zonnepaneel meten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
hans96
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 13:10
Locatie: Kelpen - Oler

zonnepaneel meten



Bericht door hans96 »

Nadat ik deze week zonder stroom stond ben ik ernstig gaan twijfelen aan de goede werking van mijn zonnepaneel/ laadregelaar.
De installatie bestaat uit een zonnepaneel (merk en vermogen onbekend) en een laadregelaar (CM Phocos) die op de huishoudaccuj is aangesloten.
Op de laadregelaar meet ik aan de zonnepaneel aansluiting 12,9V. Aan de kant van de huishoudaccu meet ik eveneens 12,9V.
Is dit een indicatie dat er iets niet klopt of moet ik op een andere manier mijn metingen verrichten?
paneel.jpg
paneel.jpg (67.08 KiB) 987 keer bekeken
laadregelaar.JPG
laadregelaar.JPG (15.68 KiB) 987 keer bekeken
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: zonnepaneel meten



Bericht door myway »

Zo te zien een back wire paneel.
Dat is best een duur paneel, ik begrijp dan niet dat er zo een regelaar aan gekoppeld is.
Als er veel geld uitgegeven wordt voor zo een paneel zet je er ook een mppt regelaar op.
hans96
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 13:10
Locatie: Kelpen - Oler

Re: zonnepaneel meten



Bericht door hans96 »

Hallo MyWay,

En het antwoord op mijn vraag is? :-B
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: zonnepaneel meten



Bericht door myway »

Koppel het paneel eens los van de regelaar en meet dan wat de VOC is.
Aan de onderzijde van het paneel zit een sticker daar staat alles op.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: zonnepaneel meten



Bericht door JoopBrekken »

Hans, om je paneel te kontrolleren kun je 1 draadje van het paneel losmaken en de spanning ( paneel in de zon ) meten. Die moet minstens 15V zijn. Ook kun je het paneel via je meter in de 10 A stand kortsluiten, dan moet er minstens een paar Amp lopen. Kijk ook of + en - goed op de regelaar aangesloten zijn.
De preciese waardes staan achterop het paneel.
Als paneel en regelaar goed werken dan moet (in de zon ) de spanning op je accu boven de 13,5 V oplopen als de accu niet leeg of kapot is.
Met een MPPT regelaar, bv de Victron 75/15 ( ongev. €85 ) krijg je een grotere opbrengs van je paneel.
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: zonnepaneel meten



Bericht door Willem 310 »

Weet niet wanneer je hebt gemeten (bij zon of geen zon) maar net zoals myway zegt, open klemspanning meten,zou bij volle zon zo'n beetje 17 tot 20 volt moeten zijn, afhankelijk van paneel en zon.
als dit goed is het PWM regelaartje vervangen door een MPPT regelaar, b.v. Victron smart solar, heb je to 30% meer rendement van je paneel.

Willem

Was aan het typen Joop en bij plaatsen zag ik dat je me net voor was, bijna zelfde antwoord, dus ik laat het maar staan
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

zonnepaneel meten



Bericht door appellover »

Als de zon schijnt staat mijn meter van de panelen altijd op 21 volt en de accu na paar uur laden op 14,6 / 14,8.

Groet
Ron
Laatst gewijzigd door appellover op za 14 sep 2019, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: zonnepaneel meten



Bericht door JoopBrekken »

Het is een 32 cellen paneel dus de open spanning zal niet zo hoog zijn?
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: zonnepaneel meten



Bericht door Willem 310 »

Iedere cel levert ongeveer 0.5 volt, dus 32 cellen in serie is 16 volt, dit is te laag voor een MPPT regelaar,
een MPPT regelaar heeft dan dus weinig zin.
het kan dus heel goed dat je systeem gewoon in orde is, nog een keer meten met volle zon, let op het is wel september dus het kan goed dat het paneel niet hoger komt dan 13 a 14 volt.
Weet niet waarom je het gemeten hebt maar als het is omdat je niet tevreden bent over de opbrengst zou ik adviseren om er een paneel bij te leggen en dan toch met een MPPT regelaar.

Willem
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3452
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: zonnepaneel meten



Bericht door Charm »

Hans, het kan zeker kloppen wat jij hebt gemeten. Een PWM regelaar koppelt periodiek het zonnepaneel door naar de accu. De spanning op het zonnepaneel en de accu zijn daarom praktisch gelijk bij toepassing van dat type regelaar. Op basis van de verstrekte informatie kan niet worden vastgesteld wat de oorzaak van je probleem is. Het advies om een MPPT regelaar aan te schaffen is daarom in dit stadium veel te voorbarig.
Mijn advies is om eerst verder onderzoek te doen als je twijfelt aan je systeem. Er zijn een aantal vragen die je kunt stellen:
1) werkt mijn zonnepaneel nog naar behoren? Het meten van de Voc is daarom zeker nuttig. Als deze waarde niet teveel afwijkt van de specs dan zit je goed. Controleer gelijk ook de verbinding tussen het paneel en de regelaar.
2) is mijn accu nog wel goed. Deze zou je kunnen laten doormeten.
3) als de bovenstaande testen geen bevindingen hebben opgeleverd, dan moet je ervan uitgaan dat je meer stroom verbruikt dan dat er binnenkomt. Een extra zonnepaneel wellicht in combinatie met een grotere accu zou je dan kunnen overwegen en/of natuurlijk vermindering van je stroomverbruik.
Met de inzet van een MPPT regelaar haal je wat meer vermogen uit je panelen. De kans is overigens minimaal dat alleen de inzet van dit type regelaar jouw probleem oplost.

Aanvulling: zoals al eerder opgemerkt, heb je een afwijkend zonnepaneel. Voor 12V systemen zal je een paneel moeten toepassen van 36 cellen.
Laatst gewijzigd door Charm op zo 15 sep 2019, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    jepebe
    Berichten: 1447
    Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
    Locatie: Delft

    Re: zonnepaneel meten



    Bericht door jepebe »

    Willem 310 schreef:
    zo 15 sep 2019, 0:08
    Iedere cel levert ongeveer 0.5 volt, dus 32 cellen in serie is 16 volt, dit is te laag voor een MPPT regelaar,
    een MPPT regelaar heeft dan dus weinig zin.
    het kan dus heel goed dat je systeem gewoon in orde is, nog een keer meten met volle zon, let op het is wel september dus het kan goed dat het paneel niet hoger komt dan 13 a 14 volt.
    Weet niet waarom je het gemeten hebt maar als het is omdat je niet tevreden bent over de opbrengst zou ik adviseren om er een paneel bij te leggen en dan toch met een MPPT regelaar.

    Willem
    Als dat nog zo’n paneel wordt, parallel, dan heeft hij toch nog steeds die lage spanning? Ik vraag me af of die mppt dan wel zin heeft
    Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

    Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
    Gebruikersavatar
    Willem 310
    Berichten: 237
    Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

    Re: zonnepaneel meten



    Bericht door Willem 310 »

    Nee, bij parallel schakelen heeft het geen zin maar bij serieschakeling heb je de dubbele spanning en kun je van de voordelen van een MPPT regelaar gebruik maken.

    Willem
    hans96
    Berichten: 195
    Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 13:10
    Locatie: Kelpen - Oler

    Re: zonnepaneel meten



    Bericht door hans96 »

    even een update.
    Zojuist nog even op de aansluitpennen van de laadregelaar gemeten (accu en zonnepaneel nog aangesloten).
    Op de zonnepaneelaansluiting 17,12V.
    Op de accuzijde 13,66V.
    Het zonnepaneel lijkt toch zijn werk te doen. Waarschijnlijk toch iets te veel en te lang vertrouwd op 1 paneel in combinatie met 1 HH accu.
    Rest de vraag of bij dit paneel de aanschaf van een mppt regelaar zinvol is (gelet op de opmerking van Willem310)?
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3452
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: zonnepaneel meten



    Bericht door Charm »

    Niet zinvol bij één paneel van 32 cellen. Zet er een zelfde paneel in serie bij.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Plaats reactie