gestabiliseerde omvormer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

gestabiliseerde omvormer



Bericht door appellover »

Afbeelding
Bestaat echt hoor.
Input 12v 40 amp.
Op de doos staat “ zeer veilig” en 3 jaar garantie maar die is verlopen en ik heb het bonnetje niet meer .
Kan alleen een eurostekker in .
Nog nooit gebruikt ,nieuw in doos.
Maar een gegeven paard enz.





Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
winor
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 13:54
Locatie: leeuwarden

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door winor »

ik zie dat er geen gegadigden zijn voor je aan bod nou ik wil hem dolgraag van je overnemen en hoeft niet gratis te zijn
eens kom je weer in holland zou ik hem graag van je willen overnemen opsturen is ook een mogelijkheid verzend kosten zijn voor mij natuurlijk
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door appellover »

Zal vragen wat opsturen kost bij postkantoor .
Probleem is dat buren die teruggaan altijd met vliegtuig komen en maar 10 kg mogen meenemen dus nooit ruimte.
Komt bij of dat geen probleem is op vliegveld met een omvormer verbonden met draden .
Je hoort nog via pb.

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Camper_01

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door Camper_01 »

myway schreef:
ma 02 sep 2019, 14:06
Tja er zijn blijkbaar mensen die een allergie hebben wat betreft een omvormer.
Dan wordt er gelijk geroepen dat het allemaal op 12 volt kan.
Er is helemaal niets mis met een omvormer 12/230
Kies er een van een goed merk met zuivere sinus.
Die in mijn link hebben zelfs een eco stand dus heel weinig eigen verbruik.
Gebruik je hem erg weinig kun je hem met een simpel aan/uit schakelaar bedienen.
Stroomverbruik op de accu en nuttig rendement van uw systeem. Voorbeeld: Tv's gebruiken bijna altijd een losse 220/12 volt adapter. Lekker van deze tijd, vroeger alleen 220 volt, mijn laptop heeft een adapter voor 12 volt DC evenals alle USB aansluitingen dus geen 220. Koffie is natuurlijk een ander verhaal maar wij doen dat op gas
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door hathi »

Geheel met je eens Camper01, ...eenieder moet natuurlijk zelf weten of hij van 12 V eerst 230 V maakt,om vervolgens een 12 V apparaat te bedienen , de uitzonderingen daargelaten, maar tegenwoordig kan bijna alle apparatuur in een Camper op de aanwezige 12 Volt, en is naar 230 omvormen niet persee meer nodig, alleen je accu,s vergen bij omvormen dan wel meer aandacht,en dat gebeurt meestal te laat,zoals je hier dikwijls kan lezen
Hans
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door DJSmiley »

Als je een omvormer wilt aanschaffen zou ik wel meteen 'investeren' in een goede sinusomvormer.

Veel goedkope omvormers geven een blokgolf of 'modified sinus wave'. Voor een gloeilampje maakt dat niet zoveel uit, maar voor andere (gevoeligere) apparatuur wel.
Soms werkt het wel prima, maar dat wil niet zeggen dat het een lange-termijn oplossing is. Een geschakelde voeding en bv een compressor in een koelkast zijn op zo'n blokgolf een stuk inefficienter. Gevolg is dat er ook (veel) meer hitte in ontwikkeld wordt dan waar ze voor ontworpen zijn. Gevolg is dat de koeling te krap kan zijn en het zoiezo de levensduur niet ten gunste komt.

Direct op de 12V dingen hangen is ook niet perse de meest veilige oplossing voor bv een TV (adapter van 12V vervangen door de accu).
Zo'n adapter geeft gewoon een stabiele 12V. Je boordnet is dat niet. Die kan rustig oplopen tot 14-15V bij een draaiende motor. Ook is de spanning veel minder stabiel (fluctueert bij grotere verbruikers) en zeker niet heel schoon (Veel 'ruis' van bv een dynamo en andere dingen).

Een daarvoor bedoelde laptop adapter kan wel. Dan ga je van 12 naar meestal 19V. Dat rendement is ook prima, iets van 96-97%. Met een omvormer (95%) en daarachter weer een adapter (95%) verlies je toch zo'n 10%.
Aan de paal, of in de zon icm panelen die je verbruik dekken, maakt dat weinig tot niets uit, maar dat zijn wel dingen om over na te denken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Vas199
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 02 sep 2019, 16:10

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door Vas199 »

Wat mij overwoog een inverter in te bouwen zijn de kosten en vooral het gemak. Geen enkele zoektocht naar aparte voedingen of geschikte apparatuur voor 12 volt. Alle apparatuur (mits bij mij onder 1500W gezamenlijk) kan ik zo mee pakken en in het stopcontact steken. Geen aparte laders voor telefoons of laptops of Bluetooth box, of verdelers nodig omdat ik maar 1 sigaretten aansteker heb tijdens het rijden en minimaal 3 telefoons. Ook tijdens rijden gewoon 230V aanwezig. Is gewoon super handig de gewende 230V te hebben ook al sta je niet aan een camping paal.

Het gemak (en stiekem de prijs, maar dat kwam door omstandigheden) is de meest doorslaande factor bij mij geweest.
Vasco, rijdende in
LMC Liberty 6400
1991 Fiat Ducato 290, 2.5 TD
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door hathi »

Ik heb al 20 jaar geen 230volt in de Camper gehad,en kan ook niet zeggen dat ik iets gemist heb ? Laad: 1x scheerapparaat ,2x IPHONE EN 1x IPad,kijk iedere dag TV..allemaal op 12 V..koffie zoals thuis,alleen moet ik het hete water ,zeLF in het filter gieten ( so what) ik lust die Senseo niet,de koelkast draait al 30 jaar op gas,.....230 V omvormer aanwezig ,nog nooit gebruikt,maar ook nooit zonder stroom of vroegtijdige accu problemen,ik vind het makkelijk
Hans
Vas199
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 02 sep 2019, 16:10

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door Vas199 »

Maar die koffie met heet water in een filter schenken maakt ook wel de lekkere koffie :thumbup: :-B
Gewoon net als een doodnormaal filter koffiezetapparaat, en die vind ik toch ook altijd het lekkerste. Helemaal mee eens
En er is meteen heet water voor de thee ook, voor de niet koffie drinkster :lol:

Ik moest een nieuwe koelkast, dus keuze was: "camping" koelkast, of inverter en "normale" koelkast.
Camping versie om en nabij 900,-
Inverter en normale versie iets boven 300,-
Om uit te proberen was de keuze snel gemaakt :D
Vasco, rijdende in
LMC Liberty 6400
1991 Fiat Ducato 290, 2.5 TD
Camper_01

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door Camper_01 »

"Direct op de 12V dingen hangen is ook niet perse de meest veilige oplossing voor bv een TV (adapter van 12V vervangen door de accu).
Zo'n adapter geeft gewoon een stabiele 12V. Je boordnet is dat niet. Die kan rustig oplopen tot 14-15V bij een draaiende motor. Ook is de spanning veel minder stabiel (fluctueert bij grotere verbruikers) en zeker niet heel schoon (Veel 'ruis' van bv een dynamo en andere dingen)."


Dit is een misvatting. Er zijn legio apparaten op de markt die een groot ingang-spanning bereik hebben. Dit betekent dat alle producten geschikt zijn om te werken op zowel 12/24V (belastbaar van 9-30V) maar natuurlijk ook op 230V. Krijgt de televisie onverhoopt toch meer spanning dan zit er een overspanningsbeveiliging op zodat uw televisie niet defect raakt. http://avtex-tv.nl/index.php/televisies/
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door Autocaravana »

Mijn omvormer is gestolen. Een nieuwe kopen lijkt me niet nodig. Telefoons, iPads en andere apparaten met USB of USB-c of andere aansluitingen (inclusief Macbook en camera) kun je simpel opladen met 12 Volt, dus ik zou niet weten waar ik heden ten dage zo'n ding voor nodig hebt. Bespaart weer ruimte.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door DJSmiley »

Camper_01 schreef:
wo 04 sep 2019, 15:43
"Direct op de 12V dingen hangen is ook niet perse de meest veilige oplossing voor bv een TV (adapter van 12V vervangen door de accu).
Zo'n adapter geeft gewoon een stabiele 12V. Je boordnet is dat niet. Die kan rustig oplopen tot 14-15V bij een draaiende motor. Ook is de spanning veel minder stabiel (fluctueert bij grotere verbruikers) en zeker niet heel schoon (Veel 'ruis' van bv een dynamo en andere dingen)."


Dit is een misvatting. Er zijn legio apparaten op de markt die een groot ingang-spanning bereik hebben. Dit betekent dat alle producten geschikt zijn om te werken op zowel 12/24V (belastbaar van 9-30V) maar natuurlijk ook op 230V. Krijgt de televisie onverhoopt toch meer spanning dan zit er een overspanningsbeveiliging op zodat uw televisie niet defect raakt. http://avtex-tv.nl/index.php/televisies/
'Echte' apparatuur voor mobiel (/camper/caravan) gebruik heeft idd een bredere input range en dan is het geen enkel probleem.
In dit geval ging het echter om een apparaat waarbij de bestaande 12V voeding vervangen zou worden door een boordnet. En bij dergelijke 'consumentenspullen' maakt het wel degelijk uit.

Naar mijn mening heb je 4 opties:

- Op veilig gaan en of alles op 230V via een sinus omvormer icm de originele adapter
- Op veilig gaan en specifieke apparatuur kopen voor gebruik in een dergelijke situatie (die dus geen probleem heeft met wat meer fluctuerende spanningen)
- Een stabiel 12V net maken en daarop direct je 'consumenten'spullen hangen (die dus 12V maakt van de boordspanning)
- Gok nemen en t maar zien in hoeverre het goed gaat (Kan mogelijk best, maar dat ligt wel een beetje aan het ontwerp in hoeverre het langdurig goed gaat)


Persoonlijk ga ik, als ik mn campertje bouw, voor optie 3. Daar komt dan ook alle ledverlichting op.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
c.dekker
Berichten: 403
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door c.dekker »

Jonckheer , ik vind u mededeling een beetje van dit kan ik en is verstandiger . wat u schrijft is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk om maar zon koelkast aan te schaffen en is ook niet de vraag van Ts . U rijd met een + /- met een 16 Tons voertuig en daar komt het niet aan op het gewicht . ruimeten enz . U heeft een goedkopere koelkast en dat is een mooi voordeel , maar u camper gebruikt wel veel meer brandstof als andere campers , dat is weer een nadeel , en we komen alle bij op een plaats aan .
Plaats reactie