gestabiliseerde omvormer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
autostarsjak
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 25 jun 2017, 10:30

gestabiliseerde omvormer



Bericht door autostarsjak »

Hallo,
Ik ben op zoek naar een betaalbare omvormer.
Hij moet van 12 volt 220/230 volt maken
Hij hoeft denk ik niet zo zwaar te zijn, omdat ik er alleen mijn tv ( 20 watt )
en mijn laptop er op aan sluit en laad.
Het eigen gebruik van de voeding moet natuurlijk ook niet te hoog zijn ...
Zoals ik al begrepen heb moet ik een gestabiliseerde voeding hebben.
Welke bevelen jullie mij aan en waar te koop ?
Bvd
Ook deze tijd zal eenmaal de goede oude tijd heten ...
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door myway »

De 250va is voldoende voor een beetje meer een 350va
https://www.dewitschijndel.nl/catalogse ... n+omvormer
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door Becosemsaida »

De meeste omvormers zijn minimaal gestabilizeerd, wat je het beste kan doen is een zuivere sinus kopen.

Denk altijd aan de toekomst, dus koop een hogere W uitgang dan dat je nodig hebt en vergeet niet dat je de accu's aan het verbruik van de omvormer moet aanpassen (geen 1000W op een 60Ah accu want dat gaat niet). Weet niet wat voor accu's je hebt maar reken dat je maximaal maar 50% van je accu capaciteit ter beschikking hebt. Vergeet niet dat je accu's moeten worden bijgeladen dus het minste wat je moet hebben is een zonnepaneel. Als je altijd ergens aan de paal staat heb je dit niet nodig.

Omvormers zijn er veel, Victron schijnt een van de beste te zijn (heb daar geen ervaring mee)maar er zijn andere goede merken. Ik heb een Edecoa 3000W zuivere sinus en ik vind het van goede kwaliteit, er zijn tests mee gemaakt.

Hier zijn er een hoop topics al over geschreven gewoon even zoeken en veel lezen. Als je niet met electronics kan werken en het niet allemaal begrijpt kan je het beter laten doen door iemand. Hulp krijg je hier altijd.....

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
autostarsjak
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 25 jun 2017, 10:30

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door autostarsjak »

Dank voor de reactie Beco.
Vergeten erbij te zeggen ... 2 x 90 watt accu + een zonnepaneel.
Ik sluit er echt niet veel meer aan omdat ik meestal vrij sta dus alles minimaal.
Mvg
Ook deze tijd zal eenmaal de goede oude tijd heten ...
Camper_01

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door Camper_01 »

Koop een 12 volt TV en een 12 volt adapter DC-DC voor uw apparatuur, dit is volgens mij een betere oplossing. Waarom 220/240 volt wissel nodig? Is niet meer van deze tijd.
Gebruikersavatar
autostarsjak
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 25 jun 2017, 10:30

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door autostarsjak »

Is een 12 volt adapter DC-DC niet hetzelfde als een omvormer?
Kan natuurlijk ook een nieuwe camper kopen .... daar zit er waarschijnlijk 1 in...
Hartelijk dank voor je zinvolle reactie camper_01.
Mvg
Ook deze tijd zal eenmaal de goede oude tijd heten ...
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door de Jonckheer »

Camper_01 schreef:
ma 02 sep 2019, 13:05
Koop een 12 volt TV en een 12 volt adapter DC-DC voor uw apparatuur, dit is volgens mij een betere oplossing. Waarom 220/240 volt wissel nodig? Is niet meer van deze tijd.
Laat mij dan maar lekker ouderwets alles op 230 volt hebben op de omvormer. Ik kocht kort geleden een grote dubbeldeurs A++ Zanussi koelkast voor €500. Daar kun je nog niet eens een klein 12 volt compressorkastje voor kopen want die is maar liefst €200 duurder en daarbij niet zo betrouwbaar, ze gaan regelmatig stuk waarbij reparatiekosten niet voor de poes zijn. Koffie zetten kun je niet op 12 volt of je moet engelengeduld hebben en van oude koffie houden :lol: :lol:. De meeste apparaten op 230 volt zijn én goedkoper én beter. Alles waar camper of boot op staat is nu eenmaal minstens dubbel zo duur als waar dat niet op staat. Zal wel iets te maken hebben met kleinere aantallen. Wat betreft een koelkast ontbreekt bij de 12 volt kastjes het energielabel wat bij mij twijfels oproept over de isolatie (met bijbehorend energieverbruik) van die kastjes. Is vreemd trouwens want wat schrijft de consumentenbond: "Alle koelkasten moeten een Europees Energielabel hebben. Dit is verplicht voor alle koelkasten die na 30 november 2011 op de markt zijn gebracht". Einde citaat. Dus ergens klopt er iets niet.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

gestabiliseerde omvormer



Bericht door appellover »

Wij hebben 600 watt , moest eerst ff kijken hoeveel watt.
Zat nieuw in de camper gebouwd.
Gebruik het zelden ,alleen als mijn vrouw een smoothie wil maken als ze weer aan de lijn moet .(vindt ze.)
Laptop,tv,decoder, alles 12 volt.
En koffie met die beroemde fluitketel.


Met vriendelijke groet
Ron
Laatst gewijzigd door appellover op ma 02 sep 2019, 13:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door Aloys »

Ik heb een 250W sinus-omvormer in de auto, die zou ik niet willen missen. Mijn laptop draait erop, de lader
van de digitale camera, videocamera etc. Ik vind het reuze handig om (9!) stopcontacten te hebben in de camper.
Dit is, sinds de jaren '90, onze derde camper met een (lichte) omvormer. Daarvóór waren die dingen nogal duur,
net als zonnepanelen!

Overigens: het ding heeft omvormer of inverter (Engels). Een gestabiliseerde voeding is een apparaat dat van
230V wisselspanning 13,8V gelijkspanning maakt. De andere kant op dus. Tenminste, zo hebben we dat ooit
afgesproken in het forum om spraakverwarring te voorkomen :D .
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door myway »

Tja er zijn blijkbaar mensen die een allergie hebben wat betreft een omvormer.
Dan wordt er gelijk geroepen dat het allemaal op 12 volt kan.
Er is helemaal niets mis met een omvormer 12/230
Kies er een van een goed merk met zuivere sinus.
Die in mijn link hebben zelfs een eco stand dus heel weinig eigen verbruik.
Gebruik je hem erg weinig kun je hem met een simpel aan/uit schakelaar bedienen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

gestabiliseerde omvormer



Bericht door appellover »

Heb nog een nieuwe 300 watt in de schuur liggen. Merk is Tronic.
Denk paar jaar geleden gekocht om de mac air op te laden maar daar heb ik nu een 12 volt aansluiting voor.
De Mac neem ik niet meer mee, alles op de ipad.
Dus als iemand in de buurt van Guardamar in Spanje is, je kunt hem gratis ophalen, ligt hier maar te verstoffen.
Is met 2 klemmen en sigaret aansteker stekker, en een zekering extra en een usb .
( smoothie apparaat is 320w )

Met vriendelijke groet
Ron
Laatst gewijzigd door appellover op ma 02 sep 2019, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door Aloys »

Daar kon ik bij mijn omvormer moeilijk bij, bij die simpele aan/uit schakelaar. Ik had 'm weggebouwd bij
mijn huishoudaccu. Toen heb ik een 40A autorelais tussen de omvormer en de accu gezet, in die dikke
plusdraad.
De sturing van het relais ter plekke aan massa (min), een dun plusdraadje komt van een schakelaartje op
mijn home-made paneel. Ledje ernaast, dan vergeet ik de omvormer ook niet uit te schakelen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door appellover »

De omvormer in mijn camper vergeet je echt niet uit te doen,de ventilator gaat regelmatig draaien hoor je duidelijk ook als er geen verbruik is.


Groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: gestabiliseerde omvormer



Bericht door myway »

Bij die uit mijn link zet je de schakelaar op aan, er zit een groen blokje naast met een zwart draadje als je die naar een schakelaar brengt kan het op afstand.
Daar is natuurlijk een originele voor maar die kost meer dan 30€

Overigens een fabrikant die een 300 watt omvormer aanbied met een sigaretten aanstekerplug er aan heeft er iets niet van begrepen
Plaats reactie