Nieuwe accu's van Super-B

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door Dafluc »

In eerste instantie stond er een link en een telefoonnummer in dit bericht. Deze zijn, nadat ik het bericht had verwijderd, weggehaald. Ik zie het nu als een informatieve bijdrage.
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door seth_space »

Meteen even een toevoeging omtrent de hier gelinkte UN83.3 test.

Die betreft het VERVOER van deze batterijen door lucht en vrachtvervoer. Die zegt niets over de plaatsing in campers en de stelling dat je daarmee een verzekeringsclaim probleem zou krijgen is nergens onderbouwd door SuperB.
Ben ik nu de enige die dat zeer bedenkelijke manier van informatie verschaffing lijkt te vinden?

UN/DOT 38.3
Want to ship a lithium battery almost anywhere in the world by air, vessel, rail, or truck? Unless you want to be extremely restricted in your options for transporting your batteries (ground transport as Class 9 Hazardous Goods), you will need to certify that your batteries have passed UN/DOT 38.3.

Found in many countries’ shipment of dangerous goods regulations, this standard is relevant for the transportation safety of all lithium metal and lithium ion cells and batteries

UN/DOT 38.3 is a self-certify standard but because of potential liability issues, most companies choose to use a third party test lab like MET Labs.
Alle chinese batterijen die vervoerd worden moeten voldoen aan dit certificaat. Een bedrijf kent zichzelf dit certificaat oe maar verstandige bedrijven laten dit extern testen en bevestigen.
Ook NL bedrijven die chinese en andere buitenlandse geleverde batterijen in een product plaatsen moetn met het eindproduct voldoen aan de eisen uit UN 83.3 als ze deze producten willen verzenden/vervoeren. Aangezien het anders lastig is deze bij de dealers te krijgen is dit een vanzelfsprekendheid.

De test waaraan men moet voldoen en dat mag men zelf testen als assemblagebedrijf.

Tests 1-8 of this specification:

T1 – Altitude Simulation (Primary and Secondary Cells and Batteries)
T2 – Thermal Test (Primary and Secondary Cells and Batteries)
T3 – Vibration (Primary and Secondary Cells and Batteries)
T4 – Shock (Primary and Secondary Cells and Batteries)
T5 – External Short Circuit (Primary and Secondary Cells and Batteries)
T6 – Impact (Primary and Secondary Cells)
T7 – Overcharge (Secondary Batteries)
T8 – Forced Discharge (Primary and Secondary Cells)

https://www.iata.org/contentassets/05e6 ... elines.pdf
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... ev5-EN.pdf
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door Dafluc »

Ik kan de juistheid niet beoordelen. Maar denk dat het gaat om deze passage: 'Batterijen zonder een UN-certificaat mogen niet worden vervoerd of geïnstalleerd in motorvoertuigen, omdat hierdoor de EU-exploitatievergunning vervalt en het voertuig niet langer deel mag nemen in het openbaar verkeer'.
Dat gaat niet over het transporteren maar direct over het voertuig waar de accu in zit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door seth_space »

Dat is hun stelling inderdaad. De regel gaat echter alleen over transport van deze goederen.
Natuurlijk kun je doen alsof een geplaatste accu tevens het transport daarvan betreft maar dat is niet het doel en de strekking van de regelgeving. Die is ook zeker niet gemaakt voor de consument maar voor bedrijven en de wijze van transport van deze goederen.
Daarnaast is het een certificering die een bedrijf zelf afgeeft. Het zou beter zijn dit extern uit te besteden om goed te kunnen vergelijken.

Al met al kan he top het lijstje met onzin opmerkingen die ik op de superB site nogal wat tegenkom.

Wat dacht ja van .. " de gemiddelde levensduur van een loodaccu is 2 jaar".
Of bij specificaties vermelden dat er een maximale stroom van 600A onttrokken kan worden ( zie begin topic) terwijl de BMS, slechts een fractie daarvan aan kan.
Niet mijn stijl van bedrijfsvoering..
Maar ik zie graag enige onderbouwing voor al die fraaie statements.. dan trek ik mijn keutel meteen in.
Laatst gewijzigd door seth_space op do 02 jan 2020, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door veetee »

Ook een beetje twijfelachtig: enige en eerste bericht. Volgens de reclameregels zou dat niet mogen maggen... :wink:
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door Zonneke »

Zijn deze hier bekend en wat zijn daar dan eventueel de meningen over :
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door Het-Licht »

Even voorop stellen dat ik niet helemaal de expert ben, maar wat ik geleerd heb uit de Video's van Will Prowse:

Lijkt me gewoon een goedkope Chinese accu. Zie prismatische cellen (an sich niks mis mee, energie dichtheid van die dingen is heel hoog) maar met vrij dunne accupolen, busbars en bekabeling. Als je flink stroom hierover gaat trekken met bijvoorbeeld een dikke omvormer kan het spul erg warm worden.

Verder lijkt er een redelijk uitgebreide bms op te zitten met de juiste beveiligingen.

Verder zal de praktijk het uit moeten wijzen. Prijs lijkt me niet al te gek.

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door DJSmiley »

Dat Duitse ding ziet er zo op het eerste oog idd niet slecht uit voor de prijs. Vorstbescherming en de benodigde beveiligingen zitten er iig op.

Die SuperB zal ongetwijfeld een heel goed ding zijn, de vraag is alleen of dat de meerprijs van factor 2-2.5 rechtvaardigd. Imho niet.

Voor (veel) minder kun je zelf ook wat bouwen. Een complete set Winston prismatic LiFePo4 100Ah cellen en een uitgebreid BMS kost 760 euro: https://www.ev-power.eu/Winston-12V-set ... html?cur=1
Direct uit CN is nog wat goedkoper, maar dan zit je wat lastiger met verzend/douane enz

Overigens staat SuperB ook als samenwerkingspartner op die site. Gezien de overeenkomsten in specs zou t me niets verbazen als die SuperB dezelfde cellen gebruikt. (Op de Nomia lijkt alleen een ander BMS).

Van binnen ziet die Nomia er op de foto's overigens wel netjes afgewerkt uit. Als kosten niet een keuzefactor zijn is het denk ik wel een prima keuze. Door zelf wat samen te stellen kun je een klap lager uit zijn, maar die Nomia bv ziet er wel netjes afgewerkt uit. Bedenk dat een behuizing, terminals, zekeringen, en de hele heissa stiekem ook nog wel wat kost. Ik denk dat de kostprijs van zo'n ding snel ook wel op de 1000 eur zit. Dan is factor 2 nog wel een leuke marge, maar personeel (zeker in NL) is ook niet gratis.

Bedenk wel dat zo'n product prima een doelgroep kan bedienen. Kost misschien 2x zoveel, maar dan ben ik klaar zonder gezeur. Mensen willen soms daar ook gewoon voor betalen. (en vaak is de echte hobbyiest/dhz-er niet in die doelgroep). Merken als Apple, Bose, Sonos, B&O, Loewe enz hebben (/hadden) ook bestaansrecht: Design, uitstraling en gebruikersgemak winnen het dan van de prijs/kwaliteitsverhouding.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe accu's van Super-B



Bericht door Dafluc »

veetee schreef:
do 02 jan 2020, 18:09
Ook een beetje twijfelachtig: enige en eerste bericht. Volgens de reclameregels zou dat niet mogen maggen... :wink:
Om dit soort bijdragen te voorkomen schreef ik eerder in dit topic:
"In eerste instantie stond er een link en een telefoonnummer in dit bericht. Deze zijn, nadat ik het bericht had verwijderd, weggehaald. Ik zie het nu als een informatieve bijdrage".
Maar inderdaad, daar mag een ieder anders over denken. (En dat doet men ook merk ik).
Afbeelding
Plaats reactie