Achteruitrij camera aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Achteruitrij camera aansluiten



Bericht door FkoNL »

Ik sta op het punt om de achteruitrij camera aan te sluiten (of eigenlijk het display). Deze heeft een functie om automatisch aan te gaan als je in de achteruit schakelt. Nu is mijn vraag, welke kabel moet ik aftappen om dit signaal op te vangen?

Het gaat om een Peugeot j5 uit 1988, 2.5 met 5 versnellingen.

Alvast dank!
Vas199
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 02 sep 2019, 16:10

Re: Achteruitrij camera aansluiten



Bericht door Vas199 »

Ligt een beetje aan het systeem wat je hebt voor de camera, soms heb je bij de camera kant een extra aansluiting die je op de achteruitrijlichten aansluit. Deze schakelt dan ook je display aan. Dus dat kan dan "achterin" gedaan worden, vaak wel het simpelste omdat de camera ook "achteraan" zit.

Anders wordt het uitzoeken waar de achteruitrijlichten geschakeld worden in/bij het dashboard. Die zou ik zo niet weten. Maar andere hier ongetwijfeld wel precies.

Ik heb zelf de camera, via een schakelaar op het dashboard, aangesloten, ik kan dus de camera aanzetten en aan laten staan. Dit vind ik verdomd handig, ook om tijdens vooruit rijden te zien wat er achter je gebeurt, want auto's verdwijnen meer dan eens uit beeld van de spiegels. Waarom ze soms zo vlak achter je willen zitten blijft altijd de vraag. En ook tijdens erg krap parkeren/steken is het verdomd handig te zien wat de achterkant doet, gezien die wel eens verder uitzwenkt bij naar voren rijden met volle uitslag van het stuur, dan kan ik toch zien hoever ik hem kan laten uitzwenken, en de persoon die eventueel achter meekijkt bij echte krappe capriolen blijft dan ook mooi in beeld. (kan natuurlijk ook liggen aan mijn rijkunsten :lol3: ).
Vasco, rijdende in
LMC Liberty 6400
1991 Fiat Ducato 290, 2.5 TD
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Achteruitrij camera aansluiten



Bericht door myway »

Op de versnellingsbak zal wel een schakelaar zitten waar vandaan draden naar de achteruitrijverlichting gaan.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Achteruitrij camera aansluiten



Bericht door FkoNL »

@Vas,

Ik kan hem op de monitor ook handmatig aan of uit zetten, maar het leek me wel handig als dit ook automatisch kan, dan hoef je er wat minder over te denken. Maar goed om te weten dat zonder ook bevalt.

@myway,

Dat had ik bedacht inderdaad, hoopte dat er iemand was die het eerder heeft gedaan en de precieze draad weet, scheelt weer wat onderzoek.
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Achteruitrij camera aansluiten



Bericht door myway »

Ff op de bak kijken, daar zal niet heel veel elektra aan zitten.
Vas199
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 02 sep 2019, 16:10

Re: Achteruitrij camera aansluiten



Bericht door Vas199 »

Jep meestal wel, ik weet alleen niet of die nog ergens via een kabelboom bij het dashboard terecht komt maar zou het niet verwachten. makkelijkste oppikken zal toch ergens "achteraan" zijn vermoed ik.
Vasco, rijdende in
LMC Liberty 6400
1991 Fiat Ducato 290, 2.5 TD
Vas199
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 02 sep 2019, 16:10

Re: Achteruitrij camera aansluiten



Bericht door Vas199 »

Ik heb een 7" monitor op het dashboard staan, dus die kan niet missen, hoef ik niet echt over na te denken om hem uit te zetten, valt best wel op zal ik maar zeggen. Maar als dat de tweede optie is, dus of via de aan/uit op de monitor, of via de achteruit is dat natuurlijk een mooie extra optie. Dan zou het wel kunnen dat er iets van "sluip verbruik" is. Mede daarvoor heb ik een aparte schakelaar er tussen gezet. Ofschoon meeste huidige apparatuur bijna niks verbruikt in een "standby" stand.
Vasco, rijdende in
LMC Liberty 6400
1991 Fiat Ducato 290, 2.5 TD
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Achteruitrij camera aansluiten



Bericht door FkoNL »

Mijn vermoeden was dat er bij de schakelpook een schakelaar zit die het licht aan of uit zet, daar zou ik op in kunnen haken. Maar je denkt dat die schakelaar op of in de bak zelf zit?
Vas199
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 02 sep 2019, 16:10

Re: Achteruitrij camera aansluiten



Bericht door Vas199 »

Dat was heel vroeger soms wel het geval (wat ik zo gehoord heb), dat er mechanisch samen met de pook een schakelaar werd bediend. Dat was dus nog voor de jaartallen die wij rijden. En de J5 en FIAT 290 zouden zo een "versnellingsbak" schakelaar moeten hebben.
Vasco, rijdende in
LMC Liberty 6400
1991 Fiat Ducato 290, 2.5 TD
Vas199
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 02 sep 2019, 16:10

Re: Achteruitrij camera aansluiten



Bericht door Vas199 »

Hier ook wat info gevonden in ander draadje: viewtopic.php?f=3&t=8417922&start=14
Dat is dan wel een Fiat, misschien kan je er iets mee, vooral dat de schakelaar vlak onder het reservewiel zit. (zit die trouwens ook onder de motorkap?)
Maar idd op/in de bak. Dus zou kunnen dat die wel nog langs en/of in de buurt van het dashboard loopt, of makkelijk daar heen te lijden is.
Vasco, rijdende in
LMC Liberty 6400
1991 Fiat Ducato 290, 2.5 TD
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Achteruitrij camera aansluiten



Bericht door FkoNL »

Uiteindelijk aangesloten zonder de verbinding, hij werkt nu gewoon met een aan uit schakelaar. Binnenkort even kijken of er ook sluip verbruik is. Dank voor de reacties!
Plaats reactie