Schotel inklappen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Schotel inklappen



Bericht door leenjose »

Ik heb een vraagje aan techneuten, wij hebben twee tv’s nu zou ik bij de tv achter op een of andere manier zonder uit bed te stappen :lol3: de schotel willen laten zakken.
Ons kastje een Alden SSC DVB S2 zit voorin.

Onze vraag is er een mogelijkheid om achter bij het bed een schakelaar te plaatsen waardoor we na tv kijken de schotel op afstand kunnen laten zakken?
Hoe zou ik dat het beste kunnen doen?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Schotel inklappen



Bericht door gsm »

Welke schotel heb je ?
Ik heb een Telesat die wordt aangestuurd door de bijbehorende unit en daarop zit de stroomdraad die vanaf de D+ of zoals ik mijn geval vanaf de sigaretten aansteker komt. Zodra er spanning op die draad komt klapt de schotel automatisch in.
Dat kan ook door op een knop op de controller te drukken maar die weigerde bij mij wel eens en ik heb toen een nieuwe draad aangelegd vanaf de + van de accu naar die draad op de unit met een drukschakelaar er tussen. Als de schotel s´avonds uit staat dan druk ik nu op de drukschakelaar en de schotel klapt in. Doe ik het contact aan gaat die ook in.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Schotel inklappen



Bericht door Rob66 »

De SSC heeft een optie om de schotel te laten zakken als je de sat ontvanger uitzet.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Schotel inklappen



Bericht door gsm »

Maar die CSS staat voorin Rob en hij wil vanuit het bed, waar dus de CSS niet staat, de schotel laten zakken.
Als de SCC de schotel automatisch kan laten zakken als je die uit zet dan is een remote schakelaar met afstandbediening tussen de voeding en CSS misschien een oplossing
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Schotel inklappen



Bericht door B12M_Ferry »

Je hebt van die afstandbediening versterkers, kan je in een andere kamer je ontvanger bedienen.
Voorbeeldje:
https://www.marmitek.com/nl/bedienen/in ... n-vloeren/
of deze werkt ook op batterijen
https://www.marmitek.com/nl/bedienen/in ... draadloos/:

Universeel op all infra rood afstandsbedieningen.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Schotel inklappen



Bericht door Rob66 »

gsm schreef:
za 21 sep 2019, 19:27
Maar die CSS staat voorin Rob en hij wil vanuit het bed, waar dus de CSS niet staat, de schotel laten zakken.
Als de SCC de schotel automatisch kan laten zakken als je die uit zet dan is een remote schakelaar met afstandbediening tussen de voeding en CSS misschien een oplossing
Dat snap ik. Maar hij bedient toch ook de sat ontvanger als hij naar een ander kanaal wil? Kan hij ook de sat ontvanger uitzetten. Of heeft hij een twin installatie? Dus met twee kabels vanaf de lnb?
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Schotel inklappen



Bericht door leenjose »

Dank voor jullie antwoorden zover, de afstandsbediening kan ik hiervoor niet gebruiken dus ook de draadloze afstandsbediening zal niet werken.

Hoi Rob, inderdaad we hebben een twin kop, de schotel is een Alden we hebben ook twee kaartjes van Joyne om tv te kijken.
Nu gaat de schotel inderdaad naar beneden als we die vergeten zijn en de motor starten, is daar iets mee te doen?
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Schotel inklappen



Bericht door Rob66 »

Ja is mogelijk, werd al eerder als optie gemeld. Achter op je SSC zit een aansluiting voor de D+, als daar een 12 volt spanning op gezet wordt klapt de schotel in. Dus draadje verlengen tot een voor jou handige plek en een drukschakelaar ertussen.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Schotel inklappen



Bericht door KTManiac »

Hou er dan wel rekening mee dat (indien die D+ al is aangesloten, en dat blijkt omdat TS aangeeft dat de schotel inklapt bij starten) mogelijk ook je eventuele electrische trapje inschuift omdat je daar dan ook meteen +12V op zet.
Kon wel eens verrassend vlot uitstappen worden als je daar effe niet op rekent. :-B
Cendy
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 20:41

Re: Schotel inklappen



Bericht door Cendy »

En je koelkast wil op het moment dat die d+ onder spanning komt ook graag naar 12 volt als deze op dat moment op gas draait.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Schotel inklappen



Bericht door Rob66 »

Er is maar een kortstondig pulsje van 12 volt nodig.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Schotel inklappen



Bericht door KTManiac »

OK, voor die koelkast maakt dan niks uit. Die schakelt meteen weer op gas.
Maar ik weet eigenlijk niet hoe zo'n trapje werkt. Of die bij een puls al inklapt of niet.

Maar goed, kan geen kwaad even na te denken waar je met dat pulsje allemaal even 12V op zet.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Schotel inklappen



Bericht door Rob66 »

Gewoon uitproberen en anders een schakelaar met maak en verbreek contacten. Dus bij indrukken wordt de 12 volt eventjes op de D+ contact van de SSC aangeboden en de aanvoer van D+ even onderbroken.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Schotel inklappen



Bericht door KTManiac »

Klopt, alles waar je dan evt. even die 12V op zet kan er tegen dus er kan niks kapot gaan.
Als je 's nachts een alarmsysteem scherp hebt staan, check dat ook even. Kon ook wel 's op die D+ aangesloten zitten.
Plaats reactie