De dynamo de huishoudaccu laden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

De dynamo de huishoudaccu laden



Bericht door bertusjan »

goedendag ik heb een fiat 290 uit 1994 nu merkte ik dat als ik ( de camper ) aan 230 volt sta de huishoud accu en motor accu geladen worden dat staat ook op display echter als ik rijd volgens mij word dan de huis houd accu niet geladen ik zie nergens draden en meet niet meer volts als de motor loopt
nu heeft een collega van mij dit opgelost bij zijn bus door de plus van de motor accu door te lussen naar de plus van de huishoud accu en daar een diode weerstand of schakel relais ( ik weet niet precies wat maar in ieder geval om te zorgen dat bij gebruik huis houd accu men niet de motor accu leegtrekt )
mijn vraag a kan dit
b welke kabeldikte tussen de accu heb ik nodig
c wat voor soort diode of scheidings- relais ( weet niet goed hoe die werken ) heb ik nodig ? of accu lader voor tweede accu ?of een Cyrix accuscheider zoals ik zag langs komen ?
vr gr hr middelburg
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: dynamo huishoud accu laden



Bericht door bertusjan »

dit is het schema van de bustner
el schema fiat.jpg
el schema fiat.jpg (133.01 KiB) 720 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: dynamo huishoud accu laden



Bericht door Kroppie »

het handigst in zo, situatie is een cyrix relais, dat koppeld de beide accu,s als de motor draait en ontkoppeld ze weer als de motor stopt, ook kopepld die de beide accu,s als je aan de paal staat, zo,n cyrix is simpel te installeren, 1 draad met zekering van startaccu naar hh accu, 1 draad met zekering van cyrix naar hh accu, en een massa draadje.
zekeringen zo dicht mogelijk bij de accu,s

jouw auto heeft volgens mij een 70 ampere dynamo, dan is cyrix van 120amp, en kabel van 20mm2 genoeg ,en zekeringen van 80 ampere, massa draadje is een gewoon dun draadje, verder nodig kabelschoenen , krimpkous, .

voordeel van cyrix is dat je verder niets hoeft, geen D+ draad zoeken en aansluiten zoals bij een gewoon relais, geen regelaar aanpassen zoals bij een diode, nadeel van de cyrix is dat ie ongeveer 1 of 2 tientjes duurder is dan de andere oplossingen, nou en?

volgens jouw schema zit er wel een scheidings relais in, maar zoeken waarom dat niet werkt is mss meer werk , dan de cyrix plaatsen, of het moet een los draadje wezen of een kapotte zekering(kijk beide 25A zekeringen die in het schema staan bij de accu,s eerst even na).
ook de aftakking van de D+ draad van dynamo kan een slechte verbinding hebben, zit vaak met zo,n rottig blauw scotchblokje.(dunste van de 2 draden achterop de dynamo)

https://stroomwinkel.nl/victron-cyrix-c ... -120a.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: dynamo huishoud accu laden



Bericht door bertusjan »

bedankt voor uw reactie ben wel klein beetje elektrisch maar niet erg :-) ik begrijp alleen niet goed draad dikte u zegt kabel van 20mm2 dat is zo een dikke accu kabel ? zoiets ? https://www.rdae.nl/accukabel-20-mm2-zwart.html en dat is dan meter prijs neem ik aan
gr bertus
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo huishoudaccu laden



Bericht door Kroppie »

16mm2 zal het ook wel doen, en zekeringen van 50amp ook wel, maar ik hou van genoeg en stevig :-B , en de prijs zal per meter zijn ja, da,s wel gebruikelijk.(is vast ergens ook wel goedkoper te vinden, maar rdae levert wel kwaliteit!

maar kijk eerst eens na wat er loos is met de huidige installatie, mss enkel zekering of kroonsteentje nodig.

succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Dynamo huishoudaccu laden



Bericht door Peter LMC »

Kijk even op je schema en dan zie je het Batterie Trenrelais.
Deze is er voor.
Dus het zit er al op. :-B
Nu nog uitzoeken waarom het niet werkt.
Zekering stuk. Dynamo D+ kabeltje maakt geen contakt (blauwe blokjes zoeken)
Relais stuk. Nameten etc.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op zo 18 aug 2019, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Dynamo huishoudaccu laden



Bericht door bertusjan »

begrijp ik nou goed dat in principe de dynamo WEL de huishoudaccu en de motor accu zou moeten laden tijdens rijden ?
vr gr bertus
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo huishoudaccu laden



Bericht door Kroppie »

dat begrijp je heel goed.
volgens jouw schema moet ie dat gewoon doen ALS alles in orde is, is ook gebruikelijk bij Burstner campers, en anderen ook hoor.

ach , valt het ook eens niet tegen. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Dynamo huishoudaccu laden



Bericht door bertusjan »

top bedankt fijn zo een forum zal nog eens nameten en testen bedankt ! hebben hem nog maar 4 weken en ben al meer aan sleutelen dan aan rijden geweest dus kan wel een positief iets gebruiken :-)
gr bertus
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo huishoudaccu laden



Bericht door Kroppie »

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++.

positief genoeg.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Dynamo huishoudaccu laden



Bericht door javanes »

Werkt de koelkast wel op12V als de motor draait?
Als die dan namelijk ook niet werkt is een probleem met de D+.
Die D+ schakelt namelijk het scheidings(trenn)relais en ook het koelkast relais.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Dynamo huishoudaccu laden



Bericht door bertusjan »

hoe kan ik makkelijk de D+ vinden in de elektronica ? en als ik de koelkast op 12 V zet moet dan rode 12V knop gaan branden ? bij mij doet hij dat niet geloof ook niet dat hij op 12 v werkt de koelkast alleen op 230 dan doe ik er koelelemten van vriesvak in gewone koelgedeelte
gr bertus
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo huishoudaccu laden



Bericht door Kroppie »

de D+ is afgetakt van de D+ op de dynamo, achterop de dynamo zitten 2 draden een dikke en een dunne, de dunne draad is de D+.

die word afgetakt voor het bedienen van het scheidings relais en het koelkast relais, die aftakking gebeurt vaak met een z.g scotchblokje meestal blauw gekleurd, die verbinding gaat in de loop van jaren oxideren waardoor een goed verbinding niet mee aanwezig is.

kijk of je in die draad vanaf de dynamo ergens zo,n aftakking tegen komt en en kijk of die verbinding nog inorde is (niet alleen bekijken maar daadwerkelijk uiteen nemen), en maak die eventueel opnieuw, desnoods met een kroonsteentje, maar beter met iets wat meer vochtdicht is.

als de motor draait en je schakeld de 12 volt voor de kk in dan gaat als alles goed is dat knoppie rood branden, en word de kk wat kouder

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Dynamo huishoudaccu laden



Bericht door bertusjan »

ok dank jullie wel ik ga kijken ben alleen aankomende week afwezig . bezig schuren lassen en tectyleren van de onderkant van de bus maar kom hier zeker op terug vriendelijk dank ik heb een multimeter die bij 0 ohm piept zo kan ik de D+ draad proberen te volgen vanaf de dynamo
word vervolgd ! gr bertus
Plaats reactie