Elektrisch autark maken van Fiat Ducato

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Becosemsaida »

Kroppie schreef:
ma 19 aug 2019, 14:25
gelukkig ben ik gewend om dat soort dingen zelf te doen, weet niet beter.

jos
En hier zie je het verschil in de generaties......... (ik zeg niet dat je oud bent hoor :lol: :lol: :lol: )

Aangezien ik bijna 20 jaar door heel Europa hebt gewerkt en overal ben geweesd en een hoop plaatsen ZONDER "luxe" weet ik goed hoe het werkt. Heb ook een opvoeding gekregen dat ik volledig autark ( :lol: ) ben met alles wat met "overleven" hebt te maken. Mijn vele medewerkers raakten in paniek de eerste tijden want waren gewent aan een ander leven........ Zoals je al zij:" ervaring is de beste leermeester"

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

:-B :-B , mag hoor ben van 1948. :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Charles Franconi »

Heb onlangs Bliss Mobil eens gevraagd n.a.v. een reclamefilmpje, waar ze in de winter naar de Poolcirkel rijden en stellen dat alles electrisch autark (autark is voor mij onbeperkt op een plek staan zonder hulp van de motor/aggregaat) kan, met b.v. 1700 Watt op het dak.
Mijn vraag: gaat dit lukken in de winter met 1,7 Kw, b.v. een weekje geparkeerd staan bij een piste, zonder gebruik van een aggregaat?
Antwoord; ik moet het nog steeds krijgen, want ik weet het antwoord al. Niet dus.

Ik heb zelf 1200 Watt op het dak + windgenerator 350 Watt en 2 x 220 Amp AGM. Mijn ervaring in de winter: als je de accu’s niet te zwaar wil belasten, heb je in de donkere, bewolkte dagen met lang TV kijken en een compressorkoelkast, de GSM’s en tablets soms krapaan voldoende. En dan doe ik niet aan elektrisch boileren, koken en verwarmen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door veetee »

Becosemsaida schreef:
ma 19 aug 2019, 14:07
"Wanneer de camper volledig electrisch is wil ik dat het in staat is om aan al mijn electriciteit behoefte 24/7 te voldoen. Dit zal voornamelijk zijn:
- Een inbouw koelkast
- Inductie 2 pits plaat waar ik 30 min p.d op kook
- Verlichting spots (in de avond)
- Electrische boiler (Douchen)
- Waterkoker
- Kachel (Ik heb er één die 2400w is met 220v stekker, die wil ik i.p.v. de truma kachel gebruiken)
- Opladen chromebook of laptop en smartphone
- Electrische fiets batterij opladen
- Scheerapparaat"

Ik heb hier toch even over na gedacht en ondanks vele reacties denk ik dat de beste manier om alles te kunnen doen met limitaties is het volgende:

Koelkast: 220V is te doen, er zijn veel topics over, als er eentje inzit en die werkt: op GAS (LPG tank)
Inductie (2 pits): verbruikt te veel van je AGM accu's, gewoon op LPG tank,
Verlichting: alles op 12V en denk er niet meer over.
Electrische boiler: verbruikt te veel en helemaal in combinatie met inductie en kachel...... nogmaals LPG tank
Kachel: chinese diesel erin monteren. (Ja ik weet het, Eber of Planar vinden ze hier heel mooi maar is te duur voor wat het is!!)
Opladen diverse: converters van 12 naar XX V kopen....
Fietswbatt: zal toch niet zoveel gebruiken??
Scheerapparaat: 1X per dag, ....... niet meerekenen (leg wel uit waarom).

Je kan je hele camper "wrappen" in zonnepanelen waar de meeste misschien minder als 5A leveren. Beste wat je kan doen is gewoon een 275-300W paneel X2 monteren, goede MPPT en goede accu's (lithium, maar zijn duur). Een zuivere sinus van 3000W is genoeg.

Een LPG tank kan je op maat laten maken (zoek hier maar uit want ik weet dat het hier is maar vind het niet) en je gasverbruk is toch niet zoooo grooot. De tijd en verbruik die je nodig hebt om de boiler op te warmen en je inductie plaat is makkelijker en sneller op gas.

Dus zo te rekenen is je 230V verminderd en heb je toch alles, en voor een leuker prijsje dan zonnepanelen wrappen.... Je hebt nu twee goede accu's met een 3000W zuivere sinus met panelen die (als je zon hebt) alles kunnen bijhouden. Fietsenlader, scheerapparaat en ander "klijne" verbruikers op 230V worden 1X per dag gebruikt en dat kan die instalatie wel aan. Mocht je ergens staan met 230V laden je accu's gewoon op en kan je alles gewoon gebruiken voor lange tijden, sta je ergens stil zonder 230V heb je een systeem dat een lange tijd uithoud. LPG tanken is makkelijk en ben je een hoop "stroomvreters" kwijt.

Blijf het toch een leuk project vinden, maar met de huidige technologie en de levering van "klijne" zonnepanelen word het wel moeilijk.

Heb 8 panelen gemonteerd om een huisje van 230V te voorzien met ALLES op 230V en als er niet grote dingen worden verbruikt werk het...... Kleding en vaat wassen gaat wel maar verbruikt zoveel dat het systeem gewoon "instort", hebben het over 5000W zuivere sinus en 4 AGM accu's, 4 MPPT met automatisch overschakeling naar "paalstroom" als er minder als 12V in de accu's zitten........ Om het allemaal goed te laten draaien met 24/7 volledig autark moesten er nog 8 panelen bij, de eigenaar vond dat een beetje te duur worden (LOL).

Beco
Je herhaalt hier alles wat in hetvoorafgaande ook al tig keer herhaald is (en TS niet wil horen): koken, koelen en verwarmen op gas of diesel. De rest zoveel mogelijk op 12V, veel zonnepanelen etc.etc.

Ik zeg niks meer.... :wink:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door hathi »

Ik kan iemand die Na een huisuitzetting,even later beweert dat hij iets meer te besteden heeft dan een doorsnee,camperaar echt niet serieus nemen hoor
Hans
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Noodzakelijk Online »

de Jonckheer schreef:
ma 19 aug 2019, 13:42
Maar heb je er iets aan om, als je ergens staat, 's nachts wakker te worden van het gepiep van een omvormer die aangeeft dat je accu's leeg zijn? Je wilt iets wat nog niemand is gelukt. Nou, geluk daarmee, dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic.
Als de omvormer begint te piepen dat de accu's leeg zijn dan heb ik mijn planning zo slecht gedaan dat ik de ogen uit mijn kop mag schamen. Als ik het goed doe zal die omvormer nooit gaan piepen.
Becosemsaida schreef:
ma 19 aug 2019, 14:07
"Wanneer de camper volledig electrisch is wil ik dat het in staat is om aan al mijn electriciteit behoefte 24/7 te voldoen. Dit zal voornamelijk zijn:
- Een inbouw koelkast
- Inductie 2 pits plaat waar ik 30 min p.d op kook
- Verlichting spots (in de avond)
- Electrische boiler (Douchen)
- Waterkoker
- Kachel (Ik heb er één die 2400w is met 220v stekker, die wil ik i.p.v. de truma kachel gebruiken)
- Opladen chromebook of laptop en smartphone
- Electrische fiets batterij opladen
- Scheerapparaat"

Ik heb hier toch even over na gedacht en ondanks vele reacties denk ik dat de beste manier om alles te kunnen doen met limitaties is het volgende:

Koelkast: 220V is te doen, er zijn veel topics over, als er eentje inzit en die werkt: op GAS (LPG tank)
Inductie (2 pits): verbruikt te veel van je AGM accu's, gewoon op LPG tank,
Verlichting: alles op 12V en denk er niet meer over.
Electrische boiler: verbruikt te veel en helemaal in combinatie met inductie en kachel...... nogmaals LPG tank
Kachel: chinese diesel erin monteren. (Ja ik weet het, Eber of Planar vinden ze hier heel mooi maar is te duur voor wat het is!!)
Opladen diverse: converters van 12 naar XX V kopen....
Fietsbatt: zal toch niet zoveel gebruiken??
Scheerapparaat: 1X per dag, ....... niet meerekenen (leg wel uit waarom).

Je kan je hele camper "wrappen" in zonnepanelen waar de meeste misschien minder als 5A leveren. Beste wat je kan doen is gewoon een 275-300W paneel X2 monteren, goede MPPT en goede accu's (lithium, maar zijn duur). Een zuivere sinus van 3000W is genoeg.

Een LPG tank kan je op maat laten maken (zoek hier maar uit want ik weet dat het hier is maar vind het niet) en je gasverbruk is toch niet zoooo grooot. De tijd en verbruik die je nodig hebt om de boiler op te warmen en je inductie plaat is makkelijker en sneller op gas.

Dus zo te rekenen is je 230V verminderd en heb je toch alles, en voor een leuker prijsje dan zonnepanelen wrappen.... Je hebt nu twee goede accu's met een 3000W zuivere sinus met panelen die (als je zon hebt) alles kunnen bijhouden. Fietsenlader, scheerapparaat en ander "klijne" verbruikers op 230V worden 1X per dag gebruikt en dat kan die instalatie wel aan. Mocht je ergens staan met 230V laden je accu's gewoon op en kan je alles gewoon gebruiken voor lange tijden, sta je ergens stil zonder 230V heb je een systeem dat een lange tijd uithoud. LPG tanken is makkelijk en ben je een hoop "stroomvreters" kwijt.

Blijf het toch een leuk project vinden, maar met de huidige technologie en de levering van "klijne" zonnepanelen word het wel moeilijk.

Heb 8 panelen gemonteerd om een huisje van 230V te voorzien met ALLES op 230V en als er niet grote dingen worden verbruikt werk het...... Kleding en vaat wassen gaat wel maar verbruikt zoveel dat het systeem gewoon "instort", hebben het over 5000W zuivere sinus en 4 AGM accu's, 4 MPPT met automatisch overschakeling naar "paalstroom" als er minder als 12V in de accu's zitten........ Om het allemaal goed te laten draaien met 24/7 volledig autark moesten er nog 8 panelen bij, de eigenaar vond dat een beetje te duur worden (LOL).

Beco
Beco, ik ben echt serieus van plan alles op electrisch te doen haha. LGP wordt alleen om mij van A naar B te brengen en zelfs dat vind ik al erg. Vooral omdat LGP eindig is. Duurt nog wel ff maar je ziet steeds meer plekken van LGP afstappen en overstappen op electriciteit. Ik geef toe dat vooruitgang niet altijd verbetering is maar sommige ontwikkelingen hebben wel degelijk impact op mijn leven. Bijvoorbeeld al die (ellendige) mileuzones bijvoorbeeld.

Hoe dan ook, ik ga kijken wat ik zou kunnen elimineren om de druk op het electriciteit systeem te verkleinen. En wat al op 12V draait zal ik op 12V laten, ook dat scheelt druk op het systeem (omvormer kan lichter).
Becosemsaida schreef:
ma 19 aug 2019, 14:21
Kroppie schreef:
ma 19 aug 2019, 14:08
ervaring is de beste leermeester, en in dit geval de tering naar de nering zetten ,dus wat je niet nodig hebt hoef je niet op te wekken, voorbeeld: tegenwoordig heb je ook nog niet elektrische fietsen, vaatwassen kan ook met de hand, en kleding wassen ook zo iets water verwarmen elektrisch kost het meeste, dat wassen kost niet veel, dus wasmaschine vullen met warm water van een gaskookplaatje, , en zo zijn er een heleboel meer dingen.

jos
Het probleem is dat de mensen zo gewend zijn aan machines die alles doen voor hun dat als je dat "weg" neemt raken ze in paniek!!!!!

Als je alleen bent je "vaatverbruik" is minimaal, helemaal als je overdag werkt maar een bordje op de hand wassen???? Naaaaahhhh
Kleding is het zelfde, alleen is er weinig kleding en kan je 1X per week naar de ZELFwasserij en ben je 10€ kwijt (of minder).... Is te veel werk....

Blijf het zeggen, vind het een leuk project en ben benieuwd of het haalbaar is en de kosten daarvoor natuurlijk. Misschien gaan we toch een "oude" Ducato zien wrapped in zonnepanelen en volledig autark....... Time will tell....

Beco
Ik geef toe dat ik groot fan ben van automatisering. Hoe minder we zelf hoeven te doen, des te meer tijd we overhouden voor andere dingen. En om heel eerlijk te zijn maak ik liever een wandeling na het eten samen dan dat we afwas doen haha. Ironisch genoeg heb ik geen hekel aan het doen van de afwas.
Becosemsaida schreef:
ma 19 aug 2019, 14:31
Kroppie schreef:
ma 19 aug 2019, 14:25
gelukkig ben ik gewend om dat soort dingen zelf te doen, weet niet beter.

jos
En hier zie je het verschil in de generaties......... (ik zeg niet dat je oud bent hoor :lol: :lol: :lol: )

Aangezien ik bijna 20 jaar door heel Europa hebt gewerkt en overal ben geweesd en een hoop plaatsen ZONDER "luxe" weet ik goed hoe het werkt. Heb ook een opvoeding gekregen dat ik volledig autark ( :lol: ) ben met alles wat met "overleven" hebt te maken. Mijn vele medewerkers raakten in paniek de eerste tijden want waren gewent aan een ander leven........ Zoals je al zij:" ervaring is de beste leermeester"

Beco
Ho wacht ff, als men er van uitgaat dat ik het doe om de 'luxe' dan is dat een verkeerd uitgangspunt. Ik ben er sterk van overtuigd dat robots en machines de dingen moeten doen waarvoor we ze bedenken & bouwen zodat we meer tijd overhouden voor de onderwerpen waar we ons het liefst mee bezig houden.
Charles Franconi schreef:
ma 19 aug 2019, 19:15
Heb onlangs Bliss Mobil eens gevraagd n.a.v. een reclamefilmpje, waar ze in de winter naar de Poolcirkel rijden en stellen dat alles electrisch autark (autark is voor mij onbeperkt op een plek staan zonder hulp van de motor/aggregaat) kan, met b.v. 1700 Watt op het dak.
Mijn vraag: gaat dit lukken in de winter met 1,7 Kw, b.v. een weekje geparkeerd staan bij een piste, zonder gebruik van een aggregaat?
Antwoord; ik moet het nog steeds krijgen, want ik weet het antwoord al. Niet dus.

Ik heb zelf 1200 Watt op het dak + windgenerator 350 Watt en 2 x 220 Amp AGM. Mijn ervaring in de winter: als je de accu’s niet te zwaar wil belasten, heb je in de donkere, bewolkte dagen met lang TV kijken en een compressorkoelkast, de GSM’s en tablets soms krapaan voldoende. En dan doe ik niet aan elektrisch boileren, koken en verwarmen.
Goed om dit te lezen. Dat geeft inzicht en ga ik meenemen in mijn berekeningen.
veetee schreef:
ma 19 aug 2019, 20:27
Becosemsaida schreef:
ma 19 aug 2019, 14:07
"Wanneer de camper volledig electrisch is wil ik dat het in staat is om aan al mijn electriciteit behoefte 24/7 te voldoen. Dit zal voornamelijk zijn:
- Een inbouw koelkast
- Inductie 2 pits plaat waar ik 30 min p.d op kook
- Verlichting spots (in de avond)
- Electrische boiler (Douchen)
- Waterkoker
- Kachel (Ik heb er één die 2400w is met 220v stekker, die wil ik i.p.v. de truma kachel gebruiken)
- Opladen chromebook of laptop en smartphone
- Electrische fiets batterij opladen
- Scheerapparaat"

Ik heb hier toch even over na gedacht en ondanks vele reacties denk ik dat de beste manier om alles te kunnen doen met limitaties is het volgende:

Koelkast: 220V is te doen, er zijn veel topics over, als er eentje inzit en die werkt: op GAS (LPG tank)
Inductie (2 pits): verbruikt te veel van je AGM accu's, gewoon op LPG tank,
Verlichting: alles op 12V en denk er niet meer over.
Electrische boiler: verbruikt te veel en helemaal in combinatie met inductie en kachel...... nogmaals LPG tank
Kachel: chinese diesel erin monteren. (Ja ik weet het, Eber of Planar vinden ze hier heel mooi maar is te duur voor wat het is!!)
Opladen diverse: converters van 12 naar XX V kopen....
Fietswbatt: zal toch niet zoveel gebruiken??
Scheerapparaat: 1X per dag, ....... niet meerekenen (leg wel uit waarom).

Je kan je hele camper "wrappen" in zonnepanelen waar de meeste misschien minder als 5A leveren. Beste wat je kan doen is gewoon een 275-300W paneel X2 monteren, goede MPPT en goede accu's (lithium, maar zijn duur). Een zuivere sinus van 3000W is genoeg.

Een LPG tank kan je op maat laten maken (zoek hier maar uit want ik weet dat het hier is maar vind het niet) en je gasverbruk is toch niet zoooo grooot. De tijd en verbruik die je nodig hebt om de boiler op te warmen en je inductie plaat is makkelijker en sneller op gas.

Dus zo te rekenen is je 230V verminderd en heb je toch alles, en voor een leuker prijsje dan zonnepanelen wrappen.... Je hebt nu twee goede accu's met een 3000W zuivere sinus met panelen die (als je zon hebt) alles kunnen bijhouden. Fietsenlader, scheerapparaat en ander "klijne" verbruikers op 230V worden 1X per dag gebruikt en dat kan die instalatie wel aan. Mocht je ergens staan met 230V laden je accu's gewoon op en kan je alles gewoon gebruiken voor lange tijden, sta je ergens stil zonder 230V heb je een systeem dat een lange tijd uithoud. LPG tanken is makkelijk en ben je een hoop "stroomvreters" kwijt.

Blijf het toch een leuk project vinden, maar met de huidige technologie en de levering van "klijne" zonnepanelen word het wel moeilijk.

Heb 8 panelen gemonteerd om een huisje van 230V te voorzien met ALLES op 230V en als er niet grote dingen worden verbruikt werk het...... Kleding en vaat wassen gaat wel maar verbruikt zoveel dat het systeem gewoon "instort", hebben het over 5000W zuivere sinus en 4 AGM accu's, 4 MPPT met automatisch overschakeling naar "paalstroom" als er minder als 12V in de accu's zitten........ Om het allemaal goed te laten draaien met 24/7 volledig autark moesten er nog 8 panelen bij, de eigenaar vond dat een beetje te duur worden (LOL).

Beco
Je herhaalt hier alles wat in hetvoorafgaande ook al tig keer herhaald is (en TS niet wil horen): koken, koelen en verwarmen op gas of diesel. De rest zoveel mogelijk op 12V, veel zonnepanelen etc.etc.

Ik zeg niks meer.... :wink:
Fout, het is geen onwil van mij. Het is dat ik er niet van overtuigd ben. Laten we eerlijk zijn, het is best wel verzand in een 'welles, nietes' situatie maar geen van beide kampen heeft overtuigend bewijs geleverd voor zijn of haar overtuiging. In mijn geval is het omdat ik nog aan het plannen ben. Ik zie inderdaad obstakels en die zijn pittig ook. Ik geloof alleen niet dat het onmogelijk is. Ik benadruk dit even heel duidelijk opdat niet nog meer mensen mij gaan beschuldigen van 'onwil'.
hathi schreef:
ma 19 aug 2019, 20:37
Ik kan iemand die Na een huisuitzetting,even later beweert dat hij iets meer te besteden heeft dan een doorsnee,camperaar echt niet serieus nemen hoor
En ik kan iemand die niet kan lezen serieus nemen. Ik heb gezegd dat ik meer 'wil' spenderen dan een doorsnee camperaar omdat het ook mijn woning zal moeten worden. Vraag een willekeurig persoon hoeveel ze uitgeven aan hun huis en dan aan hun vakantie en dat is een scheve verhouding, en terecht!

Ik ga je vriendelijk verzoeken om gewoon niet meer hier te reageren. Dat is goed voor jou cholesterol levels en ook voor de mijne.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door hathi »

Toch vind ik dat je dit Forum vervuilt door je ellen lange herhalingen,van een ieder die het niet met je eens is, zo ,en nu wens ik je veel succes met je fantast(ische) voornemens
Hans
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Becosemsaida »

veetee schreef:
ma 19 aug 2019, 20:27

Je herhaalt hier alles wat in hetvoorafgaande ook al tig keer herhaald is (en TS niet wil horen): koken, koelen en verwarmen op gas of diesel. De rest zoveel mogelijk op 12V, veel zonnepanelen etc.etc.

Ik zeg niks meer.... :wink:
Ik weet dat TS het allemaal electra wil hebben maar dat word heel moeilijk om te doen, ik gaf gewoon mijn mening na er een paar daagjes over na te hebben gedacht. Ik weet dat meningen hier niet altijd goed worden geaccepteerd (zoals meerdere forums) maar dat heeft mij nooit gestopt!!! Ik zie dit soort topics meer om informatie te kunnen krijgen/ geven en als het kan iemand te helpen. Denk toch dat ik meer zal gaan lezen in plaats van meningen geven.

Zo zijn we allebij stil......... :shh: :shh: :shh:

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door veetee »

Becosemsaida schreef:
di 20 aug 2019, 0:12
Ik weet dat TS het allemaal electra wil hebben maar dat word heel moeilijk om te doen, ik gaf gewoon mijn mening na er een paar daagjes over na te hebben gedacht.
Zoals je het kunnen lezen ben ik dezelfde mening toegedaan. Vandaar de :wink:
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 2:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Duco »

Je berekent de kosten om dagelijks stroom te tappen maar met voldoende accu’s hoeft dit maar 1xpw. Daarnaast kun je, je huidige cee kabel eenvoudig verlengen met een 2e. Gewoon 1000amp lithium en een goede lader.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

ga eerst maar eens bepalen wat voor dingen je absoluut nodig hebt, dan kijken hoeveel stroom je daarvoor nodig hebt, dan gaan bepalen wat daar voor nodig is, dan kijken wat het allemaal gaat kosten, bepalen is dit haalbaar kwa kosten, en kwa draagvermogen camper, en dan word het plaatje voor jezelf en voor anderen veel duidelijker, nu heeft ieder een ander beeld van wat er gaat/moet gebeuren, terwijl jij de enige bent die dat kan bepalen, en in je portemonnee kan kijken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door EasyBee »

Noodzakelijk Online schreef:
ma 19 aug 2019, 23:54
ik ben echt serieus van plan alles op electrisch te doen haha. LGP wordt alleen om mij van A naar B te brengen en zelfs dat vind ik al erg. Vooral omdat LGP eindig is. Duurt nog wel ff maar je ziet steeds meer plekken van LGP afstappen en overstappen op electriciteit. Ik geef toe dat vooruitgang niet altijd verbetering is maar sommige ontwikkelingen hebben wel degelijk impact op mijn leven. Bijvoorbeeld al die (ellendige) mileuzones bijvoorbeeld.
:eh:
En je begint met als basis een oude Ducato die geen milieuzone in mag. Of hij nou op diesel of op benzine of op LPG loopt, maakt niet uit.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

al haal je de motor eruit, en douw je hem de millieu zone in, dan krijg je een bekeuring, want op kenteken staat ie als ouwe vervuiler te boek..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie