dit voor op je dak van je camper.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Zwerfsteen »

Daar heb ik ook aan gedacht, alleen vind ik dat geen "krankzinnig idee" en dat doet die Ten Haaft schotel met solar panel eigenlijk ook al.

Ik wacht met spanning op nieuwe ontwikkelingen en foto's van Rudy.
Wat mij betreft is dit nu het leukste en spannendste topic. :D
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door blizard »

Rudy, vaak ziiten er ook knietstukjes in gaskooktioestellen, om de knop naar de gasschuif te dirigeren.
Is dat wat?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Peter LMC »

Peter LMC schreef:
za 28 sep 2019, 10:39
Als ik nu zo bekijk wat er gemaakt wordt denk ik, dat je een rek aan het maken
bent, waar een paar zonnepanelen op komen en dat je dit aan een zijde omhoog kunt zetten
doormiddel van deze ex boormachine motor en een draadspindel.
En dan dit voor op je dak van je camper.
Dit is wat ik bedoel.
Ik had recent zitten lezen maar kon het zo snel niet vinden.
Zonnepaneel camper.JPG
Zonnepaneel camper.JPG (43.3 KiB) 623 keer bekeken
https://www.kickstarter.com/projects/92 ... lectric-ca
https://solarrolla.com/e-star/
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Premiumliner »

Bij windkracht 3 gaat ie opstijgen.😁
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door freddorr »

Afhankelijk van de windrichting natuurlijk!
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

blizard schreef:
za 28 sep 2019, 12:05
Rudy, vaak ziiten er ook knietstukjes in gaskooktioestellen, om de knop naar de gasschuif te dirigeren.
Is dat wat?
Die zijn te licht, Jaap. Ik heb ze wel en ze zijn ook heel simpel verstelbaar. Eigenlijk logisch dat ik ze heb, want met al die keukens inbouwen en slopen leg je nog wel eens wat terzijde. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik zit even vast om een idee te krijgen hoe ik de spindelmoer ga monteren. Het is slecht boren daarin. Ik leg het even een dagje aan de kant. en denk dat ik de laptop maar eens ga uitpakken die ik afgelopen maandag heb gekocht. Die zit nog helemaal in de doos en heb ik nog geen tijd voor gehad.

Toch vandaag maar even de "Bowden" aandrijving uitgewisseld met een cardanas. (Opm: Het was natuurlijk geen echte bowdenkabel, maar ik kan echt niet op de werkelijke naam komen van deze flexibele aandrijfkabel)

Het was wat werk, ik moest een busje opnieuw draaien en heb meteen maar gelijk even een extra brons lagertje in de uitgaande as gemonteerd. Ik moet zeggen dat het er veel beter uit ziet, maar het draait ook mooier.
De spindel draait straks in een pvc buis die verstevigd is door een aluminium buis er om heen. Je ziet dus alleen de aluminium buis en de voering is dus PVC. Op de eerste manier (dus met die kabel), zit er een tegenkracht als compensatie voor de asverspringing. Dit is natuurlijk nu helemaal weg door het cardanasje. Door het verzet in de knietjes, is het lawaai wat groter als bij een goed kruisstukje. Nu maakt het mij persoonlijk niet zo heel veel uit als het even een beetje geluid maakt. Hij moet slechts een paar keer per jaar zijn werk doen en de cyclus gaat in ongeveer 30 seconden. Motortje belast de accu met ongeveer 2,5 Amp onbelast en 3,5 Amp als ik probeer hem tegen te houden.

Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Zwerfsteen »

Hoofdnoorman schreef:
za 28 sep 2019, 16:23
Ik zit even vast om een idee te krijgen hoe ik de spindelmoer ga monteren. Het is slecht boren daarin.
Misschien de moer een klein stukje afdraaien, een groefje slijpen en met een soort borgring of clip vastzetten?
Een plat kantje er aan voorkomt meedraaien.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8652
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door seth_space »

Dat cardan asje dient dus alleen voor het verlagen van de spindel?
Waarom niet gekozen voor een vaste as met een tandwiel aangedreven door de boor.kop/tandwieltje
Je hebt dan meteen een overbrengingsverhouding, keuze in snelheden en krachten zijn beter te bepalen.
Als het gaat om een schuifbeweging kun je in plaats daarvan een tandlat gebruiken.
hlr-system_eriks-webshop-images_tra_mechanische_aandrijftechniek_tra11_tandwielen_tandlatten_eriks-tandwielen-en-tandlatten.jpg
hlr-system_eriks-webshop-images_tra_mechanische_aandrijftechniek_tra11_tandwielen_tandlatten_eriks-tandwielen-en-tandlatten.jpg (3 KiB) 471 keer bekeken
https://shop.eriks.nl/nl/mechanische-aa ... 372509382/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door PaulBng »

Die spindelmoer... Heb ik ook aan de hand gehad.
Ik neem maar even aan dat je een trapezium spindel gebruikt?
Er bestaan daar moeren voor van delrin. Eigenlijk zijn het twee moeren over elkaar, waarbij één moer een afwijkende spoed heeft op de andere zodat je de speling kunt instellen. Er zit een flens aan voor de bevestiging.

Ik heb ook een metalen zeskantige moer gebruikt. Die heb ik tussen twee plaatjes gezet waar ik een zeskantige uitsparing in had gefreesd. Moer ertussen en de twee plaatjes met een derde plaatje aan elkaar. Daar kon ik dan weer de "toepassing" aan schroeven.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

seth_space schreef:
za 28 sep 2019, 19:41
Dat cardan asje dient dus alleen voor het verlagen van de spindel?
Waarom niet gekozen voor een vaste as met een tandwiel aangedreven door de boor.kop/tandwieltje
Je hebt dan meteen een overbrengingsverhouding, keuze in snelheden en krachten zijn beter te bepalen.
Als het gaat om een schuifbeweging kun je in plaats daarvan een tandlat gebruiken.
hlr-system_eriks-webshop-images_tra_mechanische_aandrijftechniek_tra11_tandwielen_tandlatten_eriks-tandwielen-en-tandlatten.jpg
https://shop.eriks.nl/nl/mechanische-aa ... 372509382/
Ik heb hier aan gedacht, maar zie geen mogelijkheid dit op een eenvoudige wijze toe te passen. Aan het einde van dit project, zie je waarom ik dit denk. Desalniettemin is het een hele mooie link en ik zal zeker even wat daar gaan bestellen. Ik heb nog meer zaken op stapel.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, zei mijn moeder altijd.
Ik kan gewoon niet rustig zitten zonder de dag af te kunnen sluiten en tevreden te zijn. Ik heb dus gekozen om de spindelmoer op een RVS plaat te lassen. Deze is dan weer gemonteerd op de transportbalk. In de transportbalk zitten RVS blindklinknagels M8. De M8 flenskopboutjes zijn over gebleven na een remblokjes wissel. (Bij mij is het, blokken er op, loctite op de oude boutjes en de nieuwe boutjes in de kast! :-B )
De boring van de M8 boutjes is wat groter. Nu kan het de hele moer ietwat schuiven als dat nodig zou zijn.

Afbeelding

Ik heb de boorkop afgesteld op de lichtste stand. Helaas deed ik weer wat verkeerd met filmen. Ik dacht dat ik op pauze had gedrukt om even de draadjes om te wisselen zodat de balk weer de andere kant op ging. Nu, aan de computer zie ik dat ik, kennelijk op stop heb gedrukt. Dus een kort filmpje met de motor dus op de lichtste stand.

Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Atoz »

Misschien is deze tip erg nuttig....

''Hij moet slechts een paar keer per jaar zijn werk doen en de cyclus gaat in ongeveer 30 seconden.'' schrijft hij

En bij het filmpje merk ik op dat het niet iets kleins is wat bewegen moet.

En het is geen schuif of zonnepaneel of een zonnepaneelwisinstallatie....

En gelet op de enorme geldprijs die er aan verbonden is, ben ik gelet op zijn zuinigheid ;-) , er van overtuigd dat hij zeker is dat we het niet vinden...

Wat moet je maar een paar keer per jaar doen bewegen in een camper die maanden onderweg is, ook in de Spaanse winterperiode, en waar 1 man en 1 hond in leven???
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie