Nieuwe accu's van Super-B

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door Peter A7 »

De Nederlandse fabrikant van Lithium accu's heeft z'n product gamma herwerkt (en nieuwe namen gegeven).

Eén van de dingen die daarbij in het oog springt is dat ze binnenkort ook met nieuwe accu's op de markt komen die ook voor campers interessant kunnen zijn :

Nomia 12V 210Ah - September 2019 (uitbreiding van de huidige zware tractie accu's met 100 en 160 Ah)

Nomada 12V 105Ah - Winter 2019 (nieuwe serie van modulaire, compacte en high-density accu's)
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door B12M_Ferry »

Hoe zijn zij prijstechnisch? Vergelijkend met concurrentie.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door JoopBrekken »

De prijs voor een 90Ah superB LFP ( LiFePo4 accu ) is €2032, een 100Ah €2078.
Ter vergelijk:
een LFP ( ook met ingebouwde BMS en uit NL ) van PowerXtreme, van 75Ah kost €835, en een van 125Ah kost €1329.
Wij hebben onze 2 AGM accu,s van 2 x 110Ah 1 jaar geleden omgeruild voor 1 PowerXtreme van 75Ah. Door het hogere laadrendament van de accu ( 98% ipv 80% ) het totaal kunnen ontladen, en de konstantere spanning, hebben we nu meer stroom ter beschikking, en 55 Kg gewichtbesparing.
https://www.caravanmovershop.nl/accu/pr ... 6-kg)-.php
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door hathi »

Peter A7 ik wens deze firma veel succes,maar denk toch dat het moeilijk gaat worden,met deze achterhaalde prijzen ...verder geheel met Joop eens,al heb ik een ander merk👍...Voor mij nooit geen zuur/ Gel/AGM meer
Hans
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door Peter A7 »

Ik heb me niet uitgesproken over de prijzen hè :P. Die zijn zot hoog, vind ik ook.
Volgens mij richten ze zich niet echt op de markt van de individuele eindgebruik doch eerder op de professionele en volume gebruiker. Ik dacht dat inmiddels Hymer o.a. deze accu's ook als fabrieksoptie aanbiedt.
Enkele andere merker verkopen de Epsilon accu's ook onder hun eigen naam.

Maar het leek me vooral informatief wel interessant om deze info te delen (komt uit hun email newsletter).

Zelf gebruikt ik ook alweer ruim 3 jaar Lithium, met 360 Ah nooit stroom tekort :wink:.
En opladen doe ik enkel via de zon :thumbup:
Power zat !
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door hathi »

Hymer...ja dan word zo,n accu meteen 3x zo duur,verpakt,met een verhaaltje,met een hymersausje er over
Hans
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door timmermc »

Niet zo een wereldschokkend nieuws voor de camperwereld volgens mij, dit hernoemen:
https://www.bgb.nl/downloads/nieuwe%20b ... 0Nomia.pdf
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door B12M_Ferry »

Ik zit zelf te overwegen voor een paar LiFePo4 accu's, maar ik mis toch wat cruciale info over het serieel en parallel plaatsen van hun accu's.
Victron geeft tenminste wel duidelijke info hierover:
Victron 'Lithium SuperPack' mag je niet in serie plaatsen, maar wel parallel., Victrons 'Lithium battery smart' max 10stuks in parallel, en 4 in serie. (Of 2x voor de 24volt uitvoering)
Bij bgb verder geen info over gevonden.

Ik las ergens op internet een handelaar die LiFePo4 accusets verkocht, waarmee je ook op kan en mag starten (Ben even link kwijt, sorry)
1 groot accupakket bespaart ook weer hoop gewicht. Goed heeft weer andere nadelen, maar toch. Iemand ervaring?
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door Karelkaywa »

B12M_Ferry schreef:
zo 08 sep 2019, 20:50
Ik las ergens op internet een handelaar die LiFePo4 accusets verkocht, waarmee je ook op kan en mag starten (Ben even link kwijt, sorry)
1 groot accupakket bespaart ook weer hoop gewicht. Goed heeft weer andere nadelen, maar toch. Iemand ervaring?
Ik heb deze vanaf februari. In het voorjaar 2 maanden naar Spanje geweest en nu sinds 3 maanden onderweg in de Scandinavische landen. Kan niet anders zeggen dan dat ik er uiterst tevreden over ben. Er zijn verschillende vermogens leverbaar, ik heb de 240Ah uitvoering welke precies in de accubox van de Ducato past. Trek er flink wat vermogen per dag uit. Komt doordat ik de koelkast 's nachts op de accu zet omdat ik het gesuis van de koelkastbrander irritant vind. 's Ochtend staat hij op ca. 60% en is na korte tijd weer volgeladen als we rijden. Laadstromen van ver boven de 100A zie ik voorbij komen en de accu vindt dat heerlijk :-B .

Ik heb het over deze:
SolidPower_SmartOne.jpg
SolidPower_SmartOne.jpg (21.3 KiB) 2117 keer bekeken
Klik hier voor meer gegevens op de website (niet de mooiste) van de leverancier.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door timmermc »

Ik ben nu al een tijdje aan het wachten om wat meer informatie te krijgen over die SuperPack batterijen van Victron.

Ergens verdenk ik Victron ervan om een 'rewrapped' batterij als SuperPack te willen verkopen wegens marktdruk bij andere fabrikanten.
Welke configuratie zit erin, welk type cell (18650?). Elke dag kijk ik wel eens op het Victron forum, YT,.. of bij het dealernet die hun schouders ophalen in algemene onwetenheid en ik denk dat dit echt ook zo wel is.
Het ziet er naar uit dat tot nu geen enkele onafhankelijke review van SuperPack beschikbaar is.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door hurktoilet »

Karelkaywa schreef:
zo 08 sep 2019, 22:51
B12M_Ferry schreef:
zo 08 sep 2019, 20:50
Ik las ergens op internet een handelaar die LiFePo4 accusets verkocht, waarmee je ook op kan en mag starten (Ben even link kwijt, sorry)
1 groot accupakket bespaart ook weer hoop gewicht. Goed heeft weer andere nadelen, maar toch. Iemand ervaring?
Ik heb deze vanaf februari. In het voorjaar 2 maanden naar Spanje geweest en nu sinds 3 maanden onderweg in de Scandinavische landen. Kan niet anders zeggen dan dat ik er uiterst tevreden over ben. Er zijn verschillende vermogens leverbaar, ik heb de 240Ah uitvoering welke precies in de accubox van de Ducato past. Trek er flink wat vermogen per dag uit. Komt doordat ik de koelkast 's nachts op de accu zet omdat ik het gesuis van de koelkastbrander irritant vind. 's Ochtend staat hij op ca. 60% en is na korte tijd weer volgeladen als we rijden. Laadstromen van ver boven de 100A zie ik voorbij komen en de accu vindt dat heerlijk :-B .

Ik heb het over deze:
SolidPower_SmartOne.jpg

Klik hier voor meer gegevens op de website (niet de mooiste) van de leverancier.
Klinkt interessant, maar helaas is mijn camper te oud... In mijn motorcompartiment is volgens mij ruimte zat voor een flinke accu, terwijl de hh-accu klem zit in een klein vakje onder/achter de koelkast.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door hathi »

Ik lees hier, dat men bij het kopen van een LPF accu ,nog steeds denkt dat men een zuur accu koopt. Tenminste..Als ik naar het amperage kijk ? Een LPF accu van 240 Ah is net zo veel als de vloeistof accu van 480Ah,wat moet je daarmee in een camper vraag ik me dan af ? Ieder moet dat zelf weten natuurlijk,maar bij de LPF mag je ook je denkwijze aanpassen. En dat hoeft voor een doorsnee Camper echt niet zo onnodig duur 100ah is dikwijls al voldoende ( is 200ahvloeistof)
Hans
Gebruikersavatar
winor
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 13:54
Locatie: leeuwarden

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door winor »

laat je brander van de kk maar eens nazien hoeft geen irritant geluid te veroorzaaken
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door jepebe »

hathi schreef:
ma 09 sep 2019, 0:13
Ik lees hier, dat men bij het kopen van een LPF accu ,nog steeds denkt dat men een zuur accu koopt. Tenminste..Als ik naar het amperage kijk ? Een LPF accu van 240 Ah is net zo veel als de vloeistof accu van 480Ah,wat moet je daarmee in een camper vraag ik me dan af ? Ieder moet dat zelf weten natuurlijk,maar bij de LPF mag je ook je denkwijze aanpassen. En dat hoeft voor een doorsnee Camper echt niet zo onnodig duur 100ah is dikwijls al voldoende ( is 200ahvloeistof)
Nou... ik heb nu 230 Ah loodzuur. Dat is in de zomer met zonnepanelen zat. In de winter met ook dieselkacheltje aan red ik vier dagen. Dat zou ik wel willen verdubbelen.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Plaats reactie