snel lege accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
damepj
Berichten: 179
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 20:41
Locatie: monster

snel lege accu



Bericht door damepj »

hallo camperaars,

Hier is hij weer met een probleem. Mijn HH-accu's.
Het probleem: accu's opgeladen volgens display. 2 x 80 AH=160 AH. kort tv aan avonds en na korte tijd slaat systeem uit. Bij aanzetten geeft accu aan 10.6 volt. Accu's tweemaal laten nakijken en geven tweemaal aan dat accu oke is. 1x door de controleurs was Zizo. Dus lijkt dat accu oke is, dus wat kan het probleem zijn. Camper is vier jaar oud.
Op stroom uiteraard geen probleem. Bij daglicht blijven de accu's vol aangeven, zonnepaneel.

Help mij wat dit probleem kan zijn.

Peter
Fijn camperen met onze Adria Matrix 687
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: snel lege accu



Bericht door blizard »

Je zal iets meer info moeten geven:
Wat is het type van de accu's
Zijn de accu's van hetzelfde type en leeftijd
Heb je ze in serie staan
Welk display gebruik je
Wat voor zonnepaneel en regelaar

Ik kan alvast wel zeggen dat 10.5 v echt niet ok is, lage spanning kan ook komen door slechte contacten.
Overdag helpt het paneel mee, s'avonds stort de zaak in
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: snel lege accu



Bericht door Kroppie »

ergens een verbruiker welke stroom consumeert maar niet bekend is, dat word kijken hoeveel gebruikt de tv, hoeveel gebruikt de totale verlichting, kortom van alles wat aan staat het verbruik afzonderlijk meten, b.v. met een ampere meter, dat bij elkaar optellen, is b.v. 10 ampere, dan alles zoals normaal op een avond gezamenlijk gebruiken, en direkt bij de aansluiting op de accu ook weer de amperes meten, is die meting hoger b.v. 18ampere dan is er een gebruiker actief die nog onbekend is.

want op 160Ah moet een moderne tv (50 watt?)toch minstens 15 uur kunnen spelen

de 2 accu,s zijn correct aangesloten?, plus aan plus en min aan min, en dan voor de afname naar de verbruikers, en de lader, de plus van de ene accu gebruiken en de min van de andere accu.
en draden dik genoeg (4mm2 min) en van goede kabelogen voorzien, ook nergens slechte contacten in stekkers en zekering houders?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: snel lege accu



Bericht door EasyBee »

Staat de koelkast op gas? Of hangt die aan de 12V? Dat is een supergebruiker.
Bij 220V gaat het goed, maar zonder gaat het namelijk fout.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: snel lege accu



Bericht door Kroppie »

daarom, meten wat er uit de accu zou mogen gaan ,en meten wat er daadwerkelijk uit de accu gaat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: snel lege accu



Bericht door pwhooftman »

In normale omstandigheden is dat zeker de manier om de oorzaak te vinden. Maar TS zegt dat na korte tijd TV kijken de spanning uitgeschakeld wordt. Als ik 'korte tijd' als 1 uur neem, en wetende dat in de gemiddelde campers de spanning pas uitgeschakeld wordt als de accu's écht leeg zijn (10,5 volt dus), dan komt dat er op neer dat er een uur lang 160A getrokken wordt. En zelfs een koelkast trekt dat bij lange na niet.... Dus:

- of de accu's zijn kapot (mijn gok, waarschijnlijk één kapotte cel waardoor de spanning snel naar 10,5 daalt)
- of er zit ergens een slechte verbinding
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: snel lege accu



Bericht door eef van baal »

In mijn beleving ben je aan nieuwe accu's toe.
10.8 volt is 100% leeg.
10,5 is echt kapot

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: snel lege accu



Bericht door hathi »

Ben het roerend met Eef eens,gewoon de accu,s vervangen,....of neem een (life po4 ),i.p.v. twee
Hans
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: snel lege accu



Bericht door myway »

damepj schreef:hallo camperaars,

Hier is hij weer met een probleem. Mijn HH-accu's.
Het probleem: accu's opgeladen volgens display. 2 x 80 AH=160 AH. kort tv aan avonds en na korte tijd slaat systeem uit. Bij aanzetten geeft accu aan 10.6 volt. Accu's tweemaal laten nakijken en geven tweemaal aan dat accu oke is. 1x door de controleurs was Zizo. Dus lijkt dat accu oke is, dus wat kan het probleem zijn. Camper is vier jaar oud.
Op stroom uiteraard geen probleem. Bij daglicht blijven de accu's vol aangeven, zonnepaneel.

Help mij wat dit probleem kan zijn.

Peter
Ik hoop dat ze de accu’s apart getest hebben, anders is zo’n meting onjuist.
Als ze al voor de tweede keer een dergelijke test hebben uitgevoerd is het aan te raden om een belasting test uit te voeren en die ook weer elke accu apart.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: snel lege accu



Bericht door Kroppie »

was er een hele tijd terug ook niet een probleem met de accu,s?, dezelfde?

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 14 aug 2019, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: snel lege accu



Bericht door myway »

blizard schreef:Je zal iets meer info moeten geven:

Heb je ze in serie staan
Dat hoop ik nietAfbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: snel lege accu



Bericht door seth_space »

Als de accu's werkelijk goed zijn klinkt het als een slechte verbinding, mogelijk bij de controller die de zaak uitschakelen zal bij te lage meting?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: snel lege accu



Bericht door Becosemsaida »

Na je accu's getest te hebben en die goed zijn kijk dan je massa even na. Als die niet goed contact maken worden je accu's alleen geladen via het zonnepaneel en dat is te weinig. 160A in een uur verbruik je alleen met grote verbruikers en niet met een paar lampjes (12V neem ik aan) en een tv....

Koppel wel je accu's los voordat je gaat testen.....

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: snel lege accu



Bericht door blizard »

Allemaal papagaaien?
Plaats reactie