Laden tijdens rijden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Cendy
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 20:41

Laden tijdens rijden



Bericht door Cendy »

Hallo camperaars,

Mijn HH accu 65ah staat na een avondje op ca 50ah. Als we dan weer gaan rijden dan zie ik dat er geladen wordt met ca 8A.
Op het dak ligt een paneel van 180watt met daarachter een mppt van victron. Deze doet dus ook mee maar aangezien het hier niet heel zonnig is doet deze gemiddeld maar tussen de 1,5 en 2,5A.
Ik vind de totale laadstroom zo laag tijdens het rijden.
De auto is een ducato 130 multijet uit 2014.
Cendy
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 20:41

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door Cendy »

Hiermee houd ik de accu in de gaten.
Bijlagen
IMG-20190915-WA0053.jpg
IMG-20190915-WA0053.jpg (36.94 KiB) 695 keer bekeken
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door travelscout »

Op het schermpje staat: off.
Betekent dit dat een verbindingsrelais van de huishoudaccu uit is of dat de huishoudaccu niet is aangesloten?

Wel vreemd met een negatieve stroom.
Paul.
Cendy
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 20:41

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door Cendy »

Dat off is de temp compensatie, maar heb geen temp sensor.
Negatieve stroom betekent dat er stroom uit de accu gaat, zodra positief dan laad de accu.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door pwhooftman »

Ik heb een keer zo'n metertje via Aliexpress besteld, maar de meting zat er ver naast.

Maar dan nog steeds: 8A is niet zoveel, een beetje dynamo levert zomaar 50A direct na het starten, maar het is de vraag of de installatie in jouw camper alles doorgeeft aan de hh accu. Hoe zitten de start- en hh-accu gekoppeld? Met een 'gewoon' koppelrelais wat ze parallel schakelt zodra de motor loopt, of zit er iets intelligenters tussen?

En bedenk dat dit metertje alleen het saldo van opbrengst en verbruik laat zien. Dus als de laadstroom 18A is, maar de koelkast verbruikt 10A, dan zie je + 8A. Dus wellicht valt het allemaal mee en is het in orde.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door Aloys »

Ik denk dat het samenhangt met de mate van ontlading van de huishoudaccu. Een accu die half leeg is "vraagt" meer
stroom dan een accu die maar 20% ontladen is. Naarmate de accu voller raakt neemt de laadstroom af.
(Dat komt omdat de inwendige weerstand van de accu tijdens het laden toeneemt).

Afhankelijk van de laadtoestand van de accu zijn er dus grenzen aan hoeveel stroom de accu kan opnemen. Je zult
de stroom steeds verder zien afnemen, totdat de accu vol is. Dan loopt er waarschijnlijk nog 1 of 1,5A als een soort
druppellading.

@pwhooftman: wat is "iets intelligenters"? Want een Cyrix is ook maar een dom relais die toevallig iets anders werkt
dan een "gewoon" scheidingsrelais: hij kijkt naar 2 kanten, dus hij laadt de startaccu ook mee, aan de paal. Nadeel:
heb je een AGM-accu en zonnepanelen, dan wordt de startaccu de hele dag meegeladen met 14,7V. Het scheiden
van de accu's doet die Cyrix dan alleen nog 's nachts, wanneer de zonnepanelen zijn stilgevallen... Is dat niet slecht,
voor een startaccu?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door myway »

Aloys schreef: @pwhooftman: wat is "iets intelligenters"? Want een Cyrix is ook maar een dom relais die toevallig iets anders werkt
dan een "gewoon" scheidingsrelais: hij kijkt naar 2 kanten, dus hij laadt de startaccu ook mee, aan de paal.
Dat is toch al behoorlijk intelligentAfbeelding
Aloys schreef: Nadeel:
heb je een AGM-accu en zonnepanelen, dan wordt de startaccu de hele dag meegeladen met 14,7V. Het scheiden
van de accu's doet die Cyrix dan alleen nog 's nachts, wanneer de zonnepanelen zijn stilgevallen... Is dat niet slecht,
voor een startaccu?
Dat is idd niet goed.
Daar hebben ze dan ook een argofet voor bedacht.
Cendy
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 20:41

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door Cendy »

Accu's zijn via de ebl gekoppeld dus aan de paal laad ook de start accu.
En dat de meter het resultaat laat zien van wat erin en eruit gaat klopt.
Maar als de dynamo 50A kan leveren en de kk pakt 10A dan nog vind ik 8A laden best weinig.
Zeker als ik van de 65aH er 30 heb verbruikt moet hij toch harder laden of niet?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door gsm »

Ik heb net zo´n probleem, na 900km was de accu nog niet vol en hij was ±15% ontladen.
Vandaag langs een revisie bedrijf geweest maar die had geen tijd om de dynamo zelf te meten maar de accu worden geladen met 13,9v en dat is veel te laag om ze goed vol te krijgen.
Ik heb een Ducato 2.3 van 2011 en 120pk
Meet eens of bij jou ook de spanning zo laag is of dat die richting de 14,4 gaat zoals het zou moeten.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Cendy
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 20:41

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door Cendy »

Heb nog een foto gemaakt tijdens het rijden
Bijlagen
IMG-20190916-WA0003.jpg
Dit was tijdens het rijden vandaag
IMG-20190916-WA0003.jpg (76.65 KiB) 478 keer bekeken
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door jepebe »

Op die laatste afbeelding lijkt je accu voor 88% vol te zijn. Dat de laadstroom lager wordt lijkt mij dan niet zo vreemd. Om het nog in de accu te persen loopt m.i. de spanning dan verder op. Hier nu 14.1 v.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Cendy
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 20:41

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door Cendy »

Dus dit is vrij normaal?
Stel de accu voor 50% is ontladen zou dan de laadstroom veel hoger zijn?
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door Willem 310 »

jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Laden tijdens rijden



Bericht door jansloos »

Om met jouw laatste bericht te beginnen. Ja dit is prima zo.
Hij laadt ( nog maar) 7,7 A bij 14,1 Volt.

Dat betekend dat hij, zoals Aloys al opmerkte er nog niet helemaal is. Nl 88% vol.

hij is nu, er nog wat ( stroom) aan het "bijproppen."

Dit is wat ik op mijn meter ook aflees. Ik heb, in een andere vorm ook zo'n meter.

En inderdaad zul je zien als de accu voor de helft leeg is de laadstroom veel hoger is.
Bij mij, met een (nieuwe) 100Ah accu haalde ik pieken van 74A !! Bij een spanning van 12,1 Volt.

Weliswaar maar net aan 2 seconden, waarna hij snel afzwakt. 60, 50, 40,30 enz. Totdat hij naarmate hij lager komt, de stroom minder snel afneemt.
Bij de vorige (oude) accu was de stroom uiteindelijk na een 4 tal uren in de auto ONDER de 1A beland.

Lijkt mij bij jou een normale gang van zaken.
Laatst gewijzigd door jansloos op ma 16 sep 2019, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Plaats reactie