De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Atoz »

Fantastisch projectje, weeral.... Nog maar eens.

Maar als je die installatie los naast je camper plaatst, zou het dan kunnen zijn dat we met zijn allen klaar liggen om ze te jatten?

En als je plots wil vertrekken wegens (wat dan ook) moet je niet eerst alles binnen halen.

Eventueel een kleiner paneeltje laten draaien want je hebt wel meer opbrengst met al dat 'gedraai'.
Anderzijds maak ik me de bedenking dat je evengoed een vast paneel kan vervangen door je draaiende systeem.
Want in de zomer brengt dat paneel plat ook genoeg stroom op.

Hopelijk heb je wat aan mijn hersenkronkels :wave:
Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Evelynne »

Ik lees zeer nieuwsgierig mee.
Lang geleden, wanneer de dieren nog spraken, wou ik thuis ook zonnepanelen. Ik heb aan verschillende installateurs gevraagd of ze me een installatie met zonnevolger op een paal konden leveren. Ik had berekend dat voor eenzelfde opbrengst een installatie met zonnevolger achteraan in de tuin maar 1/4 à 1/3 van het oppervlak nodig had van een installatie op het dak (pal op het zuiden). Ik vond slechts één installateur die zei dit te kunnen, maar zijn offerte bedroeg wel het 3-voud van een andere installatie en dat was toen best wel wat. Ik vermoedde toen dat hij eens wou experimenteren voor mij.
Ik had toen ook andere vragen gesteld als de panelen met een elektromotor kantelen in de winter maar niemand durfde het aan.
Soit, later heb ik eens een gespeeld met een telescoop-goto-motorkit, ja ik zie ze al eens graag vliegen (de sterren en planeten dan), klein usb-zonnepaneeltje aan de telescoop vastgemaakt, dan in de besturing de coördinaten van de zon ingegeven (waarschuwingen over in de zon kijken overrulen) en het ding deed het prima, het bleef zelfs volgen na zonsondergang en wanneer er veel wolken hangen.
Economisch was dat toen zeker niet rendabel: te klein paneeltje, te dure motor en het verbruik van de motor.... maar ik kon er zonder probleem op een paar uur mijn gsm of tablet mee opladen.
Hoewel er zware newtonkijkers met goto-motor te koop zijn denk ik niet dat zo'n motor op statief sterk genoeg is voor een groot paneel maar wie weet, misschien zijn er nu al minipaneeltjes met hoog rendement, de economische rendabiliteitsverhouding zal ook wel al verschoven zijn.

Extra inval: kan je zo een automatische sattelietontvanger niet dubbel gebruiken? binnenzijde bekleden met zonnepaneeltjes en sturing van goto-telescoop er aan koppelen overdag en 's avonds de sturing voor de satelliet? Of gaan de zonnepaneeltjes de satellietontvangst verprutsen?
Veel succes, ik ben nieuwsgierig naar je resultaten.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10159
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Peter LMC »

Sat schotel met zonnepaneel :?:
Is er al.
http://www.bmsat.nl/pages/camper/samysolar.htm
Bert
Berichten: 1153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Bert »

Peter LMC schreef:Sat schotel met zonnepaneel :?:
Is er al.
http://www.bmsat.nl/pages/camper/samysolar.htm
Ik heb zo’n apparaat gehad. De opbrengst viel zwaar tegen. Hij ging wel de hele dag de zon achterna.

Bert
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Evelynne »

Alweer een geval van warm water ...
Peter LMC schreef:
za 31 aug 2019, 15:57
Sat schotel met zonnepaneel :?:
Is er al.
Zou alles dan al uitgevonden zijn? Of komen mijn ideeën rijkelijk laat?
Jeetje, 2.980€ ik ging bijna schrijven "wie koopt dat nu" tot ik de reactie van Bert zag. En dan nog geen goede opbrengst, slik.
Ik denk dat die wel uit de markt gehaald is want behalve bij BMSAT waar die nog steeds als "nieuw" wordt aangeprezen is die nergens (meer) beschikbaar.

Zou je hiermee op veel plaatsen welkom zijn? Trekken we binnen 10 jaar allemaal als er enkel nog elektrische campers toegestaan zijn en we willen vrijstaan.
Bijlagen
mobile_solar_power.jpg
Zou je hiermee op veel plaatsen welkom zijn?
mobile_solar_power.jpg (69.14 KiB) 692 keer bekeken
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

@Charm.
Egbert, ja de geschiedenis herhaalt zich, of eigenlijk ik ben wat later begonnen dan jullie. Ik was het inderdaad ook al van plan te doen. Al was het maar voor de gein.
Paneeltje draait perfect. Vrijwel geruisloos.
Helaas is de besturing die ik besteld heb (Eco Worthy), niet zo heel erg goed voor vaste montage op de camper. Hij volgt de zon, maar aan het eind van de dag gaat hij naar oost en naar beneden. Aangezien ik er geen eindbegrenzers aan heb zitten gaat hij maar door.
De eindbegrenzers moeten dus zo gezet worden dat het paneel naar het noordoosten staat en plat ligt.
In dit geval betekent dit dus dat de schotel-combinatie in zijn geheel in de aanvangspositie moet staan.

Het betekent dus ook dat ik toch met de Arduino bezig moet. Dat wordt een zware dobber. Van deze schotelunit was de potmeter voor de elevatie defect. Mocht ik straks wat proberen met de Arduino, moet ik het met twee potmeters gaan doen omdat de parkeerstand, maar ook als hij aan het eind van de draairichting is en de zon nog aan het volgen, moet hij helemaal 360° terugdraaien om het daar op te pikken.

Samysolar.

Ik ben, vanzelfsprekend, bekend met deze. Het zou een perfect systeem zijn voor mij als bijvoeding, ware het niet dat om het volgende: Let wel mensen, ik heb een extra systeem maar 20 dagen per jaar nodig. 10 dagen voor en na de zonnewende. Nu leg ik een flexpaneel van 80 watt op de voorruit. Ik ben een schaatsfanaat. meestal is er juist rond kerst veel te zien. Overdag! En dan heb ik de schotel dus nodig. Dan doet het paneeltje helemaal niets. Dan kom ik stroom tekort. Dan doet de TV het niet meer of ik heb geen lekkere Dolce Gusto. Dan wordt ik chagrijnig. :-B


Goed, om een kort verhaal lang te maken: De bestelde unit van Eco Worthy is eigenlijk niet bruikbaar op een camper. Ik zit even te dubben of ik hem terug stuur.
Morgen zal ik even een filmpje maken, als de zon tenminste wil schijnen en het de F1 niet stoort. De kast van de draaiunit is nog niet dicht omdat ik eigenlijk de print er ook in wilde bouwen zodat ik slechts 4 draden aansluiting heb.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik wilde een filmpje maken, maar daar is het niet van gekomen.
Ik wordt er gewoon ziek van die nieuwe Samsung Galaxy S9. Dacht dat dat ding wel "Time Lapse" kon opnemen maar kan niet vinden hoe en wat. Dus ben ik gestrest en dus nog geen filmpje.

De tijd dan maar besteed aan het slopen van de besturingskast en de print in de draaiunit ingebouwd. Nieuwe kabelboom gemaakt met 4 draden. (Voeding en de kabels van het solarpaneel.)
Één van de mini zonnecellen van het volgsysteem is schijnbaar niet goed. Degene die naar het zuiden wijst. Ik moet het mini zonnecelletje aan de noordkant half afplakken om het goed werkend te houden. Het is ook erg teer en niet geschikt om steeds te monteren etc. Wellicht dus maar 4 LDR op een printje maken.
Ook een paar microswitches bestellen om een einduitslag/parkeerstand te bewerkstelligen. Het ziet er naar uit dat ik dit systeem niet mee ga nemen naar Spanje. Het is mij te bewerkelijk en mijn flexpaneel kan het ook goed aan.
Maar de lol van het bouwen is mij al dubbel en dwars waard geweest. Het perfectioneren komt dus nog.


Eigenlijk is het idee van Guido zo gek nog niet. De draaiunit op de plaats van een vast paneel. Maar, in dat geval, moet het wel een perfect bruikbare unit zijn. Deze gaat dan toch bediend worden door een Arduino. Hiervoor moet ik een Kathrein draaiunit hebben, want die is mooi laag.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door marchugo »

Timelaps/Hyperlaps op Galaxy 9:

Ik zag deze handleiding op internet, wellicht heb je er iets aan:

https://www.techjunkie.com/record-time- ... y-s9-plus/

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Toch even, dat wat ik gefilmd heb, maar op YouTube gezet.



Oh uh, dat vreselijke piepje? Dat was een schilfertje aluminium wat tussen de rol zat, dat is nu weg hoor. :-B
En dat kraken is de afstandbediening.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Saviemeke »

Ziet er goed uit Rudy, ik volg dit met interesse. Ik heb ook nog ergens zo,n schotel motor en een oud paneel liggen, dus wie weet...

Dat oude paneel is trouwens een oud flexibel paneel, die heb ik indertijd op een plaatje triplex geplakt en er een aluminium lijstje omgezet. Voor mijn idee was dat paneel toch een stuk lichter dan een origineel stijf paneel.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Dankzij de tip van Marchugo even een timelapse getracht te maken.
Het paneel zoek het lichtste veld af als de wolken voor de zon zitten. Het is met een potmeter in te stellen in hoeverre hij dit doet. Ook de tijd tussen de metingen is door een potmeter in te stellen.

Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Evelynne schreef:
za 31 aug 2019, 15:37
Ik lees zeer nieuwsgierig mee.
Lang geleden, wanneer de dieren nog spraken, wou ik thuis ook zonnepanelen. Ik heb aan verschillende installateurs gevraagd of ze me een installatie met zonnevolger op een paal konden leveren. Ik had berekend dat voor eenzelfde opbrengst een installatie met zonnevolger achteraan in de tuin maar 1/4 à 1/3 van het oppervlak nodig had van een installatie op het dak (pal op het zuiden). Ik vond slechts één installateur die zei dit te kunnen, maar zijn offerte bedroeg wel het 3-voud van een andere installatie en dat was toen best wel wat. Ik vermoedde toen dat hij eens wou experimenteren voor mij.
Ik had toen ook andere vragen gesteld als de panelen met een elektromotor kantelen in de winter maar niemand durfde het aan.
Soit, later heb ik eens een gespeeld met een telescoop-goto-motorkit, ja ik zie ze al eens graag vliegen (de sterren en planeten dan), klein usb-zonnepaneeltje aan de telescoop vastgemaakt, dan in de besturing de coördinaten van de zon ingegeven (waarschuwingen over in de zon kijken overrulen) en het ding deed het prima, het bleef zelfs volgen na zonsondergang en wanneer er veel wolken hangen.
Economisch was dat toen zeker niet rendabel: te klein paneeltje, te dure motor en het verbruik van de motor.... maar ik kon er zonder probleem op een paar uur mijn gsm of tablet mee opladen.
Hoewel er zware newtonkijkers met goto-motor te koop zijn denk ik niet dat zo'n motor op statief sterk genoeg is voor een groot paneel maar wie weet, misschien zijn er nu al minipaneeltjes met hoog rendement, de economische rendabiliteitsverhouding zal ook wel al verschoven zijn.

Extra inval: kan je zo een automatische sattelietontvanger niet dubbel gebruiken? binnenzijde bekleden met zonnepaneeltjes en sturing van goto-telescoop er aan koppelen overdag en 's avonds de sturing voor de satelliet? Of gaan de zonnepaneeltjes de satellietontvangst verprutsen?
Veel succes, ik ben nieuwsgierig naar je resultaten.
Gr, Evelynne
Op jouw eerste paragraaf;
Het is zeker mogelijk om een aantal panelen op een paal te zetten. Je moet ze natuurlijk eerst onderling goed verbinden en een passend frame maken. Zal niet eens zo erg duur zijn. De kantelpunten houd je in het midden van de constructie. Zo is er niet veel kracht nodig om de panelen te verdraaien. Je moet natuurlijk wel goed zicht hebben op de zonnebaan.
Het grote probleem is de windbelasting. De constructie zal stevig genoeg moeten zijn om een beetje wind aan te kunnen. Bij teveel wind, moet het paneel dus in een soort "vaanstand" komen te staan en dat is meestal een horizontaal liggend vlak.
Het spreekt voor zich dat fundering etc. van de paal goed moet wezen. In principe kunnen kleine actuators de klus voor draaien en kantelen klaren.

De tweede paragraaf:
Zoals je misschien wel hebt gelezen over de SamySolar is dit best mogelijk. Mijn afwijzing zit echter juist in de periode dat ik TV kijken wil als de zon maar nauwelijks aanwezig is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8664
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door seth_space »

Dit is ook wel een interessant gegeven.
Verticaal geplaatste solar panelen beter.
https://www.gic.nl/innovatie/slimme-opl ... fficienter
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Kroppie »

op een camper natuurlijk zinloos zuks.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie