Multi keuze in multimeters

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Multi keuze in multimeters



Bericht door jansloos »

Was ik op www, op zoek naar?? En verdwaalde ik ja helaas tussen de multimeters.
Laat ik daar nou geen hekel aan hebben :-B

Helaas ben ik maar 1 x per jaar jarig.
Morgen mag ik van mn vrouw weer kijken.

https://m.banggood.com/buy/vion-multimeter.html

Veel plezier.

Ps, wat zou jullie keuze zijn?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Multi keuze in multimeters.



Bericht door Aloys »

Hoi Jan, ik zag achteraf pas dat jij de TS was, jij weet natuurlijk wel het een en ander van elektriciteit.
Ik schreef onderstaande eigenlijk voor iemand met minder kennis... :D

Voor mensen met een beeldscherm groter dan je telefoon: https://www.banggood.com/buy/vion-multi ... Country=NL&

Als je er eentje koopt van meer dan € 22 loop je het risico nog BTW en invoerrechten te moeten betalen.
De mijne komt van Conrad, vanaf € 35 gratis verzending: https://www.conrad.nl/o/multimeters-str ... 2&vat=true

In het algemeen:
welke je het beste kunt kopen is afhankelijk van je technische kennis én wat je er mee wilt gaan doen.
Voor eenvoudige metingen, ook om te kijken of ergens sluiting zit, is een ingebouwde 0 Ohm-pieper wel
handig: bij sluiting begint ie dan te piepen en hoef je niet naar het scherm te kijken.
(Want als je naar het scherm kijkt kun je niet zien waar je precies de meetpennen tegenaan houdt...)

Persoonlijk vind ik deze wel mooi: https://www.conrad.nl/p/voltcraft-vc-27 ... 00-1647181

Zelf gebruik ik deze, omdat die ook een "analoge" schaal onderin heeft (zo'n blokjes-streep die langer of
korter wordt). Handig als je iets nauwkeurig moet afregelen op minimum of maximum: die streep wordt
dan korter of langer in plaats van dat je naar bewegende cijfertjes kijkt...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Multi keuze in multimeters.



Bericht door 309T16 »

Daar heeft de mijne een los scherm voor. Die kan dan binnen 15 meter met een magneet geplaatst worden.

Inderdaad een overvloed aan meters tegenwoordig. Zelfs de stroomtang-meters zijn voor een hobbyist bereikbaar tegenwoordig. Sinds een jaar of twee een Voltcraft ook van Conrad in mijn bezit. Verrekte handig!
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Multi keuze in multimeters



Bericht door Zwerfsteen »

Mijn keuze zou inderdaad een stroomtang zijn die lage dc stromen kan meten, maar een meter met scope functie lijkt me ook niet gek.

Voor 'gewone' metingen gebruik ik mijn oude en vertrouwde Fluke.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Multi keuze in multimeters



Bericht door bupozaanstad »

Het is net wat je er mee wil meten, ik heb zelf de M-980T in gebruik. Is wat groter maar vanwege de draagriem overal toepasbaar. Normaal staat hij in mijn shack (radiokamer) maar tijdens ritten met de camper gaat ie mee in de kast. Voordeel is dat hij werkt op 220 volt, 9 volt of op 6 AA batterijen, op het moment dat je de stekker van 220 volt inplugt wordt het batterij circuit uitgeschakeld.
Bijlagen
M-980T.jpg
M-980T.jpg (32.36 KiB) 812 keer bekeken
Laatst gewijzigd door bupozaanstad op za 31 aug 2019, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Camper_01

Re: Multi keuze in multimeters



Bericht door Camper_01 »

Ik blijf ook maar bij mijn Fluke meters.😍😍
Camper_01

Re: Multi keuze in multimeters



Bericht door Camper_01 »

bupozaanstad schreef:
za 31 aug 2019, 14:21
Het is net wat je er mee wil meten, ik heb zelf de M-980T in gebruik. Is wat groter maar vanwege de draagriem overal toepasbaar. Normaal staat hij in mijn shack (radiokamer) maar tijdens ritten met de camper gaat ie mee in de kast. Voordeel is dat hij werkt op 220 volt, 9 volt of op 6 AA batterijen.
Zeker ook goed voor overgewicht dan.😍
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Multi keuze in multimeters



Bericht door de Jonckheer »

Voor een paar € haal je er een bij de Action. Kan Ampere, Volt en Ohm meten, wat wil je nog meer?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Multi keuze in multimeters



Bericht door 309T16 »

Meer? Stroom meten zonder de stroomkring te hoeven onderbreken
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Multi keuze in multimeters



Bericht door jansloos »

Hoy Aloys.
Dan zaten we op "dezelfde golflengte" om in jouw termen te spreken.

Dat met die "importheffing" valt wel mee hoor. Ik heb via een ander chinees kanaal ( wish) de Mustool MT 8206 besteld. ( Is hier op het forum al eerder gemeld) en daar geen invoerheffing op gekregen. Ook geen behandelkosten van bv DHL.
De prijs was rond de €50,--
Volgens mij ligt het er aan wat de leverancier op het pakketje vermeld als waarde? :-B

Als ik deze lijst met meters eerder had gezien, was mijn keus toch anders geweest. Waarschijnlijk net zolang zoeken tot ik een meter vond met de meeste mogelijkheden in een.

En ja fluke. Ik heb een defecte liggen hier. 2 kanaals, groot display, scoopfunctie. Onderzoek kost 99€ vervalt bij rep. Maar wat kost reparatie? En koop ik voor die reparatieprijs mogelijk een nieuwe CH?

Die van bupozaanstad is ook een mooie meter. Hij heeft er wel een grotere camper voor moeten aanschaffen :P
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Multi keuze in multimeters



Bericht door herbybg »

En ik "werk" nog steeds (reeds 50j) met enkele onverwoestbare BVM met ECC81/2/3

BVM is buisvoltmeter V: DC/AC dB en Ohms
Gekocht voor 20€!
In de MH zit een Action meter V:DC:AC:Ohm en een testlamp 50/55W
Hiermee alle behoeften gedekt! :hug:
Camper_01

Re: Multi keuze in multimeters



Bericht door Camper_01 »

BVM is buisvoltmeter V: DC/AC dB en Ohms
Gekocht voor 20€!


Heb je wel altijd 220 volt voor nodig, anders werkt de BVM natuurlijk niet.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Multi keuze in multimeters



Bericht door DJSmiley »

Fluke is prima spul, maar daar hangt ook een prijskaartje aan :)

Een Action ding voldoet vaak net zo goed. De nauwkeurigheid is voor veel gebruikers niet zo heel belangrijk, 0.1V verschil maakt vaak niet echt uit. 't feit dat je kan meten is meer waard.

Een goede budgetkoop is imho de Aneng AN8008. Die kost zo'n 17 euro, dus ook onder de grens met invoerrechten enz. Groot display, backlight, doormeetfunctie met geluid.. En voorzien van diverse kabeltjes, oa met een setje krokodillenklemmetjes. Dat zijn praktische dingen om te hebben.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Multi keuze in multimeters



Bericht door Kroppie »

en een met dc ampere meettang, komt op +-23 euro

https://www.banggood.com/MUSTOOL-X1-Poc ... rehouse=CN

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie