Schema electra met koelkast op 230 Volt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
JMD

Schema electra met koelkast op 230 Volt

Bericht door JMD » ma 16 sep 2019, 17:16

Goedemiddag,

Ik ben bezig met de plannen om zelf een buscamper te gaan bouwen. Voorlopig echter eerst de plannen maken.
Één daarvan is het elektrisch schema gaan opzetten. Mijn belangrijkste keuze hierin is voor mezelf een koelkast op 230v.
Ik heb al diverse keren gelezen dat er genoeg forumleden zijn met ervaring hiermee...
Alleen kan ik op het forum nergens meer een schema vinden met daarin een koelkast op 230v.
De schema's van Zuk4wd vind ik zelf best duidelijk: http://www.suzuki-4wd.nl/camper/, maar je geen 230v kk :(
Wie kan mij aan zo'n schema helpen/topic doorsturen?

Ik was een beetje te snel...
Moet me nog verder verdiepen in gebruik etc. maar hieronder de meest basale punten (denk ik):
- kamperen, in principe altijd vrij staan
- zonnepaneel, indien mogelijk paneel zoals op een huis, vermogen ca. 320 wp
- verbruikers: koelkast, maxxfan, verlichting, waterpomp, opladen telefoons

Groet JMD

DJSmiley

Re: Schema electra met koelkast 230v

Bericht door DJSmiley » ma 16 sep 2019, 19:31

Een 230V koelkast kan idd prima, ik ben het zelf ook van plan.

Enige nadeel is dat het minder efficient is omdat je er een omvormer tussen moet zetten. Die omvormer heeft ook rendementsverlies.

Dus ipv 100W voor je compressor gebruik je 100W + eigen gebruik omvormer + verlies van je omvormer. (Denk dat het rendement van een omvormer in de praktijk gemiddeld rond de 80% ligt). Reken dus al met al 25% meer energieverbruik.

Groter nadeel is dat je omvormer altijd aan moet staan. Dat trekt ook aardig stroom. Mijn omvormer (Xenteq ES1500) gebruikt idle 0,65A. Dat is al 15Ah per 24 uur. En dan heb je nog geen graad gekoeld.

Daar komt het verbruik van de momenten dat ie draait nog bij. Je moet dus aardig accu's hebben om dat te compenseren. (Of solar, maar ja, als je offgrid wilt blijven en er is geen zon...)

Een 12V compressor is de meest efficiente oplossing. Zo'n ding kost alleen een paar euro.
Je hebt een paar alternatieven:
- Koelkast ombouwen en er zelf een 12V compressor in zetten. Kost je een eurotje of 250-300, maar je moet wel de mogelijkheid hebben om met koelmiddelen te mogen werken en te kunnen hardsolderen.
- Koelkast 'ombouwen'.

Zelf ga ik het laatste doen. Mijn plan is om de electronica van de koelkast direct te voeden vanuit de accu, dus op laagspanning. Alleen de compressor blijft dan 230V. De aansturing van de compressor laat ik niet direct de compressor meer schakelen, maar de aan-uit schakelaar van mijn omvormer, met daarop de compressor icm een tijdvertraagd relais. Op die manier is, als mijn koelkast op temperatuur is, het stroomverbruik minimaal en dus niet continue de verliezen van de omvormer. Als er koelbehoefte is, dan schakelt de omvormer automatisch in en uit en voed die de compressor. Dus effectief daait de omvormer dan alleen wanneer het nodig is (Wat naar mijn schatting de overhead van de omvormer continue draaien met 90% verlaagt)

309T16

Bericht door 309T16 » ma 16 sep 2019, 19:36

Het gaat je om een 230V netwerk met een veilige 12VDC-230VAC conversie.

Dit vereist een uitbreiding in het standaard 230V gebeuren. Namelijk het schakelbaar maken van de 230V paalstroombron en de 230V afkomstig van de omvormer, die van accu energie 230V wisselspanning maakt.
Erg belangrijk is dat er nooit een situatie mag ontstaan waarbij beide 230V bronnen op de stopcontatcen staan aangesloten. Dit kan je op meerdere manieren doen van simpelweg ompluggen tot en met een dure omschakelautomaat.

Zelf gebruik ik een wasdroger/wasmachine schakelaar.

Aan de 12V accu kant heb je voldoende dikke en zo kort mogelijke draden nodig, die naar de omvormer lopen. Let op zekering gebruiken.

Inventariseren wat je te verwachten verbruik via de omvormer is, bepaalt zowel de dikte van de draden als het vermogen van je omvormer. In de meeste gevallen voldoet een 1000W omvormer.
Uitloop: Tabbert FFB 570 - Peugeot J5 2.5TD: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.

In ontwikkeling:Ducato 2.5 TDI - Frankia A611; 160Ah LiFeYPO4 - 100Ah AGM, 530Wp Solar, 30A Li lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, Daewoo 600W magnetron.

jansloos
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Bericht door jansloos » ma 16 sep 2019, 20:15

Je kunt, zoals al eerder, door ik meen kroppie,
De KK zijn eigen omvormer geven.
Je laat de KK thermostaat, of een aparte thermostaat, de omvormer aan/uit schakelen
Zo beperk je het onnodige stroomverbruik.

309T16

Bericht door 309T16 » ma 16 sep 2019, 21:07

Gewoon een omvormer nemen, die weinig in rust verbruikt.
Mijn omvormer staat altijd aan en verbruikt in rust blijkbaar weinig, als ik anderen zo hoor.
Milliampères in rust en eens in de 10 seconden scant hij de verbruikerskant en dan loopt er een piek van 2A.
Uitloop: Tabbert FFB 570 - Peugeot J5 2.5TD: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.

In ontwikkeling:Ducato 2.5 TDI - Frankia A611; 160Ah LiFeYPO4 - 100Ah AGM, 530Wp Solar, 30A Li lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, Daewoo 600W magnetron.

Pedro48

Bericht door Pedro48 » ma 16 sep 2019, 21:26

Houd wel rekening met de aanloopstroom van de compressor.
Die is vele malen hoger dan het normaal opgenomen vermogen.
Ik had ooit een koelbox, met een 80 watt motortje.
En een 300 watt omvormer.
Moest makkelijk kunnen dacht ik in mijn onschuld.
Het ging dus niet.
De piekstroom bij aanlopen was dusdanig hoog dat de elektronica in de omvormer een te hoge stroom zag en uitschakelde.
Adria Coral Supreme S 690SC

JMD

Bericht door JMD » di 17 sep 2019, 19:14

Bedankt voor de tip!

Plaats reactie