Omvormer en walstroom probleem

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Petert
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:31
Locatie: Deventer

Omvormer en walstroom probleem



Bericht door Petert »

Hallo een vraagje voor de kenners. Sinds kort is er een omvormer ingebouwd. Wat mij opvalt is dat wanneer de dynamo stroom levert (motor loopt) en ingeschakelde omvormer en/of walstroom er door het Schaud info-paneel een alarm afgaat. Bij gestopte motor is er geen alarm. Dus rijdend kan de omvormer niet zonder alarm functioneren. Is dat normaal? De omvormer functioneert (rijdend) wel goed.
Bedankt alvast voor de reacties.
MVG
Peter T
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Omvormer en walstroom probleem.



Bericht door rijschoollucassen »

Sommige campers hebben een alarm om te voorkomen dat je met de walstroom nodig aangesloten weg rijdt. De omvormer laat de Schaud denken dat die walstroom nog aangesloten is. Oplossing is het systeem dusdanig aan te sluiten dat de omvormer zijn spanning niet terug koppelt naar de Schaud. Gaat op de info panel het lampje voor aangesloten walstroom ook branden als je de omvormer aanzet? Dat zou niet moeten.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Petert
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:31
Locatie: Deventer

Re: Omvormer en walstroom probleem.



Bericht door Petert »

Dag Jaap, iets dergelijks is er inderdaad aan de hand. De omvormer laat inderdaad het "walstroom lampje" op het info paneel branden. Alsof er walstroom aangesloten is. Enig idee hoe en waar ik dat kan verhelpen?
MVG Peter T
Petert
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:31
Locatie: Deventer

Re: Omvormer en walstroom probleem.



Bericht door Petert »

Beste Jaap, op de Schaud EBL630 kan ik alleen nog iets doen met de massa. De D+ naar de accu of naar het chassis, geloof ik. Zou dat het zijn?
MVG Peter T
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer en walstroom probleem.



Bericht door Kroppie »

de 230 volt uitgang van de omvormer zit dan niet correct aangesloten, even terug naar de installateur, want nu gaat de 230volt van de omvormer ws ook naar de ingang van de schaudt, waardoor die denkt dat je nog aan de paal staat als je rijdt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Omvormer en walstroom probleem.



Bericht door myway »

Waarschijnlijk zet hij dan ook de acculader aan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer en walstroom probleem.



Bericht door Kroppie »

en dan is de accu heeeel snel leeg, staat de lader dan idd ook aan, dan de 230volt stekker van de schaudt aansluiten op een apart stopcontact vlak na de zekering kast waar de 230 van de paal naar binnen komt(, in ieder geval geen stopcontact wat ook met de rest in verbinding staat, eventueel apart aanleggen, en dat niet koppelen aan de rest van de 230volt installatie, mag dus nooit verbinding maken met de 230 van de omvormer).

anders gaat de omvormer stroom gebruiken uit de hh accu om 230 volt voor de lader te leveren om de accu weer te laden , en dat kan niet de bedoeling zijn

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Omvormer en walstroom probleem



Bericht door rijschoollucassen »

Ik denk dat ook je koelkast dan niet meer op gas werkt, maar 230 gaat pakken via de omvormer. Ik weet niet of je een walstroom/omvormer omschakel-automaat hebt geplaatst, maar als dat zo is, zit die aan de verkeerde (ingang) kant van de EBL.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Omvormer en walstroom probleem



Bericht door Becosemsaida »

Dus is je omvormer gewoon ergens in de 220V getapt en dat is fout!!!! Het is toch (een beetje) makkelijk op te lossen maar aangezien het is geinstalleerd door blijkbaar iemand die moest weten wat die doet zal je toch terug moeten. De kk als die 220V binnenkrijgt en het "nieuwe" model is (automaat omschakelen) moet die wel even op manual geschakeld worden want dat KAN een duure reparatie worden.

Om het "snel" op te lossen en aangezien je niet aan de "paal" staat: stekker van de EBL eruit want ik geloof dat die geen schakelaar meer heeft. Al je 12V werkt gewoon en je accu word wel opgeladen.......

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Petert
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:31
Locatie: Deventer

Re: Omvormer en walstroom probleem



Bericht door Petert »

Dank voor de vele reacties, Terug naar de installateur is reeds gebeurd maar zijn optie om het "piepje" uit te schakelen deed mijn vertrouwen in zijn kennis tot 0 dalen. Vandaar dat ik via dit forum de oplossing zoek.

aansluiting.jpg
aansluiting.jpg (74.45 KiB) 853 keer bekeken
Op deze foto is te zien dat de voeding afgetapt wordt achter de KK.
omvormer.jpg
omvormer.jpg (76.04 KiB) 853 keer bekeken
Dit is de omvormer voorzien van een schakel-automaat. De uitgang is "gelast" op een bestaande 230V kabel.

Wanneer de auto stil staat zonder walstroom en ingeschakelde omvormer werkt alles naar behoren. Bij het starten van de wagen begint het alarm. Al die tijd staat het walstroom lampje aan.
Wanneer de auto stil staat met walstroom en in- of uitgeschakelde omvormer werkt alles naar behoren. Bij het starten van de wagen begint het alarm. Al die tijd staat het walstroom lampje aan.

Dus wat is nu de eenvoudigste oplossing.

MVG
Peter T
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Omvormer en walstroom probleem



Bericht door rijschoollucassen »

Misschien lollig om zo te zeggen, maar ik denk dat je gelijk hebt met dat vertrouwen. Lijkt me dat je op zoek moet naar iemand die er wél verstand van heeft. Ik heb geen idee wie bij jou in de buurt daarvoor geschikt is.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Omvormer en walstroom probleem



Bericht door rijschoollucassen »

Even in mijn eigen camper gedoken. Zet de omvormer eens aan, en trek de voedingsstekker van de EBL los, dan zou het walstroomlampje uit moeten gaan. Alarm is dan ook uit. Dit bevestigd dan dat de omvormer en evt priority switch verkeerd zijn aangesloten. Zet ook eens een multimeter op de walstroomaansluiting buiten op. Daar zul je dan ook spanning meten. Best gevaarlijk zelfs.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Omvormer en walstroom probleem



Bericht door veetee »

De foto bekijkend kan ik het volgende beredeneren (is een “beredeneerde gok”, dus zelf natrekken!):

De omvormer heeft een ingebouwde omschakelautomaat. Dat betekend: een 230V input, en een 230V output. Als er geen walstroom is - niks op de input - levert de omvormer 230 via de accu. Als er wel input is, wordt die doorgeschakeld naar de output (en accu wordt niet belast, er wordt niks omgevormd).

Aan de rechterkant van het paneel, voor de kijkers aan bovenkant, zit de input, een eurochassisdeel. Het groene snoer is waarschijnlijk wat van je walstroomaansluiting vandaan komt.
Het gele snoer, met een gewone stekker, is de output. Dat loopt zo te zien naar een verdeeldoos. Als de Schaudt EBL nu op die verdeeldoos zit aangesloten (was voorheen waarschijnlijk de groen draad) dan gaat het fout - hij wordt dan bij afwezigheid van walstroom door de omvormer gevoed.
Remedie: bij de walstroom binnenkomst (dus waarschijnlijk groene draad) een aftakking maken voor de EBL. Bij geen walstroom dan ook geen stroom naar de EBL - zoals het hoort.

Blijft over dat je ook nog de 230V aansluiting naar je koelkastmoet checken.

399A9037-431D-4B97-87F4-FFB3B2AF42CC.jpeg
399A9037-431D-4B97-87F4-FFB3B2AF42CC.jpeg (120.59 KiB) 789 keer bekeken
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Omvormer en walstroom probleem



Bericht door seth_space »

Dus zit de 230V aansluiting van de omvormer waarschijnlijk gewoon gekoppeld aan het interne 230V net van de camper.
Mogelijk zelfs met een kabel met mannetje/mannetje.
(edit: dit loopt net langs Veetees bijdrage af zie ik)

Gevolgen zijn reeds genoemd: de acculader zal waarschijnlijk ook starten bij inschakelen van Omvormer. En een perpetuum mobile werkt niet ;)
Dat er aan de buitenzijde op de pinnen van de CEE aansluiting ook stroom staat die met de vingers aanraakbaar is lijkt me een extra aandachtspunt.

De simpelste "oplossing" is de 230v stekker uit de omvormer trekken en deze alleen direct gebruiken of met een stekkerblok eraan als je meer aansluitingen wilt.
Daarmee heb je een van de 230V in de camper losstaande aansluiting.

Als het zo amateuristisch is aangesloten zou ik ook opletten met het aansluiten op de walstroom. De meeste omvormens kunnen niet tegen een voeding via de afname aansluiting en dan is het einde oefening. ah, de omvormer is tegen dat soort fouten beschermd zie ik.
https://www.allesvoormijnvakantie.nl/st ... inus-2000w
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie