Is gloednieuwe koelkast welke onder garantie is vervangen. De ‘oude’ maakte precies hetzelfde irritante geluid. N.b. ik hoor het alleen ‘s nachts omdat mijn hoofd naast de koelkast ligt. En wat voor jou niet irritant is kan voor een ander heel erg irritant zijn.winor schreef:laat je brander van de kk maar eens nazien hoeft geen irritant geluid te veroorzaaken
Nieuwe accu's van Super-B
- Karelkaywa
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: Nieuwe accu's van Super-B
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Re: Nieuwe accu's van Super-B
In aanvulling op de door de Caravanmovershop gehanteerde prijzen voor vanuit NL geleverde LiFePo4 accus biedt Obelink een 100AH exemplaar aan voor 989 incl. BTW en een 55AH voor 539 euro incl. BTW.
Deze accu’s hebben allemaal een ingebouwd BMS en zouden volgens mij als ‘drop in replacement’ voor een bestaande loodzuur accu kunnen worden gebruikt.
Hier en daar lees ik ook berichten dat er speciale laadapparatuur nodig zou zijn en dat dus een reguliere dynamo of acculader niet zou kunnen worden gebruikt. Ik kan me voorstellen dat je een LiFePo4 niet moet/hoeft te druppelladen.
Graag zou ik van de ervaringsdeskundigen vernemen hoe zij het wat betreft de inbouw/laden hebben aangepakt want al met al worden die LiFePo4 toch steeds een beetje aantrekkelijker.
Martien
Deze accu’s hebben allemaal een ingebouwd BMS en zouden volgens mij als ‘drop in replacement’ voor een bestaande loodzuur accu kunnen worden gebruikt.
Hier en daar lees ik ook berichten dat er speciale laadapparatuur nodig zou zijn en dat dus een reguliere dynamo of acculader niet zou kunnen worden gebruikt. Ik kan me voorstellen dat je een LiFePo4 niet moet/hoeft te druppelladen.
Graag zou ik van de ervaringsdeskundigen vernemen hoe zij het wat betreft de inbouw/laden hebben aangepakt want al met al worden die LiFePo4 toch steeds een beetje aantrekkelijker.
Martien
Ons weblog: http://www.ffruit.jouwweb.nl
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Nieuwe accu's van Super-B
@oppad, lees je eens in bijv in dit topic:
viewtopic.php?f=10&t=8465334&hilit=life ... H&start=28
Ik heb nu een jaar een 200aH Lifpo4 accu incl alles voor 1000 euro.
Zelf importeren al is de levering inclusief douane kosten en dergelijk voor dat geld en incl een speciale lader ( die ik eigenlijk heel zelden gebruik, de accu is nooit leeg en opladen tijden rijden gaat seel) en een maatwerk BMS van 160A.
Daarnaast heb ik een speciale solarcontroller die lifepo4 ondersteunt ( en er zijn ook modellen die programmeerbaar zijn zodat ze lifepo4 aankunnen)
Wat handigheid is noodzaak, maar niets speciaals. Je bent wel ebzig met een opbouw van pakweg 1000 euro en een fout kost je dus aardig wat. dat risico moet je aandurven.
Verder niets speciaals.
viewtopic.php?f=10&t=8465334&hilit=life ... H&start=28
Ik heb nu een jaar een 200aH Lifpo4 accu incl alles voor 1000 euro.
Zelf importeren al is de levering inclusief douane kosten en dergelijk voor dat geld en incl een speciale lader ( die ik eigenlijk heel zelden gebruik, de accu is nooit leeg en opladen tijden rijden gaat seel) en een maatwerk BMS van 160A.
Daarnaast heb ik een speciale solarcontroller die lifepo4 ondersteunt ( en er zijn ook modellen die programmeerbaar zijn zodat ze lifepo4 aankunnen)
Wat handigheid is noodzaak, maar niets speciaals. Je bent wel ebzig met een opbouw van pakweg 1000 euro en een fout kost je dus aardig wat. dat risico moet je aandurven.
Verder niets speciaals.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Nieuwe accu's van Super-B
Onze PowerXtreme LFP accu heeft geen aparte laadtoestellen nodig. Door het veel hogere rendament van LFP accu,s is deze accu ook sneller vol met de bestaande laders, vergeleken met loodaccu,s.
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Nieuwe accu's van Super-B
Het probleem zit in de float waarde. Een LFP accu zal een aanzienlijk kortere levensduur hebben wanneer je lader hoger dan 13,4V float geeft.
Dat is een beetje het probleem met drop in replacements en ik kom daar slechts zelden een waarschuwing voor tegen Als je lader een aanpasbare flaot waarde heeft dan kun je dat probleem omzeilen. Moderene laders hebben vaak de optie om een programma op te geven.
Dat is een beetje het probleem met drop in replacements en ik kom daar slechts zelden een waarschuwing voor tegen Als je lader een aanpasbare flaot waarde heeft dan kun je dat probleem omzeilen. Moderene laders hebben vaak de optie om een programma op te geven.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Nieuwe accu's van Super-B
Wat ze je er blijkbaar niet bij verteld hebben is dat een LiFePO4 zonder aangepaste laders wel werkt, zelfs goed, maar beduidend minder lang meegaat...JoopBrekken schreef: ↑di 10 sep 2019, 15:10Onze PowerXtreme LFP accu heeft geen aparte laadtoestellen nodig. Door het veel hogere rendament van LFP accu,s is deze accu ook sneller vol met de bestaande laders, vergeleken met loodaccu,s.
Groeten Kampo
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Nieuwe accu's van Super-B
Nee, dat klopt. Wat is de beste manier van laden voor een LFP accu?
Dus welke bulk spanning, en hoelang, en welke float spanning?
Deze waardes kan ik instellen op de zonnepaneelregelaar.
Dus welke bulk spanning, en hoelang, en welke float spanning?
Deze waardes kan ik instellen op de zonnepaneelregelaar.
- B12M_Ferry
- Berichten: 188
- Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
- Locatie: Dunakeszi Hongarije
Re: Nieuwe accu's van Super-B
En hoe zit het met laden via de dynamo ? daar kan je niks mee regelen.
In winterse omstandigheden? Hoe zat dat ook alweer? mag dat?
Het is toch een grote investering, dan willen we er wel zuinig op zijn.
Volvo B12M bus in ombouw.
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Nieuwe accu's van Super-B
Zo is het! Dus ik lees graag van de deskundigen wat de beste laadkarakterestiek is.
Nieuwe accu's van Super-B
De meeste LifePo4 accu’s hebben toch allemaal een BMS,
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battery ... ent_system
Dat zou toch veel hier genoemde zaken moeten regelen.
Ik heb de stoute schoenen trouwens ook aangetrokken en drie stuks 60ah accu’s in China besteld als vervanging van een 95ah AGM. Eind deze maand worden ze geleverd en geïnstalleerd.
D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battery ... ent_system
Dat zou toch veel hier genoemde zaken moeten regelen.
Ik heb de stoute schoenen trouwens ook aangetrokken en drie stuks 60ah accu’s in China besteld als vervanging van een 95ah AGM. Eind deze maand worden ze geleverd en geïnstalleerd.
D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Re: Nieuwe accu's van Super-B
Dat staat bij ieder merk in de bijgevoegde documentatie.JoopBrekken schreef: ↑di 10 sep 2019, 17:37Zo is het! Dus ik lees graag van de deskundigen wat de beste laadkarakterestiek is.
Een goede lader heeft gewoon een LiFePO4 stand.
Belangrijk verschil is dat er niet mag geladen worden met een float spanning in rust.
En op de dynamo lijn kan je de B2B/Buck Boost lader bv instellen op LiFePO4.
Als je gewone laders, zonder LiFePO4 karakteristiek gebruikt, gaat het ook werken maar met minder lange levensduur tot gevolg.
Groeten Kampo
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Nieuwe accu's van Super-B
Dat verschil in gewicht is wel het allerlaatste wat mij interesseert. Compleet met alles er op en erin heeft mijn B10M 4,5 ton laadvermogen over, dat zal bij jou B12M niet anders zijn vermoed ik. Dus waarom je dan gewichtsbesparing als argument gebruikt ontgaat mij volkomen. Is alleen interessant voor 3,5 ton campers, die hebben een continue gewichtsprobleem, wij met een touringcar nooit, hoe gek je ook doet!B12M_Ferry schreef: ↑zo 08 sep 2019, 20:50Ik zit zelf te overwegen voor een paar LiFePo4 accu's, maar ik mis toch wat cruciale info over het serieel en parallel plaatsen van hun accu's.
Victron geeft tenminste wel duidelijke info hierover:
Victron 'Lithium SuperPack' mag je niet in serie plaatsen, maar wel parallel., Victrons 'Lithium battery smart' max 10stuks in parallel, en 4 in serie. (Of 2x voor de 24volt uitvoering)
Bij bgb verder geen info over gevonden.
Ik las ergens op internet een handelaar die LiFePo4 accusets verkocht, waarmee je ook op kan en mag starten (Ben even link kwijt, sorry)
1 groot accupakket bespaart ook weer hoop gewicht. Goed heeft weer andere nadelen, maar toch. Iemand ervaring?
Overigens start ik ook op mijn Varta mp accu's, 6 stuks van 230 Ah. Ik vind het namelijk nogal zonde om 2 grote accu's er op na te houden die alleen iets mogen doen als er gestart moet worden en voor de rest werkeloos er bij staan.
Lithium vind ik nogal debiel duur, bepaald geen waar voor je geld. Ze moeten eerst maar eens 75% in prijs dalen voordat ik er überhaupt over na gaan denken.
- Karelkaywa
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: Nieuwe accu's van Super-B
Klopt! Bij mij is de startaccu vervangen door een LifePO4 accu van 240Ah zonder ook maar een aanpassing te maken aan wat voor soort lader dan ook. De verwisseling van de accu was niets meer dan accupolen los halen, LifePO4 erin en de accupolen weer aansluiten. Het laden gebeurd bij mij hoofdzakelijk door een verzwaarde dynamo, in mindere mate door de zonnepanelen en de lader 230V is wel aangesloten en werkt ook wel maar wordt in de praktijk nauwelijks gebruikt. Naast de BMS zit er nog een stukje electronica in die ervoor zorgt dat bij een restcapaciteit van 20% het huishoudgedeelte wordt afgeschakeld zodat deze 20% over blijft voor het starten. Dat punt is overigens nog nooit bereikt.DynaDetty schreef: ↑di 10 sep 2019, 18:36De meeste LifePo4 accu’s hebben toch allemaal een BMS,
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battery ... ent_system
Dat zou toch veel hier genoemde zaken moeten regelen.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Re: Nieuwe accu's van Super-B
Lithium is idd nog duur maar of het geen waar is voor je geld daar kun je toch wat vraagtekens bij stellen.
In het geval van een buscamper is dat inderdaad zo, je kunt best +1K aan Ah meenemen zonder dat de gedachte van bijvoorbeeld gewichtsbesparing ook maar eventjes aan je moet voorbij komen. Bij een bus van die omvang en laadvermogen heb je ongetwijfeld vraagtekens over de aanschafprijs van lithium en hoef je echt niet voor deze dure technologie te gaan, alleszins nu nog niet. Wil je deze batterijbank bijna verdubbelen in vermogen en niet de ruimte die het inneemt daarbij ook dan komt lithium om de hoek kijken, en daar wil ik net mijn punt van maken.
Maar hier houd ik het op de Super B batterijen om niet helemaal off-topic te gaan. Bij de meeste 'doordeweekse' campers moet je wel besparen op laadvermogen en meestal zit die huishoudbatterij dan nog op een plaats waar het zelfs niet is voorzien is om er een tweede batterij in parallel bij te plaatsen, lukt het zelfs niet om te wisselen naar een omvangrijker batterij met meer vermogen.
Net dan komt een Super B Epsilon batterij om de hoek kijken met dezelfde afmetingen en een bijna verdubbeling van je beschikbare vermogen. Dan wordt die lithium batterij pas interessant om te plaatsen, zorgeloze stroom word voor hen die met die gedachte spelen dan geen verre droom maar realiteit, nu ja totaal zorgeloos kan je uiteraard alleen maar als je aan een laadpaal hangt.
Die Epsilon van Super B is inderdaad een SUPER dure batterij maar daar krijg je dan ook iets voor terug op het gebied van technologie en kun je geenzins vergelijken met een andere lithium batterij van nauwelijks 1000 euro. Neem maar even de technische gegevens erbij van die Epsilon en een andere 'evenwaardige' lithium batterij.
Vergelijk en je merkt meteen dat die Epsilon een batterij is gemaakt voor 'dummy's' die geen stress willen over het laden en ontladen zelfs bij koudere temperaturen, een Senseo bereiden, enz... Die een 'upgrade' naar lithium willen betalen zonder er ooit nog naar te willen omkijken.
We zijn op een keerpunt tussen oude en nieuwe technologie op het gebied van energie stockering, vermoedelijk praten we binnen een tiental jaar hier helemaal zelfs niet meer over en nemen we lithium (of andere technologieën) als vanzelfsprekend aan in onze campers.
Wat voor mij de grote revelatie is toont Victron met zijn nieuwste 200Ah LiFePo4 batterij, die is gewoon gehalveerd in omvang en gewicht voor hetzelfde uitgangsvermogen in vergelijk met het oudere model. En die prijs ervan, dat doet pijn maar dat vergeet je snel.
Zie maar even op dit filmpje:
In het geval van een buscamper is dat inderdaad zo, je kunt best +1K aan Ah meenemen zonder dat de gedachte van bijvoorbeeld gewichtsbesparing ook maar eventjes aan je moet voorbij komen. Bij een bus van die omvang en laadvermogen heb je ongetwijfeld vraagtekens over de aanschafprijs van lithium en hoef je echt niet voor deze dure technologie te gaan, alleszins nu nog niet. Wil je deze batterijbank bijna verdubbelen in vermogen en niet de ruimte die het inneemt daarbij ook dan komt lithium om de hoek kijken, en daar wil ik net mijn punt van maken.
Maar hier houd ik het op de Super B batterijen om niet helemaal off-topic te gaan. Bij de meeste 'doordeweekse' campers moet je wel besparen op laadvermogen en meestal zit die huishoudbatterij dan nog op een plaats waar het zelfs niet is voorzien is om er een tweede batterij in parallel bij te plaatsen, lukt het zelfs niet om te wisselen naar een omvangrijker batterij met meer vermogen.
Net dan komt een Super B Epsilon batterij om de hoek kijken met dezelfde afmetingen en een bijna verdubbeling van je beschikbare vermogen. Dan wordt die lithium batterij pas interessant om te plaatsen, zorgeloze stroom word voor hen die met die gedachte spelen dan geen verre droom maar realiteit, nu ja totaal zorgeloos kan je uiteraard alleen maar als je aan een laadpaal hangt.
Die Epsilon van Super B is inderdaad een SUPER dure batterij maar daar krijg je dan ook iets voor terug op het gebied van technologie en kun je geenzins vergelijken met een andere lithium batterij van nauwelijks 1000 euro. Neem maar even de technische gegevens erbij van die Epsilon en een andere 'evenwaardige' lithium batterij.
Vergelijk en je merkt meteen dat die Epsilon een batterij is gemaakt voor 'dummy's' die geen stress willen over het laden en ontladen zelfs bij koudere temperaturen, een Senseo bereiden, enz... Die een 'upgrade' naar lithium willen betalen zonder er ooit nog naar te willen omkijken.
We zijn op een keerpunt tussen oude en nieuwe technologie op het gebied van energie stockering, vermoedelijk praten we binnen een tiental jaar hier helemaal zelfs niet meer over en nemen we lithium (of andere technologieën) als vanzelfsprekend aan in onze campers.
Wat voor mij de grote revelatie is toont Victron met zijn nieuwste 200Ah LiFePo4 batterij, die is gewoon gehalveerd in omvang en gewicht voor hetzelfde uitgangsvermogen in vergelijk met het oudere model. En die prijs ervan, dat doet pijn maar dat vergeet je snel.
Zie maar even op dit filmpje:
Laatst gewijzigd door timmermc op wo 11 sep 2019, 8:48, 1 keer totaal gewijzigd.