Aansluiting op 12V Fiat Ducato 290 zitten te los

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Aansluiting op 12V Fiat Ducato 290 zitten te los



Bericht door Noodzakelijk Online »

Hallo allen,

Nou het begint goed met het electrisch autark maken van mijn camper, is de 12V uitgevallen omdat een zekering stuk is gegaan. Het punt is echter, ik kan de zekering niet vinden! Ik heb op advies van mijn vader al in het dashboard kastje gekeken en daar leek alles in orde te zijn.

Is er nog een zekering in de camper waarvan ik nog niet af weet? Graag hoor ik van jullie en bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Update namens Jos:
Merk: Fiat Ducato 2.5 Panorama
Opbouw: Dethleff
Model: Alkhoof
Bouwjaar: 1992
Laatst gewijzigd door Noodzakelijk Online op wo 28 aug 2019, 12:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door Kroppie »

soms zit er een zekering in een dikke bruine draad achter de accu, tegen de wand van het rechterbinnenscherm, mss bij jouw type ook.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door Noodzakelijk Online »

Er liep wel een bruine draad (geen dikke overigens) tegen de wand van het rechterbinnenscherm maar dat was de luidspreker. Dus dat was hem niet.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door Kroppie »

jammer, dan weer verder zoeken, helaas is het type 230 ,niet het type waar ik veel van weet, maar er is vast iemand die wel weet waar er nog zekeringen zitten

en via google,: fiat ducato 230 plaats zekeringen.?

succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door pwhooftman »

Noodzakelijk Online schreef:
zo 25 aug 2019, 16:13
Hallo allen,

Nou het begint goed met het electrisch autark maken van mijn camper, is de 12V uitgevallen omdat een zekering stuk is gegaan. Het punt is echter, ik kan de zekering niet vinden! Ik heb op advies van mijn vader al in het dashboard kastje gekeken en daar leek alles in orde te zijn.

Is er nog een zekering in de camper waarvan ik nog niet af weet? Graag hoor ik van jullie en bij voorbaat dank voor de antwoorden.
Als je de zekering niet kan vinden, weet je dus niet of het een zekering is.... Geeft de huishoudaccu nog wel 12 volt op de polen van de accu?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door EasyBee »

Kijk eens onder de motorkap bij de startaccu. Daar zit gegarandeerd nog een aantal zekeringen.

"is de 12V uitgevallen omdat een zekering stuk is gegaan. Het punt is echter, ik kan de zekering niet vinden!"
Wat is er uitgevallen? Wat doet het niet en wat doet het nog wel?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door Noodzakelijk Online »

pwhooftman schreef:
zo 25 aug 2019, 17:44
Noodzakelijk Online schreef:
zo 25 aug 2019, 16:13
Hallo allen,

Nou het begint goed met het electrisch autark maken van mijn camper, is de 12V uitgevallen omdat een zekering stuk is gegaan. Het punt is echter, ik kan de zekering niet vinden! Ik heb op advies van mijn vader al in het dashboard kastje gekeken en daar leek alles in orde te zijn.

Is er nog een zekering in de camper waarvan ik nog niet af weet? Graag hoor ik van jullie en bij voorbaat dank voor de antwoorden.
Als je de zekering niet kan vinden, weet je dus niet of het een zekering is.... Geeft de huishoudaccu nog wel 12 volt op de polen van de accu?
Ik kan de zekering wel vinden. Maar de zekeringen die ik heb gevonden zijn allemaal nog goed. Van de huishoudbatterij achter de stoel kon ik het niet goed zien. Ik heb geen meet apparatuur om de 12volt polen op de accu te testen. Morgen is mijn vader hier, wellicht heeft hij nog wat.
EasyBee schreef:
zo 25 aug 2019, 17:49
Kijk eens onder de motorkap bij de startaccu. Daar zit gegarandeerd nog een aantal zekeringen.

"is de 12V uitgevallen omdat een zekering stuk is gegaan. Het punt is echter, ik kan de zekering niet vinden!"
Wat is er uitgevallen? Wat doet het niet en wat doet het nog wel?
Ga ik doen. Eens zien wat ik daar weet te vinden. Wat er uit is gevallen is o.a. de 4 spotjes die op 12v werken, maar ook de airco (die ook op 12v werkt) en de pompen voor het water (zowel tap kraan water, als doorspoelen toilet met die leuke kleur vloeistoef).
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door Bob Diesel »

kijk eens of er geen kleine stift op je ebl zit
die je in kan drukken :idea:

want zo te lezen doet je leef omgeving het niet

staat je hoofschakelaar op het display wel op aan :think:

Doet de auto(fiat 230 ) het wel nog
starten ,verlichting ed :?:


en zelfs een electronika niks wetende amateur als ik,heeft in de camper een
https://www.action.com/nl-nl/p/select-plus-multimeter-/
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door javanes »

Het is geen Ducato 230, maar een type 290.

Je electroblok van het 12V boordnet van de Dethleffs zit onder het dashboardkastje. En dat is waarschijnlijk een Calira EVS.
Van dat boordnet zitten de nodige zekeringen op het binnenscherm van het linker spatscherm bij je reservewiel.
De HH accu zit bij een Dethleffs van dit bouwjaar normaal helemaal onderin bij de radiator. De HH accu achter de stoel is waarschijnlijk een tweede accu. Of heeft de originele vervangen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door Kroppie »

tja, dat zijn veel verschillen, tip voor TS, verander de titel van je vraag even, en vermeld ook het merk, bouwjaar en type camper, dan worden dingen veel duidelijker.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door javanes »

Tenzij er een andere camper is aangeschaft.
Maar in het voorstel topic kwam er Dethleffs voorbij uit 1992. :wink:
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... QwYWFzT293
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door Cee Pee »

Het moet wel een andere zijn want die op de foto's is geen Ducato 230.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door Kroppie »

wat het wel precies is kan alleen TS ons vertellen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Zekering 12V Fiat Ducato 230 gesprongen



Bericht door Noodzakelijk Online »

Bob Diesel schreef:
zo 25 aug 2019, 18:44
kijk eens of er geen kleine stift op je ebl zit
die je in kan drukken :idea:

want zo te lezen doet je leef omgeving het niet

staat je hoofschakelaar op het display wel op aan :think:

Doet de auto(fiat 230 ) het wel nog
starten ,verlichting ed :?:


en zelfs een electronika niks wetende amateur als ik,heeft in de camper een
https://www.action.com/nl-nl/p/select-plus-multimeter-/
Hoofdschakelaar op het display staan aan. Dat hebben we al uitvoerig geprobeerd. Starten doet die ook, verlichting koplampen nog niet geprobeerd. Gebeurd morgen ff.

Ik was nog niet in de situatie beland om een multimeter te hebben maargoed die gaat er morgen dus komen.
javanes schreef:
zo 25 aug 2019, 19:00
Het is geen Ducato 230, maar een type 290.

Je electroblok van het 12V boordnet van de Dethleffs zit onder het dashboardkastje. En dat is waarschijnlijk een Calira EVS.
Van dat boordnet zitten de nodige zekeringen op het binnenscherm van het linker spatscherm bij je reservewiel.
De HH accu zit bij een Dethleffs van dit bouwjaar normaal helemaal onderin bij de radiator. De HH accu achter de stoel is waarschijnlijk een tweede accu. Of heeft de originele vervangen.
Mijn oprechte excuses ,het is idd een type 290. Hoe ik bij 230 kom, geen idee :/
De zekeringen van de 12V boordnet zit idd onder het dashboardkastje, die heb ik al open gemaakt maar daar lijkt geen zekering te zijn gesprongen. Misschien een verstandig idee om gewoon alle zekeringen te vervangen met nieuwe. Dan weet je zeker dat het goed zit.

De startaccu van Dethleff zit in mijn geval aan de rechtervoorkant. De HH accu achter de stoel is inderdaad de tweede accu en doet ook echt dienst als tweede accu.
Kroppie schreef:
zo 25 aug 2019, 19:18
tja, dat zijn veel verschillen, tip voor TS, verander de titel van je vraag even, en vermeld ook het merk, bouwjaar en type camper, dan worden dingen veel duidelijker.

jos
Bij deze pas ik het even aan in de originele post. Dankjewel voor de tip.
javanes schreef:
zo 25 aug 2019, 19:23
Tenzij er een andere camper is aangeschaft.
Maar in het voorstel topic kwam er Dethleffs voorbij uit 1992. :wink:
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... QwYWFzT293
Het gaat om een 290 :-B
Plaats reactie