Eindafschakeling

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Eindafschakeling



Bericht door Hoofdnoorman »

De afschakeling van de motor voor het zonvolgsysteem wil ik mechanisch op onderstaande wijze gaan doen.
Klopt dit?
Ik was een beetje onzeker, maar het moet (volgens mij) dik in orde zijn zo.
Als de eindschakelaar is omgezet, stopt de motor. Maar....,als daarna de polariteit veranderd, moet de motor dus aanloop hebben. Zodra de motor de + krijgt via de diode, zal de blauwe balk de eindschakelaar vrijgeven. Deze slaat dan dus om.
Mijn vraag in deze: "Krijgt de motor voldoende snelheid om de de eindschakelaar te laten omslaan zodat deze via het andere contact de motor verder kan bedienen? Of, moet ik tussen de diode en het aansluitpunt van de eindschakelaar nog een condensator zetten om de tijd, die de eindschakelaar nodig zal hebben om om te slaan, te overbruggen. Zo ja, wat moet dan ongeveer de capaciteit zijn? Het motortje neemt ongeveer 2 Amp."

De besturingskast wisselt dus van polariteit op de paarse draden.
Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Eindafschakeling



Bericht door JTG »

Als je bezorgd bent over de kracht om de schakelaar 'om' te laten slaan zou je eventueel ook een lichtsensor toe kunnen passen als eindstop; lichtstraal geblokkeerd dan signaal motor uit. Bij 3D printers werden meestal ook zogenaamde endstops gebruikt, die hebben niet veel drukkracht nodig om te signaleren. Hoeveel precies weet ik niet, maar aanraken met je vinger is vaak al voldoende.
zie bijvoorbeeld dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=qc96NYYDOg8

edit:
hmm, belangrijk woord in jouw eerste zin over het hoofd gezien: mechanisch
Vanuit het andere topic gaf je al aan met Arduino te willen besturen, waarom wil je de eindafschakeling dan mechanisch doen?
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Eindafschakeling



Bericht door Grumble »

Neem dan wel microschakelaars, want anders kan het gebeuren dat als de motor snel genoeg stopt hij stilstaat tussen twee standen van de eindschakelaar in.

Afbeelding
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Eindafschakeling



Bericht door pwhooftman »

Als ik het goed begrijp ben je bezorgd dat een eindschakelaar tussen de twee standen in komt te staan als de motor een klein tikkie spanning krijgt, en dan stopt omdat de eindschakelaar los begint te komen van het ene contact, en naar het andere contact begint te gaan. Met microswitches kan dat niet gebeuren, intern zijn die zo geconstrueerd dat het contact altijd doorschakelt naar de andere kant zodra het kantelpunt wordt bereikt.
Wel de microswitches een relais aan laten sturen, waarbij het relais de motorstroom stuurt.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Eindafschakeling



Bericht door pwhooftman »

pwhooftman schreef:
di 03 sep 2019, 9:38
Als ik het goed begrijp ben je bezorgd dat een eindschakelaar tussen de twee standen in komt te staan als de motor een klein tikkie spanning krijgt, en dan stopt omdat de eindschakelaar los begint te komen van het ene contact, en naar het andere contact begint te gaan. Met microswitches kan dat niet gebeuren, intern zijn die zo geconstrueerd dat het contact altijd doorschakelt naar de andere kant zodra het kantelpunt wordt bereikt.
Ik zou wel de microswitches een relais aan laten sturen, waarbij het relais de motorstroom stuurt.
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Eindafschakeling



Bericht door B12M_Ferry »

JTG schreef:
di 03 sep 2019, 8:38
...Arduino te willen besturen
Ja, waarom niet met arduino. Met een lichtsensor een 'zonzoeker' verzinnen. (Of meerdere naast elkaar, welke meeste stroom/spanning geeft, staat de zon. Of met tijd dat hij automatisch meeloopt. Oid.)
Met een stappenmotor (Makkelijk te besturen met arduino) kan je exact de motor sturen.
Eindschakelaars heb je nog steeds nodig.
Volvo B12M bus in ombouw.
sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: Eindafschakeling



Bericht door sleutel13 »

Dit kan geheel zonder arduino. Relaisboard kopen en rommelen maar. Heb ik zelf ook gemaakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Eindafschakeling



Bericht door DJSmiley »

(Eind)detectie kun je mogelijk ook elektronisch doen. Als de motor tegen het einde zit zal het stroomverbruik omhoog gaan. Dat kun je gebruiken als detectie (immers, onder normale belasting is de stroom lager, en loopt pas op als ie blokkeerd)

Bijkomend voordeel is dat je dan ook meteen een beveiliging hebt mocht ie onverhoopt ergens middenin blokkeren door wat voor reden dan ook, ipv de motor die kapotbrand.

Microschakelaars: Ik weet niet of dat betrouwbaar genoeg is. Denk aan vocht, condens, vriezen, sneeuw en wat er allemaal bij komt kijken.

Stappenmotor is ook een goede optie. Dan heb je exacte controle over de posities en kun je (eventueel in je software) exact de eindposities bepalen

Eventueel kun je ook een benaderingsschakelaar gebruiken. Die werken op basis van inductie en detecteren staal. Dat is de meest betrouwbare oplossing en wordt ook industrieel toegepast (niet gevoelig voor vuil, koude enz)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op di 03 sep 2019, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Eindafschakeling



Bericht door Hoofdnoorman »

pwhooftman schreef:
di 03 sep 2019, 9:38
Als ik het goed begrijp ben je bezorgd dat een eindschakelaar tussen de twee standen in komt te staan als de motor een klein tikkie spanning krijgt, en dan stopt omdat de eindschakelaar los begint te komen van het ene contact, en naar het andere contact begint te gaan. Met microswitches kan dat niet gebeuren, intern zijn die zo geconstrueerd dat het contact altijd doorschakelt naar de andere kant zodra het kantelpunt wordt bereikt.
Wel de microswitches een relais aan laten sturen, waarbij het relais de motorstroom stuurt.
Jij en Grumble hebben het begrepen, dat is inderdaad waar ik bang voor was en, gelukkig, dus nu niet meer.:thumbup:
Een relais zal niet nodig zijn, dat wordt wel een heel kermis binnen in de draaiunit.
Ik heb er al de zon-volg print ingezet, een extra aluminium bracket voor de scharnieren van het paneel en ik heb wel ruimte voor 4 miroswitches. (Die moet ik ook goed af kunnen stellen.)

Om 4 lichtsluizen in te bouwen vind ik ook teveel van het goede. De microschakelaars neem ik met lepeltjes zodat die de (eventuele) naloop van de beweging kunnen opvangen. Het gaat er enkel om dat hij in de ruststand komt of niet te ver doordraait. Dus zo simpel mogelijk. Het voldoet echter ook niet aan mijn vraag of het getekende zal werken. Ik heb zelfs nog ergens een meeloopwiel liggen met een microswitch die 720° kan werken. Volgens mij uit een oude videorecorder. Maar wat dat precies ligt? Tevens is die diameter toch te klein.
Ook is deze draaiunit met slechts tweedraads motoren. Ik ga er neit wat anders inbouwen dus geen Arduino in dit type.

Ik heb van twee forumleden de juiste benodigde draaiunit aangeboden gekregen en daar een beetje op gerekend. Dat is ook de reden dat ik dus wat langer thuis ben gebleven. De draaiunit moet aangepast worden voor het paneel en dat is zaagwerk etc. Dat moet dus thuis gebeuren. Onderweg en in Spanje had ik mij dan bezig kunnen houden met de Arduino. Al de benodigde (of mogelijk benodigde) shields, heb ik reeds in voorraad.
Bij het ene lid, blijft hij toch op de camper en het andere lid komt er nog niet aan toe om hem er af te halen. Helaas gooit dit mijn vakantieplannen een beetje in de war, ik dacht twee benen te hebben om op te staan, maar val nu toch om.

Oproep:
Mocht iemand toch nog ergens een Kathrein, Mobisat (of soortgelijke zie foto) draaiunit hebben liggen en er niets mee doet, wil ik het graag ophalen. Besturing etc is niet belangrijk, maar wil dit graag hebben omdat ik ook wat aan het verzinnen ben voor een universeel satzoeksysteem en dus verschillende mogelijkheden wil bestuderen zonder vast te lopen als er wat kapot gaat met experimenteren.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op di 03 sep 2019, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Eindafschakeling



Bericht door PaulBng »

Er bestaan ook zogenaamde benaderings schakelaars.
Heb ik in mijn portaalfrees gebruikt.

Ze bestaan, dacht ik, als NO en NC.

Ze schakelen, zoals de naam al zegt, wanneer een magnetisch metaal benaderd wordt.
Maar ze zijn veel nauwkeuriger dan een reed relais. En geen magneetjes nodig.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Eindafschakeling



Bericht door Hoofdnoorman »

Omdat de besturing reeds klaar zit op een vaste print, Paul, heb ik dus niets aan benaderings schakelaars. Zij maken of verbreken slechts, evenals reed switches, hal sensoren of lichtsluizen. Dan moet er altijd een aparte print gebouwd worden om de besturing op te vangen en dat wil ik niet. Althans, niet in deze versie waar ik nu mee bezig ben.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Eindafschakeling



Bericht door Atoz »

Nadat ik de vraagsteller zijn schrijven enkele keren las en herlas kwam ik tot het onderstaande antwoord:

Gebruik de juiste schakelaars (zo met een lipje) en voldoende 'zware' diode's en volgens mij heb jij dan een bruikbaar schema.

Ik bespaar de vraagsteller allerlei andere mogelijkheden om tot het gewenste resultaat te komen.

Mag ik dan nu een :cheers: omwille van mijn geweldige antwoord :lol3:

Het moest al lang klaar zijn.
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Eindafschakeling



Bericht door Hoofdnoorman »

Hier komt hij, Guido, pak hem maar uit je koelkast. :cheers: :-B

Ik kon zelf niet uitvinden waarom het niet zou werken en ik denk ook dat als de tekeningetjes fout waren er minstens een tiental met eigen schetsjes waren gekomen.

Ik ga nog wat LDR's bestellen en 4 van die mooie schakelaars. Volgende week dan maar helemaal af gaan maken.
Er moeten nog draaiarmen aan zodat hij op straat kan staan. Hij gaat het dak niet op. Er gaat ook nog een anti diefstal in. Als de kabel losgemaakt wordt, activeert er binnenin een piezo ontsteker (heb ik nog liggen), en komt het hele ding onder spanning te staan. Op de print (van Eco-Worthy) zijn nog 4 bestuurbare kanalen over via de afstandsbediening.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie