Druppellader tijdens winterstalling

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3023
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door gsm » vr 13 sep 2019, 20:23

In de stalling heb ik een druppellader aangesloten op de HHaccu maar de hoofdschakelaar zit in de min vanaf de HHaccu naar de shunt van de BVM
Ik schakel de hoofdschakelaar altijd uit als die in de stalling gaat maar dan werkt de druppellader alleen voor de HHaccu en niet voor de start accu
Afgelopen jaar was de start accu leeg en dat wil ik voorkomen.
Mijn vraag is moet ik in de stalling 2 druppelladers aansluiten ? Één voor de HHaccu en één voor de start accu ?
Ik denk dan aan het volgende :
Één druppellader op de HHaccu en de 2e op de Cyrix kabel die van de start accu komt en de min op de minstrip die ook aan het chassis zit.
Alles zit in de bank gemonteerd behalve de start accu die zit voor de bestuurdersstoel.
druppellader stalling.jpg
druppellader stalling.jpg (39.9 KiB) 490 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 6522
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door bertt » vr 13 sep 2019, 20:32

Je heb daar toch stroom, laat de stekker er gewoon inzitten, dat is het gemakkelijkste en werkt goed. Vol is vol en blijft vol.

Bert. Staat bij mij naast de deur, maar altijd onder stroom.

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3023
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door gsm » vr 13 sep 2019, 20:34

Beperkt, alleen in de nacht stroom.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3023
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door gsm » za 14 sep 2019, 23:44

Ik zie nog steeds geen fouten in het schema en ik krijg geen negatieve reacties dus ga ik het zo doen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3436
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door kampo » zo 15 sep 2019, 9:05

Dit is niet de normale manier van werken.
Het gaat goed tot het eens fout gaat. Bovendien heb je in rust het sluipverbruik van 2 acculaders.
Net met een Cyrix heb je het voordeel dat die bi-directioneel is. Of de acculader op de ene of de andere kant staat maakt niet uit.
Dus je huidige acculader op het HH circuit zal de Cyrix sluiten en ook de startaccu mee opladen.
Je moet enkel je HH hoofdschakelaar laten aan staan.
gsm schreef:
vr 13 sep 2019, 20:34
Beperkt, alleen in de nacht stroom.
Het nadeel daarvan is dat je accu’s sneller gaan slijten doordat je dagelijks op de al vol geladen accu’s een onnodige laad cyclus via boost zet. Niet makkelijk om het goed te doen hè.


Eigenlijk heb je 3 goede oplossingen voor je accu's in de winterberging.
1. Beide accu's om de 2 weken laden (afhankelijk van het aantal sluipverbruikers)
2. Op beide accu's een hoofdschakelaar zetten en steeds alles afkoppelen
3. Permanent aan de lader met een goede meertraps acculader met de juiste karakteristiek voor beide accu's

Natuurlijk heb je een voordeel als zowel start als HH accu van dezelfde chemie zijn.
Er zijn nog andere oplossingen zoals met de zon laden of met timers, maar die zijn iets minder ideaal.
Wat op termijn een groot probleem blijft is de gebruiker... Die vergeet wel eens iets aan of uit te zetten :-B
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3023
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door gsm » zo 15 sep 2019, 11:45

Dank Kampo dat het niet de normale manier is begrijp ik maar de 230 werkt alleen als er nachtstroom is, overdag geen stroom.
Zo is dat geregeld bij de stalling en daar heb ik geen inspraak in, dus geen sluipverbruik overdag.
De hoofdschakelaar aan laten staan is de enige optie wat mij aanstaat maar dan moet ik alle verbruikers nalopen om die uit te zetten of een winterstallingsschakelaar in de + maken die alle verbruikers uitschakelen maar dan blijft wel de min in tact
De bus staat binnen dus geen zonlicht en timers hebben geen nut als er alleen nachtstroom is
M.a.w. om de 2 weken werkt niet van wegen nachtstroom en dus ook permanent laden niet
Beiden accu´s afkoppelen wil ik niet, start accu wil ik beschikbaar houden.
Ik ga even kijken of een extra hoofdschakelaar in de + gemakkelijk te realiseren is :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Going
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door Going » zo 15 sep 2019, 14:26

Misschien een optie voor €6,00
6%OFF | 1PCS 6-60v lead-acid Battery Charging Controller Protection Board switch 12v 24v
https://s.click.aliexpress.com/e/qfFPOydE
Ik ben er ook een tegen gekomen die de 220v door verbind dus charger activeert wanneer batterij te laag is. Deze
XH-M602 Digital LED CNC Lithium Battery Charging Charge Control Power Supply Module Switch Protection Board 3.7-120V
https://s.click.aliexpress.com/e/n5zye67m
Laatst gewijzigd door Going op zo 15 sep 2019, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Nieuw naast Zand en Zwart is nu ook de licht Grijs doekkleur en natuurlijk je kunt er doorheen kijken.

Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 1537
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door Camperic » zo 15 sep 2019, 14:34

gsm schreef:
zo 15 sep 2019, 11:45
de 230 werkt alleen als er nachtstroom is, overdag geen stroom.
M.a.w. om de 2 weken werkt niet van wegen nachtstroom en dus ook permanent laden niet
Je zou ook een programmeerbare tijdschakelklok er tussen kunnen plaatsen en deze zo programmeren dat deze 1x per 2 weken een nacht wordt geactiveerd :idea:
Bürstner i660 2.8 JTD (2003)

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3023
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door gsm » zo 15 sep 2019, 14:51

Er is alleen maar nachtstroom m.a.w. elke nacht wordt mijn 1A druppellader ingeschakeld.
Afgelopen jaar ging dat goed voor mijn HHaccu maar omdat de - was verbroken door de hoofdschakelaar werd de start accu niet op peil gehouden en die was onvoldoende om te starten. Even de HHaccu verbonden en starten maar dat wil ik dit jaar voorkomen.
De keuze is dus of 2 druppelladers volgens het schema of wat Kampo schrijft de hoofdschakelaar aan laten maar dan bv een hoofdschakelaar in de + maken die alle verbruikers uit zet.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

jielus
Berichten: 2293
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door jielus » zo 15 sep 2019, 15:20

Ik heb alleen een massasleutel en die zet ik uit. Na zes maanden start de motor zonder enig probleem. Dus misschien zijn er dan toch sluipverbruikers die je over het hoofd ziet?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3023
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door gsm » zo 15 sep 2019, 16:17

Je bedoeld dan zeker een massasleutel voor de startaccu ? Die heb ik niet.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

jielus
Berichten: 2293
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door jielus » zo 15 sep 2019, 16:37

Inderdaad, een massasleutel die de startaccu afkoppelt. Misschien zeg ik het verkeerd maar dan wordt ik wel verbeterd. Soms zit je autoradio om de massasleutel heen dus blijft die ook gebruiken. Bij mij gaat alles uit dat op de startaccu werkt. En dat bevalt me na al die jaren nog prima.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3023
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Druppellader tijdens winterstalling

Bericht door gsm » di 17 sep 2019, 18:29

Is opgelost, ik verplaatst de hoofdschakelaar van de min naar de plus.
Min blijft dan verbonden via het chassis en de plus via de cyrix
Één druppellader op de + en - van de Hhaccu en de start accu loopt dan vanzelf mee
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Plaats reactie