Elektrisch autark maken van Fiat Ducato

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Duco »

Om in oplossingen te denken, je kunt natuurlijk ook investeren in 100m kabel en gebruik maken van camperplaatsen en campings waar stroom is. Beetje stageld weegt ruim op tegen de kosten van je zonnepanelen en je accu's worden gelijk geladen. Op een camping kun je ook gelijk je was doen en fatsoenlijk douchen en naar het toilet. Scheelt de kosten voor een grote boiler. Het voordeel in de zomer is dat je lekker onder de bomen kunt staan en van de schaduw genieten want dat is er met solar niet bij. Ik haalde in Spanje bij volle zon onder een grote plataan maar 9wp uit mijn 2 zonnepanelen door de schaduw.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door de Jonckheer »

Voorbeeld (Duitsland): Klusserath aan de Moezel. Staangeld €7,20 , stroom €0,50 per Kwu. Wij gebruiken daar, met alles op 230 volt gemiddeld €1,50 per dag. Goedkoper zijn er ook. In Nederland weet ik er 1 die goedkoper is, meer zullen er waarschijnlijk ook niet zijn. Verstandig is het zelf hebben van een toilet en eventueel een douche. Dit omdat cp's met die voorzieningen meteen stukken duurder zijn.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door hathi »

Nico,...zeker nooit in Enkirch geweest? Zeker 200 plekken,welke ook nog verdubbeld kan worden .Voor wie het nodig heeft,legio stroomzuilen 3 douche,s +een invalide douche/wc,verder. voor de Dames 4 toiletten ,voor de Heren 3 en een 3 urinoirs,1 wasautomaat +droger ,gratis WiFi voor nog steeds €7,-,ik kom hier sinds 1988,en toen wist men al wat een CP is ,korte lijnen,en de burgemeester en het plaatselijk VVV kantoor,zijn de drijvende krachten,..iedere week is er wel iets te doen,of te zien,weinig regeltjes zelden ruzie,of problemen,men laat ieder in zijn doen, kortom een fijne plek a/d Moezel om enkele dagen te vertoeven, met zeker 4 goedkope eet gelegenheden/ pizzeria/ winkeltje..Je blijft terug komen( gegarandeerd
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Atoz »

Blijkbaar is het voor velen heel moeilijk om het verhaal van de topic starter te begrijpen.
Ofwel geef je een zinnig antwoord op zijn vraag ofwel schrijf je beter niets.

Zelf stuurde ik het hem privé, te veel kakkers in dit topic, nu nog wachten op iemand die schrijft dat hij in een huis moet gaan wonen :lol3:

Gelezen en goedgekeurd,
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Atoz »

de Jonckheer schreef:
zo 18 aug 2019, 9:27
Verstandig is het zelf hebben van een toilet en eventueel een douche.
Blijkbaar ben ik dan onverstandig om geen douche te hebben.
Hoe ver kan en durft men te gaan om het grote gelijk te behalen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door de Jonckheer »

Wíl je met deze reactie zeggen dat het onverstandig is om een douche te hebben? Het is maar net hoe je iets lezen wil, toch?
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door B12M_Ferry »

Zomer zal geen probleem zijn.
Probleem is dat in herfst en winter de stroomvraag gigantisch is en de opbrengst van de zonnepanelen amper iets doen.
Ook kan je er vele panelen op, onder en naast de camper zetten, de vraag is altijd hoger als opbrengst.
Als je de 2 grootste stroomverbruikers (warmte & koken) om kan zetten naar gas/diesel, kan je een eenvoudig, relatief goedkope installatie inbouwen.
Wat led verlichting, kan je rustig tv kijken, en andere 'thuis' dingen doen. Is een beproeft systeem, niet al te duur. en vooral niet gecompliceerd en overzichtbaar en niet te zwaar.
Als je bijvoorbeeld een simpel olieradiator zal je gemiddeld tussen 60-120 Ah(12v) verbruiken per uur. (Is dat voldoende om een camper te verwarmen?) Daar kan je geen accu's tegenoverzetten. Opbrengst van de zonnepanelen is dan ook minimaal.
Slechts een fractie van het vermogen wat je nodig hebt.
Als je in je camper woon, kan je ook niet even de kachel uitzetten. Wintertijd, bevriezen, kapot vriezen, lekke watertanks enz.
Simpelste en goedkoopste is verwarmen en koken op gas/diesel. Rest lukt wel. Eventueel als laatste voor in de winter kan je denken om een kleine aggregaat (kipor 1000w?) om de accu's bij te laden.
Of zoals hierboven al gemeld, locatie met walstroom.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door hathi »

Ja op onzinnige vragen krijg je op den duur onzinnige antwoorden,zeker als het onzinnige al 6 pagina`s aangetoond is,en blijkt dat het niet realistisch is wat er gevraagd / verlangt word
Hans
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Noodzakelijk Online »

Duco schreef:
zo 18 aug 2019, 8:03
Om in oplossingen te denken, je kunt natuurlijk ook investeren in 100m kabel en gebruik maken van camperplaatsen en campings waar stroom is. Beetje stageld weegt ruim op tegen de kosten van je zonnepanelen en je accu's worden gelijk geladen. Op een camping kun je ook gelijk je was doen en fatsoenlijk douchen en naar het toilet. Scheelt de kosten voor een grote boiler. Het voordeel in de zomer is dat je lekker onder de bomen kunt staan en van de schaduw genieten want dat is er met solar niet bij. Ik haalde in Spanje bij volle zon onder een grote plataan maar 9wp uit mijn 2 zonnepanelen door de schaduw.
Ik heb al een CEE kabel van 30 meter (Ik wilde eigenlijk 40m maar dat kwam door een discussie er niet doorheen). Idd zou 100m kabel helemaal geweldig zijn al vraag ik me af of het bestaat. De prijs van stageld weegt niet op tegen de kosten. Je betaalt ongeveer 8 - 15 euro per nacht. x 365 dagen = 2920 - 5475 euro p.j. Ik heb deze camper zeker wel 5 jaar (ik zelf uit van 10 zelfs) maargoed, 5 jaar voor het gemak, zit je op 14.600 - 27.375 euro. Daar kun je zeer zeker een deftige zonnepaneel / windturbine hybride met bijbehorende accu, boiler etc. voor aanschaffen.
de Jonckheer schreef:
zo 18 aug 2019, 9:27
Voorbeeld (Duitsland): Klusserath aan de Moezel. Staangeld €7,20 , stroom €0,50 per Kwu. Wij gebruiken daar, met alles op 230 volt gemiddeld €1,50 per dag. Goedkoper zijn er ook. In Nederland weet ik er 1 die goedkoper is, meer zullen er waarschijnlijk ook niet zijn. Verstandig is het zelf hebben van een toilet en eventueel een douche. Dit omdat cp's met die voorzieningen meteen stukken duurder zijn.
Idd, ik heb geen probleem om zo nu en dan op een cp met voorzieningen te staan maar dan wel incidenteel. In feite wil ik het zo maken dat ik alleen geen wasmachine heb haha. Maargoed ook voor het wassen van kleding in de camper zijn er oplossingen. Op een camping staan (ook zonder voorzieningen) is gewoon duur.
hathi schreef:
zo 18 aug 2019, 11:39
Nico,...zeker nooit in Enkirch geweest? Zeker 200 plekken,welke ook nog verdubbeld kan worden .Voor wie het nodig heeft,legio stroomzuilen 3 douche,s +een invalide douche/wc,verder. voor de Dames 4 toiletten ,voor de Heren 3 en een 3 urinoirs,1 wasautomaat +droger ,gratis WiFi voor nog steeds €7,-,ik kom hier sinds 1988,en toen wist men al wat een CP is ,korte lijnen,en de burgemeester en het plaatselijk VVV kantoor,zijn de drijvende krachten,..iedere week is er wel iets te doen,of te zien,weinig regeltjes zelden ruzie,of problemen,men laat ieder in zijn doen, kortom een fijne plek a/d Moezel om enkele dagen te vertoeven, met zeker 4 goedkope eet gelegenheden/ pizzeria/ winkeltje..Je blijft terug komen( gegarandeerd

7 euro all-in? Dat is idd wel stukken beter dan Nederlandse prijzen. Echter kan ik niet op Duitse campings staan voor lang dus voor mij heeft dit weinig meerwaarde anders dan 'goeie tip, dankjewel :)'
Atoz schreef:
zo 18 aug 2019, 12:28
Blijkbaar is het voor velen heel moeilijk om het verhaal van de topic starter te begrijpen.
Ofwel geef je een zinnig antwoord op zijn vraag ofwel schrijf je beter niets.

Zelf stuurde ik het hem privé, te veel kakkers in dit topic, nu nog wachten op iemand die schrijft dat hij in een huis moet gaan wonen :lol3:

Gelezen en goedgekeurd,
Guido
Ik wil het niet zeggen want dan ben je gelijk het zwarte schaap, je hebt wel gelijk en ik ben blij om te horen dat je het zegt. Ik heb geen privé berichtje van je ontvangen, althans, ik zie niks aan mijn kant, kun je het nog eens sturen?

Ik wil iedereen dan ook vriendelijk verzoeken inhoudelijk op mijn vragen in te gaan en het daar bij te houden, aldus wat Guido vermeldt, waarvoor dank.
Atoz schreef:
zo 18 aug 2019, 12:30
de Jonckheer schreef:
zo 18 aug 2019, 9:27
Verstandig is het zelf hebben van een toilet en eventueel een douche.
Blijkbaar ben ik dan onverstandig om geen douche te hebben.
Hoe ver kan en durft men te gaan om het grote gelijk te behalen.
Fatsoenlijk douchen vind ik onderdeel van het wonen in een camper. Je simuleert een huis na en het enige verschil is dat het op wielen staat.
B12M_Ferry schreef:
zo 18 aug 2019, 22:59
Zomer zal geen probleem zijn.
Probleem is dat in herfst en winter de stroomvraag gigantisch is en de opbrengst van de zonnepanelen amper iets doen.
Ook kan je er vele panelen op, onder en naast de camper zetten, de vraag is altijd hoger als opbrengst.
Als je de 2 grootste stroomverbruikers (warmte & koken) om kan zetten naar gas/diesel, kan je een eenvoudig, relatief goedkope installatie inbouwen.
Wat led verlichting, kan je rustig tv kijken, en andere 'thuis' dingen doen. Is een beproeft systeem, niet al te duur. en vooral niet gecompliceerd en overzichtbaar en niet te zwaar.
Als je bijvoorbeeld een simpel olieradiator zal je gemiddeld tussen 60-120 Ah(12v) verbruiken per uur. (Is dat voldoende om een camper te verwarmen?) Daar kan je geen accu's tegenoverzetten. Opbrengst van de zonnepanelen is dan ook minimaal.
Slechts een fractie van het vermogen wat je nodig hebt.
Als je in je camper woon, kan je ook niet even de kachel uitzetten. Wintertijd, bevriezen, kapot vriezen, lekke watertanks enz.
Simpelste en goedkoopste is verwarmen en koken op gas/diesel. Rest lukt wel. Eventueel als laatste voor in de winter kan je denken om een kleine aggregaat (kipor 1000w?) om de accu's bij te laden.
Of zoals hierboven al gemeld, locatie met walstroom.

Bescherming tegen wintertijd is idd een dingetje waar ik eventjes op moet letten. Goede suggestie!
hathi schreef:
zo 18 aug 2019, 23:44
Ja op onzinnige vragen krijg je op den duur onzinnige antwoorden,zeker als het onzinnige al 6 pagina`s aangetoond is,en blijkt dat het niet realistisch is wat er gevraagd / verlangt word
Hathi, ga alsjeblieft uit dit topic als het tegen je 'realistische haren' instrijkt. Ik probeer hier iets voor elkaar te krijgen wat anderen nog niet is gelukt. Niet omdat het technisch onmogelijk is maar omdat men al 6 pagina's achter elkaar hetzelfde herhaalt wat een ander ook zegt (op een enkeling na). Als we constant 'nee' blijven roepen dan is het juist die weerstand die brandstof wordt om aan te tonen dat het wel kan. Zulke mensen bestaan ook en dienen een kans te krijgen. Je kan altijd achteraf nog zeggen of iets niet is gelukt, nooit vooraf.

Ook voor jou geldt dat ik het niet tolereer om uitgescholden te worden voor 'onrealistisch'.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door de Jonckheer »

Maar heb je er iets aan om, als je ergens staat, 's nachts wakker te worden van het gepiep van een omvormer die aangeeft dat je accu's leeg zijn? Je wilt iets wat nog niemand is gelukt. Nou, geluk daarmee, dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Becosemsaida »

"Wanneer de camper volledig electrisch is wil ik dat het in staat is om aan al mijn electriciteit behoefte 24/7 te voldoen. Dit zal voornamelijk zijn:
- Een inbouw koelkast
- Inductie 2 pits plaat waar ik 30 min p.d op kook
- Verlichting spots (in de avond)
- Electrische boiler (Douchen)
- Waterkoker
- Kachel (Ik heb er één die 2400w is met 220v stekker, die wil ik i.p.v. de truma kachel gebruiken)
- Opladen chromebook of laptop en smartphone
- Electrische fiets batterij opladen
- Scheerapparaat"

Ik heb hier toch even over na gedacht en ondanks vele reacties denk ik dat de beste manier om alles te kunnen doen met limitaties is het volgende:

Koelkast: 220V is te doen, er zijn veel topics over, als er eentje inzit en die werkt: op GAS (LPG tank)
Inductie (2 pits): verbruikt te veel van je AGM accu's, gewoon op LPG tank,
Verlichting: alles op 12V en denk er niet meer over.
Electrische boiler: verbruikt te veel en helemaal in combinatie met inductie en kachel...... nogmaals LPG tank
Kachel: chinese diesel erin monteren. (Ja ik weet het, Eber of Planar vinden ze hier heel mooi maar is te duur voor wat het is!!)
Opladen diverse: converters van 12 naar XX V kopen....
Fietsbatt: zal toch niet zoveel gebruiken??
Scheerapparaat: 1X per dag, ....... niet meerekenen (leg wel uit waarom).

Je kan je hele camper "wrappen" in zonnepanelen waar de meeste misschien minder als 5A leveren. Beste wat je kan doen is gewoon een 275-300W paneel X2 monteren, goede MPPT en goede accu's (lithium, maar zijn duur). Een zuivere sinus van 3000W is genoeg.

Een LPG tank kan je op maat laten maken (zoek hier maar uit want ik weet dat het hier is maar vind het niet) en je gasverbruk is toch niet zoooo grooot. De tijd en verbruik die je nodig hebt om de boiler op te warmen en je inductie plaat is makkelijker en sneller op gas.

Dus zo te rekenen is je 230V verminderd en heb je toch alles, en voor een leuker prijsje dan zonnepanelen wrappen.... Je hebt nu twee goede accu's met een 3000W zuivere sinus met panelen die (als je zon hebt) alles kunnen bijhouden. Fietsenlader, scheerapparaat en ander "klijne" verbruikers op 230V worden 1X per dag gebruikt en dat kan die instalatie wel aan. Mocht je ergens staan met 230V laden je accu's gewoon op en kan je alles gewoon gebruiken voor lange tijden, sta je ergens stil zonder 230V heb je een systeem dat een lange tijd uithoud. LPG tanken is makkelijk en ben je een hoop "stroomvreters" kwijt.

Blijf het toch een leuk project vinden, maar met de huidige technologie en de levering van "klijne" zonnepanelen word het wel moeilijk.

Heb 8 panelen gemonteerd om een huisje van 230V te voorzien met ALLES op 230V en als er niet grote dingen worden verbruikt werk het...... Kleding en vaat wassen gaat wel maar verbruikt zoveel dat het systeem gewoon "instort", hebben het over 5000W zuivere sinus en 4 AGM accu's, 4 MPPT met automatisch overschakeling naar "paalstroom" als er minder als 12V in de accu's zitten........ Om het allemaal goed te laten draaien met 24/7 volledig autark moesten er nog 8 panelen bij, de eigenaar vond dat een beetje te duur worden (LOL).

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

ervaring is de beste leermeester, en in dit geval de tering naar de nering zetten ,dus wat je niet nodig hebt hoef je niet op te wekken, voorbeeld: tegenwoordig heb je ook nog niet elektrische fietsen, vaatwassen kan ook met de hand, en kleding wassen ook zo iets, het water verwarmen elektrisch kost het meeste, dat wassen kost niet veel, dus wasmaschine vullen met warm water van een gaskookplaatje, , en zo zijn er een heleboel meer dingen.
maar je moet het zien en vooral willen.!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Becosemsaida »

Kroppie schreef:
ma 19 aug 2019, 14:08
ervaring is de beste leermeester, en in dit geval de tering naar de nering zetten ,dus wat je niet nodig hebt hoef je niet op te wekken, voorbeeld: tegenwoordig heb je ook nog niet elektrische fietsen, vaatwassen kan ook met de hand, en kleding wassen ook zo iets water verwarmen elektrisch kost het meeste, dat wassen kost niet veel, dus wasmaschine vullen met warm water van een gaskookplaatje, , en zo zijn er een heleboel meer dingen.

jos
Het probleem is dat de mensen zo gewend zijn aan machines die alles doen voor hun dat als je dat "weg" neemt raken ze in paniek!!!!!

Als je alleen bent je "vaatverbruik" is minimaal, helemaal als je overdag werkt maar een bordje op de hand wassen???? Naaaaahhhh
Kleding is het zelfde, alleen is er weinig kleding en kan je 1X per week naar de ZELFwasserij en ben je 10€ kwijt (of minder).... Is te veel werk....

Blijf het zeggen, vind het een leuk project en ben benieuwd of het haalbaar is en de kosten daarvoor natuurlijk. Misschien gaan we toch een "oude" Ducato zien wrapped in zonnepanelen en volledig autark....... Time will tell....

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

gelukkig ben ik gewend om dat soort dingen zelf te doen, weet niet beter.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie