Zonnepaneel: flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Zonnepaneel: flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger



Bericht door HansToo »

Voor 2 weken een aantrekkelijk compleet zonnepaneel-pakket besteld.

Na enkele dagen werd het pakket afgeleverd: het zonnepaneel in een aparte doos, de rest in een andere. Het eerste wat ons daarbij op viel was dat de term 'beloopbaar' wel heel erg letterlijk was opgevat; er stonden diverse voetafdrukken op de doos van het zonnepaneel :bang: . Omdat ik geen idee heb wat de ondergrond hierbij was leek mij de kans op contactbreuken aanwezig. De foto's naar de leverancier gestuurd en volgens de technische dienst zou dit geen probleem moeten zijn: ze waren flexibel genoeg om dit op te vangen. Ik moest ze maar uitproberen en zo nodig contact op nemen. Ik heb nog gevraagd of ze het gelijmde paneel dan ook zonder beschadigingen van het hefdak kwamen verwijderen maar op die vraag kreeg ik geen antwoord.
Omdat ik het desondanks niet vertrouwde heb ik het paneel afgelopen week in de prachtige zomerzon gelegd, de voltmeter er op gezet en simpelweg de spanning gemeten. Resultaat: maximaal 22,2 V (ook na netjes schuin omhoog in de richting van de zon), terwijl de spanning bij een open circuit max. 23,4 V bedraagt. Nu heb ik dus een getal gemeten, alleen heb ik geen idee hoe dit te interpreteren :problem:. Daarom voor jullie een aantal multiple choice mogelijkheden:
a) 1,2v verschil dus nu al deels stuk - gauw terugsturen
b) welnee, prachtig resultaat: die 23,4 is onder ideale omstandigheden, dus dat haal je nooit. Goudmijntje, dus houden!
c) Sukkel! Dit zegt niets. Dat moet je .... doen! (heb overigens al ergens op het forum gelezen dat ik de meter tussen draden aan moet sluiten om de werkelijke stroom (A) te meten. Maar zonder verdere installatie om dit mee uit te voeren een lastige zaak.)
d) Jullie eigen interpretatie

In ieder geval weet ik inmiddels dat deze methode wel iets zegt. We hebben de leverancier namelijk gevraagd om het zonnepaneel om te wisselen, maar dat kwam kennelijk niet voor in de procedures. Dus dan zelf maar zorgen voor de 'omruilservice': gewoon nog zo'n zelfde pakket besteld en alvast een retourtje aangevraagd voor de 1e.
De leverancier had kennelijk iets geleerd, want het zonnepaneel was nu goed verpakt in bubbeltjesfolie. Maar ook nu wist de bezorgdienst de leverancier en ons te verrassen. Namelijk met hun interpretatie van 'flexibel': ondanks de bubbeltjesfolie zaten er nu duidelijk 2 kniklijnen in het zonnepaneel :bang: :bang: .

Dus na uitpakken de 2 zonnepanelen naast elkaar in de zon gelegd en er was een constant verschil van 0,5 V tussen paneel 1 en paneel 2 in het voordeel van de 1e 'belopen' versie. Dus de geknikte versie alvast ingepakt voor het retourtje :lol: .

Maar nu de hamvraag: zonnepaneel 1 houden of er zo snel mogelijk achteraan sturen en op zoek naar een betrouwbaardere leverancier cq. op zoek naar eentje waar ik het op kan halen zodat de bezorgdienst niet een derde verrassende interpretatie van wat dan ook kan 'afleveren' :evil: ?

P.S. had er foto's bij willen zetten maar TinyPic blijkt er mee op te houden en heb nog geen tijd gehad om een alternatief te zoeken (te druk met ombouwen van de bus :-B ).
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel, flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger



Bericht door veetee »

Beide retour en een betere leverancier zoeken.
basleijssenaar
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45

Re: Zonnepaneel, flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger



Bericht door basleijssenaar »

Wat een verhaal zeg :bang:

Mooi retour afzender en een betere leverancier zoeken inderdaad. En ons waarschuwen voor deze?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Zonnepaneel, flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger



Bericht door EasyBee »

En als de pakketbezorger komt, kijken of de doos heel en onbeschadigd is. Anders niet accepteren en retour afzender.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zonnepaneel, flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger



Bericht door Vertrokken2 »

Gebruik maken van je recht en retourneren die boel.
Overloopbare semiflex panelen zijn slechts overloopbaar na montage cnf de handleiding.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zonnepaneel, flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger



Bericht door Metor »

1e paneel: open spanning in zon verschil van 1.2V t.o.v. spec.
De open spanning van een paneel is zeer temperatuur afhankelijk. Als het warm is gaat deze spanning omlaag. Als het inderdaad warm was, is het normaal. Echter, door de beloping kan het paneel beschadigd zijn, afhankelijk hoe vlak de ondergrond was. Zou geen risico nemen en na ontvangst in die staat meteen terugsturen. Nu hij verlijmd is eigen risico.
2e paneel: geknikt en 0.5V verschil met de andere.
Vanwege de knikken kan deze beschadigd zijn of in ieder geval de levensduur verminderd, geen risiko nemen en terugsturen. Op zich is een 0.5V verschil op +-22V niet te groot.

Sporen van "stress" op (flexibele) panelen, zoals knikken, vlekken, deuken of strepen duiden op beschadiging. Niet accepteren. Hoewel het paneel nog goed kan werken, is de levensduur al aangetast.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel, flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger



Bericht door Kroppie »

de open spanning van een silicium zonnecel verminderd met 0,003 volt per graad celsius, in de volle zon is 60 graden een normale waarde, en bij een paneel met 36 cellen word de spanning dus 36 x0,003 volt per graad is dus +-0,1volt per graad minder, is bij 60 graden dus +-0,6 volt.

doordat de stroom met 0,1% per graad toeneemt, maar de spanning afneemt, daalt de opbrengst van een paneel dus ongeveer met 0,4-0,5% per graad.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Zonnepaneel: flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger



Bericht door Becosemsaida »

Een ding wat ik geleerd heb, op de harde manier, is dat je op panelen en regelaars niet moet besparen. Dus robuste panelen, goede regelaar en de rest komt wel.

Zonnepanelen waar je overheen kan lopen, rijden of rennen?? Met die klijne verbindingen tusse de cellen? Vergeet dat maar, zelfs de grotere panelen breken in het vervoer. Mijn advies: ALLES terug sturen, opzoek gaan naar betere panelen en vergeet deze zooi. Vergeet niet dat als je de panelen op het dak van je camper zet er (haast) nooit meer overheen gaat, tenzij je ze op de grond monteert natuurlijk :lol: :lol:

Daarbij ook niet vergeten dat het verlies (zie jos's post) vaak meer is in chinese rotzooi want er word flink bespaard in het maken van de panelen, geef een beetje meer marge om panelen te kopen en koop wat goeds.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel: flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger



Bericht door Kroppie »

de vreugde om het goed functioneren duurt voort als de pijn van het beetje meerprijs allang weer vergeten is.

en een paneel is het allereerste begin, is daar een probleem , is de rest van je investering ook weggegooid geld, en dat geldt ook vanaf het end natuurlijk. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zonnepaneel: flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger



Bericht door Metor »

de open spanning van een silicium zonnecel verminderd met 0,003 volt per graad celsius, in de volle zon is 60 graden een normale waarde, en bij een paneel met 36 cellen word de spanning dus 36 x0,003 volt per graad is dus +-0,1volt per graad minder, is bij 60 graden dus +-0,6 volt.
@Jos
Klein rekenfoutje :-B . +-0,1volt per graad minder, is bij 60 graden dus +-6 volt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel: flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger



Bericht door Kroppie »

ja niet eens klein foutje maar helemaal verkeerd gerekend :oops: , 60 graden , is 35 graden boven de test temperatuur van 25 gr, maakt dan 35 X0,003volt =0.105 volt per cel, bij 36 cellen paneel word het dan 36x0,105=3,78 volt minder spanning enkel door warmte.

sorry voor het misverstand en onjuiste info :-B , en bedankt voor de melding :wink:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Zonnepaneel: flexibel en beloopbaar volgens de pakketbezorger



Bericht door HansToo »

@Easybee: En als de pakketbezorger komt, kijken of de doos heel en onbeschadigd is. Anders niet accepteren en retour afzender.
heben we de 2e keer gedaan want bij het aflevern viel de dubbele knik direct op. Volgens de bezorger kon hij het paneel niet terug nemen want 'het pakket was niet beschadigd' en moest ik contact op nemen met de leverancier.

@Meteor: Nu hij verlijmd is eigen risico.
Hij is nog niet verlijmd. Juist vanwege dat 'eigen risico' heb ik het nog niet verlijmd en alleen maar op het gras in de zon gelegd en de spanning gemeten.Ik ben er namelijk maar niet van uit gegaan dat de leverancier hem er af kwam halen.

Sporen van "stress" op (flexibele) panelen, zoals knikken, vlekken, deuken of strepen duiden op beschadiging.
Dat is juist het punt: de dingen die je noemt zijn NIET te zien aan de panelen, maar alleen aan de verpakking. Wat nu precies mijn reden was om te vragen naar hoe ik kan meten of ze goed zijn (of niet).

@Becomsemsida: Een ding wat ik geleerd heb, op de harde manier, is dat je op panelen en regelaars niet moet besparen. Dus robuste panelen, goede regelaar en de rest komt wel.
De materialen zijn niet het punt; die zijn namelijk wel goed voor zover ik na kan gaan: het betreft duitse panelen, dus geen vage chinese en om die reden heb ik wel vertrouwen in de kwaliteit van de panelen. Controller is van Victron dus ook dat mag geen probleem zijn. Het is de pakketbezorger die er een puinhoop van maakt en vervolgens de leverancier die daar niet goed mee om kan gaan (lees: alleen volgens standaard protocol afhandeling alles of niets - een deelzending zit er logistiek kennelijk niet in en omwisselen, ook na uitdrukkelijk vragen hierom, zit kennelijk ook niet in de standaard protocollen van de 'service'desk.

@Jos: Als ik het goed begrijp is mijn meetmethode correct. Alleen is de 23,4 V gemeten bij een temperatuur van 25 graden en is de opbrengst bij een hogere temperatuur lager door de warmte. Op het paneel zie ik 4 x 9 = 36 zwarte vlakjes = cellen (neem ik aan).
Wat zou betekenen dat beide panelen ruime binnen de tolerantie vanwege mogelijke warmtestress zitten. Dus eigenlijk nog niet eens zo gek presteren ondanks de bezorgkunsten van de pakketdienst.
Plaats reactie