De dynamo de huishoudaccu laden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo huishoudaccu laden



Bericht door Kroppie »

werk ze!, en stop op tijd effe want het is een hobby nietwaar :-B :cheers:
we horen wel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: De dynamo de huishoudaccu laden



Bericht door bertusjan »

nou daar is ie dan klaar met lassen en tectyleren pffffff maar lekker voldaan kan er weer ff tegen
ik heb de bus op bokken staan dus kon goed de dynamo zien en hopelijk ook de D+ draad zie foto
ik snap alleen nog niet ( ik ga morgen verder kijken ) hoe die draad loopt ik zie geen vertakking en ook geen dikke draad om hh accu te laden en er zit een andere boordcomputer in hieronder schema ik zal morgen die D draad volgen en motor laten lopen en kijken of daar 12 V uit komt
dynamo D draad.jpg
dynamo D draad.jpg (92.28 KiB) 241 keer bekeken
elektro schema deel 2.jpg
elektro schema deel 2.jpg (137.39 KiB) 241 keer bekeken
van laastse schema is mij helemaal niets duidelijk en van eerdere schema van bustner daar staat motor accu en hh accu maar snap niet hoe die D+ draad onder rijden ook hh accu moet voeden ik zie wel koelkast relais die gaat om maar dan moet volgens schema ook de batterie trennrelais sluiten toch ? ander krijg de hh accu geen stroom
en als ik schema kijk zie ik niet goed waar de motor accu zijn stroom van dynamo krijgt zie alleen een baan via koelkast en relais laden maar dat is toch voor als je aan de 230 ligt ( oef cursus elektronica is alweer bijna 20 jaar geleden :-)
groeten bertus
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: De dynamo de huishoudaccu laden



Bericht door bertusjan »

dit schema heb ik van collega dit snap ik spanning van D+ trekt relais open en accus staan parralel als motor uitstaat gaat relais uit en wordne beide accus gescheiden maar ik vind dat niet weer in mijn schema sorry
henny voorbeeld.jpg
henny voorbeeld.jpg (34.62 KiB) 231 keer bekeken
en trouwens de 12V schakelaar van de koelkast gaat niet branden als ik deze aanzet en alle zekeringen zijn ok
gr bertus
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: De dynamo de huishoudaccu laden



Bericht door javanes »

Kom ik mijn bovenstaande schema nog eens tegen. Alleen met wat bewerkt met "tipex"

Ik heb het schema van jouw auto misschien wat duidelijker gemaakt.

De bedrading van de start- en HH accu heb ik rood gemaakt. Het koelkast- en scheidingsrelais ook.
De bedrading van de D+ heb ik blauw gemaakt.
De koelkast werkt overigens via de startaccu en niet via de HH accu.
De D+ voedt ook geen HH accu maar is de stuurspanning voor een relais.
Aan en scheidingsrelais zitten o.a. beide plus aansluitingen van start- en HH accu. De D+ schakelt het relais bij draaiende motor en beide accu's worden verbonden.
Aan het koelkast relais zit o.a. de de plus van de start accu en de plus van het 12V element van de koelkast. Bij draaiende motor wordt de plus van de start accu verbonden met dat element.
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (52.22 KiB) 223 keer bekeken
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: De dynamo de huishoudaccu laden



Bericht door bertusjan »

hallo Jacques ja klopt van dat schema heb ik van een collega henny knoop alleen die heeft / had alleen twee accu's en niet al die schakelaars die de bustner heeft hij heeft een bus zelf tot camper gebouwd en ik heb getiepext om duidelijker te maken
maar top voor je reactie ik heb um uitgeprint en ga in de bus duiken met een meter ( misschien is er een relais stuk ) heb even gekeken naar aansluitnummers op relais voor testen 85 en 86 moet je spanning zetten om schakelaar tussen aansluiting 30 en 87 te schakelen als ik het goed heb nogmaals dank ik duik erin en je hoort nog
top !
gr bertus
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: De dynamo de huishoudaccu laden



Bericht door javanes »

Ik heb geen idee waar de aansluitingen zitten van je electroblock.
In dit schema zie ik de aansluiting van de D+ staan.
Volgens mij de rechtse in het cirkeltje.
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (78.76 KiB) 209 keer bekeken
Als je die aansluiting kunt vinden moet je daar even meten of daar spanning op staat bij draaiende motor.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: De dynamo de huishoudaccu laden



Bericht door bertusjan »

hallo
Jacques ik heb je raad opgevolgd en geprobeerd de D+ draad te vinden deze zit acher in de bus bij de elektronica en moet op een 9 polige stekker zitten maar er staat nergens welke van de 9
verder heb ik de D+ vanaf de dynamo geprobeerd te volgen tot in de bus dat lukt tot een wisselrelais zie foto en de draad wat onderweg niet afgetakt en toen ben ik in de spagetti de weg kwijtgeraakt de vorige eigenaar heeft er een prutje van gemaatk ik zie minstens 2 zwevende relais en veel tape
ik heb de handdoek gegooid en over twee weken een afspraak bij een camperzaak in de buurt om samen met monteur helderheid te krijgen
ik zit dagen op de kop in die bus en een tip was ga er ook van genieten :-)
als er duidelijkheid komt zal ik dat zeker hier doorgeven ik wil weten hoe het zit en bedankt voor alle handvaten zie jullie gegeven hebben tot nu toe !!
gvr gr bertus
spagetti.jpg
spagetti.jpg (86.79 KiB) 165 keer bekeken
relais.jpg
relais.jpg (63.38 KiB) 165 keer bekeken
draad volgen.jpg
draad volgen.jpg (94.69 KiB) 165 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De dynamo de huishoudaccu laden



Bericht door Kroppie »

goed idee, nu eerst tijdje van het mooie weer genieten , en daarna, succes, goed besluit. gr

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: De dynamo de huishoudaccu laden



Bericht door bertusjan »

ok ben weer terug uit frankrijk :-)
ben langs garage geweest en daar was het snel opgelost
uitleg ( hoe zonder mijn vrouw boos te maken :-) ik lag onder de bus toen ik de D+ draad zocht van de dynamo mijn vrouw stond boven de motor en ik zeg dit draadje moet ik hebben en ik trek zij zegt ja ik zie hem ik zeg doe daar even een stuk schilderstape om dat ik hem niet mis en kijk nog even of je de goede draad hebt ja dat had ze
lang verhaal kort dat bleek de kabel van de oliesensor te zijn en niet de D+ draad die aangesloten en laden van hh accu gaat prima dus wat hebik geleerd ? uhhhhh zelf nakijken ?? heheh gelukkig is het opgelost mede dank zij jullie dank!
Plaats reactie