Elektrisch autark maken van Fiat Ducato

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door frank_h »

De Duitse milieu zones mag je wel degelijk in op LPG. Dus dat zou ik zeker doen. Is ook nog eens goedkoop rijden en milieuvriendelijker krijg je zoiets oud zeker niet.

Ik vind het verder een nobel streven om alles elektrisch te gaan doen, maar elektrisch verwarmen op accu's is bijna onmogelijk en zeker onbetaalbaar als je er het hele jaar in zou willen wonen. Het standaard elektrische systeem autark maken voor gebruik het hele jaar door is tegen hoge maar weliswaar nog acceptabele kosten goed te doen . Elektrisch verwarmen met walstroom zou wel gaan maar dan schiet je je doel weer voorbij. De beste optie voor verwarming zou denk ik een gaskachel op LPG zijn met een grote dampgastank met buitenvuller. Gewoon te vullen bij een tankstation en dan langere tijd onafhankelijk van alles. Koken op inductie zou je kunnen overwegen maar of dat opweegt tegen de extra accu's (ook weer milieubelasting en natuurlijk extra kosten) die je nodig hebt?

Het zou een mooi systeem zijn wanneer je waterstofgas zou kunnen maken met je overtollige zonne-energie in de zomer en die opslaan voor de winter en daar dan op stoken. Ergens in Nederland draait een proef met zo'n systeem in een flat. Dit in een camper passend en bruikbaar krijgen zie ik op korte termijn echter niet gebeuren.

Vanwaar die afkeer van verwarmen op gas? In Nederland is het niet sexy nu, maar gas is zeer schoon en als het (lpg) niet verkocht wordt, fakkelen ze het als bijproduct van oliewinning gewoon af... over verspilling gesproken. Dat je op Diesel niet wilt verwarmen als je milieubewust bezig bent snap ik wel.
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door timmermc »

Zo kan je ook alle energie problemen oplossen, lekker voorraadje en nooit zonder. Voldoende Ah voor verwarmen, koken en alle eventuele apparatuur. En zonder solar kan je meteen een schaduwrijk plekje opzoeken.
Bovendien heb je nooit last van buren, niemand zal het wagen om in je nabijheid te komen camperen. ::S
Bijlagen
Schermafbeelding 2019-08-20 om 19.38.04.png
Schermafbeelding 2019-08-20 om 19.38.04.png (769.96 KiB) 453 keer bekeken
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 2:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door fred101060 »

Zit ik zo maar te denken aan een brandstof cel.
Geen idee of het bestaat maar lijkt mij wel wat.
Zo’n klein atoom energie opwekkertje.
Doe je ook lekker lang mee
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door myway »

Efoy
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door henk en lila »

Ik redeneer altijd graag vanuit de mogelijkheden en stem daar de behoeften op af. Dus met de rolmaat aan de gang. Hoeveel M2 zonnepaneel kan er op en er tegen aan. Dan op onderstaande site een jaaropbrengst uitrekenen. En dan aan de veilige kant gaan zitten met je wensen qua verbruiken de apparaten. https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door mfellman »

Trouwens iemand dit al eens gezien? Volgens mij redelijk wat te wil.
https://www.routedelsol.com/


Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb eens even de moeite genomen dit topic geheel door te lezen.

Er vraagt iemand om een geheel autark systeem en is van plan dit te verwezenlijken. Of dat lukken zal is een tweede maar om het te kunnen bereiken zal je verder moeten kijken dan je neus lang is. Je zult het zelfs moeten zoeken in minder voor de hand liggende zaken. Soms wat wollig uitgedrukt maar meestal niet minder waar.

Zelf heb ik 690 Wp op het dak en alles gaat bij mij elektrisch. Ik gebruik ondersteuning met LPG voor verwarming, koken en koelkast. Maar, de meest belangrijke vraag is, is dit alles wel nodig?

Het hele verhaal zal moeten beginnen met de vraag of TS claustrofobisch is of niet. Is hij alleen in de camper? Er is dus al heel wat aan te pakken. We moeten wel er van uit gaan dat het allergrootste probleem in de winter ontstaat.

Allereerst de isolatie van de camper. Neem een ruime camper. Breed, hoog en lang. Alle dakluiken er uit en vol met panelen. Wil je toch nog een dakluik, zorg dan dat het paneel daarboven gewoon mee openklapt. Ga isoleren. en niet met die dunne wandjes rijden. Goede 15 cm dikke isolatie en als het lukt en spouw inbouwen.Ook kun je Aerogel isolatie gebruiken, dan houd je iets meer binnenruimte over. Doe ook de vloer en het dak. Met een beetje geluk houd je goede staruimte over.(ligt aan het soort camper).
Als je alleen bent, maak een scheiding van de slaapruimte en leefruimte. isoleer deze. Slaapruimte behoeft niet verwarmt te worden, zorg dus ook dat daar geen warmte heen gaat. Zorg dat de cabine en alle ruimtes die je niet gebruikt om te leven, goed geïsoleerd zijn en dat daar de warmte niet weg kan. Als het nog even mogelijk is, maak dan ook een portaaltje voor de ingangsdeur. De ramen. Dat is ook een lachertje. Zorg dat je goed geïsoleerde ramen hebt, daar waar je ze nodig vindt en houd ze zo klein mogelijk. Het mooiste zou zijn dat je hier Aerogel platen voor zou kunnen gebruiken. Het zal niet goedkoop zijn.

Nadat je dit hebt gedaan, houd je een "leefruimte" over. Wat zal het zijn? 5 m²?
Zelf ben je één persoon. Jouw afgestane lichaamswarmte is reeds genoeg om 1 à 1,5 m² te verwarmen. Het restant zal vanuit elektrisch moeten komen. Als je niet overdag veel in de camper bent, hoef je niet te verwarmen. Zorg dat je 's avonds warm eet. De warmte van het koken is genoeg om de rest van de leefruimte op te warmen. Wordt het te warm, dan kun je het overschot transporteren naar de doucheruimte. Voor je gaat slapen, kun je je dan lekker wassen in een goede omgeving en dan het frisse bed in.

Koelkast. Natuurlijk ook op elektrisch.Kijk of je een ladekoelkast kunt vinden waar de koelte in blijft. Houdt het grootste deel van de koelkast buiten de "Leefzone". Eventueel de achterzijde uit laten komen in de slaapcabine om daar de ergste koude weg te halen.

Ach, ik draaf door. Ik kan nog uren doorgaan met fantaseren, maar er zit wel een waarheid in. Neem mij dus maar niet kwalijk.
Terwijl ik dus enthousiast aan dit epistel begonnen ben, zit ik al schrijvende de oplossingen voor energieverlies te bedenken.
Nu kan ik natuurlijk ook nog gaan schrijven om een dynamo met trapas onder de tafel te maken en te fietsen als je elektra nog hebt. Helaas is de mens nogal een slechte motor. Dus moet je weer energie eten dan je kunt trappen. Alleen in dat licht bezien is een e-bike (mits geladen door Zonne-energie) al heel wat milieu/klimaat vriendelijker dan een normale trapversie.

Al met al ben ik dus nog niet zo zeker of het doel van TS niet zou kunnen slagen. Het vereist alleen wat offers en inventiviteit.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door pwhooftman »

Hoofdnoorman schreef:
do 22 aug 2019, 1:38

Allereerst de isolatie van de camper. Alle dakluiken er uit en vol met panelen. Goede 15 cm dikke isolatie en als het lukt en spouw inbouwen. Doe ook de vloer en het dak. Als je alleen bent, maak een scheiding van de slaapruimte en leefruimte. isoleer deze. Als het nog even mogelijk is, maak dan ook een portaaltje voor de ingangsdeur. De ramen. Dat is ook een lachertje. Zorg dat je goed geïsoleerde ramen hebt, daar waar je ze nodig vindt en houd ze zo klein mogelijk. Het mooiste zou zijn dat je hier Aerogel platen voor zou kunnen gebruiken.
Klinkt als wat ik noem een 'woonhuis' :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

alleen de fundering is anders.

en ik denk dat je dan ook aan een ander voertuig kan/moet gaan denken dan aan een ducato.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Hoofdnoorman »

Klinkt inderdaad als een woonhuis.

Eigenlijk bedoel ik ook zoiets.
Alles wat wij nu doen is een transportmiddel aanpassen aan een ander gebruik als waar hij voor bedoeld is. Je moet al meteen andersom denken.

Zo was ik eens in een woning dat alleen maar schuifdeuren had. Scheelt schijnbaar veel ruimte maar, ook drukverschillen door openen en sluiten werden minder. Tevens konden ze brede doorlaat hebben voor de elektrische rolstoel terwijl ze voor een valide persoon helemaal niet ver open hoefden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door EasyBee »

TS zou eens heel anders tegen zijn uitdaging moeten aankijken. Die oude Ducato (of wat voor voertuig dan ook) kan eigenlijk nooit goed voldoen aan de gestelde wensen en eisen. Te weinig draagvermogen om de gewenste accucapaciteit en zonnenpanelen of zelfs windturbines te kunnen dragen, laat staan dat je voldoende isolatie mogelijkheden hebt om nog "comfortabel" te kunnen leven.
Denk een aan een tiny house. Velen zijn verplaatsbaar als je wilt "verhuizen" en bieden de ruimte voor dit soort energie wensen/eisen.
Een voorbeeld https://youtu.be/LvGXer4NsEw
En leven in een "busje" heeft zijn nadelen : https://youtu.be/llaSTuA-MA4
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door kampo »

Centen zullen altijd een probleem blijven. Vermogend ben je meestal niet na een huisuitzetting.

Maar het goede nieuws is dat wonen in een camper altijd veel goedkoper zal zijn als in een woning.
Tenminste als je het over langere termijn bekijkt. Belastingen, onderhoud, enz een vaste woning is duurder.

Het slechte nieuws is dat een camperwoning een beperkte levensduur heeft.
Eigenlijk moet je een camperwoning afschrijven op een 10 tal jaar.
Natuurlijk kan je wat rekken maar vroeg of laat is die investering waardeloos, wat niet het geval is bij een stenen gebouw.

Het nog grotere probleem is de mens. Ik ken eigenlijk niemand die het jarenlang heeft volgehouden. Een paar jaar permanent wonen in een camper ?
Dat blijkt heavy te zijn. Isolatie, verwarming en stroom zijn nog het kleine probleem. Je moet een beetje als zigeuner geboren zijn.

Ik heb verschillende vrienden die lange reizen maken met campers. Momenteel onderweg op andere continenten. Ze leggen veel kilometers af, hun campers zijn duur en volledig aangepast. Die blogs en avonturen kan je volgen. Gemiddeld in stukken van 6 maand, dan thuis even terug op adem komen.
Geen één doet het omwille van de goedkoop.
Groeten Kampo
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Jan en Simonne »

Ik ken wel mensen, die permanent in hun camper wonen hoor.
Waarvan sommigen al vele jaren.
Ik denk, dat het meer een kwestie van instelling is.
Zo van "er zijn geen problemen, alleen uitdagingen".
Niks mis mee, lijkt mij.

Maar wat me steeds duidelijker wordt (ook hier): je moet niet je kop boven het maaiveld uitsteken.
Als er iemand een nog nooit vertoond idee heeft, wordt er alleen maar verteld, waarom het níet zou werken.
Maar zoals een wijs man eens heeft gezegd:
I didn't fail. I just found 2,000 ways not to make a lightbulb; I only needed to find one way to make it work.
Thomas Edison -


Er staan maar een paar reacties van mensen, die positief opbouwend meedenken.
Jammer, want ik denk dat iedereen hier best wel iets van zou kunnen opsteken.
Maar iemand helpen om zijn wens, of droom of idee te bewerkstelligen zit er kennelijk niet in hier.
Want als het niet "realistisch" is, moet hij/zij het maar vergeten...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Plaats reactie