Ik heb je bericht even gebruikt om deze vragen te stellen.Cendy schreef: ↑zo 15 sep 2019, 21:17Hallo camperaars,
Mijn HH accu 65ah staat na een avondje op ca 50ah. Als we dan weer gaan rijden dan zie ik dat er geladen wordt met ca 8A.
bij welke spanning is dat? Mede dat geeft een indicatie van vol of leeg
Op het dak ligt een paneel van 180watt met daarachter een mppt van victron. Deze doet dus ook mee maar aangezien het hier niet heel zonnig is doet deze gemiddeld maar tussen de 1,5 en 2,5A.
Ik vind de totale laadstroom zo laag tijdens het rijden.
hoe is de meter aangesloten? Met een shunt in de minleiding, direct bij de accu?
De auto is een ducato 130 multijet uit 2014.
Laden tijdens rijden
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Laden tijdens rijden
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Laden tijdens rijden
Laadspanning zit tijdens het rijden tussen 14,1 en 14,2 volt. (maar of hiervoor de dynamo of het zonnepaneel verantwoordelijk is weet ik niet)
Ja er zit een shunt in de min direct aan de accu
Ja er zit een shunt in de min direct aan de accu
Re: Laden tijdens rijden
Hallo Cendy
Volgens mij is dat redelijk normaal.
Met 65Ah heb je een erg kleine HH accu. Die nemen veel minder stroom op als de grotere versies.
Maar het principe is het zelfde.
Als hij goed leeg is zal die de 2 eerste minuten wel even tot >40 A opnemen maar dat zakt dan vrij snel tot een waarde onder de 10A.
Na wat langer rijden is de accu boven de 90% en vanaf dan is het heel langzaam laden met weinig stroom.
Volgens mij is dat redelijk normaal.
Met 65Ah heb je een erg kleine HH accu. Die nemen veel minder stroom op als de grotere versies.
Maar het principe is het zelfde.
Als hij goed leeg is zal die de 2 eerste minuten wel even tot >40 A opnemen maar dat zakt dan vrij snel tot een waarde onder de 10A.
Na wat langer rijden is de accu boven de 90% en vanaf dan is het heel langzaam laden met weinig stroom.
Groeten Kampo
Re: Laden tijdens rijden
Kijk, dus doordat de accu klein is loopt er dus een kleine stroom tijdens het rijden.
Thx
Thx
Re: Laden tijdens rijden
Ik vul even aan:
Kijk dus doordat de accu klein is loopt er een steeds kleinere stroom naarmate de accu voller geraakt tijdens het rijden.
Thx
Kijk dus doordat de accu klein is loopt er een steeds kleinere stroom naarmate de accu voller geraakt tijdens het rijden.
Thx
Groeten Kampo
Re: Laden tijdens rijden
Dit is inderdaad de kern van het "probleem". Te kleine lood accu. Een kleine accu heeft een hogere inwendige weerstand en kan minder stroom opnemen. En de inwendige weerstand stijgt als de accu voller wordt tijdens het laden.
Verder kunnen accu's die wat ouder worden, of vaak een diepe ontlaadcyclus gehad hebben, slechter worden in die zin dat de inwendige weerstand verder toeneemt. Dit is weer gerelateerd aan een "te" kleine loodaccu omdat die vaker tot de grens ontladen worden.
Je kunt je accu testen op capaciteit. Ontladen met 32.5 Ah met een stroom van 3.25A, dus 10 uur. Daarna moet de rust spanning van de accu boven de 12v zijn.
Versleten accu's vervangen, liefst in dit geval door een met hogere capaciteit.
Verder kunnen accu's die wat ouder worden, of vaak een diepe ontlaadcyclus gehad hebben, slechter worden in die zin dat de inwendige weerstand verder toeneemt. Dit is weer gerelateerd aan een "te" kleine loodaccu omdat die vaker tot de grens ontladen worden.
Je kunt je accu testen op capaciteit. Ontladen met 32.5 Ah met een stroom van 3.25A, dus 10 uur. Daarna moet de rust spanning van de accu boven de 12v zijn.
Versleten accu's vervangen, liefst in dit geval door een met hogere capaciteit.
Re: Laden tijdens rijden
Dank je wel voor al jullie reacties.
Ik zal idd eens testen hoe de accu eraan toe is, heb namelijk ook geen idee hoe oud deze is.
Al moet ik zeggen dat ik de accu al een keer heb ontladen tot ca. 38ah en toen was het voltage nog 12,1 volt.
Als we vrij staan redden we het gemakkelijk een hele dag zelfs vaak vanaf 18u tot 23u tv kijken, verlichting en opladen van telefoons e.d.
Als de dag erna zonnig is dan houden we dit dagen vol.
Als ik een grotere accu wil installeren zal ik een andere plek moeten vinden want hij zit nu onder de bestuurdersstoel en daar past niet heel veel groter onder.
Ik zal idd eens testen hoe de accu eraan toe is, heb namelijk ook geen idee hoe oud deze is.
Al moet ik zeggen dat ik de accu al een keer heb ontladen tot ca. 38ah en toen was het voltage nog 12,1 volt.
Als we vrij staan redden we het gemakkelijk een hele dag zelfs vaak vanaf 18u tot 23u tv kijken, verlichting en opladen van telefoons e.d.
Als de dag erna zonnig is dan houden we dit dagen vol.
Als ik een grotere accu wil installeren zal ik een andere plek moeten vinden want hij zit nu onder de bestuurdersstoel en daar past niet heel veel groter onder.